عوارض کاشت ابرو چیست ؟ خارش ابرو بعد از کاشت

کاشت ابرو یکی از روش‌های بسیار موثر برای ترمیم و زیباسازی ابروها است. پایه‌ی علمی و تکنیکی کاشت ابرو بر اساس روش‌های کاشت مو است. روش‌های کاشت ابرو و مو متنوع‌اند و در مراحل برداشت گرافت‌ها و کاشت‌ آن‌ها با هم تفاوت دارند. این تفاوت باعث می‌شود که عوارض کاشت ابرو به روش اتخاذ شده بستگی داشته باشد. پس برای این که عوارض کاشت ابرو را بهتر متوجه شوید، باید ابتدا مراحل و مقدمات کاشت ابرو را توضیح دهیم و سپس مروری بر روش‌های کاشت ابرو داشته باشیم.

عوارض کاشت ابرو

ویژگی های عمل کاشت ابرو

ابروها قاب چشمان ما هستند و تاثیر بسزایی در جلوه‌ی ظاهری و زیبایی ما دارند. به همین جهت روش‌های زیباسازی ابروها در بین خانم‌ها بسیار پرطرفدارند. شایع‌ترین علت کاشت ابرو در خانم‌ها، کم‌پشت شدن ابروها به دلیل افزایش سن یا به دلیل برداشت بیش از حد موهای ابرو است. در آقایان، علت‌ عمده‌ی کاشت ابرو، ریزش موهای ابرو با بالا رفتن سن است.

علاوه بر این‌ها، کاشت ابرو می‌تواند برای پوشاندن شکستگی، جای زخم و آثار جراحی استفاده شود. گاهی هم ریزش ابرو به دلیل بیماری یا عوارض دیگر مانند کم‌کاری غده‌ی تیروئید و آلوپسی است که در این حالات هم کاشت ابرو روش موثری برای جبران ابروهای از دست رفته است.

برای این که عوارض کاشت ابرو را بهتر متوجه شوید باید کمی در مورد نکات تکنیکی و علمی آن صحبت کنیم.

کاشت ابرو یک عمل جراحی کم‌تهاجمی است

با وجود این که پیشرفت تکنیک‌های کاشت مو و ابرو در سال‌های اخیر شگفت‌آور بوده، این روش درمانی هنوز هم یک عمل جراحی محسوب می‌شود؛ البته یک عمل جراحی کم‌تهاجمی. حتی برخی از تکنیک‌های کاشت ابرو به قدری کم تهاجمی هستند که به روش‌های بدون جراحی یا غیر جراحی معروف شده‌اند. به همین دلیل عوارض کاشت ابرو محدود و موقتی هستند. عوارض شدید مانند خونریزی، عفونت و ایجاد اسکار هم بسیار نادر بوده و تقریباً مشاهده نمی‌شوند. مگر در مواردی که کاشت ابرو در کلینیک‌های غیر معتبر انجام شده باشد.

جراحی کم‌تهاجمی به عمل جراحی گفته می‌شود که به برش‌های کوچک نیاز دارد. در این نوع جراحی‌ها مدت التیام زخم‌ها کوتاه، دوره‌ی بهبودی آسان‌تر و سریع‌تر و همچنین خطر ابتلا به عفونت‌ها بسیار کم است.

کاشت ابرو در محیط کلینیک و اتاق عمل انجام می‌شود

بسیاری از عوارض کاشت ابرو که جدی و ناگوارند، ناشی از تجربه‌ی ناکافی کادر درمان، عدم رعایت مسائل تکنیکی و بهداشتی، استفاده از ابزارها و تجهیزات قدیمی و همچنین عدم توجه کافی به زیباجو در حین انجام جراحی است. این گونه مشکلات را در کلینیک‌های غیر معتبر شاهد هستیم و می‌توانند منجر به عوارض ناگواری مانند ایجاد اسکار و عفونت شوند. این دست عوارض می‌توانند به از دست دادن همیشگی همه یا بخشی از ابروها ختم شوند.

