خارش پوست، احساس ناراحت کننده ای است که شما را وادار به خاراندن پوست می کند، عارضه ای که در پوست های خشک شدت بیشتری خواهد داشت. این مشکل در افراد بزرگسال بیشتر دیده می شود، چرا که هر چه سن بالا می رود، پوست خشک تر می شود. خاراندن مکرر پوست می تواند باعث ضخیم شدن پوست، خونریزی و یا عفونت شود. در چنین شرایطی، بسیاری از افراد مراقبت های فردی مانند استفاده از مرطوب کننده و یا دوش آب گرم را به کار می گیرند. اما درمان طولانی مدت باید بر اساس علت بروز خارش در نظر گرفته شود.

• بهترین روش درمان خارش پوست
  • پزشک متخصص درمان خارش پوست
  • مدت زمان درمان خارش پوست
  • مراقبت های درمانی حین درمان خارش

درخواست نوبت یا وقت مشاوره

لطفا نام و شماره موبایل خود را در فرم زیر وارد کنید

دریافت مشاوره

دلایل ابتلا به خارش پوست

برای برخی افراد، خارش بدن یک اتفاق دائمی است. درک اینکه چه دلیلی موجب خارش بدن شده است دشوار است. خارش پوست می ‌تواند ناشی عارضه های پوستی یا سایر بیماری‌های پوستی باشد. این مسئله همچنین، می‌تواند نشانه ‌ای از یک بیماری جدی‌ تر ازجمله بیماری کبد یا نارسایی کبد باشد. برای تسکین خارش بدن، تشخیص مشکل و درمان علت زمینه ‌ای بسیار مهم است. در ادامه تمامی دلایل ابتلا به خارش پوست را به طور مورد بررسی می نماییم.

خشکی پوست

خشکی پوست یکی از رایج‌ترین دلایل ابتلا به خارش پوست است. اگر بر روی پوست خود، هیچ‌ گونه برآمدگی با رنگ قرمز روشن مشاهده نکرده‌اید یا متوجه تغییر ناگهانی پوست خود نشده‌اید ممکن است علت خارش بدن شما، خشکی پوستتان باشد. عوامل محیطی‌ که می‌توانند منجر به خشکی پوست شوند شامل آب ‌وهوای به ‌شدت گرم یا به ‌شدت سرد همراه با رطوبت پایین هستند. شستشوی بیش‌ازاندازه نیز می‌تواند باعث خشکی پوست شود.

خشکی پوست می‌تواند در هر سنی رخ دهد اما با افزایش سن، پوست افراد نازک ‌تر و خشک ‌تر می‌شود. استفاده از یک مرطوب‌ کننده خوب معمولا می‌تواند به ترمیم پوست خشک شما کمک کند. پوست بسیار خشک می‌تواند نشانه هشدار دهنده درماتیت باشد. بنابراین، مهم است که برای کمک به بهبود پوستتان و جلوگیری از بدتر شدن وضعیت آن، بهتر است از یک متخصص پوست مشاوره پزشکی دریافت کنید.

اگزما

اگزما که به آن درماتیت آتوپیک نیز گفته می‌شود شایع‌ترین علت خارش پوستی در کودکان است. اگزما 10 تا 20 درصد از کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این در حالی است که تنها یک تا سه درصد از بزرگسالان به این وضعیت دچار می‌شوند.

آنچه اهمیت دارد مرطوب نگه داشتن پوست است. اگزما در اغلب موارد با گذشت زمان بهبود پیدا می‌کند. اگر به اگزما مبتلا هستید مهم است مراقب پوستتان باشید زیرا احتمال ابتلای شما به عفونت پوست زیاد است.

آلرژی

تحریک پوست و واکنش‌های آلرژیک نیز می‌توانند موجب خارش بدن شوند. آلرژیک زمانی ایجاد می‌شود که پوست مستقیما با عاملی آلرژی ‌زا تماس پیدا کند. نتیجه آلرژی پوستی، بثورات قرمز و خارش ‌داری هستند که می‌ توانند شامل تاول‌ها یا برآمدگی‌های کوچکی شوند. بثورات هنگامی بروز پیدا می‌کنند که پوست با عامل آلرژی ‌زا تماس پیدا کند. عامل آلرژی ‌زا، ماده‌ای است که سیستم ایمنی به آن حمله می‌کند. همچنین، لازم است بدانید که در بیشتر موارد، میان مواجهه با ماده آلرژی ‌زا و ظاهر شدن آلرژی های پوستی فاصله زمانی وجود دارد.

کهیر

کهیر نوعی التهاب پوستی است که درنتیجه آزاد شدن یک ماده شیمیایی به نام هیستامین در بدن رخ می‌دهد. وقتی هیستامین در بدن آزاد می‌شود، رگ‌های خونی کوچک نشت پیدا می‌کنند و موجب تورم پوست می‌شوند. البته که کهیر ها نیز شامل انواع مختلفی هستند که درمان هر یک از آن ها متفاوت از دیگری می باشد.

