آیا کاشت مو از ریش به سر امکان پذیر است ؟

تکنیک های متعددی در طول زمان برای جبران مشکلات طاسی  و کم پشتی مو معرفی شده اند که برخی از آن ها موفق و برخی دیگر ناموفق بوده اند. از موفق ترین این تکنیک ها می توان کاشت مو از ریش به سر و یا به کاشت مو اشاره کرد.

کاشت مو از ریش به سر

برای متقاضیان کاشت مو یکی از سوالاتی که وجود دارد این است که بهترین روش کاشت موی سر در ایران چیست؟ در این رابطه باید گفت که از زمانی که اولین روش کاشت مو معرفی گردید، تاکنون پیشرفت های بسیاری در این حوزه اتفاق افتاده که دستاورد این پیشرفت ها، ارائه تکنیک های متعدد کاشت مو بوده است. در هر تکنیکی که معرفی می شود همواره سعی بر آن بوده است که محدودیت ها و کم یا کاستی های تکنیک های پیشین مرتفع شوند. اما یکی از محدودیت هایی که همچنان در تکنیک های کاشت مو برای متقاضیان وجود دارد، محدود بودن تعداد گرافت های قابل برداشت از ناحیه بانک مو است.

اساسا بهترین ناحیه بانک مو، ناحیه پشت سر و کنار گوش ها هستند، اما سوالی که اکثر متقاضیان با آن رو به رو هستند این است که آیا موهای بدن خصوصا ناحیه ریش می تواند برای کاشت در سر استفاده شوند؟

شرایط متقاضی کاشت مو از ریش به سر

اگر بخواهیم یک دسته بندی کلی از ویژگی های کاندید مناسب کاشت مو از ریش به سر داشته باشیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اصولا این متقاضیان افرادی هستند که دچار ریزش موهای وسیع و گسترده ای شده اند. به عبارتی تعداد پیوندهای مورد نیاز این افراد به طور قابل توجهی بالا است.
  • متقاضیان این نوع از کاشت مو، معمولا بانک موهای پشت سر و کنار گوش ضعیف و ناکافی خواهند داشت که نمی تواند پاسخ گوی نیاز بالای این دسته از افراد باشد.
  • و برخی دیگر از این متقاضیان، افرادی هستند که هر دوی ویژگی های ذکر شده را همزمان دارا می باشند.

لذا توصیه عموم پزشکان متخصص در خصوص کاشت مو برای این دسته از متقاضیان آن است که در ابتدا امکان سنجی برداشت مو از ریش و کاشت آن در سر مشخص شود و در صورت امکان با نهایت دقت این تکنیک انجام شود تا هیچ گونه مشکلی در ناحیه زیر ریش برای متقاضیان ایجاد نگردد.

کاشت مو از ریش به سر

ناحیه ریش، بانک مو مناسبی برای کاشت مو

بانک مو اصطلاحا به ناحیه ای از بدن اطلاق می شود که دارای فولیکول های قابل برداشت برای کاشت در نواحی دیگری از بدن (به خصوص ناحیه جلو سر) باشد. موهای ناحیه بانک مو، باید به طور ژنتیکی به عوامل موثر بر ریزش مو مقاوم باشند، لذا اگر کاشت مو به درستی و تحت نظارت پزشک متخصص انجام شود، پس از آن که فولیکول های استخراج شده در نواحی دیگری نیز کاشته شوند، هرگز دچار ریزش نخواهند شد و بدین ترتیب می توان گفت نتایج کاشت مو موفقیت آمیز خواهد بود.


همچنین ببینید: بهترین کلینیک کاشت مو در غرب تهران


برای شرح دقیق تر این نکته، می توان به ریزش مو با الگو مردانه یا همان آلوپسی آندروژنیک اشاره کرد. در این نوع از ریزش، موهای جلوی سر به دلیل بالا بودن میزان هورمون های جنسی مردانه، دچار ریزش می شوند و یا در بهترین حالت نازک می شوند. این در حالی است که موهای کنار گوش و پشت سر به سطح بالای هورمون های مردانه حساس نیستند و دچار ریزش مو یا نازک شدن نمی شوند. ناگفته باقی نماند تنها آقایان نیستند که دچار این نوع از ریزش مو می شوند، بلکه در بانوان نیز ریزش مو با الگو مردانه دیده می شود اما شیوع آن در آقایان نسبتا بیشتر از خانم هاست.

اصلی ترین ناحیه ای که در عموم تکنیک های کاشت به عنوان اولین ناحیه بانک مو در نظر گرفته می شود، کنار گوش و پشت سر است. اگر به تبلیغاتی که این روزها در فضاهای مجازی در خصوص کاشت مو می شوند، توجه کنید، ممکن است به کرات با این ادعا رو به شوید که برخی از کلینیک های کاشت مو، کاشت مو را از تمامی نقاط بدن (از ریش، قفسه سینه تا ساق پا و ناحیه تناسلی) انجام می دهند، اما در حقیقت این تبلیغات تنها نوعی ادعای کاذب هستند. چراکه اساسا بسیاری از این مناطق، فولکیول های قابل پیوندی برای کاشت ندارد.

