اگزما-چیست-و-چه-تفاوتی-با-قارچ-پوستی-دارد؟

فرق اگزما و قارچ پوستی +عکس

فرق قارچ پوستی و اگزما از موضوعاتی است که خیلی از افراد را دچار مشکل می کند. شاید شما هم تاکنون علائم التهاب پوستی مثل قرمز شدن پوست، تورم و خارش را تجربه کرده باشید. اما ممکن است علت این التهابات را تشخیص نداده باشید. جالب است بدانید این علائم در بسیاری از بیماری های پوستی مشابه است و تنها تفاوت های جزئی علت بیماری را مشخص می کند.

اگزما-چیست-و-چه-تفاوتی-با-قارچ-پوستی-دارد؟

اگزما و قارچ پوستی نیز نشانه های مشابهی دارند که بعضا اشتباه گرفته می شوند. قبلا در مورد تفاوت اگزما و پسوریازیس و انواع بیماریهای پوستی خود ایمنی صحبت کردیم با ما همراه باشید تا در ادامه این مطلب از سایت کلینیک دکتر رابط به بررسی تفاوت های اگزما و قارچ پوستی بپردازیم.

اگزما چیست و چه تفاوتی با قارچ دارد؟

اگزما و قارچ پوستی دو بیماری با منشا متفاوت اما شباهت های ظاهری هستند که تفاوت هایی از لحاظ علت ابتلا، قابلیت سرایت، روش درمان، محل ایجاد و… دارند.

اگر کمی آشنایی با بیماری های پوستی داشته باشید، ممکن است پیش از مراجعه به پزشک در مورد بیماری خود دچار شبهه شوید. قبل از اینکه نگران شوید بهتر است ابتدا در مورد اینکه قارچ پوستی چیست اطلاعاتی کسب کنید. اگر باز هم در این زمینه دچار شک هستید، بهتر است تشخیص نهایی را به پزشک متخصص بسپارید. البته که جای نگرانی وجود ندارد چرا که هر دو بیماری قابل درمان بوده و در اکثر موارد خطری جدی ایجاد نمی کنند. در ادامه به معرفی تفاوت های قارچ پوستی و اگزما می پردازیم.

علت اگزما

اگزما یکی از انواع بیماری های پوستی خارش دار است که نشانه های آن مثل لکه های قرمز، برآمدگی های سطح پوست، تورم، حساسیت، خارش سوزش و… است. علل ابتلا به اگزما در هر فرد با دیگری متفاوت است اما مهمترین علت های اگزما می توان موارد زیر را در نظر گرفت:

• خشک شدن پوست در اثرعوامل مختلف
  • علل ژنتیکی
  • بیماری های زمینه ای مثل نقص در سیستم ایمنی بدن
  • تماس زیاد با شوینده های شیمیایی، صابون و مواد حساسیت زا
  • انواع حساسیت ها
  • تماس با هوای بسیار گرم یا بسیار سرد
  • بیماری های میکروبی مثل استافیلوکوک
  • استرس شدید یا مزمن
  • اختلالات در ترشح هورمون

فرق-قارچ-پوستی-با-اگزما-چیست؟

علت قارچ پوستی

جالب است بدانید که قارچ ها ممکن است به طور طبیعی و بدون اطلاع ما روی بدن مان وجود داشته باشند. اما معمولا این قارچ ها خطرناک نیستند. قارچ ها زمانی دردسر ساز می شوند که با سرعت زیاد تکثیر شوند و در نتیجه عفونت ایجاد کنند. یکی از اصلی ترین علل ابتلا به قارچ پوستی تماس با اشیا آلوده به قارچ است. در این شرایط است که شما به درمان سریع قارچ پوستی نیاز پیدا می کنید. به طور کلی علت قارچ پوستی ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

• تماس با وسایل آلوده یا پوست آلوده به قارچ
  • رطوبت زیاد پوست یا تماس زیاد پوست با محیط مرطوب
  • خشک نکردن بدن پس از استحمام یا شنا
  • ضعف سیستم ایمنی بدن
  • سابقه ابتلا به بیماری های پوستی از جمله خود قارچ
  • مبتلا بودن به دیابت
  • استفاده از برخی داروهای استروئیدی
  • دریافت آنتی بیوتیک

‌فرق اگزما و قارچ پوستی

بهتر است توجه داشته باشید که هر نوع التهابی در سطح پوست به معنای ابتلا به اگزما یا قارچ پوستی نیست. گاهی اوقات لکه های قرمز روی پوست بدون خارش از علائم بیماری های دیگری هستند و علت آن تنها با بررسی پزشک مشخص می شود. در هر صورت اگر از بابت نشانه های بیماری اطمینان خاطر دارید آشنایی با فرق اگزما و قارچ پوستی برای شما می تواند تعیین کننده باشد. در ادامه این دو بیماری ها را از لحاظ فاکتورهای مختلف مورد بررسی قرار داده ایم.

