درمان آلرژی و حساسیت به بوتاکس

فرایند تزریق بوتاکس مانند بسیاری از عمل های زیبایی، ممکن است برخی عوارض برای افراد به همراه داشته باشد که یکی از این موارد حساسیت به بوتاکس است که با خارش، ایجاد جوش و علائم دیگر در برخی افراد گزارش شده است. معمولا افرادی که به دنبال تزریق بوتاکس هستند و سعی در جمع‌آوری اطلاعات دارند، با موضوعی به نام حساسیت به بوتاکس مواجه می‌شوند. آیا شما تاکنون تجربه حساسیت به بوتاکس را داشتید؟
در ادامه مقاله قصد داریم به بررسی کامل حساسیت به بوتاکس، عوامل ایجاد آن، علائم، روش‌های پیشگیری و درمان را به طور کامل بپردازیم. اگر قصد تزریق بوتاکس دارید تا پایان این مقاله حتما با ما همراه باشد.

تزریق بوتاکس به پیشانی یک آقا ـ درمان آلرژی و حساسیت به بوتاکس

حساسیت برخی از بیماران به بوتاکس

یکی از عوارض احتمالی تزریق بوتاکس که به ندرت رخ می‌دهد، حساسیت است. علائم حساسیت به بوتاکس معمولا در همان هفته اول تزریق بوتاکس خود را نشان می‌دهند. همانطور که اشاره شد این موضوع به ندرت اتفاق می‌افتد و به طور تقریبی در سال از بین کسانی که بوتاکس انجام می‌دهند تنها ۵۰ نفر به حساسیت دچار می‌شوند.
اگر تاکنون بوتاکس انجام نداده‌اید و مطمئن نیستید که به آن حساسیت دارید یا نه، حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید و در صورت صلاح دید ایشان اقدام به تزریق کنید.

علائم حساسیت به بوتاکس چه مواردی هستند؟

خوشبختانه با کمی دقت به راحتی می‌توان علائمی که مربوط به حساسیت به بوتاکس است را به راحتی تشخیص داد که در ادامه به این علائم اشاره خواهیم کرد:

1. کبودی
  2. حالت تهوع
  3. ایجاد مشکلات بینایی
  4. تورم
  5. خارش
  6. ضعف و یا گرفتگی عضلانی
  7. خشکی دهان
  8. وجود درد در محل تزریقی بوتاکس
  9. قرمزی و التهاب شدید پوست
  10. احساس سرگیجه
  11. ایجاد مشکلاتی مانند تنگی نفس و آسم

در صورت مواجهه با هر یک از موارد بالا به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

برای اینکه مطمئن شوید استفاده از بوتاکس برای شما بی خطر است یا خیر، اگر قبلا این تزریق را انجام نداده اید، حتما با پزشک خود مشورت کنید تا پزشک متخصص پس از معاینه و آزمایشات اولیه وضعیت شما را بررسی کند و سپس در صورت نیاز پزشک آن را انجام دهید.

روش های درمان آلرژی و حساسیت به بوتاکس

خوشبختانه درمان حساسیت ناشی از بوتاکس نسبتا ساده است و معمولا طی گذراندن دوران کوتاه نقاهت و انجام مراقبت های بعد از بوتاکس، این مشکل حل می‌شود. این حسایت در بخش ها به شکل های مختلفی در بدن ظاهر می شود که هر کدام روش درمانی خود را نیاز دارد. در ادامه به برخی از روش‌های درمان آلرژی بوتاکس در نواحی مختلف اشاره خواهیم کرد.

تزریق بوتاکس به بینی یک فرد - درمان آلرژی و حساسیت به بوتاکس

درمان جوش صورت بعد از بوتاکس

گاهی ممکن است بعد از تزریق بوتاکس پیشانی با جوش‌های پوستی مواجه شوید که این جوش‌ها در واقع حساسیت شما را به بوتاکس نشان می‌دهند. در نظر داشته باشید که تنها دلیل جوش‌های پوستی حساسیت نیست و این مشکل می‌تواند به دلایلی مانند استفاده از لوازم آرایشی بعد از تزریق و یا ماساژ محل تزریق رخ دهد.

