علت ریزش مو در کودکان؛ نکات درمانی ریزش مو کودک

ریزش موی کودکان گرچه یک بیماری شایع نیست اما برای بسیاری از والدین به شدت آزار دهنده است. تصور ریزش مو در کودکان و تغییرات ظاهری آن هر کسی را تحت تاثیر قرار می دهد. با این وجود بیماری های مختلفی در بدن کودکان ممکن است منجر به ریزش مو در آنها شود. خبر خوب اینکه بسیاری از این بیماری ها قابل درمان می باشند. به دلیل اهمیت این موضوع تلاش کردیم تا در مطلبی اختصاصی از سایت کلینیک دکتر رابط به بررسی این موضوع پرداخته، دلایل و روش های درمانی آن را بیان کنیم. با ما تا پایان این مطلب همراه باشید.

دلایل-ریزش-مو-در-کودکان

دلایل ریزش مو در کودکان

ریزش مو یک رخداد طبیعی برای همه انسان ها محسوب می شود. واقعیت این است که صرف نظر از سن، همه ما در طول شبانه روز چندین تار مو از سر خود را از دست می دهیم. اما مشکل از زمانی آغاز می شود که مقدار ریزش مو افزایش یافته و بیشتر از حالت طبیعی شود. این شرایطی هشداردهنده است که فرد باید به فکر یافتن علل این اتفاق باشد. دلایل ریزش مو در دوران بارداری و مقاطع مختلف سنی متفاوت است. در عین حال ممکن است علت ریزش مو در کودکان، نوجوانان با کهنسالان مشترک باشد. از جمله علل ریزش موی کودکان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• کمبود ویتامین
  • بیماری های قارچی
  • بیماری های غده تیروئید
  • شیمی درمانی
  • تریکوتیلومانیا
  • آلوپسی آره‌آتا
  • تلوژن افلوویوم

کمبود چه ویتامینی باعث ریزش مو در کودکان می شود؟

معمولا وقتی کودکی دچار ریزش مو می شود، اولین چیزی که به ذهن ما خطور می کند، کمبود ویتامین است. کمبود ویتامین یکی از شایع ترین عوامل ریزش مو در هر سنی شناخته می شود. از جمله مواد معدنی و ویتامین هایی که نقشی اساسی در استحکام و سلامت مو دارند باید به ویتامین ها و مواد معدنی زیر اشاره کرد:

• ویتامین های گروه B
  • روی
  • ویتامین A
  • ویتامین D
  • سلنیوم
  • کلسیم
  • آهن
  • پروتئین و…

علت-ریزش-مو-در-کودکان-5-ساله

بیماری های قارچی

عفونت هایی که در پوست سر ایجاد می شود نیز یکی از علل این بیماری در کودکان است. برخی مواقع علت ریزش مو در کودکان ۱۰ ساله به دلیل اشتراک گذاری کلاه، شال و وسایل شخصی با دیگر کودکان است که باعث انتقال عفونت قارچی می شود.

بیماری های غده تیروئید

کم کاری یا پرکاری غده تیروئید از شناخته شده ترین علت ریزش مو در کودکان ۵ ساله و بزرگتر است. معمولا این بیماری ها خود را با نشانه های دیگری نیز نشان می دهد که از جمله آنها باید به کاهش یا افزایش وزن، اختلالات خلقی، تغییر رنگ پوست و… اشاره داشته باشیم.

شیمی درمانی

در هر سنی که باشید، ریزش مو ناشی از شیمی درمانی یک عارضه طبیعی است. درمان سریع ریزش مو ممکن نیست اما می توان با استفاده از درمان های جنبی شدت آن را کاهش داد. ریزش موی کودکان در اثر مصرف داروهای شیمی درمانی اگرچه همیشگی نیست اما با توقف مصرف دارو نیز متوقف شده و رشد مجدد مو دوباره آغاز می شود.

تریکوتیلومانیا

این یک اختلال روانی است. تریکوتیلومانیا نوعی وسواس فکری است که در اثر آن کودک اقدام به کشیدن یا کندن موهای خود می کند و در برخی از مواقع به بلع موهای کنده شده خود اقدام می کند. برای درمان این بیماری در درجه اول باید به روانشناس و روانپزشک مراجعه نمود.

آلوپسی آره‌آتا

آلوپسی یک بیماری شناخته شده است که در دسته بیماری های خود ایمنی قرار می گیرد. طبق آمار معمولا ۰.۰۰۱ کودکان متولد شده به این بیماری مبتلا می شوند. الوپسی آره آتا ممکن است باعث ریزش کل موهای سر و بدن فرد مبتلا شود. اما بهتر است بدانید امروزه روش هایی برای درمان یا کاهش عوارض این بیماری وجود دارد.

استرس و شوک روانی

استرس و شوک های ناگهانی در سنین پایین مشکلات بسیاری برای کودکان ایجاد می کند. شوک های استرسی هورمون های بدن کودک را تحت تاثیر قرار داده و باعث تغییرات مختلف می شود. یکی از عوارض این تغییرات ناگهانی، ریزش مو با الگوی هورمونی و روانی است.

