هیدرادنیت چرکی یک بیماری پوستی دردناک است که به عنوان آکنه نیز شناخته میشود.
تقریبا ۴ درصد جمعیت جهان مبتلا به این بیمار هستند.
این بیماری معمولا در نواحی که پوست در معرض اصطکاک است بروز میکند.
اگر شما هم به این بیماری پوستی مبتلا هستید پس با ما همراه شوید تا از راه های درمان هیدرادنیت چرکی آگاه شوید...

همچنین در پایان میتوانید ویدئو دکتر رابط در مورد این بیماری و روش درمان آن را مشاهده کنید

  • بهترین درمان هیدرادنیت چرکی
  • بهترین پزشک درمان هیدرادنیت چرکی
  • مدت زمان درمان هیدرادنیت چرکی
  • مراقبت های درمانی هیدرادنیت چرکی

هیدرادنیت چرکی چیست؟

هیدرادنیت چرکی یا Hidradenitis suppurativa یک بیماری مزمن و سرسخت پوستی است که منجر به التهاب غدد بزرگ عرق تخصصی بدن یا همان غدد آپوکرین که عمدتاً در نواحی از بدن چون زیر بغل و کشاله ران وجود دارند می‌شود. متاسفانه این مشکل پوستی در صورت عدم توجه و درمان آن می‌تواند عودکننده، دردناک وطولانی مدت باشد. یکی از دلایل بروز هیدرانیت چرکی در نواحی خاصی از بدن چون کشاله ران‌ها، زیر بغل و زیر سینه‌ها وجود اصطحکاک و سائیده شدن پوست به هم است که محل‌های ذکر شده را مستعد بروز توده‌های جوش مانند، جوش‌های چرکی و زخم می‌کند. در این مقاله با ما همراه باشید چرا که قصد داریم اطلاعات جامع و مفصلی را در رابطه با روش‌های تشخیص و درمان این مشکل پوستی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

منظور از بیماری پوستی هیدرادنیت چرکی چیست؟

Hidradenitis suppurativa که آکنه اینورسا نیز نامیده می‌شود، یک بیماری التهابی مزمن پوستی است که پوست حامل غدد آپوکرین را در نواحی چون زیر بغل، کشاله ران و زیر سینه‌ها تحت ‌تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری با ندول‌ها و آبسه‌های جوش‌ مانند مداوم یا مکرر مشخص می‌شود که به ترشحات چرکی و اسکار ختم می‌شود. این آبسه‌ها به خاطر دردناک بودنشان هم از نظر فیزیکی و هم از نظر روانی تاثیر قابل توجهی روی افراد دارد، تا جایی که بسیاری از افرادی که از این مشکل پوستی رنج می‌برند دارای برخی مشکلات روحی چون اضطراب و افسردگی نیز می‌باشند.

علائم هیدرادنیت

همان طور قبلا به آن اشاره شد،این بیماری معمولا در نواحی از بدن که پوست در معرض اصطکاک است بروز میکند.
زیربغل،کشاله ران،باسن،ران و سینه معمولا نواحی هستند که مساعد برای این بیماری میباشند.

  • برجستگی هایی مانند آکنه که گنبدی شکل هستند
  • در هنگام لمس دردناک و سفت میباشند
  • قطر آن ها معمولا ۱تا ۳ سانتی متر میباشد
  • خود به خود سر باز کرده و چرک آن خارج میشود

چه کسانی مستعد ابتلا به هیدرادنیت چرکی هستند؟

بروز هیدرادنیت چرکی اغلب در سنین خاصی از سن بلوغ تا یائسگی ممکن است در افراد بروز کند و اغلب در سنین کمتر از بلوغ و یا بالاتر از یائسگی احتمال بروز این مشکل پوستی بسیار کاهش می‌یابد. شیوع این بیماری در زنان سه برابر بیشتر از مردان است. افرادی که هر کدام از شرایط زیر را داشته باشند بیشتر مستعد ابتلا به بروز این بیماری هستند:

 

هیدرادنیت عوامل متعددی دارد،اما می توان مهم ترین عامل پدید آمدن آن را منافذ پوستی و فولیکول ها مو دانست.
ضعف در سیستم ایمنی و یا تغیرات هورمونی نیز از جمله رایج ترین عوامل پدیدار شدن این بیماری می باشد.