برخلاف سایر روش‌های زیباسازی ابرو مانند تاتو و هاشور، کاشت ابرو در اتاق عمل با محیط کاملاً استریل، ابزار و وسایل بهداشتی یکبار مصرف و دستگاه‌های تخصصی انجام می‌شود. کادر درمان و جراح متخصص کاملاً بر اصول پزشکی و بالینی مسلط بوده و مدارک و تاییدیه‌های لازم را دارند. این موارد باعث به حداقل رسیدن عوارض کاشت ابرو می‌گردند.

عوارض کاشت ابرو

کاشت ابرو نیاز به مهارت و دقت بالایی دارد

موهای ابرو ویژگی‌های خاصی دارند که آن‌ها را منحصر به فرد و عمل کاشت ابرو را دشوار می‌کند. به همین علت بسیاری از عوارض کاشت ابرو که شایع‌ترند، ناشی از عدم دستیابی به این ویژگی‌ها هستند.

واحدهای فولیکولی موجود در پوست ابروها، فقط یک تار مو دارند؛ در صورتی که در سایر نقاط بدن، به ویژه سر، واحدهای فولیکولی از ۱ تا ۴ تار مو تشکیل شده‌اند. به همین دلیل برای کاشت ابرو باید از واحدهای فولیکولی تک مویی یا تک ریشه‌ای استفاده کرد و اگر واحدهای فولیکولی برداشت شده بیش از یک تار مو داشتند، باید در زیر میکروسکوپ به بخش‌های تک ریشه‌ای تبدیل شوند. اگر این کار انجام نشود، تناسب و توازن تراکم موهای ابرو به هم می‌خورد.

دیگر ویژگی منحصر به فرد موهای ابرو، جهت رشد آن‌ها است. اگر با دقت به ابروهای خود در آینه نگاه کنید، متوجه می‌شوید که در هر نقطه از ابرو، جهت رشد ابروها متفاوت است. در نواحی نزدیک به بینی، موها با سمت بالا، در بخش‌های میانی موها به شکل مورب و در بخش‌های انتهایی تقریباً افقی هستند. در نتیجه جراح در هنگام کاشت ابرو باید توجه زیادی به جهت رشد ابروها داشته باشد. یکی از عوارض کاشت ابرو غیرطبیعی شدن ظاهر موهای کاشته شده به دلیل عدم همخوانی جهت رشد آن‌ها با موهای طبیعی ابرو است.

ویژگی آخری که باید در اینجا اشاره کنیم، زاویه‌ی رشد موهای ابرو است. موهای ابرو با زاویه‌ی نسبتاً زیادی نسبت به پوست رشد می‌کنند تا روی پوست صورت بخوابند و عمود بر پوست نباشند. موهای سر که به عنوان بانک مو استفاده می‌شوند، عموماً به صورت عمودی رشد می‌کنند و زاویه‌دار نیستند. به همین جهت برای کاشت ابرو از موهای پشت گوش استفاده می‌شود که زاویه‌دار هستند. همچنین فولیکول‌ها را با زاویه درون پوست ناحیه‌ی ابرو قرار می‌دهند. شانه‌ای شدن ابرو یکی از عوارض کاشت ابرو است که به علت عدم رعایت زاویه مناسب ایجاد می‌شد. البته این عارضه در گذشته شایع بود و امروز کمتر مشاهده می‌شود.

