تبخال-چیست؟

درمان سریع تبخال | بهترین پماد تبخال لب

یک لکه قرمز رنگ همراه التهاب و شبیه به زخم در اطراف لب ها و بینی! این ساده ترین تعریف از یک تبخال است. تبخال یکی از بیماری های پوستی و ویروسی است که معمولا به شکل خود به خود برطرف می شود اما در برخی مواقع ممکن است شدت پیدا کند و حتی باعث بیماری های دیگری شود. از طرف دیگر این بیماری ظاهر افراد را نیز به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. به همین دلیل برخی ترجیح می دهند از روش های درمانی برای ناپدید کردن آن از چهره خود اقدام کنند. در این مطلب از سایت کلینیک دکتر رابط قصد داریم درمان سریع تبخال را بررسی کنیم.

تبخال-چیست؟

تبخال چیست؟

تبخال یک بیماری ویروسی است که به شکل التهابات قرمز رنگ و ریز در اطراف دهان دیده می شود. این بیماری درمان قطعی ندارد اما برخی درمان های دارویی و خانگی اندکی تاثیر گذارند.

این بیماری را نمی توان در دسته بیماری های پوستی با منشا باکتری قرار داد؛ چرا که منشا تبخال یک ویروس است. ویروسی که علاوه بر ایجاد تبخال می تواند باعث هرپس تناسلی شود. در شرایط پیشرفته ویروس تبخال حتی ممکن است باعث فلج بل شود. نکته دیگر در مورد تبخال قابلیت سرایت آن به دیگران است. از مهمترین علائم این بیماری باید به احساس خارش یا سوزش، التهابات کوچک حاوی مایع عفونی، قرمز شدن سطح پوست در محل تبخال، زخم و درد لثه، تب، سردرد، گلودرد، گرفتگی عضلات، التهاب غدد لنفاوی و…اشاره کرد.

‌چه عواملی باعث ایجاد تبخال می‌شوند

این بیماری که در دسته انواع بیماری های پوستی خارش دار نیز قرار می گیرد، ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود. البته همانطور که گفته شد عامل اصلی ایجاد این بیماری ویروسی به نام هرپس سیمپلکس است. که از دو نوع A و B تشکیل می شود. اما عامل ایجاد بیماری تبخال نوع A است. ویروس HSV معمولا در دهان و آلت تناسلی وجود دارند. به همین دلیل در صورت تماس دهانی یا جنسی ممکن است فرد به این ویروس مبتلا شود. همچنین تماس با ترشحات دهان و مخاط بینی مثل استفاده از حوله مشترک نیز شاید باعث سرایت بیماری شود.

انواع تبخال لب

تبخال در هر فرد ممکن است به شکل متفاوتی دیده شود. این یعنی شاید به شکل لکه های قرمز روی پوست بدون خارش نیز مشاهده گردد. اگر چه این بیماری به نام تبخال لب شناخته می شود اما احتمال دارد در بخش های دیگری از صورت و بدن نیز مشاهده شود. انواع تبخال لب عبارتند از:

• تبخال دهان یا لب که از ویروس اچ اس وی ایجاد می شود و باعث تاول های کوچک و دردناک در اطراف لب و دهان می گردد.
  • تبخال بینی با علائم مشابه که شاید به همراه تبخال لب ایجاد شود.
  • تبخال چشمی که نوعی عفونت محسوب می شود. ویروس HSV از نوع ۱ و ۲ باعث ایجاد این بیماری می شوند.

عکس تبخال لب

برای درمان انواع تاول پوستی و همچنین درمان سریع تبخال نیاز است ابتلا علائم بررسی شده و در صورت تشخیص نوع بیماری، روش درمان مناسب استفاده شود. به همین دلیل شناخت علائم و ظاهر بیماری بسیار تاثیرگذار است. در این قسمت شما می توانید چند عکس تبخال لب را مشاهده کنید.

