عوارض کاشت مو چیست ؟

اگر دچار ریزش مو هستید و بعد از تحقیقات و پرس و جو به این نتیجه رسیده‌اید که کاشت مو مناسب‌ترین تکنیک پیش روی شماست، بهتر است با عوارض آن نیز آشنا شوید. آشنایی با عوارض جانبی و ریسک‌های احتمالی این تکنیک به شما کمک می‌کند تصمیم بگیرید آیا کاشت مو گزینه مناسبی برای شماست یا خیر.

عوارض بعد از کاشت مو

انواع تکنیک‌های کاشت مو از گذشته تا به الان دستخوش تغییرات زیادی شده‌اند و نتیجه این تغییرات کاهش عوارض جانبی و ریسک‌های آن است. درست به همین خاطر است که افراد زیادی در سراسر دنیا برای برخورداری از موهای پرپشت و رؤیایی خود این تکنیک را انتخاب می‌کنند.

با وجود همه این تغییرات نمی‌توان گفت کاشت مو هیچ عوارضی را به دنبال ندارد. ما هر آنچه احتمال دارد بعد از این عمل با آن مواجه شوید را به شما معرفی می‌کنیم و راهکارهایی را در اختیارتان قرار می‌دهیم به کمک آنها عوارض جانبی را می‌توان به حداقل رساند.

علل بروز عوارض جانبی کاشت مو

کاشت مو تکنیکی است که طی آن فولیکول‌های مو از بخشی از بدن (ناحیه اهداکننده) به قسمتی از سر پیونده زده می‌شوند. بدیهی است که با اعمال هر گونه تغییر در بدن، باید منتظر واکنش بدن در مقابل تغییر به وجود آمده باشیم.

فولیکول‌های مو طی فرایند کاشت مو و به کمک تکنیک‌های متنوعی خارج می‌شوند و سپس با ایجاد حفره‌هایی در محل گیرنده، موها پیوند زده می‌شوند. طی این فرایند پوست سر در محل گیرنده و محل اهدا کننده دچار آسیب‌هایی می‌شود و این موضوع عوارضی را به دنبال دارد.

البته نباید از یاد ببریم که کاشت مو تکنیکی کم تهاجمی است و عوارض آن بجز در موارد نادر به‌گونه‌ای نیست که افراد را درگیر کند. بعد از این جراحی سرپایی، این امکان را خواهید داشت که فعالیت‌های روزمره خود را از سر بگیرید.

در نهایت نیز راهکارها و اصولی وجود دارند که با رعایت آنها می‌توان آسیب‌های ناشی از کاشت مو را به حداقل رساند. در ادامه بیشتر این موضوع را بررسی می‌کنیم.

کاشت مو اغلب در کلینیک‌های زیبایی معتبر انجام می‌شود و طی آن پزشک برای به حداقل رساندن تجربه درد، از داروهای بی‌حسی موضعی استفاده می‌کند. با این حال به‌دلیل خونریزی و آسیب‌دیدگی پوست سر، امکان بروز عفونت وجود دارد. به‌طور کلی عوارض کاشت مو را می‌توان در دودسته عوارض بلندمدت و عوارض کوتاه مدت تقسیم کرد.

بعد از کاشت مو

عوارض کوتاه مدت کاشت مو

بعد از کاشت مو ممکن است با عوارضی مثل قرمزی پوست سر، از دست دادن حس در ناحیه اهدا کننده یا گیرنده و پوسته پوسته شدن پوست سر مواجه شوید. از طرفی این احتمال نیز وجود دارد که شاهد کیست‌های کوچکی در زیر پوست سرخود باشید. خبر خوب اینجاست که همه عوارض جانبی که در این مرحله رخ می‌دهد، کوتاه مدت هستند و بعد از گذشت دوره‌ای کوتاه برطرف می‌شوند.

  • حساسیت نسبت به ماده بی حسی موضعی

در موارد بسیار کمی این امکان وجود دارد که بدن فرد متقاضی نسبت به ماده بی حسی موضعی واکنش نشان دهد. در اغلب موارد این واکنش به‌دلیل ترس متقاضی اتفاق می‌افتد. به همین خاطر است که توصیه می‌شود پیش از کاشت مو آزمایش حساسیت نسبت به ماده بی حسی را انجام دهید یا از پزشک خود بخواهید این آزمایش را برای شما تجویز کند.

