بهترین شامپو بعد از کاشت مو

در عمل کاشت مو نیز مانند همه عمل‌های زیبایی دیگر برای دریافت نتیجه بهتر نیاز به انجام دقیق مراقبت‌های بعد از عمل وجود دارد. با رعایت توصیه‌های پزشک و مراقبت‌های بعد از عمل و استفاده از بهترین شامپو ها، فرد می‌تواند به راحتی و بدون هیچ نگرانی به نتیجه دلخواه خود برسد و از موهای پرپشت و زیبای خود لذت ببرد.

یکی از این مراقبت‌ها مربوط به نحوه شستن سر بعد از کاشت مو و راهنمای انتخاب شامپوی مناسب است. استفاده از شامپوی نامناسب می‌تواند به گرافت‌های جدید آسیب بزند. در این مقاله از کلینیک دکتر رابط با ما همراه باشید تا به سؤالات شما در مورد بهترین شامپو بعد از کاشت مو و نحوه شستن موها پاسخ دهیم.

شامپو بعد از کاشت مو

کاشت مو و شامپو برای موها

اکثر افرادی که عمل کاشت مو انجام داده‌اند، نگران این هستند که چگونه پس از عمل موها و پوست سر خود را بشویند؟ آیا می‌توانند بعد از عمل کاشت از شامپوی معمولی استفاده کنند؟ و سؤالاتی از این ‌دست ذهن آن‌ها را درگیر می‌کند.

پس از کاشت مو انتخاب شامپوی مناسب و همچنین استفاده از آن ممکن است تأثیر به سزایی در روند بهبودی داشته باشد. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که پس از کاشت مو از چه شامپویی استفاده کنید. بعد از جراحی بریدگی‌های زیادی روی پوست سر ایجاد می‌شود و بدن نیاز به ترمیم آن‌ها دارد. همچنین مدتی زمان می‌برد تا فولیکول‌ها به محیط جدید عادت کرده و شروع به رشد کنند. استفاده از شامپوی نامناسب بعد از کاشت مو نه تنها بهبودی را به تأخیر می‌اندازد، بلکه باعث ایجاد عوارض ناخوشایند نیز می‌شود.

اگر نمی‌خواهید موهای جدید خود را در مدت کوتاهی پس از کاشت در معرض خطر قرار دهید، همیشه باید دستورالعمل‌های مربوط به کاشت مو را دنبال کنید. پزشکان در ۴۸ ساعت اول هشدار می‌دهند که موهای خود را نشویند. به دلیل این‌که پس از عمل فولیکول‌ها به زمان نیاز دارند تا تثبیت شوند و ممکن است در حین شستشو گرافت‌ها آسیب ببینند.

استفاده از یک شامپوی مناسب نیز نقشی اساسی در جلوگیری از صدمه دیدن گرافت‌ها دارد؛ بنابراین در چند روز اول باید بسیار محتاط برخورد کنید. در دو روز اول پس از عمل، پوست سر همچنان آسیب‌پذیر است؛ یک شامپوی مناسب بعد از عمل می‌تواند روند بهبودی را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

شامپوی مناسب بعد از کاشت مو

قبل از انجام کاشت مو برای اکثر افراد انتخاب شامپو یک عمل ساده و معمولی است؛ اما پس از کاشت مو، نمی‌توانید از شامپوی معمولی خود استفاده کنید. پوست سر، ریشه مو و بقیه موهای شما پس از کاشت، اثرپذیری بالایی دارند؛ حتی اگر ۴۸ ساعت توصیه‌شده توسط پزشک را منتظر بمانید. اکثر محصولات موجود در بازار از مواد شیمیایی زیادی ساخته شده‌اند که برای موهای سالم مشکلی ایجاد نمی‌کنند، اما در زمان انجام این عمل باید تا حد ممکن از مصرف آن‌ها اجتناب کرد.

از طرفی موهای تازه و ظریف شما بعد از عمل نیاز به مراقبت و توجه بیشتری نسبت به موهای سالم دارند. هنگام انتخاب شامپوی مناسب، برخی عوامل نقش حیاتی دارند. عدم وجود مواد معطر و شیمیایی از مهم‌ترین موارد هستند. مواد شیمیایی باعث تحریک فولیکول‌های تازه می‌شوند و حتی می‌توانند رشد آن‌ها را متوقف کنند. پس حتماً لازم است که از شامپوی تجویز شده توسط پزشک برای شستن موهای جدید خود استفاده کنید. استفاده از نرم‌کننده‌های دارای مواد شیمیایی توصیه نمی‌شود.

