درمان کرونا

درمان کرونا | ویروس کرونا | واکسن کرونا

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

روش های درمان کرونا ویروس جدید

تا کنون که تاریخ ۱۲ اسفتد ۱۳۹۸ می باشد هیچ گونه درمان قطعی برای کرونا ویروس جدید یا همان کوئید ۱۹ یافت نشده !

البته تمامی محققان ، دانشمندان و پزشکان در تلاش هستند برای این ویروس راه حل درمانی و حتی واکسن تولید نمایند . که در برخی از کشور ها از جمله چین ، امریکا، استرالیا و چند کشور اروپایی مدل هایی مختلف واکسن این ویروس کشف و در مرحله آزمایش به سر می برد که نهایتا بعد از برسی های نهایی وزارت بهداشت جهانی این واکسن تولید و به مرحله پخش خواهد رسید.

طبق آخرین تحقیقات دانشمندان چینی در حال تهییه نوعی از این واکسن بصورت خواکی می باشند که بتوان به راحتی در دسترست تمامی مردم دنیا قرار گیرد ولی در حال حاظر برای درمان کرونا از یک سری دارو های بخصوص از جمله Favilavir  – Brilacidin و (Galidesivir (BCX4430 و (Remdesivir (GS-5734 و در نهایت داروی منحصر به فرد کلروکین جهت بهبود بیماران استفاده می شود.

در ادامه مختصر به هر کدام  یک از دارو ها می پردازیم .

داروی Favilavir در درمان کرونا ویروس

اولین داروی ضد ویروس Favilavir که دانشمدان چینی آن را برای درمان کوئید ۱۹ آن را تایید و در فاز تحقیقات انسانی قرار گرفت نام دارد .تحقیقات نشان داد این دارو بعد از تجویز به بیمارانی که مبتلا به کرونا ویروس شده اند، در روند درمان تاثیر بسیار زیادی قرار گرفته و هم زمان عوارض بسیار کمی را در پی داشته.

این موفقیت برای اولین بار توسط شرکت بزرگ دارویی Zhejiang Hisun ثبت و دارو را در اختیار پزشکان قرار داد .

favilavir antiviral drugs drug against 260nw 1650417682 e1583322324820 - درمان کرونا | ویروس کرونا | واکسن کرونا

داروی Brilacidin در درمان کرونا ویروس

بعد از موفقیت داروی Favilavir  داروی جدیدی به نام Brilacidin با عملکرد بسیار خوبی به کمک مبتلایان به این ویروس را داشته .

این دارو ساختار بسیار هماهنگی با دیفنسین دارد . از این رو دیفنسن ها مولوکول های پروتوئینی طبیعی در بدن انسان هستند که نقش بسیار مهمی در تامبن سیستم دفاعی و مبارزه با هر نوع عفونت در بدن انسان ها می باشد.

از نکات مهم این دیفنسن ها در خاصیت ضد التهابی می توان نام برد که در داروی Brilacidin میتوان به این نکته اشاره کرد و نقش مهمی از بابت ضد التهابی مخصوصا در درمان  التهاب روده یا همان IBD را ایفا میکند.

شایان ذکر است که خود ویروس خاصیت کشندگی را برای بیمار ندارد و تاثیر آن در  سیستم ایمنی بدن می باشد و واکنش شدید سیستم ایمنی بدن منجرب به تخریب بافت ریه و بدتر شدن حال عمومی بیمار می شود. که بیشترین علل مرگ و میر ناشی از این کرونا ویروس جدید پدیده‌ای موسوم به طوفان سیتوکینی می باشد . لذا این دارو با مهار سیستم ایمنی بدن کمک بزرگی در بهبود یافتن بیمار می شود.

image asset - درمان کرونا | ویروس کرونا | واکسن کرونا

داروی (Remdesivir (GS-5734 در درمان کرونا ویروس

یکی از افتخارات شرکت داروسازی  Gilead Sciences در سال ۲۰۱۸ برای درمان بیماری ناشی از ویروس ابولا  داروی Remdesivir بود که متاسفانه نتایج خوبی را نداشت و این دارو را برای درمان عفونت ویروسی Marburg استفاده کردند که نتایج بسیار عالی را در پی داشت.

محققان اخیرا از اثربخشی این دارو در درمان کرونا تحقیقات را انجام داده اند که نتایج حیرت انگیزی را در بر داشت و این دارو در دسته ۳ دارویی اصلی در درمان کرونا قرار گرفت.

با توجه به گزارش مجله New England از این دارو در درمان یک سری بیمارانی در ایالات متحده امریکا و چین قرار گرفته که وضع عمومی این بیماران بسیار عالی و به روند عادی زندگی خود برگشتند.

shutterstock 1656283057 300x245 - درمان کرونا | ویروس کرونا | واکسن کرونا

داروی منحصر به فرد کلروکین در درمان ویروس کرونا

میشه گفت بهترین و موثر ترین دارویی که تا به حال توانسته به کمک بیماران مبتلا به ویروس کرونا آمده باشد همین کلروکین می باشد.

پزشکان بعد از تحقیقات گسترده بر روی بیماران کرونا ویروس در دو استان Guangdong  و Hunan به این نتیجه رسیده اند که یکی از درمان های قطعی کرونا ویروس داروی کلروکین می باشد در عکس های گرفته شده، مصرف این دارو کمک به بهبود وضعیت ریه مبتلایان و وضع عمومی این بیماران شده است.

شاید برای خیلی از مردم این سوال باشد که به این سرعت داروی کرونا ویروس چجوری کشف و اماده شدف این باور اشتباه است .

کلروکین قبلا برای درمان بیماری مالاریا استفاده می شد . این دارو و مشتقاتش ( هیدروکسی کلروکین) به دلیل ضد التهابی بودن آن در درمان بیماری های روماتیسمی نیز استفاده می شود. از این رو از این دارو در فهرست اولین داروی کمک بخشی به بیماران کرونا ویروس قرار می گیرد.

Chloroquine Phosphate Injection GMP Western Medicines Anti Malaria Injection 1024x503 - درمان کرونا | ویروس کرونا | واکسن کرونا

داروی (Galidesivir (BCX4430 در درمان ویروس کرونا

اکثر ویروس ها بجای DNA دو رشته ای حاوی ژنوم از جنس RNA تک رشته ای می باشند. و این داروی ویروسی اثر بالایی در ازبین بردن ویروس و میکروب دارد . داروی Galidesivir با عملکرد از بین بردن و عدم تولید  ژنم تک رشته ای RNA ، مانع رشد و تکثیر کرونا ویروس در بدن مبتلا می شود .

مطالعه بر روی داروی Galidesivir نشاد داده کمک شایانی به بهبود وضعیت بالینی بر روی بیماری های ویروسی از جمله کرونا، ابولا، تب زرد و زیکا بوده است.  در ادامه به توصیه های دکتر مهرشاد رابط  توجه نمایید

shutterstock 1656283057 300x245 - درمان کرونا | ویروس کرونا | واکسن کرونا

پیش گیری و درمان کرونا ویروس