عفونت‌ های قارچی پوست توسط انواع مختلفی از قارچ‌ها ایجاد می‌شوند و علت اصلی بسیاری از خارش‌ های پوستی می ‌باشند. قارچ به کراتین مرده پوست حمله می ‌کند و در آنجا رشد می ‌کند. کراتین پروتئینی است که پوست، مو و ناخن شما را می ‌سازد. عفونت‌ های قارچی مختلف را بر اساس نوع قارچ به گروه‌های مختلفی تقسیم می ‌کنند که در ادامه به آن ها می پردازیم.

• بهترین درمان عفونت های قارچی پوست
  • بهترین پزشک درمان عفونت های قارچی پوست
  • مدت زمان درمان عفونت قارچی پوست
  • مراقبت های درمانیعفونت قارچی پوست

درخواست نوبت یا وقت مشاوره

لطفا نام و شماره موبایل خود را در فرم زیر وارد کنید

دریافت مشاوره

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

انواع بیماری‌ های عفونت قارچی پوست

بیماری های قارچی پوست نیز خود انواعی دارند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم:

قارچ پای ورزشکاران (قارچ پا)

ممکن است از هر ۶ نفر یک نفر به “قارچ پای ورزشکاران” مبتلا گردد. این قارچ پوستی در نواحی گرم و مرطوب پوست، ازجمله بین انگشتان پا رشد می‌کند. این عفونت باعث خارش، پوسته پوسته شدن و قرمزی پای شما می ‌شود. کف پای شما نیز می‌ تواند خشک و پوسته پوسته شود. همچنین ممکن است پای شما تاول بزند. اگر پای برهنه بر روی زمین ‌های مرطوب و آلوده، مثل حمام‌ های عمومی، استخر و سونا راه بروید، ممکن است به عفونت قارچ پای ورزشکاران مبتلا شوید. اگر پس از لمس پا، دستان خود را نشوید، قارچ پا می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن نیز سرایت کند.

عفونت قارچی ناخن (قارچ ناخن)

عفونت قارچی ناخن معمولاً از لبه ناخن‌ ها آغاز می ‌شود و به آرامی به سمت مرکز گسترش می ‌یابد. این قارچ بسیار تدریجی رشد می ‌کند و باعث می ‌شود ناخن ‌های شما در طول زمان تغییر رنگ داده و شکننده شوند. ممکن است بافت‌ های اطراف آن نیز ضخیم ‌تر شوند. درنهایت، انقدر ناخن ضخیم‌ تر می ‌شود که پوشیدن کفش‌ ها دردناک خواهد بود. معمولاً ناخن پا بیش از ناخن انگشتان دست درگیر می ‌شود. اگر مبتلا به قارچ پای ورزشکاران شده باشید، ممکن است این عفونت گسترش یافته و ناخن‌های شما را نیز درگیر کند. همچنین اگر ناخن‌های شما ضعیف شده باشند (به عنوان مثال در اثر ایجاد یک زخم) ممکن است به قارچ ناخن مبتلا شوید.

قارچ پیتریازیس رنگارنگ (تینه‌آ ورسیکالر)

این عفونت توسط نوعی قارچ به نام “مالاسزیا” ایجاد می ‌شود. معمولاً این عفونت در بین جوانان به ویژه مردان شایع ‌تر است. اگر شما مبتلا به پیتریازیس شوید، ممکن است پوسته ‌تان به‌ صورت تکه ‌ای پوسته پوسته شود. همچنین مقدار کمی احساس خارش خواهید داشت و در پشت و نیم‌ تنه شما رنگ پوست، تغییراتی خواهد داشت. رنگ آن معمولاً صورتی یا قهوه‌ای است. اگر پوستتان تیره‌ت ر باشد، این تغییر رنگ واضح ‌تر است.

