آیا تزریق بوتاکس در دوران باردهی و شیردهی عوارض دارد؟

بوتاکس چیست؟ سم بوتولینوم توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینوم تولید می شود که باعث بیماری های باکتریایی بوتولیسم می شود و تحت عنوان بوتاکس در درمان های پزشکی، زیبایی و بهداشتی استفاده می شود. سوال مطرح شده این است که آیا تزریق بوتاکس در دوران بارداری و شیردهی خطرناک است؟

تزریق بوتاکس در شرایط بارداری ممکن است؟

در زمینه بوتاکس و بارداری اطلاعات زیادی در مورد عوارض تزریق بوتاکس در دوران بارداری وجود ندارد، زیرا قطعیت عوارض بوتاکس در بارداری نیازمند تحقیقات و آزمایشات محققان بر روی زنان باردار است، مطمئناً هیچ مادری وجود ندارد. که بخواهد این ریسک را بپذیرد. اما احتمال اینکه رابطه تزریق بوتاکس و بارداری خطرات جبران ناپذیری برای جنین به همراه داشته باشد، بهتر است از انجام آن در دوران بارداری خودداری شود.

متخصصان پوست تاکید دارند که زنان باردار و شیرده از تزریق بوتاکس خودداری کنند، سلامت جنین مهمتر از زیبایی است. هیچ تضمینی وجود ندارد که باکتری بوتاکس در سراسر بدن پخش نشود.

خطر بوتاکس برای جنین

 در مورد ارتباط تزریق بوتاکس با بارداری، گزارشی مبنی بر عوارض جدی برای مادر و جنین وجود ندارد. اما اکثر متخصصان و پزشکان در صورت امکان،از تزریق بوتاکس در دوران بارداری خودداری می کنند، زیرا بوتاکس و بارداری ممکن است بر سلامت جنین تاثیر منفی بگذارد و این خطر قابل قبول نیست.

خطر تزریق بوتاکس در دوران شیردهی

بی خطر بودن تزریق بوتاکس در دوران  شیردهی ناشناخته است زیرا این آزمایش هنوز بر روی زنان باردار انجام نشده است و تاکنون گزارش جدی از مشکلات ناشی از تزریق بوتاکس و بارداری و شیردهی گزارش نشده است، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این باکتری در سراسر بدن پخش نشود. با توجه به تغییراتی که بارداری در بدن ایجاد می کند مانندافزایش هورمون های بارداری و افزایش حجم خون، اثرات باکتری کلستریدیوم بوتولینوم بر زنان باردار می تواند بسیار شدیدتر باشد.

 تزریق بوتاکس در دوران بارداری برای یک خانم

بوتاکس و اقدام برای باردار شدن

بهتر است در موقع بوتاکس  بارداری را به تعویق بیندازید یا برعکس. اگر در حال تزریق بوتاکس هستید و قصد بارداری دارید، بهتر است بین تزریق بوتاکس تا بارداری ۴ ماه صبر کنید تا کمترین خطری برای نوزاد ایجاد نشود. اگر بوتاکس انجام داده اید و تازه متوجه شده اید که باردار هستید، ممکن است خطری برای جنین شما وجود نداشته باشد، اما برای اینکه خیالتان راحت شود، توصیه می شود برای بررسی وضعیت به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 ممکن است نوزادان بسیار زیبا و سالمی بوده اند که مادرانشان پس از زایمان متوجه باردار بودنشان در آخرین تزریق بوتاکس شده اند. اگر مقدار کمی تزریق انجام شود، احتمال پخش آن در سراسر بدن بسیار کم است و بهتر است بعد از اینکه متوجه شدید باردار هستید تا پایان دوره بارداری و شیردهی بوتاکس را فراموش کنید.

عوارض احتمالی تزریق بوتاکس در بارداری

وقتی خانم ها باردار می شوند جریان خون در بدنشان افزایش می یابد، در این شرایط باکتری های وارد شده به بدن خیلی سریعتر از قبل در خون گردش می کنند و به مغز می رسند و در آن پخش می شوند. به گفته کارشناسان پزشکی، تاثیر بوتاکس و بارداری می تواند برای سلامت زنان باردار و جنین داخل رحم این افراد بسیار خطرناک باشد. اثرات این باکتری به دلیل تغییراتی که بارداری در بدن ایجاد می کند مانند افزایش هورمون های بارداری و افزایش حجم خون می تواند در زنان باردار شدیدتر باشد.

