معرفی ۶ روش درمان زگیل تناسلی

زگیل تناسلی یکی از بیماری‌ های مقاربتی است که امروزه بسیار شایع شده است. زگیل تناسلی دارای انواع مختلفی است که کم خطر یا پرخطر هستند. و پیدا کردن بهترین روش درمان زگیل تناسلی یکی از مسائل مهم مبتلایان به این بیماری است. ویروسی که موجب بروز زگیل تناسلی می‌ شود، از طریق تماس جنسی و در مواردی نیز از راه پوست منتقل می‌ شود. روش‌ های مختلفی برای درمان و جلوگیری از این بیماری وجود دارد که هر کدام از آنها مزایا و معایبی دارد.

روش های درمان زگیل تناسلی

در این مقاله قصد داریم به معرفی بهترین روش درمان زگیل تناسلی بپردازیم. اگر شما هم به این بیماری مبتلا شده‌ اید، پیشنهاد می‌ کنیم تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. البته که جالب است بدانید بهترین روش درمان زگیل تناسلی، لیزر می باشد. در رابطه با لیزر نیز به هر منظوری که از لیزر استفاده شود، مانند لیزر موهای زائد، رعایت مراقبت های پس از لیزر کمک بسیاری در کسب بهترین نتیجه ی لیزر موهای زائد می نماید.

بهترین روش درمان زگیل تناسلی چیست؟

زگیل های تناسلی گوشت‌های اضافی و نرمی هستند که در اثر عفونت مقاربتی توسط یک ویروس به نام پاپیلوما در دستگاه تناسلی ظاهر می‌ شوند. زگیل تناسلی می‌ تواند باعث ایجاد درد، خارش و ناراحتی افراد گردد و در موارد حاد امکان ابتلای به سرطان دهانه و گردن رحم وجود دارد.

بیماری زگیل تناسلی که با نام عفونت HPV نیز شناخته می‌ شود، دارای انواع مختلف با اندازه و شکل‌ های متفاوت است که در صورت عدم درمان به موقع به سرعت پیشروی می‌ کند. این بیماری بسیار مسری بوده و عموما از طریق تماس جنسی منتقل می‌ گردد. البته راه‌ های دیگری نیز برای انتقال زگیل تناسلی وجود دارد که می‌ توان استفاده از تیغ اصلاح مشترک با فرد آلوده یا دیگر روش‌ های انتقال پوستی را نام برد. کسانی که از نظر جنسی بسیار فعال هستند و موارد بهداشتی را توجه نمی‌ کنند، بسیار در معرض آلوده شدن به ویروس HPV هستند.

روش‌ های مختلفی برای درمان این بیماری وجود دارد. انتخاب روش درمانی با توجه به نوع زگیل‌ ها، میزان گستردگی، اندازه زگیل‌ ها و تشخیص پزشک مشخص می‌ گردد. البته می‌ توان با تزریق واکسن از ابتلا به این بیماری پیشگیری نمود. اما در صورتی که به هر دلیلی به زگیل تناسلی مبتلا شدید، می‌ توانید از طریق روش‌ های زیر آن را درمان نمایید.

۱. درمان زگیل با کرم های موضعی

یکی از رایج‌ ترین روش‌ های درمان این بیماری ویروسی استفاده از پمادها و کرم‌ های موضعی است. در این روش داروهایی موضعی توسط پزشک تجویز می‌گردد و بیمار باید آنها را بر روی ناحیه مورد نظر قرار دهد. مالیدن محلول موضعی پودوفیلین بر روی زگیل تناسلی باعث درمان می‌ شود اما بسیار زمانبر بوده و باعث ایجاد تحریکات شیمیایی می‌ گردد. همچنین هنگام استفاده از این دارو باید مراقب باشید تا به نقاط دیگر سرایت نکند وگرنه باعث ایجاد حساسیت‌ های پوستی در نقاط سالم می‌ گردد.

کرم ایمیکویمود و پماد سین کاتچیتن‌ ها دو داروی موضعی دیگر برای درمان زگیل تناسلی هستند که باید ۳ مرتبه در روز و به مدت ۱۶ هفته بر روی ناحیه مورد نظر مالیده شوند. این داروها به طور قطعی ویروس HPV را از بین نمی‌ برند، ولی باعث می‌ شوند اثرات این بیماری کاهش یابد و دیگر عود نکند.

۲. روش درمان با کرایوتراپی

یکی دیگر از روش های درمانی زگیل تناسلی کرایوتراپی نام دارد. در این روش پزشک نیتروژن مایع را که به وسیله دستگاه مخصوصی سرد می‌ شود، بر روی زگیل‌ ها اسپری می‌ کند. نیتروژن مایع در دمای منفی ۹۶ درجه سانتیگراد، باعث تخریب دیواره سلولی می‌ شود و در نتیجه بافت زگیل را از بین می‌ برد.