  • مصرف داروهای خاص
  • اضافه وزن
  • سابقه خانوادگی
  • استعمال دخانیات
  • ابتلا به آکنه
  • ابتلا به بیماری های روده
  • ابتلا به دیابت
  • ابتلا به آرتریت 
  • کسانی که سابقه خانوادگی HS دارند، به احتمال ۳۰ تا ۴۰ درصد حداقل یکی دیگر از اعضای خانواده را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
  • افرادی که از چاقی و مقاومت به انسولین (سندرم متابولیک) رنج می‌برند.
  • کسانی که بیماری التهابی روده، به ویژه بیماری کرون دارند.
  • افراد دارای سایر مشکلات یا اختلالات پوستی چون پسوریازیس، آکنه و هیرسوتیسم.
  • افراد دارای بیماری‌هایی چون فشار خون بالا، دیابت شیرین، دیس لیپیدمی، اختلالات تیروئید، آرتروپاتی‌ها، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، پیامدهای نامطلوب قلبی عروقی هستند نیز مستعد ابتلا به این بیماری پوستی هستند.
  • مصرف برخی داروها چون لیتیوم، سیرولیموس
  • افراد با سندرم PAPA، سندرم PASH (پیودرما گانگرنوزوم، آکنه، هیدرادنیت چرکی)، سندرم پاپاش (آرتریت پیوژنیک، پیودرما گانگرنوزوم، آکنه، هیدرادنیت چرکی).
    از جمله شایع ترین دلایل بروز این بیماری میباشد.

آیا بیماری هیدرادنیت چرکی مسری است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت این بیماری مسری نبوده و قابل انتقال به فرد دیگری نیست،در حقیقت هیدرادنیت بواسطه عدم رعایت بهداشت در فرد پدید نمیاید و دلایل هورمونی و… دارد.

ژنتیک یک سوم از بیماران مبتلا به هیدرانیت چرکی یک سابقه خانوادگی مثبت گزارش می دهد که نشان دهنده الگوی ژنتیکی در مشابه در مبتلایان به هیدرادنیت چرکی است. جهش های ژنتیکی در ژن های گاما سکرتاز که ظاهراً منجر به تکثیر و تمایز غیرطبیعی اپیدرم می شود، در تعداد کمی از بیماران مبتلا به نوع خاصی از هیدرادنیت چرکی شناسایی شده است.

چه عواملی منجر به بروز هیدرادنیت چرکی می‌شوند؟

هنوز به طور دقیق مشخص نیست که چرا غدد عرق آپوکرین در برخی افراد به این شکل تحت تأثیر قرار می‌گیرند، اما انسداد مکانیکی فولیکول‌های مو و غدد عرق آپوکرین نقش مهمی را در بروز این بیماری ایفا می‌کنند. از آنجایی که ترشحات تولید شده در غدد آپوکرین نمی‌توانند از این مجاری خارج شوند؛ بنابراین لوله‌های حاوی این ترشحات ممکن است متورم و ترکیده یا عفونی شوند. از جمله عوامل و فاکتورهای موثر در بروز بیماری هیدرادنیت چرکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هورمون‌ها در کنترل غدد عرق آپوکرین نقش مهمی دارند و مطمئناً در بروز این بیماری نیز نقش دارند، شاید به همین دلیل است که این بیماری پوستی در زنان شایع‌تر از مردان است و در دوران قبل از قاعدگی بروز آن شدت یافته و با افزایش سن و پس از یائسگی نیز از شدت آن تا حدود زیادی کاسته می‌شود و یا در دوران بارداری شرایط برای افراد بسیار بهتر می‌شود. در این صورت برخی از بیماران با داروهای هورمونی درمان می‌شوند.
یکی دیگر از مهمترین دلایل آن همانطور که گفته شد انسداد فولیکولی است که اجازه خروج ترشحات غدد آپوکرین از پوست را نمی‌دهد و باعث آبسه و عفونت می‌شود.
میکروبیوم پوستی یا فولیکولی غیرطبیعی، ولی هنوز به طور دقیق مشخص نیست که آیا این باکتری‌ها باعث بروز این بیماری پوستی می‌شوند یا از درون این عفونت و چرک بروز می‌کنند و اینکه آیا ارتباطی بین این باکتری‌ها با آکنه وجود دارد یا نه.
آزادسازی سیتوکین های پیش التهابی
التهابی که باعث پارگی دیواره فولیکولی می‌شود و غدد و مجاری چربی و آپوکرین را از بین می‌برد.