شستشوی سر بعد از کاشت مو

دیگر متغیرهای مهم هنگام انتخاب شامپو

ممکن است پس از کاشت مو در ناحیه جراحی، پوست سر پوسته پوسته شود. شستشوی کنترل  شده مو در این مورد می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد. به‌ هیچ‌ وجه پوسته و دلمه‌ها را با ناخن‌های خود جدا نکنید، زیرا این کار می‌تواند به فولیکول‌های ظریف مو آسیب برساند. یک شامپوی مناسب به از بین بردن آرام پوسته‌های کف سر پس از کاشت مو و در نتیجه بهبود سریع‌تر زخم‌ها کمک می‌کند. همچنین شما می‌توانید با استفاده از شامپوهای ملایم، روند بهبودی را تسهیل کرده و زخم‌ها را به روشی مناسب بهبود ببخشید.

هنگام خرید شامپو لازم است که به ترکیبات سازنده آن توجه کنید. شامپوهایی که دارای اسیدهای آمینه، روی، مس، کتوکونازول، بیوتین و کراتین هستند می‌توانند در حفظ سلامت موهای جدید تأثیر زیادی داشته باشند. این شامپوها هم می‌توانند به‌خوبی موها و پوست سر را از آلودگی‌ها پاک کنند و چربی پوست را متعادل کنند و هم از رسیدن آسیب به پوست سر شما جلوگیری می‌کنند. برخی از محصولات می‌توانند برای موهای شما خشن باشند و در نتیجه موهای جدید را به خطر بیندازند.

استفاده از شامپوی بچه برای موهای جدید

همان‌طور که در بالا توضیح دادیم تا مدتی بعد از عمل نمی‌توان از شامپوهای معمولی استفاده کرد و شستن موها نیاز به شامپوهای ملایمی دارد که پزشک تجویز کرده است. پزشکان ممکن است شامپوهای متفاوتی را معرفی کنند، اما نکته‌ای که درمورد تمام این شامپوها وجود دارد، ترکیبات ملایم آن‌هاست. شامپوهای ملایم دارای PH کمی هستند. شامپو بچه نیز PH پایینی دارد و می‌تواند یک گزینه ارزان برای شسشوی موها باشد. ساختار شامپو بچه به‌گونه‌ای است که به گرافت‌ها آسیبی نمی‌رساند. اگر پزشک شما اجازه داد می‌توانید از شامپو بچه برای تمیز کردن پوست سر خود استفاده کنید.

بااحتیاط موها را بشویید

به‌طورمعمول پزشکان توصیه می‌کنند که بعد از کاشت، موهای خود را بیش از یک یا سه بار در هفته نشویید تا پوست سر زمان کافی برای بهبودی را داشته باشد. شما باید در طول دو ماه اول بعد از عمل به این توصیه پایبند باشید، حتی اگر این مسئله با علایق شما مطابقت نداشته باشد. علاوه بر این، هنگام شستن سر، باید بااحتیاط با موهای خود رفتار کنید.

در حین شستن به موها فشار زیادی وارد نکنید و آن‌ها را به‌شدت مالش ندهید. پس از شستن موها توصیه می‌شود از حوله برای خشک‌کردن آن‌ها استفاده نکنید و اجازه دهید تا موها، خودشان در هوای آزاد خشک شوند. خشک شدن موها در هوای آزاد یک روش محافظه‌کارانه است که نقش مهمی در حفظ سلامت موهای شما دارد.

چه زمانی بعد از کاشت می‌توان نوع شامپو را تغییر داد؟

بعد از تعیین بهترین شامپو بعد از کاشت مو، نوبت به پاسخ‌گویی به این سؤال می‌رسد که تا چه زمانی باید از این شامپو استفاده کرد؟ جواب دادن به این سؤال تا حد زیادی بستگی به این دارد که تا چه حد زخم‌ها بهبود یافته‌اند و موها رشد کرده‌اند. البته پزشک باید تشخیص دهد که شما تا چه مدت باید از شامپوی ملایم استفاده کنید. حداقل تا ۴ ماه بعد از عمل موها به مراقبت‌های ویژه نیاز دارند و باید برای شستن آن‌ها از شامپوی ملایم استفاده کرد.

ممکن است انجام این مراقبت‌ها کمی خسته‌کننده به نظر برسد، اما این تلاش‌ها بدون شک ارزش زیادی دارد و شما با دیدن نتیجه کار متوجه ارزش آن‌ها‌ می‌شوید. حتی شما می‌توانید با توجه به نظر پزشک استفاده از این شامپوی ملایم را ادامه دهید، زیرا به‌طورکلی این شامپوها نقش تقویت‌کنندگی دارند و می‌توانند موهای جدید شما را ایمن نگه ‌دارند و تا حد زیادی از ریزش دوباره آن‌ها جلوگیری کنند.