داروهای درمان خارش پوست

نیش حشرات

نیش پشه و عنکبوت در اغلب موارد می‌توانند نشانه ‌ای کوچک از گزش را به همراه داشته باشند که با لکه ‌های قرمز رنگی بر روی پوست احاطه شده‌اند. جای نیش باید در طی هفت تا 14 روز محو شود. گزش ساس‌ها و کنه‌ها می‌تواند موجب خارش در کل بدن شود.

عوامل روانشناختی

برخی افراد ممکن است زمانی خارش پوست را تجربه کنند که هیچ علت فیزیکی‌ برای آن وجود ندارد. برخی بیماری ‌های روانی می‌توانند این احساس را به افراد بدهند که چیزی در زیر پوستشان در حال خزیدن است. این مسئله باعث می‌شود که آن‌ها دائما به خاراندن پوست خود تمایل پیدا کنند. خاراندن بیش ‌ازاندازه می‌تواند به پوست آسیب برساند. خاراندن خود می‌تواند نتیجه مشکلات روانشناختی زیر باشد:

افسردگی

اضطراب

اختلال وسواس فکری عملی

عفونت‌

برخی از عفونت‌ها نیز می‌توانند باعث خارش بدن شوند که از میان آن‌ها می‌توان به قارچ پا یا بیماری پای ورزشکاران، عفونت سینه و برفک واژن اشاره کرد. بیماری پای ورزشکاران یک نوع عفونت قارچی است که عمدتا میان انگشتان پا به وجود می‌آید. این بیماری مسری است و نیاز به درمان دارد. عفونت سینه معمولا در زنان شیرده رخ می‌دهد و علائم آن شامل درد، سوزش و خارش شدید سینه می‌شود.

سرطان‌

بر اساس مطالعات، خارش در سراسر بدن ممکن است نشانه‌ ای از بیماری در سراسر بدن باشد. سرطان‌هایی که معمولا با خارش بدن همراه هستند شامل موارد زیر می‌شوند:

1. سرطان خون
  2. سرطان کبد
  3. سرطان مجرای صفراوی
  4. سرطان کیسه صفرا
  5. سرطان پوست

درمان‌های خانگی خارش بدن

1. روش‌های خانگی زیر نیز می‌توانند به بهبود خارش بدن کمک کنند:
  2. حداقل یک یا دو بار استفاده روزانه از کرم مرطوب‌ کننده با اکیفیت بر روی پوست خود.
  3. استفاده از پماد ضد خارش، مانند پماد هیدروکورتیزون بدون نسخه، برای کمک به تسکین خارش.
  4. استفاده از کمپرس خنک و مرطوب در ناحیه آسیب ‌دیده.

درمان خارش پوست

درمان خارش پوست با توجه به علت بروز آن متفاوت می باشد. اگر درمان های خانگی کمکی به بهبود خارش نکنند، دارو و یا سایر روش های درمانی تجویز شده از سوی پزشک باید مورد استفاده قرار گیرند. که در ادامه برخی از آن ها را بیان می نماییم:

• کرم ها و پماد های نرم کننده مانند کرم ها و پمادهای کورتونی : اگر پوست دچار خارش و قرمزی شود، استعمال پماد و کرم در ناحیه درگیر درمان مناسبی خواهد بود. مرطوب نگه داشتن پوست به جذب بهتر دارو کمک خواهد کرد.
  • داروهای خوراکی : مهار کننده های انتخابی سروتونین می توانند به درمان انواعی از خارش های مزمن کمک کنند.
  • نور درمانی : نور درمانی به این صورت است که بیمار در معرض نور مخصوصی قرار خواهد گرفت. نیاز است این درمان در چند جلسه انجام شود تا خارش تحت کنترل در بیاید.

از دیگر اقداماتی که در منزل و به منظور کنترل و بهبود خارش می توان انجام داد، عبارت است از:

1. شناسایی عوامل موثر در بروز خارش
  2. مرطوب نگه داشتن پوست
  3. استفاده از کرم ها و لوسیون ها و خنک نگه داشتن پوست
  4. خودداری از خاراندن پوست تا حد امکان
  5. دوری از استرس
  6. مصرف داروهای آلرژی
آیا خارش پوست را می توان به کمک درمان های خانگی برطرف نمود؟

بسته به نوع عارضه ی پوستی که در بدن فرد منجر به خارش شده است، درمان متفاوت می باشد. در برخی موارد در حالتی که خارش سطحی باشد می توان اقدام به درمان خارش پوست در درمان نمود.

علت ابتلا به خارش پوستی چه می باشد؟

دلایل مختلفی چون آلرژی ، نیش حشرات و یا عفونت می توانند دلیلی بر ابتلا به خارش در افراد باشند که در هر یک از این شرایط نوع درمان خارش و داروهای مصرفی به تشخیص پزشک متفاوت خواهد بود.

نشانی مرکز تخصصی دکتر مهرشاد رابط

• آدرس:تهران ، شهرک غرب ، میدان صنعت ، خیابان حسن صیف ، کوچه دوم ، پلاک ۱۱