شخصی که تزریق بوتاکس به صورت انجام می دهد ـ درمان آلرژی و حساسیت به بوتاکس

تزریق بوتاکس و درمان های زیبایی با تزریق بوتاکس امروزه بسیار باب شده اند. حتما شما هم درباره تزریق بوتاکس مطالبی را شنیده اید اما؛ تزریق بوتاکس به جز درمان های زیبایی کاربردهای دیگری نیز دارد. در واقع تزریق بوتاکس سه هدف شامل درمان اسپاسم عضلانی، جلوگیری از تعریق زیاد و درمان های زیبایی دارد. هر فرد با توجه به نیاز خود از تزریق بوتاکس استفاده خواهد کرد. اما همیشه به یاد داشته باشید که هر عمل زیبایی علاوه بر فواید، معایب و عوارض خاص خود را نیز خواهد داشت. برای مثال حساسیت به بوتاکس در برخی افراد گزارش شده است. البته راه هایی برای درمان آلرژی به بوتاکس وجود دارد که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

حساسیت برخی از بیماران به بوتاکس

اکثر مردم قبل از انجام تزریق بوتاکس به از بین بردن چین و چروک و خطوط روی صورت خود فکر می کنند و انتظار دارند ظاهرشان بهتر شود، اما همه چیز همیشه آنطور که انتظار دارند پیش نمیرود. رایج ترین کاربرد بوتاکس فلج موقت عضلات صورت است که حرکت آن باعث ایجاد چین و چروک در پیشانی و اطراف چشم می شود. بسیاری از افراد به تزریق بوتاکس و مواد تشکیل دهنده آن حساس هستند و احتمال ایجاد حساسیت در این افراد وجود خواهد داشت. برخی از مراجعین پس از تزریق بوتاکس عوارض جانبی را تجربه خواهند کرد.

تزریق بوتاکس به پیشانی یک آقا ـ درمان آلرژی و حساسیت به بوتاکس

عوارض تزریق بوتاکس

عوارض ناشی از تزریق بوتاکس عبارتند از:

• کبودی
  • تهوع
  • ضعف عضلانی
  • مشکلات بینایی
  • درد در محل تزریق بوتاکس
  • وجود قرمزی و عفونت

برای اینکه مطمئن شوید استفاده از بوتاکس برای شما بی خطر است یا خیر، اگر قبلا این تزریق را انجام نداده اید، حتما با پزشک خود مشورت کنید تا پزشک متخصص پس از معاینه و آزمایشات اولیه وضعیت شما را بررسی کند و سپس در صورت نیاز پزشک آن را انجام دهید.

اما ممکن است واکنش آلرژیک به تزریق بوتاکس وجود داشته باشد که نشان می دهد یک عارضه جدی بوجود آمده است. اگر هر یک از این واکنش ها اعم از خس خس،آسم، سرگیجه، ضعف ،مشکلات تنفسی را تجربه کردید، باید فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

همچنین برخی افراد خشکی دهان، خستگی، سردرد، گردن درد، بی حسی، اسپاسم عضلانی و حرکت مواد تزریقی را گزارش کرده اند. توجه داشته باشید که بی حسی پس از تزریق بوتاکس به معنای ناتوانی در حرکت عضلات است که برخی افراد پس از تزریق آن را تجربه خواهند کرد. به یاد داشته باشید که تزریق بوتاکس ممکن است بر ناحیه اطراف نیز تأثیر بگذارد.

به عنوان مثال: اگر بوتاکس را در پیشانی خود تزریق کنید، ممکن است به طور موقت روی ابروها و پلک های شما تأثیر بگذارد. سم بوتولینوم موجود در بوتاکس می تواند به سایر نقاط بدن فراتر از محل تزریق گسترش یابد. این امر در برخی از افرادی که حتی برای اهداف زیبایی بوتاکس تزریق می کنند، عوارض جانبی جدی ایجاد می کند.

درمان آلرژی و حساسیت به بوتاکس

پس از تجربه عوارض جانبی، بسیاری از مردم نگران هستند و می پرسند که آیا بهبود می یابند. در پاسخ باید گفت که تعداد کمی از افراد با عوارض تزریق بوتاکس مواجه خواهند شد. اما در صورت داشتن عوارض باید خیلی زود پیگیری کرده و مراجعه به پزشک را چند روز به تعویق نیندازند. تنها در صورت مراجعه به موقع، عوارض آن قابل درمان است و جای نگرانی نیست و درمان آلرژی به بوتاکس برای افرادی که حساسیت دارند، در صورتی که زود اقدام کنند، تاثیرگذار است.

