بررسی دلایل ریزش مژه و راه های درمان آن

داشتن مژه های بلند و پرپشت برای همه ی خانم ها یک فاکتور زیبایی محسوب می شود. ریزش مژه ها به ویژه در خانم ها، اعتماد به نفسشان را تحت تاثیر قرار می دهد. به همین دلیل به کاشت مژه و استفاده از مژه های مصنوعی روی می آورند که اغلب باعث ریزش بیشتر مژه ها می شود.

ریزش مژه نیز مانند ریزش مو، دلایلی دارد، که خوشبختانه در اکثر موارد قابل درمان است. در ادامه در مورد ریزش مژه، علل و درمان های خانگی و دارویی آن اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار داده خواهد شد.

چرا مژه هایمان می ریزد؟

مژه ها هم مانند موهای سر، چرخه ی طبیعی رشد دارند. در این چرخه مژه ها می ریزند و دوباره رشد می کنند. اگر سرعت ریزش مژه های شما بیشتر از سرعت رشد آن ها باشد، احتمالا دچار ریزش مژه هستید.

دلایل متعددی می توانند عامل ریزش مژه های شما باشند. تشخیص علت اصلی ریزش مژه بسیار اهمیت دارد. زیرا تشخیص درست، موفقیت درمان را تضمین می کند. ریزش مو می تواند به دلایل زیر اتفاق بیفتد و تشخیص قطعی آن بر عهده ی پزشک متخصص پوست و مو است.

• اختلالات هورمونی

اختلالات هورمونی مانند پرکاری یا کم کاری غده ی تیروئید، می تواند یکی از عوامل ریزش مژه ها باشد. از نشانه های غده ی تیروئید پرکار کاهش وزن، سردرد و اختلالات خواب و عدم تحمل گرما است. غده ی تیروئید کم کار نیز خود را با علائمی مثل افزایش وزن، خشکی پوست ، مشکلات گوارشی مانند یبوست، تهوع، استفراغ نشان می دهد. هر دو نوع اختلال ممکن است باعث ریزش مو شوند. تشخیص اختلال عملکرد غده ی تیروئید شما، بر عهده ی پزشک است و معمولا با آزمایش خون مشخص می شود.

• رژیم غذایی نامناسب

کیفیت رژیم غذایی شما، مستقیما بر سلامت پوست و مو و مژه شما اثر می گذارد. کمبود مواد مغذی مورد نیاز بدن مانند اسیدهای آمینه و پروتئین ها، ویتامین هایی مثل بیوتین و مواد معدنی از جمله آهن و روی، باعث ریزش موها، ابرو و مژه می شوند.

• استرس و فشار عصبی

اضطراب یکی از دلایل رایج و مهم ریزش موها، مژه ها و ابرو است. وقتی بدن شما تحت فشار عصبی و استرس قرار می گیرد، میزان ترشح هورمون کورتیزول افزایش می یابد. افزایش ترشح این هورمون در بدن، سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و می تواند موجب ریزش مژه هایتان شود.

• استفاده ی بیش از حد از ریمل مژه

مطالعات نشان می دهد، که استفاده ی بیش از حد از ریمل مژه، مداد و خط چشم یا لوازم آرایشی تاریخ گذشته و بی کیفیت، یکی از دلایل ریزش مژه ها در خانم ها است. به خصوص ریمل ها و مداد و خط چشم های ضد آب که به سختی از روی مژه ها پاک می شوند.

• حساسیت به لوازم آرایشی

گاهی بعضی از افراد به مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی واکنش های آلرژیک و حساسیتی نشان می دهند، که باعث ریزش مژه ها می شود.

• واکنش آلرژیک به آلرژن های محیطی

گاهی هم برخی افراد نسبت به آلرژن های محیطی، مثل گرد و خاک، موی حیوانات خانگی، حشرات و حتی خوراکی ها واکنش آلرژیک نشان می دهند. استفاده از لوازم آرایشی حساسیت زا در این افراد، پوست پلک را ملتهب کرده و باعث ریزش مژه ها می شود.

• مصرف برخی داروها

برخی داروهای خاص که برای درمان بیماری های دیگر مصرف می شوند، می توانند عامل ریزش مژه ها باشند. داروهایی مثل داروهای ضد کلسترول، هپارین و داروهای ضد انعقاد خون، پروسپرانول، رتینوئیدها، آندروژن ها، داروهای درمان کننده ی اختلالات غده ی تیروئید و اسید والپروئیک از جمله داروهایی هستند که ممکن است عارضه ی ریزش مژه را به همراه داشته باشند. داروهای مورد استفاده در شیمی درمانی و رادیوتراپی باعث التهاب چشم و ریزش مژه ها و ابرو می شوند.

• التهاب پلک ها یا بلفاریت

التهاب لبه ی پلک ها یا همان بلفاریت یکی از علت های محرک ریزش مژه است. هنگامی که پلک ملتهب و متورم می شود، ریشه ی مژه ها ضعیف شده و به آسانی می ریزند. به همین دلیل وقتی پلک هایتان متورم است، هنگام شست و شوی چشم ها تعدادی از مژه ها کنده می شوند.

