اگر هر گاه در مقابل آیینه قرار می‌گیرید، خود را با موهایی پرپشت تصور می‌کنید، شاید زمان آن رسیده که دست به کار شوید. تنها شما نیستید که با عارضه ریزش مو دست و پنجه نرم می‌کنید؛ بیش از ۴۰ درصد از زنان و ۸۵ درصد از مردان در طول زندگی خود ریزش مو را تجربه می‌کنند.

برای رفع این معضل تا به الان راهکارهای مختلفی ارائه شده است؛ از درمان‌های گیاهی گرفته تا استفاده از موی مصنوعی. اگر به هر دری زده‌اید و ناامید بازگشته‌اید، کاشت موی طبیعی بهترین گزینه پیش روی شماست.

کاشت مو به روش FUG

از زمانی که برای نخستین بار کاشت موی طبیعی آزمایش شد تا به الان، پزشکان تکنیک‌های مختلفی را امتحان کرده‌اند. یکی از تکنیک‌های اولیه، کاشت مو به روش FUG است. FUG مخفف عبارت FOLLICULAR UNIT GRAFTING به معنی پیوند واحد فولیکولی است.

برای اینکه مطمئن شوید این تکنیک کاشت مو، مناسب‌ترین گزینه برای شماست، لازم است که اطلاعات کاملی در رابطه با آن به‌دست آورید. ما هر آنچه باید درباره این تکنیک کاشت مو بدانید را توضیح خواهیم داد.

معرفی تکنیک کاشت مو به روش FUG

پیوند واحد فولیکولی و سایر روش‌های کاشت مو، انواعی از جراحی‌های کم تهاجم هستند که برای پوشاندن نواحی از سر که در اثر ریزش مو دچار طاسی شده‌اند، کمک می‌کنند.

شاید نخستین فعالیت‌های مربوط به کاشت مو را باید متعلق به سال ۱۹۳۹ و کشور ژاپن دانست. البته در آن زمان، نتایج حاصل از کاشت مو چندان طبیعی به نظر نمی‌رسید. با این حال هنگامی که جراحان در سال ۱۹۹۵ برای اولین بار کاشت مو واحدهای فولیکولی را امتحان کردند، نتایج رضایت بخشی حاصل شد.

در حال حاضر دو تکنیک کلی برای کاشت مو وجود دارد:

  • استخراج واحدهای فولیکولی FUE (یا همان FIT)
  • پیوند واحد فولیکولی FUG (یا همان FUT)

در تکینک کاشت مو FUG، جراح نواری باریک از پوست پشت سر یا کناره‌های گوش را خارج کرده و فولیکول‌های موی موجود در این نوار را یک به یک استخراج می‌کند. در ادامه فولیکول‌های موی استخراج شده به قسمت‌هایی از سر که دچار طاسی شده‌اند، پیوند زده می‌شود.

این تکنیک برای رفع طاسی مو با الگوی مردانه، گزینه‌ای مناسب است. اما چه افرادی بهترین کاندیدا برای انجام کاشت موی FUG هستند؟

کاشت مو به روش FUG

بهترین کاندید کاشت مو به روش FUG

پیش از بیان هر نکته‌ای، باید بدانید که هر دو تکنیک کاشت مو به روش FUE و FUG نیاز به فولیکول‌های موی کافی روی سر دارند. مردانی که به عارضه آلوپسی آندرژنیک (نوعی طاسی با الگوی مردانه) مبتلا هستند، بهترین کاندیدا برای کاشت مو FUG به شمار می‌آیند.

به بیان ساده این تکنیک برای افرادی که دارای ریزش مو به فرم M هستند (ریزش مو در شقیقه‌ها) کاربرد دارد. در زنان نیز این عارضه به شکل ریزش مو در قسمتی خاص و نازک شدن موها در قسمت بالایی سر نمود پیدا می‌کند. البته اگر مبتلا به بیماری‌هایی مانند تیروئید یا آلوپسی آره تا هستید و در اثر ابتلا به چنین بیماری‌هایی دچار ریزش مو شده‌اید، جراحی FUG به احتمال قوی گزینه‌ای چندان مناسب برای شما نیست.