اما بسیاری از افراد خود به خود دارو مصرف می کنند و خود درمانی را شروع می کنند یا عوارض جانبی تزریق بوتاکس را جدی نمی گیرند. در این صورت مشکلات جدی ایجاد می شود. پس بهتر است هر چه زودتر برای بهبودی خود اقدام نمایند.

متاسفانه برخی از افراد به مواد تشکیل دهنده بوتاکس حساسیت دارند و پس از اتمام تزریق دچار مشکلاتی مانند کبودی شدید، تورم بیش از حد در ناحیه تزریق، التهاب، عفونت، خارش، سرگیجه، ضعف و حتی تنگی نفس نیز می شوند.

تزریق بوتاکس به  بینی یک فرد - درمان آلرژی و حساسیت به بوتاکس

آیا حساسیت به بوتاکس قابل درمان است؟

برخی از عوارض بعد از تزریق بوتاکس خیلی شدید نیستند و در عرض چند روز از بین می روند. اما برخی از افراد به بوتاکس حساسیت دارند و عوارض جانبی شدیدتری را تجربه می کنند. در نتیجه باید برای شروع درمان دارویی به پزشک متخصص مراجعه کنند.

حساسیت چشمی به بوتاکس

علائم اصلی این مورد مربوط به بوتاکس نیست و از مواردیست که به دلیل عدم اطلاعات مناسب برای این کار ایجاد شده است، به عنوان مثال: توسط متخصص غیر واقعی بوتاکس تزریق شود و یا از مواد بی کیفیت استفاده شود. در این صورت فرد دچار خاراندن و تورم چشم و مویرگ های آن می شود که در اثر آن عوارضی مانند: قرمزی چشم، ورم چشم و … ایجاد خواهد شد.

جوش زدن

جوش های صورت به خصوص پیشانی بعد از بوتاکس می تواند یکی از نشانه های حساسیت به بوتاکس باشد. البته در برخی موارد رعایت نکردن نکات مراقبتی بعد از بوتاکس مانند: دستکاری محل تزریق با دست های آلوده و استفاده از کرم ها و داروهای ضد التهاب موضعی بدون شستن صورت باعث ایجاد جوش می شود. در صورت بروز آکنه پس از تزریق می توان از داروهای ضد آکنه برای درمان آلرژی بوتاکس استفاده کرد. آکنه می تواند به صورت خفیف تا شدید روی پوست ایجاد شود.

آیا می توان از علائم آلرژی بوتاکس پیشگیری کرد؟

بله، اگر متخصص تشخیص دهد؛ مراجعه کننده ممکن است دچار واکنش های آلرژیک شود، با تغییر ترکیب ماده تزریقی می توان از بروز واکنش های آلرژیک جلوگیری کرد. به عنوان مثال استفاده از کلرید سدیم در ترکیب ماده تزریقی یا استفاده از سم بوتولینوم نوع A می تواند از بروز واکنش های آلرژیک و کولینرژیک جلوگیری کند.

پیشگیری و درمان حساسیت به بوتاکس

همانطور که گفته شد ممکن است برخی افراد به بوتاکس حساسیت داشته باشند. تزریق بوتاکس در افراد مختلف نتایج متفاوتی دارد و حساسیت افراد به بوتاکس نیز متفاوت خواهد بود. ممکن است همه علائم آلرژی در یک فرد دیده نشود. این بروز حساسیت مربوط به ساختار و آناتومی بدن هر فرد است که به شکلی متفاوت ظاهر می شود. نحوه تزریق بوتاکس نیز بسیار مهم است.

محل تزریق باید به درستی انتخاب شود تا هیچ عارضه ای نداشته باشد. توصیه می شود برای بوتاکس به مکان های غیربهداشتی و غیرمجاز مانند سالن های زیبایی مراجعه نکنید. از آنجایی که آناتومی بدن هر فردی متفاوت است، فردی که بوتاکس تزریق می کند باید مهارت و تخصص کافی داشته باشد و تزریق را در جای مناسب انجام دهد تا عوارضی پیش نیاید.