  • خون ریزی

فرقی نمی‌کند که کدام یک از تکنیک‌های کاشت مو، FUT یا FUE را انجام می‌دهید، در هر دو روش بریدگی‌هایی توسط پزشک انجام صورت می‌گیرد که منجر به خونریزی می‌شوند. البته اگر پزشک متخصصی را برای کاشت مو انتخاب کرده باشید، او خونریزی را به حداقل می‌رساند.

با این وجود امکان دارد بعد از این فرایند، شاهد مقداری تراوش خون نیز باشید. البته این عارضه با فشار دادن یک قطعه گاز روی پوست قابل کنترل است. بنابراین چنانچه از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنید یا بیماری خاصی در رابطه با انعقاد خون دارید، حتماً این موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

  • تجربه احساس درد بعد از کاشت مو

اگرچه هر دو تکنیک FUEو FUT تکنیک‌هایی کم تهاجمی هستند، اما به هر حال شما نوعی جراحی را پشت سر خواهید گذاشت و تجربه درد به‌خصوص بعد از کاشت مو به روش FUT طبیعی است.

در بیشتر موارد پزشک برای کاهش احساس درد شما، داروهای آرام‌بخش را تجویز می‌کند. با این حال موارد نادری نیز وجود دارد که افراد بعد از عمل نیز درد را احساس می‌کنند. برای جلوگیری از بروز چنین عارضه‌ای، پزشک برای بعد از عمل چندین مسکن برای شما تجویز خواهد کرد.

ورم بعد از کاشت مو

  • تورم

ورم بعد کاشت مو یکی دیگر از عوارض جانبی کاشت مو است که در اکثر افرادی که کاشت مو را انجام داده‌اند، دیده می‌شود. با این حال تورم برای هر فرد با دیگری تفاوت دارد. برخی افراد ممکن است تورم در ناحیه پیشانی را تجربه کنند، در حالی که تورم برای برخی از افراد در ناحیه اطراف چشم اتفاق می‌افتد.

به‌طور معمول این عارضه نیز بعد از مدت زمان کوتاهی برطرف می‌شود، اما اگر تورم بعد از گذشت مدت طولانی رفع نشد، بهتر است این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

  • سکسکه و سرفه

اگرچه ممکن است عجیب به نظر برسد، اما سکسکه یکی از عوارض جانبی است که برخی از متقاضیان کاشت مو بعد از انجام این فرایند درگیر آن می‌شوند. این عارضه کوتاه مدت است و تنها چند روز طول می‌کشد.

عوارض بلندمدت کاشت مو

در کنار عوارض کوتاه مدتی که برای کاشت مو مطرح شدند، این روش درمانی یک سری عوارض جدی‌تر هم به دنبال دارد. در ادامه هر یک از عوارض بلندمدت پیوند مو را بررسی خواهیم کرد.

  • ریزش مو

بسیاری از افراد تصور می‌کنند هنگامی که کاشت مو را انجام می‌دهند، دیگر فقط شاهد رشد و افزایش ضخامت تار موهای خود خواهند بود. اما حقیقت این است که بعد از انجام این فرایند نیز شاهد ریزش مو خواهید بود.

در واقع ریزش موها بعد از فرایند کاشت مو، روندی طبیعی است. البته جای نگرانی وجود ندارد؛ چرا که در این نوع ریزش مو تنها ساقه موها می‌ریزند و ریشه موها در پوست سر ثابت باقی می‌مانند.

بنابراین با گذشت زمان، تار موها مجدداً از ریشه شروع به رشد می‌کنند. موهای تازه کاشته شده در عرض ۲ تا ۳ هفته بعد از کاشت مومی‌ریزند و رشد موهای جدید حدود ۳ تا ۴ ماه بعد از کاشت مو اتفاق می‌افتد.

البته اتفاق نادری هم وجود دارد که طی آن موها دچار شوک می‌شوند و می‌ریزند. با این حال در این حالت هم بعد از گذشت چند ماه شاهد رشد مجدد موها خواهیم بود.