به صورت کلی در صورت مواجهه با چنین مشکلی بهتر است از قرص آنتی هیستامین یا داروهای ضد جوش استفاده کنید تا از گسترش این مشکل جلوگیری شود.

خشک شدن دهان

در صورت مواجهه با چنین مشکلی سعی کنید آب و مایعات زیاد مصرف کنید و از نفس کشیدن با دهان خودداری کنید. جویدن آدامس‌های بدون قند نیز به ترشح بزاق و بهبود خشکی دهان کمک ویژه‌ای می‌کند. توجه داشته باشید که مصرف قندهای مصنوعی سبب خشکی بیشتر دهان شما می‌شود بنابراین از مصرف قندهای مصنوعی نیز خودداری کنید.

ورم و کبودی

ورم و کبودی یکی از عوارض طبیعی است که ممکن است بعد از تزریق پیش بیاید. در صورت مواجهه با چنین مشکلی حتما به توصیه‌های پزشک معالج خود توجه کنید و از داروها و مسکن‌های نوشته شده به درستی استفاده کنید.
پیشنهاد می‌شود برای سرعت بخشیدن به روند بهبود ورم و کبودی، حتما از کمپرس آب یخ استفاده کنید.

کبودی و ورم پیشانی می تواند از علائم حساسیت بوتاکس باشد

خارش پوست بعد بوتاکس

یکی دیگر از علائم حساسیت خارش پوستی است. خارش پوستی موقتی است و به گفته متخصصان معمولا در کمتر از ۲ روز این مشکل حل می‌شود. اما اگر مشکل طولانی تر شود، به پزشک خود اطلاع داده تا با مصرف دارو خارش شما بر طرف شود.

ایجاد علائم سرما خوردگی

برخی سیستم‌های بدنی حساسیت خود را به بوتاکس با علائمی شبیه به سرماخوردگی و آنفولانزا نشان می‌دهند. در صورت ایجاد این علائم دقت داشته باشید که استراحت کافی برای رفع آن دارای اهمیت بالایی است. از نکات دیگر برای رفع این مشکل می‌توان به مواردی مانند استفاده از دستگاه‌های بخار، مصرف مایعات کافی، حمام بخار و… اشاره کرد.

سوزش و متورم شدن چشم بعد از بوتاکس

دقت داشته باشید که معمولا تزریق بوتاکس به درون چشم سرایت نمی‌کند بنابراین نمی‌توان سوزش و متورم شدن چشم را از علائم حساسیت به بوتاکس دانست. معمولا این مشکل در افرادی که تزریق بوتاکس خود را به دست افراد بی‌تجربه انجام می‌دهند، رخ می‌دهد.
اما به صورت کلی در صورت ایجاد سوزش و متورم شدن چشم‌ها در بوتاکس ابرو و دور چشم، سعی کنید از قطره‌های استریل چشمی و اشک مصنوعی استفاده کنید و در مرحله بعد استفاده از لپ تاپ، گوشی و کامپیوتر را به حداقل‌برسانید.

آیا می توان از علائم آلرژی بوتاکس پیشگیری کرد؟

بله، اگر متخصص تشخیص دهد؛ مراجعه کننده ممکن است دچار واکنش های آلرژیک شود، با تغییر ترکیب ماده تزریقی می توان از بروز واکنش های آلرژیک جلوگیری کرد. به عنوان مثال استفاده از کلرید سدیم در ترکیب ماده تزریقی یا استفاده از سم بوتولینوم نوع A می تواند از بروز واکنش های آلرژیک و کولینرژیک جلوگیری کند.

جلوگیری و درمان حساسیت به بوتاکس

چه کسانی به بوتاکس حساسیت دارند؟

یکی از سوالات رایج در مورد بوتاکس این است که چه کسانی به بوتاکس حساسیت دارند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت حساسیت به بوتاکس برای گروه خاصی اتفاق نمی‌افتد و همه افراد با هر گروه سنی ممکن است نسبت به تزریق این ماده حساسیت داشته باشند.
حساسیت به بوتاکس آنقدر مشکل حادی نیست و با انجام مراقبت‌های لازم سریع رفع می‌شود. توجه داشته باشید که اگر شما عزیزان تزریق بوتاکس را در محل‌های مطمئن و به دست افراد با مهارت انجام دهید، هیچ گاه با مشکلات جدی و وخیم روبه‌رو نخواهید شد.