شدت بروز هیدرادنیت چرکی چگونه است؟

شدت بروز بیماری هیدرادنیت چرکی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و نواحی متعدد و متغیری را در مردان و زنان درگیر می‌کند. نواحی اصلی که در اثر این مشکل پوستی درگیر می‌شوند، زیر بغل و پوست اطراف اندام تناسلی – در ناحیه شرمگاهی و کشاله ران هستند. پوست نواحی پشت بدن، بالای باسن، ران‌ها و زیر سینه‌ها نیز می‌تواند تحت تاثیر این بیماری قرار گیرد.
در این نواحی، انواع جوش‌های سرسیاه، توده‌های قرمز رنگ شبیه کورک( جوش های چرکین و دردناک)، لکه‌های چرکی، کیست‌ها و مناطقی که دائماً چرک بیرون می‌زند تشکیل می شوند. آبسه‌ها حتی می‌توانند به ساختارهای مجاور نفوذ کنند و با گذر زمان زخم‌های بیشتری روی پوست نواحی ذکر شده نمایان می‌شوند.

چگونه هیدرادنیت چرکی تشخیص داده می شود؟

همانطور که گفته شد این بثورات و جوش‌های پوستی در نواحی خاصی از بدن بروز می‌کنند که یکی از راههای تشخیص نیز توجه به ظاهر و البته محل ظاهر شدن جوش‌ها است، چرا که چشم یک پزشک آموزش دیده و معتبر به راحتی می‌تواند از روی ظاهر جوش‌ها تشخیص دهد که آیا این یک آکنه معمولی است یا علائمی از بیماری هیدرادنیت چرکی است. برای تشخیص دقیق و در صورت وجود ترشحات از جوش‌ها، ممکن است از ناحیه مورد نظر سواب گرفته و یا نمونه برداری کند تا با بررسی‌های آزمایشگاهی ( مثل مشاهده زیر میکروسکوپ) تشخیص دهد که چه نوع میکروبی عامل ایجاد این مشکل پوستی است.

چگونه می توان هیدرادنیت چرکی را درمان کرد؟

هر چند درمان قطعی و مشخصی برای هیدرادنیت چرکی وجود ندارد ولی در صورت تشخیص زودهنگام بیماری پزشک با تجویز انواع متعدد روش‌های درمانی که مختص هر فرد طراحی شده است می‌تواند بیماری را کنترل و علائم و درد ناشی از آن را تا حدود زیادی کاهش دهد. ولی متاسفانه در صورت تشخیص دیرهنگام این بیماری ممکن است نیاز به مداخلات جراحی در نواحی مختلف بدن باشد.
هنگام ایجاد یک برنامه درمانی، متخصص پوست بایستی با دقت انواع ضایعات موجود در پوست شما، درد یا عفونت و اینکه HS چگونه بر زندگی شما تأثیر می گذارد را در نظر می‌گیرد. این به متخصص پوست شما اجازه می‌دهد تا یک برنامه درمانی مختص شرایط شما را طراحی کند.
یک برنامه درمانی برای هیدرادنیت چرکی می‌تواند بخش‌های زیادی داشته باشد و ممکن است شامل یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:

