سیستم غدد درون ریز، شبکه ای از غدد و اندام ها است که در سراسر بدن قرار گرفته است و مانند سیستم عصبی  در کنترل و تنظیم بسیاری از عملکرد های بدن نقش اساسی دارد. در حالی که سیستم عصبی برای برقراری ارتباط از تکانه های عصبی و انتقال دهنده های عصبی استفاده می کند، سیستم غدد درون ریز نیز با تکیه بر پیام رسان های شیمیایی به نام هورمون ها نقش خود را در بدن ایفا می کند. اختلالات تیروئید، چه به شکل کم کاری و چه به شکل پرکاری یکی از شایع ترین بیماری های سیستم غدد درون ریز می باشد که تاثیرات مهمی نیز بر عملکرد سایر اعضا بدن می گذارد. از جمله مهم ترین قسمت های بدن که تحت تاثیر سیستم غدد درون ریز می باشد، پوست است. کم کاری و یا پر کاری تیروئید تاثیر بسیاری بر وضعیت پوست دارد. که در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم.

  • تاثیر بیمای های هورمونی بر پوست
  • علائم پوستی اختلالات غددی
  • درمان بیماری های پوستی غددی
  • بهترین پزشک بیماری های پوستی غددی

درخواست نوبت یا وقت مشاوره

لطفا نام و شماره موبایل خود را در فرم زیر وارد کنید

دریافت مشاوره

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

عملکرد سیستم غدد درون ریز در بدن

دستگاه غدد درون ریز طیف وسیعی از عملکردهای بدن را از طریق ترشح هورمون ها تنظیم و کنترل می کنند. هورمون ها توسط غدد تشکیل دهنده سیستم غدد درون ریز ترشح می شوند و از طریق جریان خون به اندام ها و بافت های مختلف بدن انتقال پیدا می کنند. از این رو تاثیر بسیاری در تنظیم و کنترل عملکرد های قسمت های مختلف بدن دارند. برخی از نمونه عملکرد های بدن که توسط سیستم غدد درون ریز کنترل می شوند، عبارت اند از:

  1. ضربان قلب
  2. فشار خون
  3. رشد و نموی بدن
  4. اشتها و تغذیه ی فرد
  5. سوخت و ساز بدن
  6. تنظیم دمای بدن
  7. عملکرد جنسی و تولید مثل
  8. کنترل چرخه خواب و بیداری

ساختار سیستم غدد درون ریز

سیستم غدد درون ریز از شبکه ی پیچیده غدد تشکیل شده است که هورمون ها را ترشح، ذخیره و آزاد می کنند. در واقع غدد سیستم غدد درون ریز و پارامتر های سازنده ی آن عبارت اند از:

  1. غده پاراتیروئید که در قسمت جلوی گردن قرار دارد و نقش موثری در کنترل میزان کلسیم بدن دارد.
  2. لوزالمعده با پانکراس که در پشت معده قرار گرفته است و عملکرد آن کنترل میزان قند خون بدن می باشد.
  3. پینال غده ای است که در وسط مغز یافت می شود و در کنترل چرخه های خواب و بیداری تاثیر زیادی دارد.
  4. غده تیروئید در بخش جلوی گردن قرار گرفته است و عملکرد آن برای متابولیسم بدن بسیار مهم می باشد.
  5. تیموس که در قسمت بالا تنه ی بدن واقع شده است تا بلوغ به فعالیت خودش ادامه دهد و هورمون های مهمی را برای رشد تولید نماید.
  6. در بالای هر کلیه یک غده فوق کلیوی یا آدرنال وجود دارد. که این غدد در تنظیم عملکردهایی مانند فشار خون، ضربان قلب و پاسخ به استرس نقش مهمی دارند.
  7. هیپوتالاموس چندین هورمون مختلف را تولید می کند که وظیفه کنترل غده هیپوفیز، تنظیم بسیاری از کارکردها از جمله چرخه خواب و بیداری، دمای بدن و اشتها را برعهده دارد. همچنین هیپوتالاموس می تواند عملکرد سایر غدد درون ریز را تنظیم نماید.
  8. غده هیپوفیز در زیر هیپوتالاموس واقع شده است و هورمون های تولید شده آن بر رشد و تولید مثل تأثیر می گذارند. آن ها همچنین می توانند عملکرد سایر غدد درون ریز را کنترل کنند.
  9. برخی غدد درون ریز نیز عملکرد های برون ریز نیز در کنار عملکرد های درون ریز دارند. به عنوان مثال تخمدان ها و بیضه ها هورمون هایی تولید می کنند که به ترتیب عملکرد تولید تخم و اسپرم را برعهده دارند.

