بیماری های عفونی پوست ، پوست شما بزرگ ترین اندام در بدن است. عملکرد آن محافظت از بدن شما در برابر عفونت است. در برخی مواقع پوست خود دچار عفونت می شود. عفونت های پوستی در اثر میکروب های مختلفی ایجاد می شوند و علائم عفونت های پوستی از خفیف تا شدید متغیر خواهند بود. عفونت های پوستی خفیف با داروهای غیر نسخه ای و خانگی قابل درمان هستند در حالی که سایر عفونت های پوستی به درمان پزشکی نیاز دارند.

• بهترین درمان بیماری های عفونی پوست
  • بهترین پزشک بیماری های عفونی پوست
  • مدت زمان درمان عفونت های پوستی
  • مراقبت های درمانی بیماری های عفونی

درخواست نوبت یا وقت مشاوره

لطفا نام و شماره موبایل خود را در فرم زیر وارد کنید

دریافت مشاوره

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

انواع عفونت های پوستی

عفونت های پوستی در چهار دسته زیر قرار می گیرند:

عفونت های پوستی باکتریایی

عفونت های پوستی باکتریایی اغلب به صورت برآمدگی های کوچک و قرمز که تدریجا اندازه آن ها افزایش می یابد، ظاهر می شوند. برخی از عفونت های پوستی باکتریایی خفیف بوده و به راحتی با آنتی بیوتیک های موضعی درمان می شوند اما برخی دیگر برای درمان به مصرف آنتی بیوتیک های خوراکی نیز نیاز دارند. انواع عفونت های پوستی باکتریایی شامل موارد زیر هستند:

• سلولیت
  • زرد زخم
  • جوش ها
  • جذام

عفونت های پوستی ویروسی

عفونت های پوستی ویروسی در اثر یک عامل ویروسی ایجاد می شوند. این عفونت های پوستی خفیف تا شدید خواهند بود. انواع عفونت های پوستی ویروسی شامل موارد زیر هستند:

• شینگل ها (ویروس هرپس زوستر)
  • آبله مرغان
  • زگیل ها
  • مولوسکوم کونتاژیوزوم
  • سرخک
  • بیماری دست، پا و دهان

عفونت های پوستی قارچی

این نوع از عفونت های پوستی در اثر قارچ ها ایجاد می شوند و اغلب در نواحی مختلف بدن مانند پاها یا زیر بغل ظاهر می گردند. برخی از عفونت های پوستی قارچی مسری نیستند و عموما به همین دلیل خطرناک نیز نخواهند بود. انواع عفونت های پوستی قارچی عبارت اند از:

• بیماری پای ورزشکار
  • عفونت مخمری
  • عفونت قارچی کرم حلقوی
  • قارچ ناخن
  • برفک دهان
  • راش پوشک

عفونت های پوستی انگلی

عفونت های پوستی انگلی در اثر یک انگل ایجاد می شوند. این عفونت های پوستی ممکن است از سطح پوست فراتر رفته و وارد جریان خون و اندام ها شوند. عفونت های پوستی انگلی مهلک نیستند اما آزار دهنده خواهند بود. انواع عفونت های پوستی انگلی عبارت اند از:

• شپش
  • حشرات مکنده خون
  • لارو میگرانس پوستی

علائم عفونت های پوستی

علائم عفونت های پوستی بسته به نوع آن ها متفاوت هستند. شایع ترین علائم عفونت های پوستی شامل قرمزی و راش پوستی می باشند. شما ممکن است علائم دیگری مانند خارش، درد و حساسیت را تجربه کنید. اگر تاول های پر شده از مایع دارید یا عفونت پوستی بهبود نمی یابد و یا به طور پیشرونده تشدید می شود به متخصص پوست مراجعه کنید. عفونت های پوستی ممکن است فراتر از پوست رفته و به جریان خون راه یابند. در این صورت، عفونت های پوستی مهلک خواهند بود.

علائم شدید عفونت پوستی

• چرک
  • تاول
  • پوسته ریزی و ترک پوستی
  • پوست تیره یا نکروز شده یا پوستی که بی رنگ و دردناک است

علت ابتلا به عفونت های پوستی

علت عفونت های پوستی بسته به نوع عفونت متفاوت خواهد بود.

عفونت های پوستی باکتریایی. این نوع عفونت های پوستی زمانی اتفاق می افتند که باکتری ها از راه پوست آسیب دیده مانند یک خراش یا بریدگی وارد بدن می شوند. ایجاد خراشیدگی یا بریدگی لزوما موجب بروز عفونت های پوستی نمی شود اما در صورت ضعیف بودن سیستم ایمنی ریسک عفونت افزایش می یابد. تضعیف سیستم ایمنی در اثر یک بیماری یا عوارض جانبی دارویی خاص ایجاد می شود.