عوارض بوتاکس و بارداری بر روی حیوانات باردار با توجه به آزمایشات انجام شده بر روی تزریق بوتاکس عوارضی مانند محدودیت رشد داخل رحمی، وزن کم هنگام تولد، زایمان زودرس، تاخیر در رشد استخوان و حتی مرگ جنین می باشد. ثابت شده است، با این حال مطالعات حیوانی تئوری است و نمی توان آن را به انسان تعمیم داد و ممکن است خطرات جدی تری برای جنین داشته باشد. هیچ ایمنی قابل اعتمادی برای تزریق بوتاکس در دوران بارداری وجود ندارد و هیچ تضمینی وجود ندارد که باکتری بوتاکس در سراسر بدن مادر پخش نشود.

تزریق بوتاکس در دوزهای زیاد حاوی نوروتوکسین‌هایی است که می‌تواند خطرناک باشد و برخی مطالعات نشان داده‌اند که سم‌های بوتولینوم ممکن است در دوران بارداری از جفت عبور کرده و باعث ایجاد مشکلاتی در جنین شوند. این احتمال وجود دارد که آنتی بادی ها پس از تزریق بوتاکس فعال شده و به جنین آسیب وارد شود، ممکن است واکنش های یک بدن به بوتاکس با واکنش بدن دیگر کاملا متفاوت باشد، بنابراین استفاده از بوتاکس در بارداری و شیردهی معمولا توصیه نمی شود.

 تزریق بوتاکس در دوران بارداری برای یک خانم در یک کلینیک

خطر تزریق بوتاکس در دوران شیردهی

اطلاعات کافی در مورد عوارض تزریق بوتاکس برای نوزادان در دوران شیردهی وجود ندارد، بنابراین بهتر است این درمان زیبایی را تا زمانی که نوزاد از شیر گرفته شود به تعویق بیاندازید. از آنجایی که نوزادان سیستم ایمنی کاملی ندارند، بوتولیسم می تواند خطراتی را برای آنها به همراه داشته باشد، اما در مورد بوتاکس و شیردهی، بوتاکس نوعی سم است و ممکن است از طریق شیر مادر به نوزاد برسد و واکنش هایی را ایجاد کند.

 به هر حال بوتاکس نوعی سم است و امکان رسیدن به جنین وجود دارد. وقتی فردی به بوتاکس حساسیت دارد به این معنی است که آنتی ژن این سم وارد مویرگ های ریز خون شده و واکنش های پوستی نشان میدهد.

با وجود تمام این توضیحات هنوز ثابت نشده است که تزریق بوتاکس در دوران شیردهی خطرناک باشد. ولی اگرچه تزریق بوتاکس در دوران شیردهی مضر نیست، اما برخی از مادران ترجیح می دهند تا زمانی که نوزادشان از شیر گرفته شود، برای تزریق بوتاکس صبر کنند.

 اما برخی دیگر از مادران با توجه به شرایط ذکر شده تصمیم به تزریق بوتاکس در دوران بارداری و شیردهی میگیرند. لازم است این افراد برای پیشگیری از هرگونه عارضه به مراکز درمانی معتبر و کارشناسانی که آموزش های لازم را گذرانده اند مراجعه کنند. توصیه ای که می شود بوتاکس را تا پایان دوره ی شیردهی به تعویق بیاندازید.

کلینیک دکتر رابط ارائه دهنده انواع خدمات بوتاکس به روش‌های مختلف است. بهره‌مندی از تجهیزات و لوازم پیشرفته و مدرن در کنار بهره‌گیری از کادر درمانی مطلوب، مجموعه‌ای ایده‌آل برای متقاضیان عزیز فراهم کرده است. این پزشک متخصص در حوزه زیبایی و درمان آماده خدمت رسانی به شما متقاضیان عزیز است. در کنار این مجموعه زیبایی و سلامتی دوباره را تجربه کنید و از آن لذت ببرید. به‌عبارت بهتر ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که با تولدی دوباره، زندگی جدیدی را آغاز کنید و بیش از پیش از زندگی لذت ببرید. حهت مشاوره و تعیین وقت تماس بگیرید

  • ۰۲۱-۸۸۰۷۸۰۰۰ (خط ویژه)

۱-آیا تزریق بوتاکس در دوران بارداری خطرناک است؟

با توجه به اینکه هنوز تحقیقات کافی در این مورد انجام نشده است اقدام برای تزریق بوتاکس در دوران بارداری کار عاقلانه ای نیست.

۲-مدت زمان لازم برای تزریق بوتاکس بعد از بارداری چقدر باید باشد؟

اگر مادر قصد شیر دادن به نوزاد را نداشته باشد، میتوان بوتاکس را بعد از زایمان تزریق کرد. یا بلافاصله پس از قطع تغذیه نوزاد با شیر مادر، بوتاکس را میتوان دوباره شروع کرد، اما بهتر است صبر کنید تا وضعیت پوست و هورمونی شما به حالت عادی برگردد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نظرات

Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.