ریزش مو بعد از کاشت مو

  • عفونت پوست

احتمال بروز عفونت بعد از کاشت مو بسیار پایین است. در واقع اگر پزشک مجرب و کلینیک معتبری را انتخاب کرده باشید، با هیچ عفونتی مواجه نخواهید شد. اما گاهی با وجود بهترین امکانات احتمال دارد که عفونت رخ بدهد که البته این عارضه نیز با مصرف یک دوره کوتاه آنتی بیوتیک رفع می‌شود.

  • خارش پوست سر

خارش پوست سر شاید شایع‌ترین عارضه‌ای باشد که افرادی که کاشت مو را انجام می‌دهند، آن را تجربه می‌کنند. خارش معمولاً به‌دلیل تشکیل دلمه در محل پیوند اتفاق می‌افتد. ساده‌ترین روش برای رفع خارش پوست سر این است که بعد از گذشت هفته اول، پوست سر را با شامپویی ملایم بشویید.

خارش نیز هم مانند سایر عوارض جانبی کوتاه مدت طی چند روز رفع می‌شود. گاهی اوقات این عارضه به‌دلیل استفاده از ماینوکسیدیل ایجاد می‌شود که مصرف این دارو نیز باید رفع شود.

  • بی‌حسی پوست

بی‌حسی پوست سر اغلب در روش FUT اتفاق می‌افتد؛ چرا که در این تکنیک نوار پوستی از پشت سر برداشته می‌شود. با این حال انتخاب پزشک ماهر تا حد زیادی از آسیب عصبی جلوگیری می‌کند.

  • جای زخم

چنانچه روش FUE را برای داشتن موهایی پرپشت انتخاب کرده‌اید، به احتمال زیاد شاهد اسکارهای کوچکی روی پوست خود خواهید بود که در عرض چند هفته ناپدید می‌شوند. علاوه بر این هنگامی که موها رشد می‌کنند، به‌تدریج زخم‌ها زیر موها پنهان می‌شوند.

با این حال اگر تحت عمل FUT قرار می‌گیرید، باید انتظار اسکار نسبتاً بزرگی روی پوست سرخود داشته باشید. البته این اسکار نیز با رشد مو و انتخاب مدل موی مناسب دیگر به چشم نمی‌آید.

  • ظاهر شدن کیست روی سر

ظاهر شدن کیست‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که گرافت هایی وجود داشته باشند که به‌درستی از پوست خارج نشده‌اند. اگرچه اغلب این کیست‌ها به شکل جوش ظاهر می‌شوند، اما در موارد کمی شکل دیگری به خود می‌گیرند. خوشبختانه این کیست‌ها در عرض چند هفته ناپدید می‌شوند، اما اگر این اتفاق رخ نداد، بهتر است نزد پزشک خود مراجعه کنید.

  • سنکوپ

سنکوپ نیز یکی از عارضه‌های بسیار نادری است که ممکن است در پایان فرایند کاشت مو، به‌خصوص در جلسات طولانی مدت، اتفاق بیفتد. افت قند خون، درد، بالا رفتن فشار خون و کم آبی بدن از جمله دلایلی هستند که باعث بروز این عارضه می‌شوند. در اثر سنکوپ، فرد غش می‌کند و برای مدت کوتاهی هوشیاری خود را از دست می‌دهد.

  • نکروز

اگر هنگام بخیه زدن در فرایند کاشت مو، فشار زیادی به محل زخم وارد شود، خون‌رسانی به این ناحیه قطع می‌شود یا کاهش می‌یابد. در این حالت احتمال بروز عفونت بالا می‌رود و در صورت قطع خونرسانی بافت آن ناحیه از پوست می‌میرد و فرد به‌اصطلاح دچار نکروز می‌شود. البته نکروز را باید خطای جراحی دانست که به‌ندرت اتفاق می‌افتد.

