علت و نحوه درمان ورم بعد از کاشت مو

کاشت مو درمانی قطعی برای ریزش مو و کم پشتی موهاست. ریزش مو به دلایل مختلفی همچون تغذیه نامناسب، کمبود ویتامین ها و املاح بدن، کم خونی، عدم تعادل هورمون ها و وراثت می تواند رخ دهد. اگر موهای ریخته شده شما قابل بازگشت نباشند به آنها اصطلاحا موهای مینیاتوری می گویند. در این صورت باید به سراغ درمان های جدی بروید که کاشت مو نیز در زمره این درمان هاست.

ورم بعد از کاشت مو

یکی از نگرانی هایی که شاید ذهن مراجعان را به خود درگیر کند، عوارض کاشت مو است. اگرچه کاشت مو روشی کم عارضه و در حین بسیار موثر برای درمان ریزش مو است، با این حال مانند همه روش های درمانی بعضا عوارض خفیفی را ایجاد می کند. در این مطلب قصد داریم به یکی از این عوارض یعنی ورم سر و صورت پس از کاشت مو بپردازیم و ببینیم که علت این عارضه چیست و چه راه های درمانی برای آن باید اتخاد کرد.

در ادامه پاسخ سوالات زیر را دریافت خواهید کرد پس با ما همراه باشید.

• دلایل ورم سر و صورت پس از کاشت مو چیست؟
  • روش های درمان ورم پس از کاشت مو کدامند؟
  • سایر نکات مراقبتی پس از عمل کاشت مو کدامند؟
  • مدت زمان لازم برای رفع ورم چه مدت است؟ چه زمانی لازم است موضوع را به پزشک خود اطلاع دهیم؟

علت ورم سر و صورت پس از کاشت مو

ایجاد ورم پس از کاشت مو در ناحیه سر، صورت و چشم ها عارضه ای طبیعی است و نشان دهنده روند طبیعی التیام زخم هاست؛ بنابراین جای نگرانی وجود ندارد و می توان با استفاده از راهکارها و دستوارلعمل هایی آن را کاهش داد. در حقیقت به دلیل برش هایی که در بافت سر اتفاق می افتد و همچنین جابجابی فولیکول ها، سیستم ایمنی بدن تحریک شده و با عوارضی مانند ورم به این موضوع واکنش نشان می دهد.

دلایل متعددی می توانند باعث ورم پس از کاشت مو شوند که ما آن ها را در لیست زیر خلاصه می کنیم:

• تزریق سرم در حین فرآیند جراحی: فولیکول های جدید هنگام انتقال از ناحیه بانک مو به ناحیه دریافت کننده، نیازمند فضای آزاد به منظور رشد صحیح هستند. راهکاری که پزشکان برای آزاد کردن شکاف های پوست سر اتخاذ می کنند، تزریق سرم پس از داروی بی حسی است. از طرفی به دلیل آنکه پس از جراحی، این سرم دریچه ای برای خروج پیدا نمی کند به صورت مایعی متورم در زیر پوست سر باقی می ماند. این مایعات پس از بلند شدن و جابجایی ممکن است حرکت کرده و به پیشانی و پشت چشم ها برسند. در این صورت احتمالا شاهد ایجاد ورم در نقاط مختلف سر، صورت و اطراف چشم ها خواهیم بود. به دلیل حرکت مایع از سر به سمت صورت، توصیه پزشکان این است که در چند روز ابتدایی پس از جراحی، از خم کردن سر خود بپرهیزید، چرا که این موضوع باعث تشدید ورم در صورت می شود.
  • تاثیر داروهای بی حسی بر ورم: داروهای بی حسی تزریق شده حین جراحی می توانند به خودی خود باعث ورم شوند؛ اگرچه حساسیت به آنها نیز می تواند باعث تورم گردد.

عکس ورم صورت بعد از کاشت مو

ورم بعد از کاشت مو

روش های درمان ورم پس از کاشت مو

تا چند روز پس از عمل کاشت مو موظف هستید که هنگام خواب و استراحت سر خود را با زاویه ۴۵ درجه نسبت به بالش قرار دهید. این کار علاوه بر آنکه باعث می شود تماس سر با بالش کمتر شود و همچنین مانع از چرخیدن حین خواب می شود، مانع از خم شدن سر و سرازیر شدن مایعات زیر پوست سر به ناحیه صورت می شود. برای این منظور می توانید بالش را بر روی دسته مبل قرار داده و بعد سر را روی آن قرار دهید و دراز بکشید یا حتی اگر برایتان مقدور است می توانید از مبل ریلکسی استفاده کنید.

در این بخش راهکارهایی را ارائه خواهیم داد تا به کاهش ورم و التیام زخم ها کمک کنیم.

