کرایوتراپی چیست؟ کاربرد های سرما درمانی ضایعات پوستی

کرایوتراپی یا با نام دیگر آن سرما درمانی یکی از متدهای درمانی شناخته شده است. شاید تا به حال برای شما نیز پیش آمده باشد؛ زمانی که با ضایعه ای پوستی مثل جوش دردناک یا التهاب پوستی مواجه شده باشید، با نزدیک کردن آن به یک منبع سرما احساس درد، سوزش و یا خارش کمتری می کنید. این همان تاثیری است که امروزه تبدیل به یک روش درمانی شده است. اگر به دنبال آشنایی بیشتر با این روش در درمان بیماری ها و ضایعات پوستی هستید، ادامه این مطلب از سایت کلینیک دکتر رابط را از دست ندهید.قبلا در مورد تفاوت میخچه و پینه صحبت کردیم.

کرایوتراپی-صورت

کرایوتراپی چیست؟

کرایوتراپی یا سرما درمانی روشی غیرتهاجمی برای درمان بیماری های مختلف پوستی، کاهش درد، کاهش فعالیت سلولی و… است که در درمان بیماری های مختلفی همچون سالک، بواسیر، میخچه، زگیل و حتی سرطان کاربرد دارد.

سرمادرمانی یا Cryotherapy روش درمانی جدیدی نیست. ابداع و شروع کاربرد این روش به بیش از ۱۲۰ سال پیش بر می گردد. در این روش از منابع سرما همچون نیتروژن مایع یا گازهای مختلفی همچون آرگون برای ایجاد دمایی تا منفی ۲۰۰ درجه سانتیگراد زیر صفر استفاده می شود. برای استفاده از این روش، منبع سرما به محل عارضه و موضع مورد نظر نزدیک شده یا تماس پیدا می کند. این سرما باعث تخریب ناگهانی سلولی و کاهش فعالیت آن می شود. همین موضوع باعث از بین رفتن بافت های بیمار و کاهش فعالیت منفی آن می گردد. این روش یکی از اصلی ترین روش های درمان زگیل تناسلی نیز محسوب می شود.

کاربرد های کرایوتراپی چیست؟

همانطور که گفته شد کرایوترای یا انجماد ضایعات پوستی یک متد درمانی شناخته شده برای درمان انواع بیماری ها (به خصوص بیماری های پوستی) محسوب می شود. از جمله برخی از مهمترین کاربرد های سرما درمانی ضایعات پوستی می توان به موارد زیر اشاره داشت:

• درمان کیست و تومورهای خوش خیم
  • درمان خال گوشتی
  • تغییر رنگ پوست
  • درمان ضایعات عروقی همچون همانژیوم ها
  • درمان انواع زگیل، میخچه و کک و مک
  • درمان اسکارهای پوستی
  • سرما درمانی رحم
  • درمان همورویید
  • کمک به کاهش وزن و لاغری
  • از بین بردن جوش ها و لک های پوستی
  • از بین بردن گوشت های اضافه بدن
  • کاهش خارش های پوست
  • درمان برخی از بیماری های مرتبط با دهان و لثه
  • درمان بیماری ویتیلیگو و…

انجماد-ضایعات-پوستی

مزایای روش سرمادرمانی چیست؟

مزایای این متد درمانی باعث شده است تا استفاده از آن در درمان انواع بیماری ها از جمله بیماری های ویروسی پوست گسترش پیدا کند. از جمله برخی از مهمترین مزیت های کرایوتراپی باید به موارد زیر اشاره داشته باشیم:

• یک روش درمان غیرتهاجمی اما بسیار سریع محسوب می شود.
  • محدودیت جنسیتی و سنی چندانی ندارد.
  • از لحاظ هزینه مقرون به صرفه است.
  • استفاده از آن نیاز به بیهوشی و بی حسی موضعی ندارد.
  • برای زنان باردار نیز قابل استفاده است.
  • یک روش بدون درد محسوب می شود.
  • عوارض بسیار محدودی دارد.
  • به بستری شدن در بیمارستان نیازی ندارد.
  • در درمان زگیل احتمال انتقال و عود آن بسیار کم است.

مراقبت‌ های پس از انجام کرایوتراپی شامل چه مواردی است؟

اگر از سرما درمانی زگیل برای درمان این بیماری و یا به طور کلی از کرایوتراپی استفاده کردید، نیاز به برخی از مراقبت های پس از انجام آن دارید. گر چه این عمل درمانی ساده برای بیماری های پوستی با منشا باکتری بسیار سبک بوده و عوارض چندانی ندارد اما در هر صورت توجه به این اقدامات مراقبتی می تواند تاثیری قابل توجه بر سرعت بهبود بیماری داشته باشد. در مورد مراقبت های بعد از کرایوتراپی موارد زیر قابل توجه است:

• محل زخم را با آب و صابون بشویید.
  • از هر گونه ضربه زدن، خارش و کشیدن پوست موضع دوری کنید.
  • برای خشک شدن زخم از هوای آزاد استفاده کنید.
  • دارو های مرتبط را به موقع مصرف کنید.
  • اگر پس از عمل انجماد ضایعات پوستی، تاولی مشاهده کردید از ترکاندن آن خودداری کنید.
  • پانسمان زخم را در فواصل کوتاه تعویض کنید.
  • برای درمان تاول های ایجاد شده از پمادهای ضد تاول استفاده کنید.