جمع بندی

برای جلوگیری از حساسیت بوتاکس، محل تزریق باید به درستی انتخاب شود تا هیچ عارضه ای نداشته باشد. توصیه می شود برای بوتاکس به مکان های غیربهداشتی و غیرمجاز مانند سالن های زیبایی مراجعه نکنید. از آنجایی که آناتومی بدن هر فردی متفاوت است، فردی که بوتاکس تزریق می کند باید مهارت و تخصص کافی داشته باشد و تزریق را در جای مناسب انجام دهد تا عوارضی پیش نیاید. در صورت بروز حسایت نیز نگران نباشید و علائم را سریعا به پزشک خود اطلاع دهید.

جهت تعیین وقت و دریافت مشاوره از طریق راه‌های زیر با ما در ارتباط باشید:

آمپول هیدروکورتیزون برای بوتاکس

هیدروکورتیزون یک داروی استروئیدی است که برای درمان انواع بیماری ها از جمله التهاب، آلرژی و بیماری های خودایمنی استفاده می شود. همچنین می تواند برای کاهش درد و تورم ناشی از تزریق بوتاکس استفاده شود.گر در نظر دارید از آمپول هیدروکورتیزون برای بوتاکس استفاده کنید، مهم است که با یک پزشک مشورت کنید تا خطرات و مزایای آن را در نظر بگیرید.

سوزش چشم بعد از بوتاکس

سوزش چشم بعد از بوتاکس یک عارضه جانبی نسبتاً شایع است که معمولاً موقتی است

• سارا گفت:

سلام ، مدت یک ماه هست که بوتاکس زبر بغل و صورت انجام دادم ، ولی تقریبا پنج شش روز بعد از تزریق، پوست بدنم شروع کرد به خارش و قرمز شدن و التهاب (مثل کهیر یا اگزما) ،و ران پاهام علاوه بر اینها کبود هم میشه بعد از خارش.
    دو تا آمپول حساسیت زدم و قرص سیتریزین هم مصرف کردم اما تاثیری نداشته. من قبلا هم بوتاکس انجام داده بودم مشکلی پیش نیومده بود، اما این بار این علائم ممکنه بخاطر تزریق بوتاکس باشه ؟ ممنون میشم راهنماییم کنید.

• دکتر مهرشاد رابط گفت:

با سلام و احترام:
      بوتاکس یک ماده نوروتوکسین شیمیایی است که در محیط ازمایشگاه از مواد اولیه طبیعی سنتز و بهره وری شده است، بنابراین همانند هر فراورده شیمیایی دیگری ترکیبی از مواد اولیه و نگهدارنده است که این مواد هم در تعداد و هم در غلظت متنوع بوده و بعد تزریق میتوانند واکنشهای آلرژیک را در بدن پدید اورند، که البته به نوع بوتاکس و کارخانه سازنده ، غلظت ترقیق ان توسط پزشک و میزان غلظت تزریق شده در زمان تزریق بستگی کامل دارد. اما چرا شما در دفعات قبل دچار این واکنشهای حساسیتی نشده اید هم دلایل علمی خود را دارد؛ در حقیقت در تزریق یا تزریقهای گذشته بدن شما انتی ژن های حساس به بدنتان را شناسایی کرده است و ارتش دفاعی خود( انتی بادی های دفاعی بدن) را اماده دفاع در مقابل تحریک الرژن، به صف و اماده حمله به محرک خارجی کرده است، که با تزریق دوم و انهم به میزان زیاد( هم زیر بغل و هم صورت در یک جلسه) حمله ضد الرژی یا بعبارتی دفاع ضدحساسیت بدن فعالیت خود را بصورت واکنشهای حساسیتی کهیری با علایم ذکر شده توسط شما نشان داده است، که گاها میتواند شدیدتر از علایم شما هم باشد !!
      تزریقهای بعدی بوتاکس در شما باید از برندهای معتبر و با حجم کم و با احتیاط و مهمتر از همه توسط پزشک مجرب با تجهیزات لازم صورت گیرد.
      دکتر مهرشاد رابط
      متخصص و جراح پوست، مو، زیبایی، لیزرهای پزشکی