کاشت مو با سلول های بنیادی

ممکن است تا به حال در خصوص روش های جدید درمان ریزش مو، نظیر کاشت موی سلول بنیادی شنیده باشید. در این مطلب قصد داریم تا کمی بیشتر در خصوص آینده ی روش های کنترل و درمان ریزش مو بحث کنیم و با تکنیک جدید کاشت موی سلول بنیادی که در حال حاضر در مرحله ی آزمایش و توسعه قرار دارد، آشنا شویم.

کاشت مو با سلول های بنیادی

متاسفانه ریزش مو و مشکلات ناشی از آن، سالانه تعداد قابل توجهی از مردم سراسر جهان را تحت تاثیر خود قرار می دهد. اثربخشی محدود و عوارض جانبی درمان های دارویی و تکنیک های جراحی، تمایل محققان را برای جستجوی راه حل های درمانی جایگزین، تقویت کرده است.

انتظار می رود که ابداع روش های جدید در مهندسی زیستی و ژنتیکی فولیکول های مو، که اساسا مبتنی بر گسترش و توسعه ی سلول های فولیکول مو روی سطح پوست سر می باشد، مبدل به راهکاری جدید برای درمان ریزش مو شود.

 

فولیکول مو تقریبا مانند کیسه های لوله ای شکلی می باشد که موی انسان در آن ریشه دوانده و سپس به مرور بلندتر شده و سرانجام از پوست سر بیرون می زنند.

 

روش کاشت مو سلول بنیادی مشابه روش های کاشت موی متداول و کلاسیک است. اما در این روش به جای برداشتن تعداد زیادی مو برای پیوند در ناحیه ای که ریزش مو در آن به وجود آمده است، نمونه ی کوچکی از پوست را که فولیکول های موی سالم دارد برمی دارند و در مرحله ی بعد فولیکول های سالم و فعال آن، در آزمایشگاه استخراج می شود.

سپس این فولیکول ها به وسیله ی روش های نوین مهندسی بافت شناسی و ژنتیک کشت و تکثیر شده و مجددا در ناحیه ای از پوست سر که ریزش مو در آن اتفاق افتاده، کاشته می شوند. این فرایند باعث می شود که رشد مو در محلی که فولیکول ها از آن برداشته شده و همچنین در محدوده ای که پیوند زده شده اند، رشد کنند.

در حال حاضر، کاشت و تکثیر سلول های فولیکول انسانی در محدوده ی سلول های بیمار پوست سر که دچار ریزش مو هستند، هنوز با موفقیت قابل قبولی همراه نبوده و بنابراین روش کاشت مو سلول بنیادی در شرایط فعلی فقط و فقط به صورت تئوری وجود دارد و مراحل تحقیق و توسعه ی آن در حال انجام است.

تحقیقات روی سلول های بنیادی

روش کاشت مو سلول بنیادی

پیش از بررسی دقیق تر این روش، در ابتدا لازم است تا یک تعریف اولیه از سلول های بنیادی داشته باشیم. سلول های بنیادی گونه ای از سلول های غیر تخصصی هستند که توانایی تبدیل شدن به انواع مختلف سلول های موجود در بدن انسان را دارند اما قادر به انجام کار خاصی در بدن انسان نیستند.

با این حال، این سلول ها می توانند خود را به دفعات تقسیم کرده و در نتیجه ی این تقسیم بر اساس نیاز بدن به شکل سلول های بنیادی باقی بمانند یا به انواع دیگری از سلول های مورد نیاز بدن تبدیل شوند. سلول های بنیادی با تقسیم مکرر، جابه جایی و جایگزینی با بافت های آسیب دیده، به ترمیم اجزا و بافت های خاصی از بدن کمک می کنند.

کاشت مو به روش سلول های بنیادی در سال ۲۰۱۷ توسط محققان ایتالیایی معرفی شد. مطابق با آخرین متد های آزمایشی ارائه شده، این روش ابتدا با استفاده از پانچ بیوپسی برای استخراج سلول های بنیادی فرد شروع می شود.

پانچ پوستی یا بیوپسی پانچ معمولا با استفاده از ابزاری با تیغه ای دایره ای شکل انجام می شود که به منظور نفوذ و استخراج نمونه ای کوچک و استوانه ای از لایه های عمیق تر پوست، از جمله روپوست، قسمتی از غشا میانی پوست و چربی سطحی به داخل بافت پوست وارد می شود.

سپس سلول های بنیادی، در دستگاه مخصوصی به نام سانتریفیوژ از بافت استخراج شده به وسیله ی بیوپسی پانچ، جدا می شوند. در انتهای این فرایند و پس از طی پروسه ی آزمایشگاهی خاصی، یک سوسپانسیون سلولی باقی می ماند که در نهایت مجدداً در ناحیه ای که ریزش مو اتفاق افتاده به پوست سر تزریق می شود.