علت-ریزش-مو-در-کودکان

‌علت ریزش مو در کودکان دختر چیست؟

هر آنچه از علل ریزش مو در کودکان گفته شد برای هر دو جنسیت صدق می کند. اما برخی عوامل در کودکان دختر متفاوت بوده و یا ممکن است با احتمال بیشتری نسبت به کودکان پسر رخ دهد. برای مثال مصرف برخی از محصولات آرایشی و بهداشتی غیر مجاز، حساسیت زا، یا تاریخ مصرف گذشته یا استعمال بیش از اندازه توسط کودکان و نوجوانان دختر، خطر ریزش مو در آنها را افزایش می دهد. دیگر علت ریزش مو در کودکان دختر اختلالات هورمونی زنانه است که با استفاده از داروهای جلوگیری و درمان ریزش مو کاملا قابل درمان است.

نکات مراقبتی و درمان ریزش مو در کودکان

از مهمترین نکات مراقبتی برای درمان ریزش مو کودکان و نوجوانان باید به موارد زیر اشاره داشته باشیم:

• پیش از شروع هر درمانی ابتدا باید علت ریزش موی کودکان با استفاده از روش های تشخیصی شناخته شود تا درمان مناسب توسط پزشک انتخاب شود.
  • نکته مهم در این زمینه خودداری از روش های خود درمانی است.
  • توجه داشته باشید که ریزش مو کودکان علت های مختلفی دارد که تنها باید توسط پزشک متخصص مشخص شود. در برخی مواقع ممکن است چندین علت برای این بیماری وجود داشته باشد.
  • برخی از انواع ریزش مو به شکل غیر مستقیم از جمله عوارض بیماری یا حتی مصرف برخی از داروها است.
  • در صورتی که علت اصلی مشکلات عاطفی، روحی و روانی کودک می باشد، بد نیست ابتدا به روانپزشک یا روانشناس مراجعه کنید.
  • مصرف دارو ها برای اثربخشی بهتر باید منظم بوده و تا پایان ادامه دار باشد. این موضوع خصوصا در کودکان بسیار قابل توجه است.
  • اگر علت ریزش مو در کودکان ۵ ساله کمبود خواب باشد، در کنار روش های درمانی مکمل باید مشکل خواب کودک نیز رفع شود.
  • با کودکی که به ریزش مو دچار شده است در مورد این بیماری و راه های همکاری برای درمان آن صحبت کنید.
  • رعایت بهداشت پوست و موی کودک در زمان درمان ریزش مو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

همچنین ببینید: علت کاهش مو در زنان

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

همانطور که گفته شد ریزش مو فرآیندی طبیعی در طول زندگی هر انسانی محسوب می شود. بنابراین ریزش موی کودکان در حد معمول کاملا طبیعی است. اما در صورتی که با شرایط زیر مواجه شدید بهتر است کمی جدی تر به این موضوع فکر کرده و بررسی بیشتر توسط پزشک را در دستورکار خود قرار دهید:

• حجم ریزش مو بسیار شدید شده و تراکم مو نیز کاهش یافته است.
  • علایم دیگری همچون خارش، سوزش، التهاب و… را در سطح پوست سر مشاهده می کنید.
  • ابرو یا مژه ها نیز دچار ریزش مو شده اند.
  • کودک اخیرا مصرف داروی خاصی را آغاز کرده است.
  • خلق و خو و روحیات کودک دچار تغییر شده است.

خدمات دکتر مهرشاد رابط

در این مطلب توضیحات کاملی در مورد علت ریزش مو در کودکان و خلاصه ای از روش های درمانی ارایه شد. عدم درمان ریزش موی کودکان ممکن است در بلند مدت باعث آسیب های جدی تری گردد. لذا بهتر است در سریع ترین زمان ممکن به یک کلینیک تخصصی پوست و مو مراجعه کنید. کلینیک دکتر رابط یکی از کلینیک ها شناخته شده در شهر تهران محسوب می شود که علاوه بر خدمات درمانی خدمات متنوعی نیز در زمینه زیبایی ارایه می دهد. از جمله این خدمات می توان به بوتاکس، مزوتراپی، انواع لیزرهای زیبایی، هایفوتراپی و… اشاره کرد.

شما می‌توانید جهت تعیین وقت و دریافت مشاوره از طریق راه های زیر با ما در ارتباط باشید:

آیا استفاده از روش های درمان خانگی برای درمان ریزش مو کودکان توصیه می شود؟

از برخی درمان های خانگی می توان به عنوان روش های مکمل استفاده کرد. اما توصیه می شود اما بهتر است درمان اصلی توسط پزشک انجام گردد.

آیا ممکن است استفاده از نوعی شانه یا برس خاص باعث ریزش مو شود؟

بله برس ها علاوه بر اینکه ممکن است کیفیت نامناسب باعث آسیب به مو و پوست سر شوند، می توانند عامل انتقال بیماری های قارچی و عفونی به پوست باشند.