عوارض کاشت ابرو

تا به اینجای مقاله در مورد کاشت ابرو، روش‌های آن و برخی از عوارضش صحبت کردیم. حالا می‌خواهیم در مورد سایر عوارض کاشت ابرو صحبت کنیم. این عوارض را می‌توان از نظر وقوع به سه دسته تقسیم کرد:

  1. عوارض طبیعی کاشت ابرو: این‌ها عوارضی هستند که به طور موقت و طبیعی بعد از کاشت ابرو رخ می‌دهند و معمولاً بدون نیاز به درمان پس از چند روز ناپدید می‌شوند.
  2. عوارض شایع کاشت ابرو: آن دسته از عوارض کاشت ابرو که ناخواسته هستند و بیشتر از عوارض دیگر مشاهده می‌شوند. این عوارض با انتخاب مرکز معتبر کاشت ابرو و رعایت توصیه‌های بعد از عمل تا حد خوبی قابل پیشگیری هستند.
  3. عوارض نادر کاشت ابرو: این عوارض بیشتر به دلیل خطای جراحی یا کاشت ابرو در مراکز غیر معتبر و غیر حرفه‌ای رخ می‌دهند. گاهی هم ناشی از بیماری‌های زمینه‌ای و موارد ژنتیکی هستند.

عوارض طبیعی کاشت ابرو


  • تورم، کبودی و درد

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، کاشت ابرو با تمام کم‌تهاجمی بودنش هنوز هم یک عمل جراحی محسوب می‌شود. موهای جدید که در پوست ناحیه ابرو قرار می‌گیرند باعث تحریک پوست و التهاب آن می‌شوند؛ چرا که برای کاشت آن‌ها زخم‌های کوچکی ایجاد شده است.

درد ناشی از کاشت ابرو بسیار کم است و در صورتی که باعث آزار شما شود، به خوبی با داروهای مسکن ساده کنترل می‌شود. داروهای مسکن یکی از مواردی است که جراح کاشت ابرو بعد از عمل برایتان تجویز خواهد کرد. تورم و کبودی هم بدون نیاز به درمان و بعد از چند روز ناپدید می‌‌شوند.

  • ریزش موهای کاشته شده

فولیکول‌ها بعد از کاشته شدن در محل جدید، وارد فاز استراحت می‌‌شوند. بعد از اتمام فاز استراحت، موی درون این ارگان‌ها می‌ریزد. ولی جای نگرانی نیست و موی جدید خیلی زود جای موی قبلی را می‌گیرد. معمولاً ۳ تا ۴ ماه بعد از کاشت ابرو، شاهد رشد مجدد موهای ریخته شده خواهید بود. حداکثر تا ۱ سال بعد از کاشت ابرو، می‌توانید تراکم حداکثری و نتیجه‌ی نهایی کاشت ابروی خود را ببینید.

عوارض شایع کاشت ابرو


  • عدم تقارن

یکی از شایع‌ترین عوارض کاشت ابرو ، متقارن نبودن ابروها است. البته با وجود تمام تلاش‌ها برای تقارن حداکثری ابروها، کمی عدم تقارن در کاشت ابرو طبیعی است. یکی از دلایل این عارضه، متحرک بودن ابروها روی صورت است. به همین دلیل جراحان هم با چشمان بسته و هم با چشمان باز به بررسی تقارن طرح کاشت ابرو می‌پردازند. بعد از جراحی به دلیل تورم ناحیه، ممکن است ابروها نامتقارن به نظر برسند؛ ولی تا زمان خوابیدن این تورم نمی‌توان در مورد این عارضه اظهار نظر قطعی کرد.

  • تراکم کم‌تر از انتظار

یکی دیگر از معایب کاشت ابرو، تراکم کم‌تر از انتظار زیباجو در ناحیه‌ی کاشت است. این عارضه گاهی به دلیل رشد کمتر از انتظار موها است؛ ولی بیشتر ناشی از انتظارات غیر واقعی و دست‌نیافتی از سوی متقاضی کاشت ابرو است. به عنوان متقاضی کاشت ابرو باید بدانید که این روش درمانی تا حد چشمگیری وضعیت ابروهای شما را بهبود می‌بخشد؛ اما نباید انتظار داشته باشید که به ابروهای کاملاً ضخیم و طبیعی برسید.