التهاب ممکن است به علت آلرژی و حساسیت به محصولات آرایشی مثل مداد، سایه و خط چشم، ریمل به خصوص ریمل ضد آب، ضربه به چشم و مالیدن شدید پلک ها ایجاد شود. این التهابات در نهایت می تواند به ریزش مژه ها منجر شود.

• عفونت چشم و پلک ها

عفونت های باکتریایی (استافیلوکوک و سفلیس)، ویروسی (هرپس، سیمپلکس و HIV)، قارچی و انگلی نیز با ایجاد ادم و التهاب باعث ریزش مژه می شوند. در درمان این عفونت ها به هیچ وجه سهل انگاری نکنید. اگر نشانه هایی از عفونت مانند قرمزی، سوزش و خارش و ورم و التهلب مشاهده کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا به موقع درمان شده و از ریزش مژه ها جلوگیری شود.

• اگزما

اگزما یک بیماری پوستی است که باعث خشکی، خارش شدید، قرمزی و التهاب پوست می شود. این بیماری روی پوست پلک ها و مژه ها نیز تاثیر می گذارد و موجب ریزش مژه ها و حتی ابرو می شود. فرد مبتلا به اگزما، ممکن است پوست پلک خود را بخاراند که باعث کنده شدن مژه ها می شود. اگر مبتلا به اگزما هستید، حتما به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید، چون این بیماری نیاز به دارو و درمان ویژه دارد.

• خوابیدن با آرایش چشم

باقی ماندن مواد آرایشی روی چشم هایتان هنگام خواب، منافذ روی پوست پلک ها را می بندد و زمینه را برای رشد میکروب ها و ایجاد التهاب فراهم می کند.

• بیماری‌های خود ایمنی پوست

افرادی که به بیماری های خود ایمنی مانند آلوپسی آره آتا یا ریزش موی سکه ای، لوپوسرایتماتوز دیسکوئید و پسوریازیس مبتلا هستند، بیشتر در معرض ریزش مژه ها هستند.

• تغییرات در متابولیسم بدن

تغییرات متابولیسم در بدن، که به علت افزایش سن اتفاق می افتد، می تواند در چرخه ی رشد موها و مژه ها اختلال ایجاد کند و باعث ریزش آن ها شود. با افزایش سن، فولیکول های مژه کمتر فعالیت می کنند و رشد آن ها کاهش پیدا می کند.

• ریزش مژه بر اثر سوختگی

سوختگی مژه ها معمولا هنگام فوت کردن شمع یا نزدیک شدن به آتش اتفاق می افتد. اگر فولیکول‌ های مو آسیب ببینند، به احتمال زیاد امکان رشد مجدد آن ها وجود ندارد. اما اگر فولیکول ها سالم مانده باشند، پس از شش هفته دوباره رشد می‌کنند.

درمان ریزش مژه

تشخیص درست علت هر بیماری، ضامن موفقیت درمان آن است. توصیه می کنیم پیش از هر اقدامی به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید. حتی درمان های خانگی و غیردارویی هم باید با مشورت پزشک انجام شود. اگر مبتلا به ریزش مژه هستید، کلینیک تخصصی پوست و موی دکتر رابط آماده ی ارائه ی بهترین مشاوره و درمان برای ریزش مژه های شماست.

• رژیم غذایی سالم داشته باشید

همان طور که پیش تر گفتیم، تغذیه ی ناسالم و کمبود‌ مواد مغذی ضروری، از مهم ترین دلایل ریزش مو و مژه ها هستند. برای این که ریزش مژه ها درمان شود یا از شدت آن کاسته شود، رژیم غذایی تان باید شامل انواع پروتئین ها، میوه ها و سبزیجات، مغزها و دانه ها و حبوبات و غلات باشد. اگر از مولتی ویتامین ها و مکمل ها استفاده می کنید، نوعی را انتخاب کنید که حاوی مقدار کافی آهن، روی، ویتامین های گروه B و C, A و E باشد، تا نیاز روزانه ی بدن شما تامین شود. البته قبل از تهیه ی هر مولتی ویتامین و مکملی حتما با پزشک خود مشورت کنید.

• از فر کننده ی مژه استفاده نکنید

هنگامی که از فر کننده ی مژه استفاده می‌کنید ممکن است کنترل دست خود را از دست بدهید و مژه ‌ها را بکنید. وقتی که مژه ها از ریشه کنده می شوند، فولیکول ‌ها آسیب می بینند. آسیب به فولیکول ها باعث ریزش مژه ها می شود. پس تا جایی که ممکن از فر کننده ی مژه استفاده نکنید یا این کار را با احتیاط انجام دهید.