علائم عفونت‌ های قارچی پوست

علائم و نشانه‌ های عفونت قارچ پوستی به نوع قارچ و ناحیه درگیر شده بستگی دارد. بثورات قارچی گاهی اوقات با دیگر بیماری‌ های پوستی مانند پسوریازیس و اگزما اشتباه گرفته می ‌شوند. عفونت ‌های قارچی پوست می ‌توانند انواعی از بثورات مختلف پوستی را ایجاد کنند. بعضی از آن ‌ها باعث ایجاد قرمزی، پوسته پوسته شدن پوست و خارش می ‌شوند. برخی از آن ‌ها فقط باعث ایجاد خشکی پوست می ‌شوند. قارچ‌ ها می‌ت وانند فقط یک منطقه‌ ی خاص یا چندین ناحیه از بدن را درگیر نمایند. اگر به عفونت قارچ سر مبتلا شوید، ممکن است مقداری از موهای خود را از دست بدهید. اگر شما دچار عفونت قارچی شدید، حتماً لازم نیست به پزشک مراجعه نمایید. شما می ‌توانید از داروخانه داروهای بدون نسخه ‌ی ضد قارچ تهیه کنید. اگر در خصوص دارو یا نحوه مصرف آن سوالی داشتید، می‌توانید از پزشک داروساز سوالتان را بپرسید. اگر پس از مصرف داروها تغییری ایجاد نشد یا شرایط شما بدتر شد برای مشاوره به نزد پزشک بروید.

علل بروز عفونت‌ های قارچی پوست

• احتمال آن‌ که به عفونت‌ های قارچی پوست مبتلا شوید بیشتر است اگر:
  • اضافه ‌وزن داشته باشید.
  • پوست خود را به ‌طور کامل پس از حمام یا دوش گرفتن خشک نکنید.
  • در تماس با شخص یا حیوان آلوده با عفونت قارچی باشید.
  • لمس وسایل آلوده، مانند لباس، حوله و لباس‌های خواب.
  • پا برهنه راه رفتن بروی زمین حمام و محوطه‌ی استخر.
  • پوشیدن لباس‌ های تنگ که اجازه تبخیر عرق را ندهد.
  • ابتلا به دیابت.
  • به تازگی آنتی بیوتیک مصرف کرده باشید.

تشخیص عفونت‌ های قارچی پوست

اگر به نزد پزشک خود بروید، در مورد علائم از شما می ‌پرسد و شما را معاینه می ‌کند. همچنین ممکن است سابقه پزشکی شما را بررسی کند. معمولاً پزشک عفونت قارچی پوست را با معاینه و نگاه کردن ضایعه تشخیص می ‌دهد. اما ممکن است بخشی از پوست، ناخن و موی شما برداشته شود و برای آزمایش بیشتر و تعیین نوع قارچ به آزمایشگاه فرستاده شود.

درمان عفونت ‌های قارچی پوست

پس از دوش گرفتن یا استفاده از وان، منطقه آسیب دیده پوست را کاملاً خشک کنید. بخصوص محل‌ هایی از پوست که تا می ‌شوند. ممکن است برخی از عفونت‌ های قارچی را به دیگران منتقل کنید. برای خلاص شدن از شر قارچ‌ه ا باید مرتباً حوله، لباس ‌ها و ملافه ‌هایتان را بشوید. استفاده از لباس‌ های گشاد و نخی و آن ‌هایی که رطوبت را از بدن شما دور می ‌کنند، برای شما بسیار مفید خواهد بود.

دارو های درمان عفونت های قارچی

معمولاً باید از داروهای ضد قارچ استفاده کنید که به ‌طور مستقیم بر روی پوست قرار می‌ گیرند. به این نوع درمان قارچ پوستی ، درمان موضعی می ‌گویند. داروهای مختلفی به شکل: کرم، لوسیون، رنگ، شامپو، شیاف و پودر در دسترس هستند. برخی از این داروها در داروخانه بدون نیاز به نسخه پزشک در دسترس هستند. می ‌توانید از پزشک داروخانه کمک بگیرید. همیشه دفترچه راهنمای دارو را مطالعه کنید و نحوه استفاده صحیح و مدت زمان مصرف دارو را به دقت چک نمایید. اگر هر گونه سوالی داشتید، از داروساز خود راهنمایی بخواهید. اگر بثورات، منطقه‌ ی وسیعی از پوست، مو و ناخن شما را درگیر کرده باشد، ممکن است به مصرف قرص نیازمند باشید. همچنین اگر درمان موضعی اثری نداشته باشد، ممکن است پزشک داروهایی را به ‌صورت قرص برای شما تجویز نماید. گاهی اوقات مصرف این قرص‌ها می ‌تواند باعث بروز عوارض جانبی گردد، مانند التهاب و تحریک‌ های پوستی. گاهی اوقات علائم پس از بهبودی و برطرف شدن نشانه ‌ها دوباره بازمی ‌گردند. بنابراین مهم است درمان خود را تا دو هفته پس از برطرف شدن علائم ادامه دهید. در برخی موارد ممکن است نیاز باشد ۲ الی ۸ هفته درمان ادامه داشته باشد، برای برخی از عفونت‌ های انگشت پا ممکن است یک سال و نیم نیازمند مصرف دارو باشید.