شرایط خاصی وجود دارد که شما را به کاندیدای مناسبی برای کاشت مو FUG می‌کند. این شرایط شامل موارد زیر می‌شود:

  • سن : تکنیک FUG معمولاً برای افرادی با بیش از ۲۵ سال سن انجام می‌شود. دلیل این موضوع هم آن است که الگوی ریزش مو در افراد زیر ۲۵ سال سن، چندان قابل پیش بینی نیست.
  • الگوی ریزش مو : مردانی که الگوی ریزش مویی تحت عنوان نوروود دارند، مناسب‌ترین گزینه برای کاشت مو به روش پیوند مو واحد فولیکولی هستند.
  • ضخامت مو : هر چه ضخامت فولیکول‌های مو بیشتر باشد، معمولاً شاهد نتیجه بهتر و پوشش حداکثری پوست سر هستیم.
  • ناحیه دچار ریزش مو : FUG تکنیکی کاشت مویی است که برای درمان ریزش مو به‌خصوص در جلوی سر مناسب است.
  • رنگ مو : اگر دارای رنگ مویی نزدیک به رنگ موی پوست سر خود هستید، کاندیدای خوبی برای کاشت مو به حساب می‌آیید؛ چرا که تضاد رنگی کمتری بین پوست و مو وجود خواهد داشت.

فرایند کاشت مو به روش FUG

طی فرایند کاشت مو FUG، نواری از پوست پشت سر شما برداشته می‌شود. اندازه دقیق این نوار هم به تعداد فولیکول‌های موی مورد نیاز برای پوشش نواحی طاس سر بستگی دارد. عرض این نوار معمولاً بین ۱ تا ۲ سانتی متر است.

در ادامه فولیکول‌های موی موجود در این نوار، تک به تک استخراج شده و در نواحی طاس سر کاشته می‌شوند. به‌طور معمول کل این فرایند به‌مدت ۴ تا ۸ ساعت طول می‌کشد. خبر خوش اینجاست که جراحی FUG سریعتر از تکنیک FUE انجام می‌شود. اما فرایند اصلی کاشت موی واحد فولیکولی به چه صورت است؟

در اغلب موارد، ناحیه اهداکننده و ناحیه گیرنده سر با استفاده از مواد بی‌حس کننده موضعی، بی‌حس می‌شوند. بنابراین در طول جراحی هشیار خواهید بود. سایر مراحل این فرایند به شرح زیر هستند:

  1. در قدم اول موهای ناحیه اهداکننده، محلی که فولیکول‌های مو از آنجا برداشته می‌شوند، به‌اندازه دو میلی متر کوتاه می‌شوند.
  2. در قدم بعدی، جراح نواری از پوست سر که حاوی فولیکول‌های مو است را برش می‌دهد. در طول این فرایند هوشیار خواهید بود.
  3. یکی از کارکنان یا تکنسین، تک تک فولیکول‌های مو را از نوار جدا کرده و آنها را برای پیوند زدن در ناحیه فاقد مو، آماده می‌کند.
  4. در این حین جراح، پوست سر شما را بخیه می‌زند.
  5. سپس فولیکول‌های موی جدا شده در نواحی فاقد مو با الگویی طبیعی کاشته می‌شوند.
  6. در نهایت پزشک محل مورد نظر را ضدعفونی می‌کند و پوست سر شما بانداژ می‌شود.

اغلب افراد طی ۹ تا ۱۲ ماه، شاهد نتایج نهایی حاصل از کاشت مو خواهند بود. با این حال برای اینکه بتوانید نتیجه نهایی را مشاهده کیند، بهتر است تا یک سال صبر کنید.

کوتاه کردن مو قبل از کاشت مو

عوارض جانبی احتمالی کاشت مو به روش FUG

اگرچه عوارض جانبی مانند کبودی، قرمزی و خونریزی بعد از کاشت موی واحد فولیکولار طبیعی است، اما این تکنیک در موارد نادری ممکن است با عوارض جانبی جدی همراه باشد.