هورمون های سیستم غدد درون ریز

هورمون ها، مواد شیمیایی هستند که سیستم غدد درون ریز از آن ها برای ارسال پیام به اندام ها و بافت های بدن استفاده می کند. در این میان پوست در واقع آینه ‌ای از مشکلات داخلی است و بسیاری از بیماری ‌های داخلی، تظاهرات پوستی دارند. یکی از مشکلاتی که در کشور ما هم شایع است و علاوه بر تاثیر بر اندام ‌های داخلی، پوست را نیز تحت تاثیر قرار می‌ دهد، بیماری ‌های تیروئید است. بسیاری از افرادی که دارای معضلات تیروئیدی  هستند، از وضعیت پوستی مناسبی نیز برخوردار نیستند. به همین خاطر وقتی این غده بسیار مهم و حیاتی کار خود را به درستی انجام ندهد و در ترشح هورمون‌ های خود کم کاری یا پرکاری کند، سیستم داخلی بدن به هم می ‌ریزد و پوست هم از این قاعده مستثنی نیست.

تاثیر بیماری های هورمونی بر عملکرد پوست

گاهی عدم اطلاع ما از علایم بیماری، باعث می ‌شود وقت و هزینه زیادی صرف کنیم و بدون نتیجه گرفتن صرفت وضعیت بیماری خود را بدتر کنیم.

در حالی که باید دانست، خشکی یا خارش پوست می ‌تواند به دلیل مشکلات تیروئیدی باشد. پزشک برای رسیدن به تشخیص دقیق، معمولا شرح کامل از بیمار می ‌گیرد و با معاینه و آزمایش‌ های لازم، او را به تشخیص قطعی می‌رساند. بعد از تشخیص و علت ‌یابی نیز درمان آغاز می‌ شود.

تاثیر پرکاری تیروئید (هیپرتیروئیدیسم) بر وضعیت پوست و مو

بیماری پرکاری تیروئید، بیماری نسبتا شایعی است و بیشتر مردم از آن غافلند. این بیماری زمانی ایجاد می ‌شود که تیروئید به هر دلیلی بیش از حالت عادی هورمون تولید کند. این بیماری بیشتر در سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی رخ می ‌دهد و زنان بیشتر از مردان دچار آن می ‌شوند. در پرکاری تیروئید، کم پشتی وسیع موهای سر و ریزش مو دیده می ‌شود و حتی در مواردی، موهای زیر بغل هم کاهش می ‌یابد. این بیماری، کاهش وزن زیاد با وجود تغذیه عادی، لرزش دست ‌ها، تپش قلب، عصبانیت، خارش و ریزش مو را نیز به همراه دارد. در این بیماری به طور کلی پوست گرم، مرطوب و نرم است، ولی حالت تحلیل رفته و نازک شده ندارد. موها نیز نازک و نرم هستند و تغییرات ناخن‌ ها از جمله جدا شدن ناخن یا ناخن چکشی مشاهده می ‌شود. حتی در بعضی مناطق پوست، ممکن است تیرگی نیز وجود داشته باشد و در موارد شدید، این تیرگی گسترده خواهد شد. در مردان به دلیل افزایش ثانویه استروژن، احتمال بزرگی سینه (ژنیکوماستی) نیز در برخی از افراد وجود دارد.

تاثیرکم کاری تیروئید (هیپوتیروئیدیسم) بر وضعیت پوست و مو

در این بیماری تغییرات پوستی به صورت پوست خشن، خشک، سرد و رنگ پریده است. گاهی پوست ورم می ‌کند که ناشی از ادم سلولی حاصل از این بیماری است. در بعضی بیماران تغییر رنگ و زرد شدن پوست رخ می ‌دهد و عروق پوست بسیار شکننده می ‌شوند. پوسته پوسته شدن کف دست و پا نیز در تعدادی از بیماران رخ می ‌دهد.

موها، خشن و شکننده می  ‌شود و رشد آن ‌ها به آهستگی رخ می دهد که به دلیل افزایش مرحله استراحت موها است. ریزش موی ابرو به خصوص در ناحیه یک سوم خارجی ابرو ممکن است دیده شود. از طرفی، ناخن‌ ها نازک و شکننده می ‌شوند و رشد کمی دارند.

آیا بیماری های هورمونی بر پوست تاثیر گذار است؟

بله بدون شک از آن جا که پوست آینه ای از عملکرد درون بدن می باشد، تمامی بیماری ها هورمونی نظیر کم کاری و یا پر کاری تیروئید بر عملکرد پوست و ظاهر آن تاثیر گذار می باشد.

از جمله علائم پوستی که می تواند نتیجه ی تاثیرات بیماری های هورمونی باشد، کدام است؟

معمولا بیماری های پوستی نظیر خارش و خشکی می تواند نتیجه ی اختلالات هورمونی باشد که با مراجعه با پزشک متخصص می توان علت و چرایی ابتلا را مورد بررسی قرار داد.

پزشکان

physicians

سوالات متداول

FAQ

پرسش و پاسخ

Comment
ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.