  • برنامه مراقبت از پوست
  • دارو درمانی
  • درمان عفونت
  • مراقبت از زخم‌های ایجاد شده
  • کنترل درد
  • انواع روش‌های درمانی برای تسکین علائم ناشی از هیداردنیت چرکی

استفاده از فلانل گرم روی پوست آسیب دیده یا استحمام کردن به صورت مرتب می‌تواند در تخلیه چرک‌ها و یا پیشگیری از بروز عفونت موثر واقع شود.
مصرف مسکن‌ها، مانند ضدالتهاب‌های غیراستروئیدی (NSAIDs)که می‌توانند به کاهش درد و التهاب کمک کنند.
در صورت وجود هرگونه شواهد ناشی از عفونت، ممکن است یک دوره مصرف آنتی‌بیوتیک لازم باشد. گاهی برای تخلیه چرک جوش‌ها و ضایعات ممکن است نیاز به انجام روش جراحی با برش و تخلیه لازم باشد.
گاهی پزشکان برای درمان از روش تزریق استروئید در محل جوش استفاده می‌کنند.

انواع روش‌های درمان پزشکی برای جلوگیری از عود هیدرادنیت چرکی

استفاده از انواع لوسیون‌ها و شوینده‌های آنتی باکتریال: برای پیشگیری از انتشار باکتری روی پوست و گسترش بیماری پزشکان اغلب استفاده از یک ضدعفونی‌ کننده مانند محلول شستشوی کلرهگزیدین ۴% و در صورت آسیب دیدن پوست لوسیون آنتی باکتریال کلیندامایسین را تجویز می‌کنند.
قرص‌های آنتی‌بیوتیک: آنتی‌بیوتیک‌ها معمولا به منظور سرکوب احتمال حملات بیشتر از سوی باکتری‌ها تجویز می‌شوند. در ابتدا ممکن است آنتی‌بیوتیک‌های تتراسایکلین مانند لیمسایکلین و داکسی سایکلین و یا ترکیب کلیندامایسین و ریفامپیسین مورد آزمایش قرار گیرند. در HS، آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است به جای کشتن و از بین بردن باکتری‌ها منجر به سرکوب التهاب شوند.
رتینوئیدها: رتینوئیدهایی مانند آسیترتین از دیگر داروهای مورد استفاده برای درمان بیماری هیدرادنیت چرکی هستند. به عنوان مثال زنانی که آسیترتین مصرف کرده‌اند باید تا سه سال پس از دوره مصرف آن از اقدام به بارداری خودداری کنند.
برای زنانی که قبل از هر قاعدگی علائم هیدرادنیت در آن‌ها عود می‌کند مصرف قرص‌های آنتی آندروژن برای آنها موثر واقع می‌شود.
تضعیف سیستم ایمنی: برخی از قرص‌ها مانند داپسون و سیکلوسپورین و یا تزریقات سرکوب کننده سیستم ایمنی ممکن است با کاهش و تضعیف سیستم ایمنی در بهبود هیدرادنیت چرکی موثر واقع گردد. داروهای تزریقی نیز شامل تزریق زیرپوستی آدالیموماب و تزریق داخل وریدی اینفلیکسیماب می‌باشد.

درمان جراحی

در صورتی که با وجود انجام تمامی روش‌های درمانی ذکر شده همچنان شما شاهد ترشح یا التهاب مداوم در همان محل تحت درمان باشید، شاید نیاز به مداخلات جراحی از سوی پزشک باشد که ممکن است شامل برداشتن نواحی کوچکی که دچار التهاب مکرر می‌شوند باشد، یا نیاز به انجام اقدامات گسترده‌تر که شامل برداشتن تمام بافت آسیب‌دیده می‌گردد باشد. انجام درمان‌های وسیع‌تر به احتمال زیاد احتمال بازگشت هیدرادنیت چرکی در محل درمان را کاهش می‌دهد ولی طبیعتا پروسه درمان و بهبودی طولانی‌تر خواهد شد.