با توجه به اینکه جریان خون در سر زیاد است، نواحی اهداکننده و گیرنده به‌سرعت بهبود پیدا می‌کنند و به این ترتیب احتمال بروز عفونت به حداقل می‌رسد. با این وجود کمتر از یک درصد افراد دچار عفونت بعد از کاشت مو می‌شوند.

برخی از عوارض کاشت مو به روش FUG شامل موارد زیر است:

  • رشد موها به شکلی غیرطبیعی،
  • وجود برجستگی یا جای زخم روی پوست سر،
  • التهاب فولیکول‌های مو،
  • خونریزی،
  • ورم،
  • درد،
  • وجود کیست‌ها دلمه هایی روی پوست سر.

استفاده از شامپوی مخصوص بعد از کاشت مو می تواند میزان عوارض را کاهش دهد.

جای زخم ناشی از جراحی FUG

یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های افرادی که کاشت مو به روش پیوند واحد فولیکولی را تجربه می‌کنند، جای زخم ناشی از جراحی است. همانطور که پیش‌تر بیان شد، اندازه نواری که از پشت سر برداشته می‌شود، بستگی به تعداد فولیکول‌های مورد نیاز برای پوشش نواحی فاقد مو دارد.

بنابراین به‌اندازه نواری که برداشته می‌شود، باید انتظار بخیه و به‌جای ماندن زخم آن باشید. اگرچه جای زخم نوار به‌تدریج محو می‌شود، اما دائمی است. به‌طور کلی اگر موهای خود را بلند نگه دارید، این زخم زیر موها پنهان می‌ماند. اما اگر موها را کوتاه کنید، به احتمال زیاد، جای زخم قابل مشاهده باشد.

شوک ریزش مو

موهای ناحیه اهداکننده معمولاً دچار شوک ریزش مو می‌شوند. این اتفاق اغلب رایج است و موهای کاشته شده در جراحی، بعد از گذشت ۲ ماه می‌ریزند. البته جای نگرانی در این خصوص وجود ندارد و موها در عرض ۴ تا ۶ ماه رشد خود را سر می‌گیرند. سردرد بعد از کاشت مو نیز با رعایت نکاتی قابل کنترل می باشد.

برداشت مو به روش FUT / FUG

مقایسه کاشت مو به روش FUG و کاشت مو به روش FUE

هر دو تکنیک کاشت موی FUE و FUG بر پایه پیوند فولیکول‌های مو به سر هستند. همانطور که پیش‌تر اشاره شد، طی فرایند کاشت موی FUG جراح نواری را از پشت سر برش می‌دهد و فولیکول‌های مو را استخراج می‌کند.

در مقابل در کاشت مو به روش FUE، به‌جای برداشتن نوار از پشت سر تک تک فولیکول‌های مو مستقیماً از پوست سر استخراج می‌شوند. در حقیقیت روش کاشت موی FUE رایج‌ترین و مطمئن‌ترین تکنیکی است که برای کاشت مو مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از مزایای این تکنیک شامل موارد زیر می‌شود:

  • دارای مدت زمان بهبودی کوتاه‌تر،
  • تجربه درد کمتر بعد از جراحی،
  • به‌جای نماندن اسکار قابل توجه،
  • امکان استفاده از فولیکول‌های مو سایر قسمت‌های بدن،
  • مناسب برای افرادی که تراکم موی کمی دارند.

در مقابل بد نیست نگاهی به مزایا تکنیک کاشت موی FUG داشته باشیم:

  • کوتاه بودن مدت زمان فرایند جراحی،
  • دارای هزینه کمتر نسبت به سایر تکنیک‌های کاشت مو،
  • تامین تعداد فولیکول‌های موی زیاد در یک جلسه.

در نهایت با ارزیابی مزایای هر یک از این تکنیک‌های کاشت مو، می‌توانید تصمیم بگیرید کدام تکنیک گزینه بهتری برای شماست.