در مرکز تخصصی پوست و موی دکتر رابط، کاشت مو تنها از بانک موی پشت سر، کنار گوش و زیر ریش برای متقاضیان انجام می شود. ناگفته نماند که برداشت گرافت ها از بانک موهای بدن نیاز به امکان سنجی دارد.

ناحیه ریش برای بانک مو

نحوه امکان سنجی برداشت فولیکول های مو از ناحیه ریش

یک از الزامات موفقیت در کاشت مو، انتخاب مناسب بانک مو است. به طور کلی پزشک متخصص نواحی بانک مو را از جهات زیر بررسی می کند :

  • مقاوم بودن فولیکول ها به عوامل موثر بر ریزش مو از نظر ژنتیکی و سلولی،
  • دارا بودن تعداد کافی فولیکول ها جهت برداشت،
  • متناسب بودن ویژگی های ساختاری و ظاهری با موهای سر.

همچنینهمواره متخصصین پیوند مو در مرکز پوست و موی دکتر رابط موهای مورد نظر برای کاشت از ریش را به نحوی انتخاب می کنند که بالاترین شباهت ساختاری و ظاهری با موهای سر متقاضی داشته باشد تا بدین ترتیب نتایج نهایی، کاملا طبیعی به نظر برسد. به عنوان مثال، از موهای ظریف تر برای کاشت در جلو سر استفاده می شود تا در نهایت خط رویش طبیعی تری برای متقاضی فراهم شود.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که فولیکول مویی که از بانک موهای بدن به سر پیوند می شوند، پس از گذشت زمان، به مرور ویژگی های ظاهری موهای سر را پیدا خواهند کرد و تشخیص آن ها از یکدیگر به آسانی ممکن نخواهد بود.

 خلاصه ای از کاشت مو از ریش به سر

در مرکز تخصصی کاشت موی دکتر رابط، کاشت مو از ریش به صورت کاملا تخصصی و به کمک تکنیک های پیشرفته ای چون BHT برای متقاضیان عزیز انجام می شود. کاشت مو به روش BHT، مخفف عبارت Body Hair Transplant است که برداشت فولیکول ها مو از بدن و کاشت آن ها در سر را شامل می شود.

تا پیش از معرفی این تکنیک، امکان کاشت مو از بدن به سر برای متقاضیانی که بانک مو سر آن ها ضعیف و بی کیفیت بود، وجود نداشت. کاشت مو از ریش به سر زیر مجموعه ای از تکنیک BHT است. تکنیک BHT خود یکی از انواع تکنیک های کاشت مو است که از روش FIT مشتق شده است. در روش FIT، فولکیول های مو به صورت واحدهای تکی از بانک مو استخراج می شوند. در واقع استخراج فولیکول ها به کمک یک ابزار ظریف به نام پانچ صورت می گیرد که سوراخ های مینیاتوری با قطر کمتر از یک میلی متر در سطح پوست بانک مو ایجاد می کند و فولیکول ها استخراج می شوند.

استفاده از تکنیک BHT در واقع می تواند احتمال ایجاد نازیبایی و اسکاری (جای زخم) که بر اثر استخراج در بانک مو زیر ریش ایجاد می شد را از بین ببرد.

در برخی موارد ممکن است کاشت مو از ریش به سر توسط تکنیک دیگری به نام کاشت مو به روش SUT نیز انجام شود.

در این تکنیک، هندپیس دستگاه به پانچ مجهز است که می تواند سوراخ های باریکی را در پوست ناحیه بانک مو ایجاد کند. سپس برداشت فولیکول ها به کمک ابزار مکنده صورت می گیرد و فولیکول های مورد نظر وارد مخزن جمع آوری دستگاه خواهند شد. مزیت این تکنیک نسبت به روش BHT ، پایین تر بودن احتمال آسیب به فولیکول های مو است.

برداشت مو از ناحیه ریش

میزان موفقیت کاشت مو از ریش به سر

تقریبا در اکثر تکنیک های کاشت مو، زمانی که فرآیند کاشت مو به طور صحیح و تحت نظارت پزشکان مجرب صورت گرفته باشد، تا ۸۰ درصد موفقیت آمیز خواهد بود. این در صورتی است که کاشت مو به کمک بانک موهای سر یعنی نواحی پشت و کنار گوش ها صورت گرفته باشد.

در مقابل، زمانی که کاشت مو به کمک یکی از بانک مو های بدنی از جمله ناحیه زیر ریش صورت بگیرد، در بهترین حالت میزان موفقیت بین ۵۰ الی ۷۰ درصد خواهد بود.

موفقیت آمیز بودن پروسه کاشت مو به طور قابل توجهی به مهارت و دقت تیم جراحی وابسته است.