آیا هیدرادنیت چرکی قابل درمان است؟

متاسفانه درمان قطعی برای این مشکل پوستی وجود ندارد و معمولا سالها ادامه می‌یابد، اما ممکن است در نهایت به صورت خودبه‌خود ناپدید شود. برخی از درمان‌ها معمولا کمک می‌کند تا علائم آن تسکین یابند ولی احتمال از بین بردن و درمان آنها به یکباره وجود ندارد.

تشخیص هیدرادنیت

این بیماری بواسطه ظاهرش ممکن است با آکنه و یا جوش اشتباه گرفته شود،هرچند سعی کردیم در این مقاله به علائم و دلایل بروز این بیماری به طور کامل اشاره کنیم،اما بهترین راه تشخیص این بیماری مراجعه به متخصص پوست مو و زیبایی می باشد.

داروی درمان هیدرادنیت چرکی

درمان هیدرادنیت چرکی معمولا از طریق تجویز آنتی بیوتیک صورت میگیرد.
در برخی موارد ممکن است نیاز به تخلیه و جراحی در نواحی آلوده  باشد.
در صورتی که طی مدت ۱ الی ۲ هفته بهبود پیدا نکردید حتما به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

درمان های خانگی هیدرادنیت چرکی

در ادامه به برخی از درمان های خانگی موثر برای هیدرادنیت چرکی اشاره می نماییم:

کمپرس آب گرم

استفاده از کمپرس آب گرم می تواند درد ناشی از این بیماری را به مراتب کاهش دهد.
همچنین کمپرس آب گرم به کاهش تورم نیز کمک می کند.
باید دقت کنید نباید از کمپرس آب داغ استفاده کنید چرا که ممکن است باعث آسیب  رسانی به ضایعات مربوطه شود.
درصورتی که باردار و یا مبتلا به بیماری های خاص هستید حتما قبل از استفاده از کمپرس آب گرم با پزشک خود مشورت کنید.

خشک نگه داشتن پوست

رطوبت می تواند باعث بدتر شدن این بیماری شود،در نتیجه با خشک نگه داشتن پوست میتوانید به بهبود این بیماری کمک کنید.

  • شستشو مناطق آسیب دیده با آب گرم و صابون
  • استحمام روزانه
  • شستشو مداوم لباس ها
  • خشک کردن پوست بعد از حمام و دستشویی
  • پرهیز از شنا کردن 

اگر از بیماری هیدرادنیت چرکی رنج می‌برید، می‌توانید برای مشاوره و درمان به کلینیک تخصصی پوست و مو دکتر مهرشاد رابط مراجعه کنید. دکتر مهرشاد رابط یکی از پزشکان حاذق در این زمینه است که شما را به هدفتان می‌رساند. اگر هنوز پزشک خود را انتخاب نکرده‌اید، دکتر رابط بهترین گزینه پیش روی شما است. دکتر رابط و مجموعه حرفه‌ای او سابقه درخشانی در کاشت مو دارند. بنابراین بدون هیچ تردید و نگرانی کاشت موهای خود را به دست دکتر رابط بسپارید.

  • ۰۲۱-۸۸۰۷۸۰۰۰ (خط ویژه)
  • ۰۲۱-۸۸۰۸۰۵۷۰ (خط مستقیم)
  • ۰۹۱۲۲۳۴۱۹۳۴ ( مشاوره و ارسال عکس )
  • درخواست مشاوره

آیا بیماری هیدرادنیت چرکی خطرناک است؟

Hidradenitis suppurativa (HS)، یک اختلال التهابی پوستی نسبتاً شایع و مزمن است که در صورت عدم تشخیص و درمان مناسب می تواند عواقب جبرن ناپذیری با خود به همراه داشته باشد. هیدرادنیت چرکی از نظر بالینی توسط ندول ‌های ملتهب و عو دکننده در نواحی مانند نواحی زیر بغل و … ایجاد می شود. ابتلا به هیدرادنیت چرکی می‌تواند باعث درد شدید شود و در مراحل شدید بیماری، منجر به تشکیل فیستول، مجاری سینوسی و زخم‌های گسترده شود.

خانم ها بیشتر به هیدرادنیت چرکی مبتلا می شوند یا آقایان؟

 شروع ابتلا به هیدرادنیت چرکی معمولا پس از سن بلوغ است و معمولا زنان بیشتر به هیدرادنیت چرکی مبتلا می شوند.. مکانیسم های بیماری زایی متعددی در HS پیشنهاد شده است، از جمله اختلال در تنظیم ایمنی، ژنتیک، سیگار کشیدن و چاقی. ارتباط HS  با بیماری التهابی روده، عوامل خطر بیماری قلبی عروقی و اختلالات روانپزشکی نشان می دهد HS یک بیماری سیستمیک است. به طور قابل توجهی ابتلا به این بیماری، کیفیت زندگی بیماران را در مقایسه با سایر بیماری های پوستی کاهش می دهد. متأسفانه تجربیات حاکی از تاخیرهای طولانی تشخیصی است که در بسیاری از موارد ممکن است به دلیل عدم آگاهی پزشکان از بیماری باشد. بنابراین افزایش دانش HS به منظور بهینه سازی مدیریت بیماری و در نهایت بهبود کیفیت زندگی بیماران مهم است.

اهمیت تشخیص به موقع بیماری هیدرادنیت چرکی

تشخیص و درمان به موقع برای جلوگیری از پیامدهای ناتوان کننده HS و بهبود کیفیت زندگی در بیماران ضروری است. اگرچه دانش درمان بیماری هیدرادنیت چرکی در سال‌ های اخیر به شدت افزایش یافته است، تجربیات بالینی همچنان نشان ‌دهنده عدم شناسایی و تاخیر تشخیصی قابل‌ توجه بیماری هیدرادنیت چرکی است، که در نهایت بسیاری از بیماران را از دریافت درمان کافی و به موقع باز می ‌دارد.

آیا پزشکان عمومی می توانند بیماری هیدرادنیت چرکی را درمان نمایند؟

هیدرادنیت چرکی معمولاً توسط غیر متخصصان پوست (به عنوان مثال، پزشکان عمومی، جراحان، متخصصان زنان) که نشانه های آن را در بدن بیمار مراجعه می کنند، قابل تشخیص است. از این رو این افراد در تشخیص زودهنگام، درمان اولیه و ارجاع بیماران به متخصص پوست نقش اساسی دارند. بنابراین، دانش گسترده از ویژگی های بالینی و روش های مدیریت بیماری هیدرانیت چرکی در محیط مراقبت های اولیه و سایر تخصص های پزشکی ضروری است.

آیا مصرف سیگار بر ابتلا به هیدرادنیت چرکی تاثیر گذار است؟

بررسی ها نشان می دهد که بیش از ۷۰ درصد از بیماران مبتلا به هیدرادنیت چرکی  سیگاری هستند. و ارتباط قوی بین سیگار کشیدن و ابتلا به هیدرادنیت چرکی نشان داده شده است. همچنین جالب است ببدانید که در بسیار از افراد مشاهده شده است که با ترک مصرف سیگار، اثرات سیگار در بدن فرد از بین رفته است و سیر بیماری در فرد کاهش یافته است.

آیا افرادی که اضافه وزن دارند بیشتر در معرض ابتلا به هیدرادنیت چرکی می باشند؟

چاقی یک عامل خطرناک مکرر برای ابتلا به بیماری هیدرادنیت چرکی است. شیوع چاقی در بیماران مبتلا به هیدرادنیت چرکی در مقایسه با افراد سالم به طور قابل توجهی بالاتر است. چندین مطالعه ارتباط بین شاخص توده بدنی (BMI) و ابتلا به هیدرادنیت چرکی را  و همچنین شدت این بیماری را بررسی کرده است.

که طبق این بررسی های صورت گرفته می توان گفت که در افرادی که دارای اضافه وزن هستند، امکان ابتلا به این بیماری بیشتر از سایرین می باشد.

بیماری هیدرادنیت چرکی چگونه تشخیص داده می شود؟

استفاده از سونوگرافی، به ویژه داپلر رنگی، در ارزیابی شدت بیماری هیدرادنیت چرکی در حال افزایش است. شواهد در حال ظهوری وجود دارد که معاینه بالینی به تنهایی، می تواند شدت بیماری را دست کم بگیرد. سونوگرافی اجازه می دهد تا تغییرات تحت بالینی (مانند ضخیم شدن پوست، کیست های کاذب پوستی، گشاد شدن فولیکول های مو، مجموعه مایعات) همراه با اطلاعات دقیق از نوع و وسعت ضایعه را مشاهده کنید. از این رو، سونوگرافی باید در تشخیص و ارزیابی شدت بیماری گنجانده شود. علاوه بر ارزیابی شدت بیماری، پیامدهای گزارش شده توسط بیمار و ارزیابی عوامل خطرناک بیماری قلبی عروقی  و همچنین سایر عوامل مرتبط شرایط باید در مانیتورینگ بیماران لحاظ شود.

آیا ابتلا به افسردگی از عوارض بیماری هیدرادنیت چرکی است؟

شیوع بالای افسردگی در میان بیماران مبتلا به هیدرادنیت چرکی در بسیاری از بررسی ها تایید شده است. به این صورت که در تحقیقات انجام شده، فرض شده است که بیماران مبتلا به هیدرادنیت چرکی در مقایسه با سایر بیماری های پوستی، از افسردگی شدید تری رنج می برند. به این صورت که به نظر می رسد ارتباطی بین شدت بیماری هیدرادنیت چرکی و افسردگی باشد. همچنین ارتباطاتی میان هیدرادنیت چرکی و سایر اختلالات روانپزشکی (مانند اضطراب، اسکیزوفرنی، روان پریشی و اختلال دوقطبی) نیز مشاهده شده است. اکثر مطالعاتی که به بررسی بیماری های همراه احتمالی در هیدرادنیت چرکی می پردازند، مشاهده ای هستند. بنابراین نمی توانند علیت را اثبات کنند.

عارضه های پوستی ابتلا به هیدرادنیت چرکی کدام اند؟

عوارض جسمی و روانی بیماری هیدرانیت چرکی هر دو می تواند ناشی از بیماری طولانی مدت و کنترل نشده باشد. ضایعات هیدرانیت چرکی ممکن است عفونی ثانویه شوند. اریسیپل و سپسیس به دنبال عفونت بافت نرم در موارد نادری گزارش شده است. اختلال در تحرک مفاصل به دلیل فیبروز گسترده و اسکار می تواند به خصوص در ناحیه زیر بغل رخ دهد. لنف ادم و کارسینوم سلول سنگفرشی می تواند در مناطق التهاب مزمن ایجاد شود. عوارض اضافی هیدرادنیت چرکی ناشی از التهاب سیستمیک طولانی مدت شامل کم خونی، هیپوآلبومینمی و آمیلوئیدوز AA است که منجر به نارسایی کلیه می شود.  درد شدید، ترشحات بدبو و ضایعات بد شکل در مکان های مبتلا، هیدرادنیت چرکی را به یک بیماری سنگین تبدیل می کند. عواقب روانی اجتماعی همراه با  هیدرادنیت چرکی، مانند خجالت، خودآگاهی، انزوای اجتماعی، انگ زدن، افسردگی، اختلال عملکرد جنسی و ناتوانی کاری منجر به افزایش مرخصی استعلاجی و کاهش کیفیت زندگی قابل توجهی می شود که از سایر اختلالات پوستی ناتوان کننده بیشتر است.

هیدرادنیت با جوش چه فرقی دارد؟

شاید در ظاهر تفاوت بسیار اندکی داشته باشند،اما معمولا هیدرادنیت با درد همراه بوده و دوران بهبودی آن نسبت به جوش ها بیشتر میباشد.

چقدر طول میکشه تا بیماری هیدرانیت پوستی درمان شه؟

پاسخ به این سوال نیاز به بررسی های دقیق و علمی میباشد چرا که فاکتور های لازم در درمان بسیار متفاوت بوده،و پیشنهاد ما مراجعه به متخصص پوست،مو و زیبایی میباشد

پزشکان

physicians

سوالات متداول

FAQ

پرسش و پاسخ

Comment
ثبت نظر
  • پریسا میرزازاده گفت:

    سلام وقت بخیر
    دو ماهی میشد کشاله ران همسرم یه جوش دراومده بود امروز رفته دکتر گفتن هیدرادنیت هس، سه تا کرم دادن گفتن اگ با اینا خوب نشه عمل میکنیم
    نگرانیم ک یه موقع صورت یا از جای دیگشم اینجوری نشه؟!
    با کرم ها حل میشه یا باید عمل شه؟!
    خطر دیگ ای نداره؟!
    لطفا راهنمایی کنین ممنون

    • دکتر مهرشاد رابط گفت:

      سلام. در صورتی که بیماری زیاد پیشرفت نکرده باشه با دارو بر طرف میشه و اگر مشکل عمیق باشه نهایتا نیاز به جراحی پیدا میکنه. سعی کنید تا جایی که میشه از روش های دارویی استفاده کنید.

  • شایان خدابخشی گفت:

    با سلام من تقریبا کشاله ران و بغله بیضه هام درگیر این بیماری هست ایا با دارو رفع میشه و یا اینکه جراحی خطرناک هست برای قسمته بیضه؟

    • دکتر مهرشاد رابط گفت:

      با سلام
      در مورد سوال مخاطب عزیز مبنی بر درگیری ناحیه کشاله ران با بیماری HS باید عرض کنم این بیماری قابل کنترل است و روشهای بسیاری همچون رژیم غذایی کاهش وزن کاهش استرس و .. در کنار مصرف دقیق داروهای جدید بیماران رو از عمل جراحی نجات داده. حتی بسیاری موارد داشته ام که جراحی کردند ولی با عدم رعایت نکات فوق بازگشت بیماری داشتند
      با تاکید، نوید کنترل رو توسط موارد ساده فوق و عدم نیاز به جراحی رو تکرار میکنم.
      مرکز تخصصی دکتر رابط سالها تجربه را به شما هدیه میدهد
      ۰۹۱۲۲۳۴۱۹۳۴
      ۰۲۱۸۸۰۷۸۰۰۰

  • محمد گفت:

    سلام من این بیماریو دارم و چند ساله درگیر این موضوع هستم صورتم زیر بغل و کشاله ران اطراف ….جوش های بزرگ میزنه ایا امکان ویزیت انلاین هم هست و اینکه بیماری کرون هم دارم و قرص مصرف میکنم

  • رضا گفت:

    با سلام
    جناب دکتر آیا با روش لیز امکان برطرف کردن HS وجود دارد .چون بنده درگیر بیماری هستم .و آیا از روش درمانی و بیولوژیکی موثر تر هست ؟
    سپاس

    • براساس اخرین تحقیقات سازمان غذادارو امریکا درمانهای بیولوژیک برای موارد پیشرفته و درمانهای انتی بیوتیکی لیزری ترکیبی و حتی جراحی هم از روشهای شایع و قابل اعتماد در درمان این بیماری هستند ولی قطعا رژبم غذایی ،وزن و سبک زندگی مهمترین نقش را ایفا میکنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.