استفاده از روغن‌های طبیعی بعد از کاشت مو

استفاده از روغن‌های طبیعی می‌تواند باعث تقویت ریشه موهای جدید شما شود و بسیار مفید باشد، اما برخی افراد فکر می‌کنند که تنها استفاده از روغن‌ها کافی است و نیازی به استفاده از شامپو نیست. اما بعد از عمل کاشت مو، یک شامپوی مناسب لازم است تا آلودگی‌های روی پوست سر شما را برطرف کند و اجازه دهد تا پوست سر تنفس کند. یک شامپوی خوب باعث از بین رفتن دلمه‌ها می‌شود و به باز شدن راه‌های تنفسی پوست سر کمک می‌کند. روغن‌های گیاهی مانند نارگیل یا زیتون گزینه‌های مناسبی هستند، اما بهتر است قبل از استفاده حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

روش های کاشت موی سر

محصولات دیگر برای تحریک رشد موها بعد از کاشت

همان‌طور که در قسمت‌های قبل گفتیم شامپوهای مناسب بعد از کاشت می‌توانند باعث تحریک رشد موهای جدید شوند. به ‌غیر از شامپو، محصولات دیگری وجود دارند که تست ‌شده‌اند و رشد موها را نیز تحریک می‌کنند. محلول‌های مایع ماینوکسیدیل ۲% و ۵% جزء این محصولات هستند. این محلول به‌ صورت موضعی روی پوست سر استفاده می‌شود. ماینوکسیدیل تأثیر خوبی، هم روی مردان و هم زنان گذاشته است. البته استفاده از محلول ۵% آن برای زنان تائید نشده است.

شما می‌توانید مصرف ماینوکسیدیل را زودتر از ۴ هفته پس از کاشت مو شروع کنید. توصیه می‌شود که قبل از استفاده از هر محصولی اجازه دهید تا زخم‌های پوست سر بهبود یابد؛ در واقع محصولات تقویتی باید روی پوست سر سالم و التیام یافته اعمال شود. محلول را به‌آرامی با نوک انگشتان خود روی ناحیه پیوند زده ‌شده بمالید و اجازه دهید تا یک روز بماند. برای دیدن نتایج حاصل از عمل کاشت و تأثیر محصولات باید صبور باشید. پس از این‌که تغییری مشاهده نمی‌کنید، ناامید نشوید. اگر در صورت از استفاده از محصولات تقویتی دچار خارش و سوزش شدید، بلافاصله مصرف آن‌ها را قطع کنید.

پرسش و پاسخ با دکتر رابط


  • آیا بعد از عمل کاشت مو می‌توان از شامپوهای معمولی استفاده کرد؟

به دلیل این‌که گرافت‌ها بعد از عمل کاشت، ضعیف و آسیب‌پذیر هستند، دیگر نمی‌توان از شامپوهای معمولی قبل از عمل برای شستن پوست سر استفاده کرد، زیرا اکثر شامپوهای موجود در بازار دارای مواد شیمیایی هستند که باعث صدمه دیدن گرافت‌ها می‌شود. البته زمانی که موها تثبیت شدند و به نتایج دلخواهتان رسیدید می‌توانید از شامپوهای معمولی‌تر سازگار با موهای خود استفاده کنید.

  • بعد از عمل کاشت مو از چه شامپویی باید استفاده کرد؟

بعد از عمل کاشت مو حتماً باید از شامپوهای ملایمی که توسط پزشک تجویز می‌شود، استفاده کرد. شامپوهای ملایم هیچ خطری برای گرافت‌ها ندارند و حتی باعث بهبود سریع‌تر زخم‌ها می‌شوند. این شامپوها به‌خوبی می‌توانند پوست سر شما را تمیز و پوسته‌ها و دلمه‌های ایجادشده را برطرف کنند. شامپوهایی که توسط پزشک تجویز می‌شوند دارای مواد مغذی و اسیدهای آمینه هستند و باعث تقویت ریشه موها می‌شوند.

  • آیا می‌توان بعد از عمل کاشت مو از شامپو بچه استفاده کرد؟

بهتر است بعد از عمل از شامپوهایی که پزشک مربوطه توصیه می‌کند، استفاده شود، اما شامپو بچه نیز می‌تواند گزینه‌ی ارزان و مناسبی باشد. شامپو بچه از PH پایینی برخوردار است و بنابراین خطری فولیکول‌های جدید شما را تهدید نمی‌کند.

  • تا چه مدت بعد از کاشت مو باید از شامپوی ملایم استفاده کرد؟

این‌که چه مدت بعد از کاشت می‌توان شامپوهای ملایم را کنار گذاشت و از شامپوهای معمولی قبل از عمل استفاده کرد بستگی به روند بهبودی و رشد موهای شخص دارد. همچنین نظر پزشک درمورد زمان استفاده از شامپوهای ملایم بسیار اهمیت دارد. ممکن است پزشک تشخیص دهد که تا ۳ هفته بعد از عمل از شامپو ملایم باید استفاده شود. به‌طورکلی تا ۶ ماه بعد از عمل، موها به مراقبت ویژه‌ای نیاز دارند.

 

 جهت تعیین وقت و دریافت مشاوره از طریق راه‌های زیر با ما در ارتباط باشید:

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

نظرات

Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.