پیشگیری از ابتلا به عفونت‌ های قارچی پوست

اقداماتی وجود دارد که خطر ابتلا به عفونت قارچی پوست را کاهش می ‌دهد و از گسترش عفونت جلوگیری می ‌کند.

در اینجا برخی از آن‌ ها را ذکر خواهیم کرد:

1. پس از حمام یا دوش گرفتن پوست خود را به خوبی خشک کنید.
  2. جوراب، لباس و ملافه ‌های خود را ب ه‌طور مرتب بشویید تا هر گونه قارچی برطرف شود.
  3. در مکان‌ های عمومی، مانند حمام، سونا و استخر از دمپایی یا کفش ‌های پلاستیکی استفاده کنید.
  4. لباس‌ های گشاد و پنبه‌ ای بپوشید. لباس ‌هایی بپوشید که رطوبت را از پوست بدن شما دور نگه دارد.
  5. حوله، برس و شانه خود را به اشتراک نگذارید، زیرا که عفونت می‌ تواند از طریق آن‌ها منتقل گردد.
  6. کفش خود را هر دو یا سه روز جایگزین کنید، تا رطوبت کفش قبلی کاملاً خشک شود.
  7. اگر مبتلا به دیابت هستید، قند خون خود را تحت کنترل درآورید.
  8. اگر کسی در خانواده شما مبتلا به عفونت قارچی پوست سر شد، بالش، کلاه، شانه یا قیچی او را در مواد سفیدکننده و ضد عفونی کننده غوطه‌ ور سازید.
  9. اگر به یک عفونت قارچی مبتلا شدید، می‌توانید به محل کار یا مدرسه بروید ولی بهداشت عمومی را رعایت کنید تا از گسترش عفونت به دیگران جلوگیری به عمل آورید.

درمان عفونت های قارچی پوست در مرکز تخصصی دکتر مهرشاد رابط

برای درمان عفونت های قارچی پوست می توانید به مرکز تخصصی پوست و مو دکتر مهرشاد رابط مراجعه نمایید. در این مرکز کلیه امور زیبایی و درمانی پوست و مو توسط پزشکان متخصص این حوزه به شما عزیزان ارائه می شود.

چگونه از ابتلا به بیماری های قارچی پوست جلوگیری کنیم؟

حتما بهداشت را رعایت کنید.
لباس، حوله یا سایر وسایل شخصی را به اشتراک نگذارید.
هر روز لباس تمیز بپوشید، به ویژه جوراب و لباس زیر.
لباس و کفشی را انتخاب کنید که به خوبی امکان تنفش پوستتان در آن وجود داشته باشد.
مطمئن شوید که بعد از دوش گرفتن، حمام کردن یا شنا با یک حوله تمیز و خشک بدنتان را خشک می کنید.

علائم بیماری های قارچی پوست کدام است و معمولا درمان آن ها چه مدت طول می کشد؟

علائم عفونت های قارچی، مانند خارش یا درد، باید ظرف چند روز پس از درمان بهتر شود. پوست قرمز و پوسته پوسته ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا بهتر شود. برای درمان بیماری های قارچی پوست ممکن است به مدت ۱ تا ۴ هفته به درمان نیاز داشته باشید.

پزشکان

physicians