کاشت مو FUT ، اگر متوجه شده‌اید که خط رویش موهایتان با گذشت زمان عقب‌تر می‌رود و وسط سرتان خالی از مو شده است، به احتمال زیاد با ریزش موی الگوی مردانه مواجه هستید. البته که ریزش مو برای هیچ یک از ما خوشایند نیست، اما باید بدانید که شما تنها نیستید؛ نزدیک به ۷۰ درصد از مردان و نیمی از خانم‌ها در طول زندگی خود ریزش مو را تجربه می‌کنند.

کاشت مو FUT در کلینیک دکتر رابط

خبر خوش اینجاست که راهکارها و راه حل‌های بی‌شماری پیش‌روی شما قرار دارد. کاشت مو یکی از راهکارهای پرطرفداری است که محبوبیت آن هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود. یکی از تکینک‌های کاشت مو، روش FUT است. FUT مخفف عبارت Follicular Unit Transplantation بوده و به معنی پیوند واحد فولیکولی است.

اما آیا شما کاندیدای مناسبی برای انجام این تکنیک زیبایی هستید؟ اصلاً کاشت مو به روش FUT شامل چه مراحلی می‌شود و چگونه باید خود را برای این فرایند آماده کنیم؟

اگر تمایل دارید با کاشت مو، موهایی پرپشت با حالت طبیعی داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم کمی بیشتر با تکنیک کاشت مو FUT آشنا شوید.

معرفی کاشت مو به روش FUT

شاید در وهله اول با شنیدن نام FUT تصور کنید که با جراحی پیچیده‌ای مواجه هستید، اما این تکنیک برخلاف نامش بسیار ساده است. در واقع FUT یا پیوند واحد فولیکولی که یکی از بهترین روش های کاشت موی سر در ایران است، نوعی جراحی پیوند مو است که طی آن واحدهای فولیکولی مو از یک بخش سر به بخش دیگر انتقال داده می‌شوند.

واحدهای فولیکولی ممکن است شامل یک تا پنج تار مو باشد که پوست، اعصاب، ماهیچه‌ها و عروق خونی با آنها در ارتباط هستند. اندازه این واحدهای مو به قدری کوچک است که به جراحان این امکان را دارند که از آنها برای رفع طاسی و طراحی الگوی رویش موی جدید استفاده کنند.

از طرفی فولیکول‌های مو به قدر ریز نیستند که نتوان آنها را استخراج کرد. کاشت مو FUT تکنیکی است که طی آن، نواری باریک از پشت سر (ناحیه اهداکننده) برداشته می‌شود. در ادامه فولیکول‌های موی موجود در این نوار باریک پوست، در آزمایشگاه و تحت شرایط خاصی استخراج می‌شود. در نهایت نیز این فولیکول‌های در نواحی فاقد مو قرار می‌گیرند.

اما این تکنیک برای چه افرادی مناسب است؟

کاندیدای مناسب کاشت مو به روش FUT

اگر تاکنون راهکارهای مختلفی را برای جلوگیری و درمان ریزش مو امتحان کرده‌اید و نتیجه‌ای نگرفته‌اید، شاید کاشت مو FUT همان تکنیکی باشد که شما را برای همیشه از شر این دغدغه نجات می‌دهد. اما به شرطی که کاندیدای مناسبی برای کاشت مو به روش پیوند واحد فولیکولی باشید. در ادامه برخی از شرایطی که شما را به کاندیدای مناسبی برای این فرایند تبدیل می‌کند، اشاره خواهیم کرد.