عوارض کرایوتراپی چیست؟

با وجود ساده و سبک بودن عمل کرایوتراپی برای درمان خال و زگیل، اما ممکن است با برخی از عوارض نیز روبرو شوید. معمولا این عوارض در درمان بیماری هایی بیشتر مشاهده می شود که در آن زخمی وجود داشته باشد. این عوارض عبارتند از:

• ایجاد التهاب و قرمزی موقتی پوست
  • تغییر موقت در رنگدانه های پوست یا مو
  • ایجاد تاول های پوستی
  • خون ریزی در محل زخم
  • سردرد در برخی مواقع
  • افت فشار خون (با احتمال کم)
  • سرمازدگی عضو (با احتمال کم)

سرما-درمانی-زگیل

برای درمان کرایوتراپی چند جلسه درمانی لازم است؟

پاسخ این سوال رابطه مستقیمی با نوع بیماری دارد. اگر با بیماری ساده ای همچون زگیل روبرو باشیم، شاید حتی با یک جلسه درمانی بهبودی کامل ایجاد شود. اما همچون درمان ضایعات عروقی با لیزر PDL در درمان برخی از بیماری های جدی تر ممکن است به جلسات Cryotherapy بیشتری نیاز پیدا کنیم. به عنوان مثال اگر پزشک قصد درمان بیماری کلوئید را داشته باشد، تعاد دفعات انجام این عمل بسیار بیشتر است.

کرایوتراپی صورت چیست؟

کرایوتراپی در ناحیه صورت برای درمان بیماری های پوستی در این ناحیه انجام می شود. از جمله برخی از مشکلات پوستی صورت که با روش انجماد ضایعات پوستی انجام می شود ، می توان به اصلاح لک صورت، از بین بردن جوش های مقاوم به درمان، پاکسازی منافذ پوستی، از بین بردن زگیل ها در ناحیه صورت و… قابل توجه است. در نظر داشته باشید که با توجه به حساسیت پوست صورت ممکن است تعداد جلسات درمان افزایش پیدا کند.

آیا کرایوتراپی درد دارد؟

خیر! به طور معمول کرایو تراپی در موضع ایحاد درد نمی کند. اما در مواردی ممکن است بیمار احساس درد خفیفی داشته باشد. این موضوع خصوصا در زمان درمان انواع زخم ها با این روش محتمل تر است. همچنین بعضی اوقات با توجه به ایجاد سرما در موضع ممکن است فرد با کشیدگی پوست یا ضربات خفیف احساس درد کند. این موضوع طبیعی است و اثر درد پس از مدت زمان کوتاهی از بین خواهد رفت.

کرایوتراپی زگیل تناسلی چگونه انجام می شود؟

سرما درمانی زگیل از بهترین روش ها برای درمان این بیماری محسوب می شود. روش درمان به شکلی است که پزشک برای چند دقیقه منبع سرما را بر روی محل زگیل قرار می دهد. این کار با فواصل زمانی چند بار در طی حدودا ۱۰ الی ۲۰ دقیقه انجام می شود. منبع سرما معمولا با نیتروژن مایع ایجاد شده است. اگر زگیل درشت بوده و یا تعداد آنها بر روی پوست زیاد باشد، ممکن است برای بهبود کامل دو تا سه جلسه سرمادرمانی زگیل نیاز باشد.

خدمات دکتر رابط

در این مطلب به معرفی کرایوترابی پرداختیم و همچنین کاربرد های سرما درمانی ضایعات پوستی را مورد بررسی قرار دادیم. گر چه عمل سرمادرمانی سخت و پیچیده محسوب نمی شود اما برای دریافت بهترین نتیجه باید به پزشکان و مراکز درمانی پر سابقه مراجعه کرد. اگر در شهر تهران زندگی می کنید یکی از بهترین گزینه ها برای انجام عمل Cryotherapy، مراجعه به کلینیک پوست و مو دکتر رابط است. در این کلینیک علاوه بر خدمات درمانی، می توانید انواع خدمات زیبایی همچون کاشت مو، تزریق فیلر و… را نیز دریافت کنید.

شما می‌توانید جهت تعیین وقت و دریافت مشاوره از طریق راه‌های زیر با ما در ارتباط باشید:

آیا ممکن است سرما درمانی باعث سوختن پوست شود؟

بله به دلیل استفاده از دمای بسیار پایین (تا منفی ۲۰۰ درجه سانتیگراد) ممکن است پس از عمل تاول هایی ناشی از سوختگی با سرما بر روی پوست مشاهده شود.

موارد محدودیت یا منع کرایوتراپی چیست؟

کهولت سن، داشتن سابقه کهیر سرد یا کرایوگلوبینمی، داشتن سندرم رینود، بعضی بدخیمی ها، حساسیت به سرما، داشتن خال‌های ملانوسیتیک،سابقه دیابت، وجود پلاتین در محل موضع انجم سرما درمانی، برخی بیماری های تنفسی و عفونی و… شرایطی است که توصیه می شود از این روش درمانی استفادده نشود.