مقایسه روش FUG و FUE

هزینه کاشت مو به روش پیوند واحد فولیکولی

حال که جوانب مختلف کاشت مو به روش FUG را بررسی کردیم، نوبت به بررسی یک اصل مهم می‌رسد: هزینه کاشت مو.

شاید اگر از چندین کلینیک زیبایی پرس و جو کرده باشید، قیمت‌های مختلفی به گوشتان خورده باشد. حقیقت اینجاست که هزینه کاشت مو FUG برای هر فرد نسبت به دیگری متفاوت است؛ چرا که شرایط افراد با یکدیگر تفاوت دارد. پارامترهای مختلفی وجود دارند که به‌طور مستقیم بر قیمت نهایی کاشت مو تأثیر می‌گذارند. در ادامه هر یک از این پارامترها را یک به یک بررسی می‌کنیم.

  • تعداد فولیکولهای مو کاشته شده : اغلب کلینیک‌های کاشت مو، هزینه را بر اساس تعداد فولیکول‌های مو کاشته شده، تعیین می‌کنند. با این حال برخی از کلینیک‌ها نیز وجود دارند که هزینه‌ای ثابت دارند.
  • تخصص و مهارت جراح : یکی از فاکتورهایی که باعث می‌شود کاشت مو، نتیجه‌ای طبیعی به دنبال داشته باشد، مهارت پزشک در قرار دادن فولیکول‌های مو در محل گیرنده است. به این ترتیب که پزشک باید از تجربه کافی برای قرار دادن فولیکول‌های مو در عمق، زاویه و جهت برخوردار باشد. بدیهی است که هر چه پزشک کارکشته‌تری را برای این کار انتخاب کنید، مجبور به پرداخت هزینه بیشتری نیز خواهید بود.
  • موقعیت جغرافیایی : در برخی از کلان شهرها هزینه کاشت مو نسبت به سایر شهرهای کشور بیشتر در نظر گرفته می‌شود. همچنین اگر متخصص کاشت مو مورد نظر شما در شهری دیگر فعالیت داشته باشد، باید هزینه سفر و اسکان را نیز در نظر داشته باشید.

همانطور که حدس می‌زنید، این تکنیک زیبایی تحت حمایت بیمه نیست. با این وجود برخی از کلینیک‌های کاشت مو، امکان پرداخت هزینه به‌صورت اقساطی را به متقاضیان می‌دهند.

در صورتی که در رابطه با کاشت مو به روش پیوند واحد فولیکولی سؤالی دارید، با مشاوران کلینیک دکتر مهرشاد رابط تماس حاصل کنید. دکتر مهرشاد رابط، متخصص پوست مو و زیبایی با برخورداری سال‌ها تجربه فعالیت در حوزه کاشت مو قدم به قدم همراه شما در مسیر دستیابی به موهایی طبیعی و پرپشت خواهد بود. برخورداری از صدها نمونه موفق در این زمینه مهر تاییدی بر گفته‌های ماست.

جهت دریافت وقت درمان از طریق راه های زیر با ما در ارتباط باشید:

خط مستقیم : ۸۸۰۷۸۰۰۰ – ۰۲۱

واتس اپ : ۰۹۱۲۲۳۴۱۹۳۴

نتایج نهایی کاشت مو پس از چند ماه در ظاهر فرد مشخص خواهد شد؟

بسته به روش های مختلف کاشت مو، مدت زمان مشخص شدن نتایج نهایی کاشت مو در ظاهر هر فرد متفاوت می باشد. اما در حالت کلی با رعایت تمامی موارد می توان گفت که با گذشت حدود ۹ الی ۱۲ ماه از کاشت مو، نتایج نهایی در ظاهر هر فرد مشخص خواهد شد.

آیا ریزش مو بعد از کاشت مو فرایندی طبیعی می باشد؟

بله پس از کاشت مو این امکان وجود دارد موهای کاشته شده برای فرد، به علت شوک دچار ریزش بشود. در این حالت جای نگرانی برای فرد نیست. چرا که مجددا موها رشد خواهند کرد.

پزشکان

physicians

سوالات متداول

FAQ

پرسش و پاسخ

Comment
ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.