بررسی امکان کاشت مو

چگونه می‌توان از بروز عوارض کاشت مو جلوگیری کرد؟

احتمال بروز هر یک از عوارض بالا برای شما وجود دارد، با این حال راهکارهایی پیش روی شما قرار دارند به کمک آنها می‌توان احتمال بروز این عوارض به حداقل رساند. مراقبت‌های بعد از کاشت مو، انتخاب پزشک ماهر و کلینیک معتبر را باید سه ضلع مثلث موفقیت کاشت مو دانست.

در ادامه به برخی از مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از جراحی که به شما کمک تا عوارض کاشت مو را به حداقل برسانید، اشاره می‌کنیم.

توجه به مراقبت‌های بعد از کاشت مو

با کاشت مو، همه چیز تمام نشده است؛ در واقع بعد از فرایند کاشت مو باید با توجه به توصیه‌های پزشکی بهترین نتیجه ممکن را برای خود رقم بزنید. توجه به توصیه‌های زیر می‌تواند مؤثر باشد:

  • شستن ملایم موها : بعد از گذشت ۱ یا ۲ روز بعد از کاشت مو با مشورت پزشک می‌توانید شستن موها را با ملایمت شروع کنید. بهتر است زیر فشار مستقیم دوش قرار نگیرید و سر خود را به آرامی با دستانتان بشویید. شستن موها، خارش پوست سر، ظاهر شدن دلمه احتمال بروز عفونت را به حداقل می‌رساند.
  • خوابیدن به شکل نشسته : بعد از کاشت مو به‌مدت ۴۸ باید به شیوه خوابیدن خود توجه کنید. به این ترتیب که زاویه ۴۵ درجه‌ای با تکیه‌گاه داشته باشید. به این ترتیب از آسیب‌دیدگی فولیکول‌ها جلوگیری خواهید کرد. علاوه بر این، خوابیدن در وضعیت ثابت کمک می‌کند که تورم به‌طور چشمگیری کاهش پیدا کند.
  • دوری از ورزش و فعالیتهای شدید : دوری از فعالیت‌های سنگین مانع از تورم و درد می‌شود. البته عرق کردن، تهدیدی برای فولیکول‌های مو نیست، اما فعالیت شدید ورزشی درد و التهاب را افزایش می‌دهد. بعد از گذشت ۷ تا ۱۰ روز این امکان را دارید که فعالیت شدید ورزشی خود را از سر بگیرید.
  • پرهیز از قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید : تا دو هفته بعد از کاشت مو، از قرارگیری در معرض نور مستقیم خورشید دوری کنید. در صورتی که کاری ضروری وجود دارد بیرون بروید و سعی کنید زمان زیادی را در معرض نور خورشید نباشید.

برای دریافت لیست کامل مراقبت های بعد از جراحی حتما مقاله مراقبت های بعد از کاشت مو را در همین وب سایت که توسط دکتر رابط گردآوری شده است را مطالعه فرمایید.

انتخاب پزشک ماهر؛ اولین قدم پیشگیری از عوارض کاشت مو

کاشت مو، فرایند چندان پیچیده‌ای نیست، اما موفقیت این عمل جراحی تا حد زیادی به تبحر پزشک شما بستگی دارد. انتخاب پزشکی ماهر و چیره‌دست می‌تواند از بروز بسیاری از عوارض جانبی کاشت مو پیشگیری کند.

علاوه بر این، پزشک نقش مستقیمی در کسب نتیجه دلخواه از کاشت مو دارد. تجربه و مهارت دو فاکتور مهمی هستند که متخصصان کاشت موی حرفه‌ای را از سایر افراد جدا می‌کنند. تجربه به پزشک می‌گوید که قرار دادن فولیکول‌های مو در چه عمق یا جهتی بهترین نتیجه را برای شما به دنبال دارد.

دکتر مهرشاد رابط متخصص پوست، مو و زیبایی با داشتن سال‌ها تجربه در این زمینه و صدها نمونه موفق کاشت مو به شما کمک می‌کند که موهایی طبیعی و پرپشت داشته باشید. اگر در خصوص عوارض کاشت مو ابهامی در ذهن خود دارید، با مشاوران کلینیک دکتر رابطه تماس بگیرید و مشاوره رایگان آنها برای داشتن بهترین تجربه کاشت مو بهره مند شوید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات

Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.