  • سن :  اگر سن شما ۲۵ سال به بالاست، اولین شرط لازم برای انجام این تکنیک را دارید. چرا که تشخیص الگوی ریزش مو قبل از سن ۲۵ سالگی چندان دقیق نیست. از طرفی انتظارات افرادی که سنی کمتر از ۲۵ سال دارند، کمی نامعقولانه به نظر می‌رسد.
  • ضخامت مو :  افرادی که موهایی ضخیم‌تر دارند، می‌توانند انتظار داشته باشند که سطح بیشتری از سر آنها توسط فولیکول‌های مو پوشانده شود. در نتیجه در مقایسه با افرادی که موهای نازک‌تر و ظریف تری دارند، کاندیدای مناسبی به حساب می‌آیند.
  • تراکم موها در ناحیه اهداکننده : اگر جزو افرادی هستید که در هر سانتی متر مربع سر شما بیش از ۸۰ واحد فولیکولی مو وجود دارد، گزینه مناسب برای کاشت مو به روش FUT خواهید بود و نتیجه رضایت بخشی را کسب خواهید کرد. در مقابل اگر تراکم موهای شما در هر سانتی متر مربع کمتر از ۴۰ واحد فولیکولی مو است، این تکینک گزینه چندان مناسبی برای شما نیست و به کمک پزشک باید تکنیک دیگری را برای داشتن موهایی طبیعی انتخاب کنید.
  • درجه و الگوی طاسی : درجه و الگوی طاسی نقش انکارنشدنی در نتیجه نهایی دارند. هر چه درصد طاسی کمتر باشد، می‌توانید انتظار تراکم موی بیشتری را در خط رویش موهای خود داشته باشید.
  • انتظارات شما :  اگر انتظارات واقع بینانه‌ای از کاشت مو دارید و پیش‌تر سایر تکنیک‌های درمان ریزش مو به کمک داروها را امتحان کرده‌اید، کاشت مو FUT انتخابی مناسب برای شماست.

تکنیک کاشت مو FUT اگرچه برای بسیاری از افراد گزینه نسبتاً مناسبی است، اما گروهی از افراد نیز وجود دارند که این تکنیک کاشت را به آنها توصیه نمی‌کنیم. این گروه از افراد شامل دسته‌های زیر هستند:

  • افرادی که انتظارات غیرواقعی از کاشت مو دارند.
  • افرادی که بانک موی مناسبی در محل اهداکننده ندارند.
  • افرادی که الگوی ریزش موی غیرمعمول دارند.
  • افرادی ریزش موی بیش از حد را تجربه می‌کنند.

فرایند و مراحل کاشت مو FUT

حال که متوجه شدید کاندیدای مناسبی برای این تکنیک هستید، نوبت آن است که با مراحل کاشت مو به روش پیوند واحد فولیکولی آشنا شوید. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، طی این فرایند جراح نوار باریکی را پشت سر شما برش می‌دهد. اندازه دقیق این نوار بستگی به تعداد فولیکول‌های مو مورد نیاز برای پوشاندن نقاط طاس سر دارد. با این حال عرض نوار بیشتر از ۲ سانتی متر نخواهد بود و طول آن بین ۱۵ تا ۲۵ سانتی متر است.

هنگامی که تک تک فولیکول‌های مو از این نوار استخراج شوند، مجدداً به نقاط طاس سر پیوند زده خواهند شد. این جراحی به‌صورت میانگین بین ۴ تا ۸ ساعت طول می‌کشد که البته در طول جراحی هوشیار خواهید بود و نواحی تحت جراحی، بی حس می‌شوند.

حال قصد داریم مراحل کاشت مو را یک به یک معرفی کنیم تا درک بهتری از آنچه قرار است اتفاق بیتفد، داشته باشید. در ادامه به بیان مراحل کاشت مو اشاره می کینم:

  • مرحله اول : در این مرحله پزشک خط رویش مو را طراحی کرده، محل استخراج مو (ناحیه اهداکننده) را مشخص می‌کند و برای پرونده پزشکی از شما عکس می‌گیرد. ممکن است پزشک برای حفظ آرامش شما پیش از جراحی، داروی مسکن در نظر بگیرد. در ادامه نیز بی حسی موضعی روی نواحی مورد نظر اعمال می‌شود که حین عمل، درد یا ناراحتی احساس نکنید.
  • مرحله دوم : در مرحله بعدی، موهای ناحیه اهداکننده (محلی که فولیکول‌های مو از آن استخراج می‌شوند) به‌اندازه ۲ میلی متر کوتاه می‌شوند.
  • مرحله سوم : مرحله سوم، مرحله‌ای است که جراح طی آن نوار حاوی فولیکول‌های مو را از پشت سر برش می‌دهد. در طول این فرایند نیز هوشیار خواهید بود. تعیین اندازه و محل برش نوار، بستگی به تراکم مد نظر شما دارد.
  • مرحله چهارم : فولیکول‌های مو زیر میکروسکوپ و توسط تکنسین، تک‌تک از نوار پشت سر استخراج می‌شود. در این مرحله فولیکول‌های مو برای پیوند در ناحیه فاقد مو، آماده می‌شوند.
  • مرحله پنجم : جراح در مرحله بعدی، پوست سر را با بخیه می‌بندد.
  • مرحله ششم : در این مرحله، جراح فولیکول‌های مو را با الگویی کاملاً طبیعی روی نواحی فاقد می‌پیوند می‌زند. در نهایت آنتی بیوتیک و بانداژ روی سر اعمال می‌شود.

نتیجه کاشت مو به روش FUT

پیوند فولیکول‌های مو به پوست سر به معنی پایان فرایند نیست. در واقع برای کسب نتیجه دلخواه باید صبر کنید. اکثر افرادی که این تکنیک کاشت مو را با مشورت پزشک انتخاب می‌کنند، بعد از گذشت ۶ تا ۹ ماه قادر به مشاهده نتایج اولیه خواهند بود.

با این حال برخی دیگر از متقاضیان باید به‌مدت یک سال منتظر بمانند تا بتوانند نتیجه نهایی کاشت مو پیوند واحد فولیکولی را مشاهده کنند. در این بین، فولیکول‌های مویی که تازه در ناحیه فاقد مو کاشته شده‌اند، چرخه رشد طبیعی خود را پشت سرمی‌گذرانند.

طی ۱ تا ۳ هفته اول، موهای جدید به‌سرعت رشد می‌کنند؛ در واقع این مرحله نشان دهنده شروع مرحله‌ای به نام “ریزش” موهاست.

بر این اساس، بین ۲ تا ۸ هفته بعد از جراحی باید منتظر ریزش موهای تازه کاشته شده باشید. بنابراین ریزش موها در این بازه زمانی، روندی طبیعی است و جای نگرانی بابت آن وجود ندارد.

بعد از گذشت ۲ تا ۴ ماه، چرخه رشد موها شروع می‌شود. در ماه سوم نیز این امکان وجود دارد که موهای تازه کاشته شده، نسبت به فولیکول‌های تازه کاشته شده، ضخامت کمتری داشته باشند که این روند نیز طبیعی است و جزو چرخه رشد فولیکول‌های مو به حساب می‌آید. با رشد موهای جدید، به‌تدریج شواهد نهایی خود را نشان می‌دهند.

نحوه آمادگی برای کاشت مو FUT

در جلسه مشاوره‌ای که روز پیش از جراحی برگزار می‌شود، پزشک یا سایر کارکنان اقداماتی که برای آمادگی باید انجام دهید را به شما گوشزد می‌کنند. آمادگی برای این جراحی به شما کمک می‌کنند که بهترین نتیجه ممکن را دریافت کنید. بنابراین نکات زیر را برای آمادگی هر چه بیشتر در روز جراحی به خاطر داشته باشید.