این روش بهترین و سریعترین روش ممکن برای درمان زگیل تناسلی محسوب می‌ شود. کرایوتراپی در یک جلسه انجام می‌ گیرد و باعث پخش شدن زگیل در قسمت‌ های دیگر نمی‌ شود. از دیگر مزایای این روش می‌ توان به عدم تکرار، عدم آسیب زیاد به پوست و درد بسیار کم اشاره نمود. دو هفته پس از کرایوتراپی بهبودی حاصل می‌ گردد.


همچنین ببینید: خال گوشتی چیست و چه فرقی با زگیل دارد؟


۳. درمان زگیل تناسلی با الکتروکوتر

در این روش از جریان الکتریسیته با ولتاژ کم استفاده می‌ شود. پزشک متخصص با استفاده از دستگاه مخصوصی جریانی با ولتاژ پایین و مناسب به بافت زگیل وارد می‌ کند که باعث گرم شدن و سوختن آن می‌ گردد. برای درمان زگیل تناسلی با الکتروکوتر از بی حسی موضعی و ژل مخصوص بهره گرفته می‌ شود. درمان زگیل‌ ها با این روش طی یک جلسه صورت می‌ پذیرد.

۴. درمان زگیل تناسلی با لیزر

همان طور که می دانید لیزر یکی از راه های درمان زگیل های تناسلی می باشد. از دیگر روش های درمان زگیل تناسلی که می‌ توان آن را جزو لیست بهترین درمان زگیل تناسلی آورد، استفاده از لیزر است. در این روش پرتوهای نوری فروسرخ با شدت بالا به زگیل‌ ها تابیده شده و باعث از بین رفتن بافت آنها می‌ شود. ممکن است افراد هنگام درمان با لیزر کمی دچار سوزش و التهاب گردند که می‌ توانند از کرم‌ های مخصوص برای برطرف کردن عوارض آن استفاده نمایند.

۵. روش درمان زگیل با جراحی

در صورتی که اندازه زگیل‌ ها بزرگ باشد و یا در وضعیت حادی قرار داشته باشند که روش‌ های دیگر برای درمان کارساز نباشند؛ از جراحی استفاده می‌ شود. در روش جراحی زگیل های تناسلی از الکتروسرجری (کوتر) یا رادیوسرجری (آر-اف) برای برداشتن ضایعات گوشتی و پوستی و زگیل ها بهره گرفته می‌ شود.

پزشک می‌ تواند با تکنیک‌ های دیگری همچون برش با قیچی، استفاده از تیغه تیز و سوزاندن با کاتر الکتریکی تمامی زگیل‌ ها را در یک جلسه از بین ببرد.

۶. روش درمان با اسید

از دیگر روش های درمان بیماری HPV یا همان زگیل تناسلی استفاده از اسید است. در این روش طبق دستور پزشک اسیدهای خاصی مانند تری کلرو استیک یا بی کلرواستیک که به صورت دارویی موضعی هستند، برای مدت زمان مشخصی باید بر روی زگیل‌ ها مالیده شوند. این روش بهترین از بین بردن زگیل‌ های کوچک و در نواحی مرطوب است و همچنین می‌ تواند برای درمان زگیل‌ های نواحی واژن و مقعد نیز استفاده شود.

درمان زگیل تناسلی در کلینیک زیبایی دکتر مهرشاد رابط

بیماری زگیل تناسلی درمان قطعی ندارد و در صورت ابتلا فقط به صورت موقت می‌ توان آن را رفع نمود؛ زیرا ویروس ایجاد کننده آن از بین نمی‌ رود و در بدن باقی می‌ ماند. بهترین راه پیشگیری از این بیماری است. تزریق واکسن، رعایت نکات بهداشت فردی و داشتن رابطه جنسی سالم و مراقبت شده تا حد زیادی می‌ تواند از ابتلا به زگیل تناسلی جلوگیری کند.

در صورت ابتلا به زگیل تناسلی برای درمان آن می‌ توانید به مرکز تخصصی مو، پوست، زیبایی و لیزر تراپی دکتر رابط مراجعه کنید. در این مرکز درمان این بیماری با امکانات و تجهیزات پیشرفته توسط پزشک متخصص و زیر نظر کادر درمان با تجربه صورت می‌ گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران و کارشناسان ما در ارتباط باشید.

آیا درمان زگیل تناسلی با لیزر عوارض دارد؟

درمان زگیل تناسلی با لیزر عوارض جدی ندارد و صرفا ممکن است که برخی از افراد با لیزر کردن زگیل تناسلی دچار التهاب شوند.

بهترین روش از بین بردن زگیل تناسلی کدام است؟

روش های متفاوتی برای از بین بردن زگیل تناسلی وجود دارد. که هر کدام از این روش ها مزیت ها و عیب های خودشان را دارند. اما به طور کلی می توان گفت استفاده از لیزر بهترین روش از بین بردن زگیل های تناسلی می باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

نظرات

Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.