• زیاد آب بنوشید ! مصرف مایعات مخصوصا آب کمک می کند که مایعات ذخیره شده در زیر پوست از طریق ادرار دفع شوند و همین موضوع باعث کاهش تورم می شود.
  • آناناس بخورید ! زیرا این میوه پر آب، چه به صورت تازه و چه به صورت کمپوت دارای مواد ضد التهاب و ضد ورم است که باعث کاهش تورم می شود.
  • از کمپرس سرد استفاده کنید. کمپرس سرد به دلیل خاصت ضد ورم و التهاب، برای کاهش عوارض کاشت مو بسیار مناسب است. اما به خاطر داشته باشید که کمپرس سرد نباید به صورت مستقیم بر روی ناحیه کاشت قرار گیرد زیرا در نتیجه این کار فولیکول های تازه کاشته شده دچار آسیب می شوند. اما اگر کمپرس سرد را در قسمت پیشانی و اطراف ناحیه کاشت قرار دهید، این کار باعث کاهش تورم و التهاب می گردد.
  • داروهای تجویز شده توسط پزشک برای التیام ورم را طبق دستور وی مصرف نمایید. این داروها معمولا دارای ساختار استروئیدی یا کرتونی هستند. توجه کنید داروهایی مانند ایبوپروفن خاصیت غیر استروئیدی دارند که می تواند باعث کاهش غلظت خون و افزایش ورم گردد. بنابراین از مصرف سر خود هر گونه دارویی خودداری نمایید و تنها به دستورالعمل های پزشک خود عمل کنید.
  • تا حدودا دو هفته پس از کاشت مو، از انجام فعالیت های ورزشی و یا هر نوع فعالیت سنگین دیگر بپرهیزید.
  • از خم کردن سر خود پس از عمل بپرهیزید، زیرا این کار باعث تجمع مایع زیر پوست در قسمت پیشانی و چشم ها می شود.
  • غذاهای تند و پر چرب و شور را از وعده غذایی خود حذف کنید و به جای آن از میوه ها و سبزیجات تازه استفاده کنید.
  • تا سه هفته پس از عمل از انجام کارهای سنگین مانند ورزش، بلند کردن اجسام سنگین، رابطه جنسی و هر نوع کار شبیه این ها پرهیز کنید.
  • یک هفته قبل و یک هفته پس از کاشت مو از مصرف داروها و مواد رقیق کننده خون همچون آسپرین، ایبوپروفن و مشروبات الکلی پرهیز کنید؛ چرا که رقیق شدن خون و افزایش جریان خون در سر باعث شدت تورم می گردد.

سایر نکات مراقبتی بعد از کاشت مو

علاوه بر نکات بالا، دستورالعمل های دیگری نیز وجود دارند که در صورت اجرای صحیح توسط شما مراجعان عزیز می توانند تاثیر بسیار خوبی بر روند درمان داشته باشند.

• بهتر است تا یک هفته بعد از کاشت مو از کار مرخصی بگیرید و در منزل به استراحت بپردازید و از هر گونه کار سخت و سنگین نیز خودداری کنید.
  • از قرارگیری در معرض آفتاب مستقیم و همچنین سشوار کشیدن موها تا سه هفته پس از عمل خودداری کنید.
  • ویتامین ها و مکمل ها بر اساس نظر پزشک خود مصرف کنید.

ورم بعد از کاشت مو به روش FUE

مدت زمان لازم برای بهبود ورم چشم و صورت

با رعایت کامل دستورالعمل های پزشک معمولا طی یک هفته پس از کاشت مو ورم از بین می رود. اما در صورتی که در طی زمان مذکور بهبود نیافتید یا ورم تشدید شد و یا علائم دیگری مانند سر درد و تب را نیز تجربه کردید، لازم است حتما با پزشک خود تماس بگیرید و او را نسبت به شرایط خود آگاه کنید.

در نهایت توجه داشته باشید که برای اجرای مراقبت های پس از کاشت مو، نیاز به آرامش و دوری از استرس دارید. نیازی نیست که با دیدن هر نوع علامتی پریشان شوید و آرامش خود را از دست دهید؛ زیرا بسیاری از این علائم طبیعی و بخشی از روند التیام و بهبود ناحیه جراحی و همچنین استقرار و رشد موهای جدید هستند. بنابراین آرامش خود را حفظ کنید و در صورت بروز هر نوع علائم با پزشک خود مشورت کرده و دستورالعمل های وی را اجرا کنید.

جهت تعیین وقت و دریافت مشاوره از طریق راه های زیر با ما در ارتباط باشید:

قرص برای کاهش ورم صورت بعد از کاشت مو

برای کاهش ورم صورت بعد از کاشت مو، پزشک ممکن است داروهای مختلفی را تجویز کند. برخی از رایج ترین قرص های تجویز شده برای این منظور عبارتند از آناهیل و ناپروکسن

کمپرس یخ برای ورم بعد از کاشت مو

استفاده از کمپرس یخ یکی از روش های موثر و ساده برای کاهش ورم بعد از کاشت مو است.

خواص آب کرفس بعد از کاشت مو

آب کرفس فواید متعددی برای سلامتی دارد که می تواند بعد از کاشت مو مفید باشد. برخی از این فواید عبارتند از: ضد التهاب و بهبود زخم

• مصطفی سیستانی گفت:

استفاده از قرص آناهیل که از عصاره آناناس بدست آمده و دارای ماده برومیل میباشد جهت بهبود زخم و ورم حاصل از کاشت مو بسیار موثر است همچنین تاثیر آنتی بیوتیک بر بدن را تسریع میبخشد.