عفونت های پوستی ویروسی. شایع ترین ویروس ها که موجب عفونت های پوستی ویروسی می شوند در گروه های زیر فرار دارند: پوکس ویروس، ویروس پاپیلومای انسانی و ویروس هرپس.

عفونت های پوستی قارچی. سبک زندگی می تواند خطر بروز عفونت های پوستی قارچی را افزایش دهد. برای مثال، اگر شما دونده هستید و یا زیاد عرق می کنید ممکن است دچار بیماری پای ورزشکار شوید. قارچ ها اغلب در نواحی گرم و مرطوب زندگی می کنند. پوشیدن لباس های عرقی یا مرطوب فاکتور خطری برای عفونت های پوستی قارچی است. ترک یا بریدگی در پوست امکان ورود باکتری های به لایه های عمیق تر پوست را فراهم می کند.

عفونت های پوستی انگلی. حشرات یا موجودات ریز پنهان شونده در زیر پوست یا تخم گذار موجب عفونت پوستی انگلی می شوند.

تشخیص عفونت پوستی

انجام یک تست پزشکی بهترین راه برای تشخیص علت عفونت های پوستی است. اغلب پزشک براساس ظاهر و محل می تواند نوع عفونت های پوستی را تشخیص دهد. پزشک در مورد علائم از شما سوال می کند و برآمدگی ها، راش ها یا ضایعات را به طور دقیق معاینه می کند. برای مثال، قارچ کرم حلقوی اغلب موجب راش حلقوی متمایز و ناهموار می گردد. در موارد دیگر، نمونه سلول های پوستی می تواند در تشخیص عفونت های پوستی به پزشک کمک کند.

درمان عفونت های پوستی

درمان عفونت های پوستی به نوع و شدت عفونت بستگی دارد. برخی از انواع عفونت های پوستی ویروسی به خودی خود ظرف چند روز یا هفته برطرف می شوند. درمان عفونت های پوستی باکتریایی اغلب با آنتی بیوتیک های موضعی که به طور مستقیم بر روی پوست مالیده می شوند و یا آنتی بیوتیک های خوراکی صورت می گیرد. اگر باکتری عامل به درمان مقاوم باشد، درمان عفونت پوستی ممکن است به دریافت آنتی بیوتیک های تزریقی در بیمارستان نیاز داشته باشد.

شما می توانید از اسپری ها و کرم های ضد قارچ غیر نسخه ای برای درمان عفونت های پوستی قارچی استفاده کنید. اگر وضعیت بهبود نیافت، پزشک کرم های موضعی یا داروهای خوراکی را برای درمان عفونت های پوستی قارچی تجویز می کند. پزشک همچنین ممکن است داروهای ضد التهاب را برای کاهش ناراحتی ناشی از عفونت های پوستی تجویز نماید.

درمان عفونت های پوستی در مرکز تخصصی پوست و مو دکتر رابط

در مرکز تخصصی پوست و مو دکتر مهرشاد رابط کلیه ی امور زیبایی و درمانی پوست و مو از جمله بیماری های پوستی چون بیماری های عفونی پوست توسط پزشکان متخصص این مجموعه درمان می گردد. شما عزیزان در صورتی که به هر دلیلی از جمله دلایل بالا به بیماری های عفونی مبتلا شدید می توانید به مرکز تخصصی پوست و مو دکتر مهرشاد رابط مراجعه نمایید و در راستای درمان خود اقدام نمایید.

رایج ترین بیماری های عفونی پوست معمولا به چه دلیلی به وجود می آیند؟

رایج ترین بیماری های عفونی پوست، اغلب توسط استافیلوکوکوس اورئوس، استرپتوکوک پیوژنز و باکتری های کورینه فرم ایجاد می شوند. ایمپتیگو، فولیکولیت، کورک و اریتراسما نمونه های رایجی هستند. عفونت های سیستمیک نیز ممکن است تظاهرات پوستی داشته باشند.

بیماری های عفونی پوست معمولا پس از چند ماه درمان می شوند؟

با درمان آنتی بیوتیکی، علائم و نشانه های عفونت های پوستی تقریباً پس از ۲ تا ۳ روز شروع به بهبود می کنند. اگر عفونت پوست شما بهبود نیافت یا بدتر شد (به خصوص اگر تب کردید یا عفونت گسترش یافت)، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

پزشکان

physicians