• با آرایش چشم نخوابید

باقی ماندن مواد موجود در لوازم آرایش چشم مانند مداد، سایه، خط چشم و ریمل به خصوص ریمل ضد آب در هنگام خواب، مژه ‌ها را خشک می کند و باعث ریزش آن ها می شود. پیش از خواب حتما آرایش خود را با محلول یا شوینده ی مخصوص پاک کننده ی آرایش چشم پاک کنید. سپس با آب ولرم بشویید. برای خشک کردن چشم ها، به هیچ عنوان دستمال کاغذی را روی پلک های خود نکشید.

همچنین ببینید: کاشت مو

• از مالیدن چشم ‌هایتان خودداری کنید

همیشه هنگام تماس با چشم هایتان با ملایمت رفتار کنید. از کشیدن مژه ها هنگام پاک کردن آرایش خودداری کنید. مالیدن پلک ها نه تنها باعث تشکیل چین و چروک های زیر چشم می شود، بلکه ریشه ی مژه ها را ضعیف می کند و باعث ریزش آن ها می شود.

• از مژه ی مصنوعی استفاده نکنید

کاشت مژه و مژه های مصنوعی که در سالن های زیبایی و آرایشی انجام می شود، در طولانی مدت باعث ریزش بیشتر مژه ها می شود. چسب هایی که به عنوان نگهدارنده ی این مژه ها استفاده می شوند، هنگام جدا شدن از پلک، مژه ها را هم می کنند. برخی افراد هم به این مواد حساسیت دارند و به التهاب چشم دچار می شوند که دلیل دیگری برای ریزش مژه است. سعی کنید تا جایی که ممکن است، به جای استفاده از اکستنشن مژه و مژه های مصنوعی، مژه های خود را به طور طبیعی تقویت کنید.

• مژه هایتان را برس بکشید

برس کشیدن مژه ها به آرامی به افزایش خون رسانی به فولیکول های مژه کمک کرده و رشد آن ها را تقویت می کند. بریا اثربخشی بهتر می توانید این کار را با یک روغن گیاهی طبیعی انجام دهید.

• آهن کافی مصرف کنید

کمبود آهن باعث ریزش مو و مژه ها می شود. گوشت قرمز، جگر و تخم مرغ منابع غنی آهن هستند. اگر گیاه خوار هستید با مشورت پزشک مکمل آهن مصرف کنید.

• مصرف زینک را فراموش نکنید

زینک یا روی یک ماده ی معدنی است که نقش مهمی در سلامت پوست و مو و مژه ها دارد و کمبود آن باعث ریزش مژه ها می شود. مطمئن باشید که در طول روز مقدار کافی زینک دریافت می کنید.

• از ویتامین Bکمپلکس غافل نشوید

اگر پزشک شما تشخیص داد که علت ریزش مژه هایتان کمبود ویتامین Bاست، احتمالا برایتان ویتامین Bکمپلکس تجویز می کند. ویتامین های گروه B نقش بسیار مهمی در سلامت پوست و مو و مژه ها دارند.

درمان ریزش مژه

کدام روغن های گیاهی برای تقویت مژه مناسبند؟

می توانید این روغن ها را از داروخانه ها یا سایر مراکز معتبر تهیه کنید. حتما توجه داشته باشید که روغن خالص باشد و پیش از مصرف از مطئن شوید که به آن ها حساسیت ندارید.

• روغن بادام : روغن بادام چه تلخ و چه شیرین برای تقویت مژه ها مفید است. می توانید نوع خالص این روغن ها را تهیه کرده و با سواپ یا یک فرچه ی ریمل تمیز به مژه هایتان بمالید و کمی ماساژ دهید تا بهتر جذب شود.
  • روغن زرده ی تخم‌ مرغ : استفاده از روغن زرده ی تخم‌ مرغ یک روش قدیمی اما بسیار تاثیر گذار در تقویت ابرو و مژه ها است.
  • روغن هفت‌ مغز : روغن هفت ‌مغز که شامل بادام تلخ و شیرین، سیاه‌دانه، کنجد، فندق، پسته و کرچک است، ترکیبی بی نظیر برای تقویت مژه های شما می باشد.
  • ترکیب چند روغن : ترکیب کردن چند روغن می تواند اثربخشی آن ها را افزایش دهد. ترکیب روغن‌های مورد و رزماری یکی از بهترین و قوی ترین ترکیب هاست.

چگونه از روغن های گیاهی برای تقویت مژه استفاده کنیم؟

ابتدا با یک شوینده ی سبک مثل شامپو بچه صورت خود را شسته و به آرامی خشک کنید. سپس یک سواپ را به روغن آغشته کنید و به محل رویش مژه ها بمالید. در نهایت اجازه دهید که جذب پوست پلکتان شود. دقت کنید که روغن وارد چشمتان نشود چون ممکن است ایجاد سوزش یا حساسیت کند.

مژه های شما نقش مهمی در زیبایی چشم هایتان دارند. پس از آن ها مراقبت کنید. می توانید برای دریافت مناسب ترین مشاوره و درمان در خصوص ریزش مژه و سایر مشکلات مرتبط با پوست و مو به مرکز پوست و موی دکتر رابط مراجعه کنید.

جهت تعیین وقت و دریافت مشاوره از طریق راه‌های زیر با ما در ارتباط باشید: