بیماری اگزما مانند الرژی هست که خودشو با خارش ، دانه های ریز و قرمز رنگ نشان می دهد، این بیماری شرایطی است که لکه های پوستی ملتهب، خارش، قرمز، ترک خورده و زبر می شوند. گاهی ممکن است تاول ایجاد شود.

افرادی که مبتلا به این بیماری هستند باید نکاتی را رعایت کنند از جمله:

• از گرد و خاک دوری کنند
  • مواد شویینده قوی استفاده نکنند
  • در سیگار کشیدن بپرهیزن همچنین در معرض دود سیگار نباشن

درمان اگزماهای پوستی

حقایقی در مورد بیماری اگزما

1. برخی از غذاها  مانند آجیل و لبنیات می توانند علائمی را ایجاد کنند.
  2. علائم با توجه به سن فرد مبتلا به اگزمای پوستی متفاوت است ، اما اغلب شامل لکه های پوستی یا
     پوسته پوسته شدن پوست می شوند.
  3. اگزمای پوستی همچنین توسط عوامل محیطی مانند دود و گرده ایجاد می شود.
     با این حال، یک بیماری قابل درمان است. میتوانید از دکتر مهرشاد رابط نیز در ابن زمینه راهنمایی بخواهید.
  4. درمان در بهبود پوست آسیب دیده و کاهش علائم به راحتی شدنی است.  درمان های زیادی برای اگزمای پوستی وجود دارد ، علائم قابل مدیریت است.
  5. این موضوع خیلی قابل توجه است یک بیماری مسری نیست.

درمان اگزما

برای درمان اگزما در ابتدا باید عامل آلرژی زا یا به وجود آورنده اگزما در پوست را شناسایی کرده و سپس درمان متناسب با آن را انتخاب کنید. اگر علت به وجود آمدن اگزما عوامل ژنتیکی باشد، درمان آن کمی دشوار است اما این امکان وجود دارد که با رعایت برخی موارد، علائم این گونه از اگزما را کاهش داد.

برای درمان اگزمای پوستی می توان موارد زیر را انجام داد:

• از محرک هایی که اگزما را تشدید می کنند، اجتناب کنید.
  • به صورت مداوم از مرطوب کننده برای درمان خشکی پوست استفاده کنید.
  • برای درمان خارش های شدید آنتی هیستامین مصرف کنید.
  • از روش فوتوتراپی یا نور درمانی استفاده کنید.
  • با آب ولرم دوش بگیرید و پس از استحمام پوست خود را با یک حوله نرم به آرامی خشک کنید و سپس از مرطوب کننده استفاده کنید.
  • از پمادها و کرم های حاوی کورتیزون استفاده کنید.
  • استفاده از آلوئه ورا
  • استفاده از ویتامین E
  • روغن درخت چای
  • روغن نارگیل

دلایل ابتلا به اگزما

در مورد علت اگزمای پوستی سابقه خانوادگی یکی از مهمترین عوامل ایجاد این بیماری است؛ اما محرکهای دیگری نیز وجود دارند که باعث ایجاد یا تشدید آن می‌شوند.

• حساسیت‌های غذایی

برخی از غذاها ممکن است باعث ایجاد یا تشدید اگزما می‌شوند. این غذاها مانند گندم، سویا، غذاهای دریایی، تخم مرغ؛ شیر گاو و… میباشند.

احتمال دارد بلافاصله و یا روزها و یا چند ساعت بعد از خوردن غذاهای مذکور علائم اگزما دیده شوند.افراد مختلف با مصرف غذاهای متفاوت دچار اگزما می شوند.
  • خشک بودن پوست

خشکی پوست می‌تواند یکی از عوامل ایجاد اگزما شود. ممکن است پوست بر اثر نبودن رطوبت در هوا  ویا قرار گرفتن به مدت طولانی در معرض آب گرم و یا مرطوب نکردن پوست خشک شود و این بیماری را تشدید کند.

• استرس

استرس از دلایل به وجود آمدن این بیماری نیست اما یکی از محرکهای اگزما باشد. استرس منجر به تحریک پوست و سیستم ایمنی ‌شده در نتیجه قادر است اگزما را تشدید کند. کنترل استرس به بهبود اگزما کمک می‌کند.

• تماس با مواد شیمیایی

یکی دیگر از عوامل تحریک کننده اگزما مواد شیمیایی است. این مواد شامل عطرها، رنگ‌ها و انواع مواد شیمیایی است که بهتر است هنگام استفاده از این محصولات به مواد تشکیل دهنده آن توجه کنید.

• عفونت

عفونت دلیل ایجاد اگزما نیست اما باکتری‌ها می‌توانند از راه پوستی که دچار اگزما شده به داخل بدن نفوذ کنند.  نوعی باکتری عامل ایجاد عفونت استافیلوکوکوس اورئوس است. همچنین سرخی بیش از حد یا مرطوب شدن پوست می‌تواند نشانه ایجاد عفونت پوستی باشد.

• مصرف دخانیات

استعمال تنباکو می‌تواند پوست را تحریک کرده و در نتیجه اگزما را تشدید کند.

• هورمون‌ها

یکی از عوامل ایجاد اگزما میتواند همورمون هه باشن دکه در خانم‌ها شایع‌تر است. نوعی از اگزما به نام درماتیت خود ایمنی پروژسترون وجود دارد که قادر است براساس چرخه قاعدگی شدت پیدا کند ولی این وضعیت بسیار کم اتقاق می افتد.

انواع بیماری پوستی اگزما

ظاهر هرکدام از انواع بیماری اگزما ممکن است کمی با هم فرق داشته باشد و در قسمت‌ های مختلفی از بدن بروز کند. شایع ‌ترین انواع اگزمای پوستی عبارت ‌اند از:

• اگزما پوستی آتوپیک (اگزما) : به‌ طورمعمول در مراحل ابتدایی این نوع بیماری اگزما، قرمزی پوست بدن و ضایعات خارش‌ دار ظاهر می‌شود، درحالی‌که پوست قسمت‌های داخل آرنج، پشت زانوها و جلوی گردن کشیده می ‌شود. خاراندن و خراشیدن این ضایعات می‌تواند موجب ترشح مایع و پوسته ریزی آن ‌ها گردد. افراد مبتلا به اگزمای پوستی اتوپیک، ممکن است به ‌طور موقت با مصرف داروهای سبک احساس بهبودی کنند، اما این بیماری دوباره عود خواهد کرد.
  • اگزمای تماسی : ضایعات بیماری اگزمای تماسی در مناطقی از بدن بروز می ‌کند که در تماس با مواد تحریک ‌کننده پوست و یا موادی که موجب واکنش حساسیتی می‌شود (مانند پیچک سمی) قرارگرفته است. این ضایعات قرمز همراه با سوزش یا خارش است و ممکن است به تاول تبدیل شوند.
  • اگزمای پوستی سبورئیک : این عارضه باعث بروز لکه‌ های فلس دار، قرمزی پوست و شوره سر پایدار در بدن می‌ شود. این حالت معمولاً در مناطق چرب بدن مانند صورت، بالای قفسه سینه و کمر بروز می ‌کند. این بیماری می‌ تواند یک عارضه طولانی ‌مدت باشد که به‌ طور متناوب دارای دوره بهبودی و عود مجدد است.
  • درماتیت سوزش ‌آور : زمانی اتفاق می‌افتد که پوست به‌ طور مکرر در معرض شستشوی بیش‌ازحد و یا مواد سمی قرار می ‌گیرد.

علائم و نشانه های بیماری اگزما

شایع ترین علائم اگزما شامل موارد زیر هستند:

• خشک شدن پوست
  • خارش شدید پوست
  • قرمزی و التهاب
  • برآمدگی های پوستی
  • پوسته پوسته شدن پوست

درمان اگزما در کودکان

• از پوشاندن نوزاد یا کودکان با لباس های گرم خودداری کنید. زیرا تعریق می تواند اگزما را تشدید کند یا باعث ایجاد بثورات حرارتی (راش گرمایی) شود که خارش را بیشتر می کند.
  • برای جلوگیری از خاراندن پوست توسط نوزادان از دستکش استفاده کنید.
  • از مرطوب کننده های مناسب برای کودکان استفاده کنید.
  • از حمام کردن مکرر کودکان خودداری کنید. زیرا بیشتر نوزادان و کودکان فقط یک یا دو بار در هفته به حمام نیاز دارند و استحمام کمتر از خشک شدن پوست آن ها جلوگیری می کند.
  • از دستمال های مرطوب کننده فاقد الکل و مواد تحریک کننده استفاده کنید.
  • از شامپو بچه های ضد اگزما استفاده کنید.