در حال حاضر چندین تیم تحقیقاتی معتبر با منابع وسیع، در حال کار بر روی درمان ریزش موی با استفاده از روش کاشت مو سلول بنیادی هستند. این واقعیت انکار ناپذیر است که احتمالا متد و روش های آزمایشی این گروه ها کمی با یکدیگر متفاوت باشد؛ اما در نهایت مبنا و اصول پیشرفت و توسعه ی آزمایش ها و تحقیقات همه ی این تیم ها، بر اساس رشد فولیکول های جدید مو در آزمایشگاه و با استفاده از یک نمونه ی کوچک پوست بیمار، استوار است.

درمان ریزش مو با سلول های بنیادی

زمان آغاز کاشت مو به روش سلول های بنیادی

در حال حاضر تعداد معدودی از کلینیک های پوست و مو در برخی از کشور های جهان، خدماتی بر مبنای روش های کاشت مو سلول بنیادی را برای درمان و از بین بردن کچلی پوست سر به متقاضیان ارائه می دهند. اما به یاد داشته باشید که این ها متد ها تا امروز توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تأیید نشده اند و تمامی آنها روش ها و پروژه های تحقیقاتی در نظر گرفته می شوند.

در سال ۲۰۱۷، سازمان FDA با انتشار یک گزارش به تمام افرادی که قصد دارند از کاشت مو سلول بنیادی به عنوان روشی برای درمان ریزش مو استفاده کنند، هشدار داد که در مرحله ی تصمیم گیری برای اقدام به درمان از موسسات و کلینیک هایی مشاوره بگیرند که توسط FDA تأیید شده یا تحت برنامه ی IND (نظارت بر داروی تحقیقاتی جدید) قرار گرفته اند.

طبق تحقیقات انجام شده کلینیک هایی که در حال حاضر این روش درمانی را ارائه می دهند، هیچ تضمینی برای نتیجه بخش بودن فرایند درمان خود ارائه نمی دهند. نتایج این متد درمانی، در صورت اثر بخش بودن، احتمال دارد که از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. در همین راستا حتی ممکن است چندین ماه طول بکشد تا نتایج آن مشاهده شود.

برخی از تحقیقات نشان داده است که روش کاشت مو سلول بنیادی می تواند در درمان انواع مختلف ریزش مو، موثر باشد. از جمله:

  • آلوپسی آندروژنتیک مردانه (طاسی الگوی مردانه)
  • آلوپسی آندروژنتیک (طاسی الگوی زنانه)
  • آلوپسی سیکاتریکال (فولیکول های مو از بین می روند و با بافت اسکار جایگزین می شوند)

مراقبت های پس از کاشت مو سلول بنیادی

بر اساس تجربیات کلی، انتظار می رود که پس از اتمام روند درمان به روش کاشت مو سلول بنیادی، پوست محدوده ی تحت درمان کمی دردناک شود. طبق همین تجربیات درد این محدوده باید ظرف یک هفته فروکش کند.

معمولا زمان زیادی برای حصول بهبودی نسبی لازم نیست؛ اگرچه باید از ورزش بیش از حد سنگین به مدت یک هفته اجتناب کرد. در محدوده ای که بیوپسی پانچ برای برداشت نمونه ی بافت پوستی انجام شده است، باید انتظار التهاب و عوارض ناشی از زخم های سطحی پوستی را داشت.

همچنین باید انتظار برخی از عوارض بی حسی موضعی را نیز داشته باشید.

تحقیقات روی سلول های بنیادی

عوارض کاشت مو سلول بنیادی

متاسفانه تا امروز اطلاعات بسیار کمی در مورد عوارض جانبی قابل توجه و احتمالی روش کاشت موی سلول بنیادی به دست آمده است. مانند هر عمل پزشکی، همیشه خطر خونریزی یا عفونت در محل نمونه برداری و تزریق وجود دارد. همچنین احتمال ایجاد زخم نیز امکان پذیر است.

اگرچه عوارض ناشی از بیوپسی پانچ نادر است، اما همیشه کمی احتمال خطر آسیب رسیدن به اعصاب یا شریان های زیر محل نمونه برداری وجود دارد. تزریق سلول های بنیادی نیز می تواند عوارض جانبی خاص خود را ایجاد کند.

میزان موفقیت در روش کاشت مو سلول بنیادی

تحقیقات صورت گرفته در خصوص میزان موفقیت در روش کاشت مو سلول بنیادی بسیار امیدوار کننده است. نتایج مطالعات محققان ایتالیایی نشان می دهد که افزایش تراکم مو تا ۲۳ هفته پس از آخرین فرایند درمانی در سطح قابل قبولی قرار می گیرد.

کلینیک ها و موسساتی که در حال حاضر این روش درمانی را ارائه می دهند به هیچ وجه توسط FDA تأیید نشده اند و به همین دلیل هیچ گونه تضمینی در مورد نتایج یا میزان موفقیت روش کاشت مو سلول بنیادی وجود ندارد.

بنابراین اگر در خصوص روش های کاشت مو تحقیق می کنید و قصد دارید تا فرایند درمان خود را آغاز کنید، در حال حاضر این روش درمانی جزء متد های پر کاربرد و اثبات شده نیست و بهتر است سایر روش های درمانی را مد نظر قرار دهید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۵ رای

نظرات

Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.