  • قبل از جراحی، دوش بگیرید، موهای خود را به خوبی بشویید و خشک کنید.
  • به‌مدت ۲۴ ساعت قبل از جراحی، از مصرف الکل خودداری کنید.
  • از مصرف آسپرین یا سایر داروهای رقیق‌کننده خون، پرهیز کنید تا احتمال خونریزی طی جراحی و بعد از آن به حداقل برسد.
  • به‌مدت ۲ هفته از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض تابش نور خورشید، دوری کنید.
  • از پوشیدن لباس‌هایی تنگ خودداری کنید و لباس‌هایی را به تن داشته باشید که گشاد و دکمه‌دار هستند.
  • بهتر است قبل از جراحی وعده غذایی کاملی را میل کنید؛ چرا که این امکان وجود دارد که جراحی طولانی شود.

با رعایت نکات بالا بخوبی برای حضور در جلسه درمان آماده خواهید شد.

نحوه آمادگی برای کاشت مو FUT

مراقبت‌های بعد از کاشت مو

هنگامی که فرایند کاشت مو به پایان می‌رسد، مسئولیت اصلی شما برای مراقبت از موها و کسب نتیجه دلخواه شروع می‌شود. بنابراین تنها با رعایت نکات ساده، از داشتن موهایی طبیعی و خوش حالت بهره مند خواهید شد.

از آنجا که کاشت مو، جراحی کم تهاجمی است، این امکان را دارید که فعالیت‌های روزمره را از سر بگیرید. با این حال توصیه می‌کنیم که روز عمل را استراحت کنید. به فاصله چند روز بعد از جراحی، این امکان را دارید که فعالیت‌های خود را شروع کنید.

  • از انجام فعالیت‌های سبک روزانه به‌مدت یک هفته خودداری کنید.
  • این امکان را دارید که بعد از روز سوم با مشورت پزشک، موها را به آرامی با انگشتان دست و شامپوی ملایم بشویید.
  • اجازه دهید پانسمان به‌مدت ۴۸ ساعت روی سر شما باقی بماند.
  • شب هنگام خواب از دوبالش استفاده کنید و سرخود را بالا بگیرید.
  • در ۴۸ ساعت اولیه برای برداشتن شیء یا بستن بند کفش، سرخود را سمت جلو خم نکنید.
  • به‌مدت یک ماه از مصرف نوشیدنی‌های حاوی الکل خودداری کنید.
  • در صورت بروز تورم یا کبودی، سرخود را بالا نگه دارید و کمپرس یخ را روی ناحیه پیشانی (نه محل کاشت فولیکول‌ها) قرار دهید.
  • با گذشت ۱۰ روز، شاهد دلمه هایی روی سرخود خواهید بود؛ سعی نکنید این دلمه ها را بکنید.
  • کشیدن بخیه پشت سر، معمولاً بعد از ۱۲ تا ۱۴ روز پس از جراحی انجام می‌شود.
  • پس از کاشت مو به‌مدت ۴۸ ساعت شنا نکنید.
  • برای استفاده از رنگ مو، حداقل ۳ هفته بعد از اتمام فرایند کاشت مو صبر کنید.

با رعایت نکات ساده بالا، کسب نتیجه دلخواه دور از انتظار نخواهد بود.

عوارض جانبی کاشت مو با روش FUT

پیش از هر چیز باید بدانید که احتمال بروز عوارض بعد از کاشت مو به صورت خطرناک بسیار نادر است. با این وجود، FUT هم مانند سایر تکنیک‌های زیبایی عوارض جانبی خاص خود را دارد که اغلب کوتاه مدت هستند.

از آنجا که حجم زیادی از خون در سر گردش دارد، بهبودی نهایی در کوتاه‌ترین زمان ممکن اتفاق می‌افتد و حتی از بروز عفونت نیز جلوگیری می‌شود. البته نزدیک به کمتر از یک درصد متقاضیان کاشت مو، دچار عفونت بعد از کاشت می‌شوند. سایر عوارض جانبی این تکنیک کاشت مو نیز شامل موارد زیر می‌شود:

  • رشد موها به شکلی غیرطبیعی،
  • وجود برجستگی یا جای زخم،
  • التهاب فولیکول‌های مو،
  • خونریزی،
  • تورم،
  • احساس درد و ناراحتی،
  • وجود کیست یا دلمه‌هایی روی سر.

البته به غیر از عوارض بالا که اغلب رایج هستند، عوارض دیگری نیز وجود دارد که بیشتر به آنها می‌پردازیم.

  • جای زخم و بخیه در کاشت مو FUT

اصلی‌ترین دغدغه افرادی که این تکنیک کاشت مو را انتخاب می‌کنند، به‌جای ماندن اثر زخم بعد از جراحی است. حقیقت این است که اگرچه زخم ناشی از برش نوار با گذشت زمان کمرنگ می‌شود، اما جای این زخم برای همیشه همراه شما خواهد بود.

اندازه زخم، بستگی به تعداد فولیکول‌های مورد نیاز شما در طول فرایند جراحی دارد. تنها راهکار پنهان کردن جای این زخم، بلند کردن موهای پشت سر است و در صورتی که موها کوتاه باشند زخم بیشتر به چشم می‌آید.

بررسی مزایا و معایب کاشت مو FUT

حال که با تمام جوانب کاشت مو به روش FUT آشنا شدیم، نوبت آن است که برای تصمیم‌گیری نهایی با مزایا و معایب آن نیز آشنا شویم. چه دلایلی باعث می‌شود که این تکنیک گزینه مناسبی برای شما باشد؟

  • این تکنیک کاشت مو در مقایسه با سایر تکنیک‌ها، قیمت مقرون به صرفه‌تری دارد.
  • در یک جلسه درمان، این امکان وجود دارد که سطح بیشتری از مناطق طاس سر را پوشش داد.
  • از داشتن موهایی با ظاهر طبیعی بهره مند خواهید شد.

در کنار مزایایی که بیان شد، خوب است نگاهی هم به نقاط ضعف این روش داشته باشیم.

  • تکنیک کاشت مو FUT، راهکاری تهاجمی است که دوره نقاهت طولانی‌تری نسبت به سایر تکنیک‌ها دارد.
  • در محل اهداکننده شاهد خط اسکار نسبتاً بزرگی خواهیم بود که در صورت کوتاه بودن مو به چشم می‌آیند.
  • این تکنیک ممکن است منجر به کشیده شدن پوست شود.

با ارزیابی مزایا و نقاط ضعفی که مطرح شد، متوجه می‌شود که این تکنیک، گزینه مناسبی برای شماست یا خیر. البته بهتر است تصمیم خود را با پزشک متخصص در میان بگذارید.

بررسی مزایا و معایب کاشت مو FUT

مقایسه کاشت مو به روش FUE و کاشت مو FUT

به غیر از تکنیک کاشت موی FUT، تکنیک‌های دیگری نیز وجود دارند که به کمک آنها می‌توان از داشتن موهایی طبیعی و پرپشت بهره‌مند شد. کاشت مو به روش FUE به معنی استخراج واحد فولیکولی است که یکی از محبوب‌ترین تکنیک‌های کاشت مو به حساب می‌آید.

هر دو تکنیک کاشت مو به روش FUT و FUE مبتنی بر فولیکول‌های مو هستند؛ با این وجود نحوه استخراج این فولیکول‌های متفاوت از یکدیگر است. در FUT، فولیکول‌های مو از نواری از پشت سر استخراج می‌شوند، در حالی که در روش FUE جراح به‌جای برش نواری از پشت سر، فولیکول‌های مو را مستقیماً از پوست سر استخراج می‌کند. اما دلایل اصلی محبوبیت کاشت مو به روش FUE چیست؟

  • برخورداری از زمان بهبودی کوتاه‌تر،
  • تجربه درد و ناراحتی کمتر بعد از جراحی،
  • عدم به‌جای ماندن اسکار بزرگ روی پوست سر،
  • امکان استفاده از موهای سایر قسمت‌های بدن.

با وجود تمام مزایایی که برای تکینک FUE مطرح شد، کاشت مو به روش FUT نیز مزایای خاص خود را دارد که عبارت هستند از:

  • زمان انجام فرایند کاشت مو کوتاه‌تر است.
  • این جراحی هزینه مقرون به صرفه‌تری نسبت به سایر تکنیک‌های کاشت مو دارد.
  • دسترسی به تعداد فولیکول موی بیشتر به کمک این تکنیک امکان پذیر می‌شود.
  • خط رویش مو بسیار طبیعی است.
  • کیفیت گرافت ها و ماندگاری آن ها در این روش بیشتر است.

بنابراین نمی‌توان تعیین کرد کدام یک از این دو تکنیک بهترین روش کاشت مو است. چرا که هر یک مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند.

تفاوت های کاشت مو در روش fue و fut چیست؟ نیز سوالی بسیار مهمی برای افرادی است که قصد کاشت مو دارند.

هزینه کاشت مو FUT

کاشت مو پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و از ابزار و تجهیزات خاصی در این تکنیک استفاده می‌شود. پارامترهای متنوعی در تعیین هزینه کاشت مو تاثیرگذار هستند. برخی از این پارامترها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • میزان تخصص پزشک و تیم کاشت مو،
  • امکانات کلینیک کاشت مو،
  • تعداد فولیکول‌های مورد نیاز.

هر یک این عوامل باعث می‌شوند که هزینه کاشت مو برای هر فرد نسبت به دیگری متفاوت باشد. هر چه طاسی سر بیشتر باشد یا شما به تراکم موی بیشتری علاقه‌مند باشید، ناچار به پرداخت هزینه بیشتری خواهید بود.

همچنین انتخاب پزشک متبحر نقش مهمی در نتیجه نهایی دارد. در صورتی که پزشک تجربه کافی کار در این حوزه را داشته باشد، فولیکول‌های مو را در عمق، زاویه و جهت مناسب قرار می‌دهد. به این ترتیب نتیجه نهایی ظاهری طبیعی‌تر به خود می‌گیرد.

همانطور که می‌دانید کاشت مو به‌دلیل اینکه تکنیکی زیبایی است، تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد. البته برخی از کلینیک‌های زیبایی به شما این امکان را می‌دهند که در چندین قسط هزینه کاشت مو را پرداخت کنید.

در صورتی که در رابطه با کاشت مو به روش FUT ابهامی وجود دارد یا پرسشی دارید، با مشاوران ما در کلینیک دکتر رابط تماس بگیرید و مشاوره رایگان بهره مند شوید. دکتر مهرشاد رابط با برخورداری از صدها نمونه موفق کاشت مو در کنار شماست تا شما رویای داشتن موهای طبیعی و پرپشت را محقق کند.

جهت دریافت وقت درمان از طریق راه های زیر با ما در ارتباط باشید:

خط مستقیم : ۸۸۰۷۸۰۰۰ – ۰۲۱

واتس اپ : ۰۹۱۲۲۳۴۱۹۳۴

مهم ترین مزیت کاشت مو به روش  fut کدام است؟

کاشت مو به روش  fut  نسبت به سایر روش های کاشت مو در مدت زمان کمتری انجام می شود. و همچنین هزینه ی آن نیز نسبت به سایر روش های کاشت مو کمتر می باشد. شایدبتوان گفت این ۲ مورد مهم ترین مزیت های کاشت مو به روش  fut  می باشند.

عوارض بعد از کاشت مو به روش  fut  کدام اند؟

در کاشت مو به روش  fut  ممکن است که شخص پس از کاشت مو با عوارضی چون خونریزی، التهاب، عفونت و … مواجه شود که دلیل این موضوع می تواند رعایت نکردن مراقبت های بعد از کاشت، عدم تجربه و تخصص کافی پزشک، شرایط بدنی فرد و … باشد.

پزشکان

physicians

سوالات متداول

FAQ

پرسش و پاسخ

Comment
ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.