آیا بیماری اگزما واگیردار است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت خیر اگزما واگیردار و مسری نیست، اما بیماری پوستی می‌تواند به ‌راحتی آلوده شود. چه از پوست خشک که خیلی راحت ترک می‌خورد و چه از خارش پوست که فرد خراشیده می‌شود تا زمانی که خونریزی کند. در اگزما، موانع پوستی، به‌ ویژه هنگامی ‌که واقعاً ملتهب است، عملکرد خوبی برای جلوگیری از باکتری‌ ها و سایر میکروب ‌ها ندارد. سپس، در صورت تماس با باکتری‌ها، ممکن است باعث عفونت پوستی شود. ظاهر پوست آلوده متفاوت خواهد بود، اما ممکن است باعث ایجاد پوسته طلایی در بالای پوست و تاول زدن شود. وقتی باکتری‌های حاصل از پوست آلوده به پوست شخص دیگری منتقل می ‌شوند، اگزمای آلوده قابل‌ انتقال است. علاوه بر این، تاول ‌های باز تنها راه گسترش عفونت نیستند. اگر اعتقاددارید که به عفونت پوستی مبتلا شده‌اید، بنابراین دچار عارضه‌ای نمی‌شوید و آن را به شخص دیگری منتقل نمی‌کنید، مراجعه به درمان مهم است چراکه با دارو‌های خوراکی و یا موضعی مانند آنتی‌ بیوتیک‌ ها یا آستروئید ها ممکن است درمان شوید. اگر دچار هرگونه اگزما شده ‌اید و احساس ناراحتی می  ‌کنید، به‌خصوص اگر فکر می ‌کنید عفونت پوستی دارید، برای تعیین علت به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا زودتر راه‌های درمان را در پیش‌گرفته و از این بیماری خلاص شوید.

درمان بیماری اگزما در دست خانم ها

اگزمای دست که به نام درماتیت دست هم شناخته می‏ شود یک عارضه رایج پوستی است که بسیاری از افراد آن را تجربه می ‌کنند. این نوع اگزما هم می‏تواند دلایل ژنتیکی داشته باشد و هم بر اثر انواع عوامل حساسیت ‏زای محیطی یا مواد آلرژن به وجود بیاید. اگزمای دست معمولا افرادی را تحت تاثیر قرار می‏ دهد که دست آن ها  به شکلی مداوم در معرض این مواد است. افرادی مثل آشپزها، آرایشگرها، پزشکان و پرستاران، نیروهای خدماتی نظافت و مکانیک‏ ها از جمله افرادی هستند که احتمال ابتلای آن ها به اگزما بیشتر می باشد.

علائم بیماری اگزما پوستی دست خانم ها

• قرمزی
  • خارش
  • پوسته پوسته شدن و پوست انداختن انگشتان
  • درد انگشتان
  • خشکی شدید در سطح پوست‏ اندازی
  • تاول
  • آبله

یکی از دیگر انواع اگزمای دست، پومفولیکس یا اگزمای دیس هیدروتیک نام دارد که باعث ایجاد تاول‎های کوچک و خارش‏‎دار کف دست می‏ شود. اگزمای دیس هیدروتیک هم در زنان بیشتر از مردان دیده می‏ شود.

درمان اگزما در مرکز تخصصی پوست و مو دکتر رابط

با توجه به این که بیماری اگزما یک بیماری تخصصی در زمینه ی پوست می باشد نیاز است که شما با ملاحظه ی اولین نشانه های این بیماری در سطح پوستتان، سریعا درمان خود را با یک پزشک متخصص پوست و مو آغاز کنید. در مرکز تخصصی پوست و مو دکتر رابطه علاوه بر خدمات حوزه ی زیبایی مانند تزریق بوتاکس، کلیه ی خدمات درمانی بیماری های پوستی نیزتوسط پزشک متخصص در حوزه ی پوست و مو به شما عزیزان ارائه می گردد.

شما عزیزان می‌توانید جهت تعیین وقت و دریافت مشاوره از طریق راه‌های زیر با ما در ارتباط باشید:

علت ایجاد اگزما چیست؟

از مهمترین دلایل ابتلا به اگزما می توان به حساسیت های دارویی و غذایی، استرس و کار با مواد شیمیایی اشاره نمود.

درمان اگزمای پوستی چه مدت زمان می برد؟

پاسخ به این سوال نیاز به بررسی های دقیق و علمی میباشد چرا که فاکتور های لازم در درمان بسیار متفاوت بوده،و پیشنهاد ما مراجعه به متخصص پوست،مو و زیبایی می باشد.

پزشکان

physicians