در کاشت ابرو باید تعداد زیادی از گرافت‌های بسیار کوچک را به صورت کاملاً فشرده در پوست ناحیه‌ی ابرو کاشت. گاهی خونرسانی و غذارسانی به این فولیکول‌ها به اندازه‌ی کافی نیست و تعدادی از آن‌ها از بین می‌روند. این مسئله قابل پیشگیری نیست و برای جبران آن معمولاً توصیه می‌شود که پیش از کاشت، ابروهای خود را تاتو کنید یا هاشور بزنید تا موها متراکم‌تر به نظر برسند. راه دیگر جبران این مشکل، کاشت دوباره‌ی ابرو بعد از یک سال است.

  • مشکل در زاویه‌ی رشد

در بخش ابتدایی مقاله در مورد ویژگی‌های منحصر به فرد موهای ابرو صحبت کردیم. آخرین ویژگی که مطرح شد، زاویه‌ی رشد ابروها بود و گفتیم ابروها با زاویه رشد می‌کنند تا روی پوست صورت بخوابند. گاهی علارغم تمام تلاش‌ها برای انتخاب گرافت‌های مناسب و قرار دادن آن‌ها با زاویه‌ی مطلوب درون پوست، باز موهای کاشته شده با زاویه‌ی نامناسب رشد می‌کنند. این مورد از عوارض کاشت ابرو به دلیل جابه‌جا شدن فولیکول در فرآیند ترمیم زخم رخ داده و بیشتر در متقاضیانی مشاهده می‌شود که موهای ضخیم و صاف دارند.

برای پیشگیری از این عارضه، باید موهای بانک مو تا زمان جراحی بلند نگه داشته شوند تا جراح بتواند به خوبی حالت و زاویه‌ی طبیعی رشد موهای بانک مو را بررسی کند.

  • خارش ابرو بعد از کاشت 

خارش ابرو بعد از کاشت یک امر طبیعی است و جای نگرانی ندارد. این خارش به دلیل تحریک پوست و فولیکول‌های مو در اثر عمل کاشت ایجاد می‌شود.

علل خارش ابرو بعد از کاشت:

  • تحریک پوست: عمل کاشت ابرو، پوست را تحریک می‌کند و باعث خارش می‌شود.
  • خشکی پوست: پوست بعد از کاشت ابرو ممکن است خشک و پوسته پوسته شود، که این امر می‌تواند خارش را تشدید کند.
  • رشد موهای جدید: رشد موهای جدید در محل کاشت می‌تواند باعث خارش شود.
  • واکنش آلرژیک: در برخی موارد، خارش ابرو می‌تواند ناشی از واکنش آلرژیک به مواد بیهوشی یا داروهای تجویز شده باشد.

عوارض نادر کاشت ابرو

همانطور که اشاره کردیم، این دسته از عوارض کاشت ابرو معمولاً به دلیل خطای جراحی و انجام کاشت در مراکز غیر معتبر رخ می‌دهند. عوارض نادر کاشت ابرو شامل موارد زیر است:

  • عفونت: در صورت عدم رعایت مراقبت‌های بعد از عمل یا کاشت ابرو با لوازم غیربهداشتی، ممکن است ناحیه‌ی ابرو یا ناحیه‌ی بانک مو دچار عفونت شود. برای پیشگیری از این موضوع برای شما آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی و موضعی تجویز می‌شود که حتماً باید طبق تجویز پزشک، مصرف نمایید.
  • اسکار: تشکیل بافت زخمگاه یا اسکار در کاشت ابرو بسیار نادر است. این عارضه می‌تواند باعث بدشکلی پوست صورت یا ناحیه‌ بانک مو و همچنین ریزش دائمی موهای منطقه‌ی درگیر شود.
  • فولیکولیت: به التهاب ارگان‌های موساز یا همان فولیکول‌ها، فولیکولیت می‌گویند. علامت این عارضه، ایجاد جوش‌هایی است که به طور معمول روی بخش‌هایی از پوست که با مو پوشیده شده، مشاهده می‌کنید. فولیکولیت می‌تواند باعث تاخیر در رشد موهای کاشته شده یا توقف دائمی آن شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات

Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.