درمان-سریع-تبخال

درمان تبخال بینی

در سطرهای بالا گفته شد که درمان سریع تبخال بینی و لب امکان پذیر نیست و اساسا درمان این بیماری با داروی خاصی انجام نمی گیرد. بلکه برخی درمان های خانگی و دارویی می تواند باعث کنترل بیماری و تسکین علائم آن شود. مصرف غذای سالم و طبیعی در کنار تقویت سیستم ایمنی بدن در این زمینه بسیار تاثیرگذار است. استفاده از برخی پمادها و داروها نیز برای درمان تبخال بینی بسیار تاثیرگذار است.

درمان فوری تبخال با دارو و بدون عوارض

فرقی نمی کند که به تبخال مبتلا شده اید یا کورک پوستی در هر صورت مشاهده علائم این بیماری های پوستی بر روی سطح پوست صورت بسیار اذیت کننده است. همان طور که گفته شد درمان فوری تبخال با دارو امکان پذیر نیست و داروهای موجود تنها روند بیماری را کند کرده و آن را کنترل می کنند. تبخال پس از طی دوره زمانی خود به شکل خود به خود از بین می رود. البته از جمله داروهایی که برای درمان این بیماری استفاه می شود می توان به والاسیکلوویر، پنسیکلوویر، آسیکلوویر، فامسیکلوویر و… اشاره کرد. در کنار درمان های دارویی بهتر است از برخی روش های درمان خانگی تبخال نیز برای کسب نتیجه بهتر استفاده نمایید.

بهترین پماد تبخال لب

‌علاوه بر داروهای خوراکی پزشک احتمالا برای درمان بیماری شما از پماد تبخال نیز برای استعمال موضعی استفاده خواهد کرد. شناخته شده ترین پماد آسیکلوویر است. اما ممکن است پزشک برای خشک شدن التهابات، پماد بنزوئیل پروکسید تجویز کند. تجویز پماد زیتوکس نیز بسیار کمک کننده است. از جمله برخی پمادهای آزاد و قابل خریداری در بازار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• کرم کیلین هرپس اهورا دارو
  • کرم ژل تبخال آنتی هرپس آرتیمان
  • کرم هرپوکالم ناندل
  • ژل تبخال گیاهی ملیسان گل دارو

عکس-تبخال-لب

خدمات دکتر رابط برای درمان تبخال

در مطلبی که مطالعه کردید به معرفی راه های درمان سریع تبخال پرداختیم که امیدواریم با مطالعه آن پاسخ سوالات خود را در زمینه این بیماری یافته باشید. گر چه تبخال یک بیماری خطرناک شناخته نمی شود اما در هر صورت برای پیشگیری از مشکلات بعدی بهتر است نسبت به درمان آن اقدام کنید. توصیه ما در این مورد مراجعه به مراکز درمانی شناخته شده و معتبر است تا علاوه بر دریافت نتیجه مناسب مناسب ترین و سریع ترین درمان را نیز تجربه کنید. کلینیک پوست و مو دکتر رابط در شهر تهران یکی از بهترین گزینه ها برای دریافت خدمات درمانی مرتبط با پوست و مو است. در این کلینیک شما می توانید علاوه بر خدمات درمانی مثل درمان جوش پریودی خدمات متنوعی در حوزه زیبایی نیز دریافت کنید.

جهت تعیین وقت و دریافت مشاوره از طریق راه‌های زیر با ما در ارتباط باشید:

بیماری تبخال لب تا چند روز قابلیت سرایت داشته و واگیردار است؟

وقتی بیماری در اوج خود باشد، قابل سرایت پذیری آن بسیار بالاست. طول دوره ابتلا به بیماری حدود ۲ هفته است. تبخال تا زمان پوسته پوسته شدن التهابات قابلیت سرایت بالایی دارد.

کمبود چه ویتامین باعث تبخال می‌شود؟

این بیماری کاملا ویروسی است و تقریبا کمبود هیچ ویتامینی باعث ابتلا به آن نمی شود. اما کمبود ویتامین های E، C و D با ضعف سیستم ایمنی بدن و ابتلا به بیماری های مختلف کاملا مرتبط است.

آنچه در این بخش می خوانیم

دیگر خدمات ما