محل ایجاد بیماری

اگزمای پوستی غالبا در بخش هایی مثل آرنج، دست ها، پاها و اطراف چشم مشاهده شود؛ اگر چه ممکن است در بخش های دیگر پوست نیز دیده شود. معمولا بیماران بیشتر برای درمان سریع قارچ ناخن دست و پا، ناحیه تناسلی، زیر بغل، پوست سر و بین انگشتان به پزشک مراجعه می کنند.

ظاهر علائم

بیمارانی که برای درمان اگزما پوستی به پزشک مراجعه می کنند معمولا علائم چندان شدید و واضحی را مشاهده نمی کنند. این در حالی است که قارچ پوستی التهاباتی دایره ای شکل داشته که لبه های آن ممکن است پوست شده و یا برجسته شوند.

تفاوت-اگزما-و-قارچ-پوستی

درمان اگزما و قارچ پوستی

روش های درمان نیز از تفاوت های قارچ پوستی و اگزما است. برای درمان اگزما نیز مثل درمان خارش پوست از پماد و کرم های موضعی از نوع کورتیکو استروئید استفاده می شود. داروهای آنتی بیوتیک، آنتی هیستامین و مرطوب کننده ها از دیگر راه های درمانی این بیماری هستند. اما داروهای مهمتری برای درمان قارچ پوست استفاده می شود که از جمله آنها می توان به انواع داروهای خوراکی و موضعی ضد قارچ اشاره کرد. استفاده از اسپری ها و شامپوهای ضد قارچ نیز متداول است. نیستاتین، کتوکونازول، وامفوتریسین و… نیز از دیگر داروهای درمانی قارچ است.

دیگر تفاوت های اگزما و قارچ پوستی

از دیگر فرق ها بین قارچ پوستی و اگزما می توان موارد زیر را مد نظر قرار داد:

• اگزما ممکن است خود به خود ایجاد شده و خود به خود از بین برود.
  • قارچ حتما به دلیل عوامل خارجی (مثل قارچ کاندیدا) ایجاد می شود و تنها با روش های درمانی از بین می رود.
  • قارچ قابلیت سرایت دارد اما اگزما مسری نیست.
  • در اگزما فرد خارش را تجربه می کند اما قارچ ها لزوما خارش ایجاد نمی کنند.

قارچ-پوستی-چیست-و-چه-تفاوتی-با-اگزما-دارد

خدمات کلینیک دکتر رابط برای درمان اگزما و قارچ پوستی

در این مطلب از سایت فرق اگزما و قارچ پوستی با هم مورد بررسی قرار دادیم. بدیهی است که با تمام این تعاریف برای اطمینان خاطر از علت علائم التهابی پوست خود بهتر است به دکتر متخصص پوست و مو مراجعه کنید. اگر در شهر تهران زندگی می کنید، کلینیک دکتر رابط از بهترین گزینه ها برای درمان بیماری های پوست و مو شما محسوب می شود. در این کلینیک علاوه بر خدمات درمانی مرتبط با پوست مو می توانید خدمات زیبایی مثل تزریق انواع بوتاکس و ژل، لیزر تراپی و… را دریافت کنید. جهت تعیین وقت و دریافت مشاوره از طریق راه های زیر با ما در ارتباط باشید:

جهت تعیین وقت و دریافت مشاوره از طریق راه‌های زیر با ما در ارتباط باشید:

آیا درمان قارچ پوستی و اگزما زمان بر است؟

بله هر روش درمانی نیاز به طی کردن مراحل خاص خود را دارد. بنابراین نمی توان عدد مشخصی برای آن مشخص نمود. ولی به طور کلی در صورت از بین بردن عامل ایجاد بیماری، اگزما زودتر از قارچ درمان می شود.

آیا می توان از روش های درمان خانگی برای  قارچ پوستی و اگزما استفاده کرد؟

بله! روش های درمان خانگی نیز برای بیماری های اگزما یا قارچ پوستی وجود دارد اما بهتر است برای درمان کامل به پزشک متخصص مراجعه کنید.

آنچه در این بخش می خوانیم

دیگر خدمات ما