 نحوه انجام کاشت مو از ریش به سر

کاشت مو از ریش به سر ، از مراحل مختلفی تشکیل می شود که در ادامه به شرح این مراحل می پردازیم.

  • مشاوره پزشکی جلسه حضوری پیش از کاشت

در جلسه مشاوره در مرکز پوست و موی دکتر رابط، پزشک متخصص وضعیت پوست سر شما را از جهات مختلفی چون وسعت ناحیه ریخته شده، تعداد فولیکول های مورد نیاز برای پیوند، دلایل ریزش مو، میزان سفتی پوست سر، چربی پوست سر، ضخامت و نازکی موها، کیفیت و تعداد فولیکول های بانک مو سر، بررسی می کند و در صورتی که تشخیص دهد، بانک مو پشت سر شما قابلیت پیوند به نواحی طاس را ندارد، کاشت مو از ریش به سر را ممکن است به شما پیشنهاد دهد.

  • طراحی خط رویش

در این مرحله با بررسی کامل شرایط فیزیولوژیکی شما و با در نظر گرفتن انتظاراتی که از کاشت مو دارید، خط رویش مو را با دقت تمام طراحی خواهیم کرد. دقت بیشتر در نحوه مهندسی خط رویش، به طبیعی تر شدن نتایج پیوند می انجامد

  • برداشت گرافت ها از زیر ریش

 پس از ضدعفونی و بی حس کردن ناحیه زیر ریش، فولیکول ها به صورت جداگانه با کمک پانچ از زیر ریش استخراج می شود. امکان برداشت تا ۱۵۰۰ گرافت بسته به کیفیت و تراکم بانک مو در این تکنیک برای متقاضی وجود دارد. استفاده از تکنیک BHT و ابزارهای مینیاتوری میزان آسیب به بانک مو و احتمال ایجاد ظاهر نامطلوب در بانک مو را به حداقل می رساند.

  • نگهداری و آماده سازی گرافت های برداشت شده

از آنجایی که فولیکول ها، سلول هایی زنده هستند، استخراج آن ها از بافت پوست و نگه داری در شرایط خارج از بدن، می تواند باعث مرگ فولیکول ها شود. لذا فولیکول هایی که از پوست سر اسخراج می شوند، تا زمان فرا رسیدن کاشت باید به دقت در محلول های ویژه ای نگه داری شوند.

  • کاشت گرافت ها

به منظور کاشت فولیکول ها، جراح به کمک پانچ مخصوصی، سوراخ های میلی متری در ناحیه گیرنده ایجاد می کند و به کمک انبرک های مینیاتوری فولیکول های مورد نظر را درون این سوراخ های قرار می دهد.

کاشت مو با تراکم بالا

مزایای کاشت مو از ریش به سر

  • امکان رفع مشکلات طاسی و کم پشتی موهای سر برای متقاضیانی که بانک مو سر ناکافی داشته باشند.
  • امکان حفظ فولیکول های ناحیه سر و ایجاد یک حاشیه امن برای جبران ریزش مو های احتمالی در آینده
  • امکان ایجاد ظاهری قابل قبول به دلیل ضخیم تر بودن موهای ریش نسبت به موهای سر
  • امکان طبیعی سازی خط رویش

معایب کاشت مو از ریش به سر

  1. محدود بودن تعداد فولیکول های قابل برداشت از زیر ریش (حداکثر تا ۱۵۰۰ فولیکول برداشت می شود)
  2. کمتر بودن تعداد تارهای مو در گرافت های برداشت شده از ریش (گرافت های ناحیه ریش اساسا یک عدد تار مو در هر گرافت دارند ) در مقایسه با گرافت های سر (این گرافت ها ممکن است از ۲ تا ۶ عدد مو در هر گرافت داشته باشند).
  3. از آنجایی که برداشت فولیکول ها از پوست صورت دشوار تر از پوست سر است، لذا مشخص کردن صحیح زاویه مو و اینکه دقیقا برداشت از چه قسمت هایی از ریش صورت بگیرد، به تبحر بالای متخصص کاشت وابسته است.

 هزینه های کاشت مو از ریش به سر

به طور کلی، هزینه کاشت مو در میان همه متقاضیان عدد ثابتی نیست، و بسته به اینکه چه تعداد گرافت برای کاشت مورد نیاز باشد، روش مورد استفاده و شرایط متقاضی، ممکن است تا حدودی متفاوت باشد. در جلسه مشاوره حضوری ، هزینه نهایی کاشت مو پس از بررسی دقیق شرایط شما توسط پزشک متخصص، مشخص خواهد شد.

 جهت تعیین وقت و دریافت مشاوره از طریق راه‌های زیر با ما در ارتباط باشید:

 پرسش و پاسخ با پزشک متخصص


  • آیا موهای کاشته شده از ریش به سر را می توان رنگ کرد؟

بله. پس از طی شدن دوره نقاهت و البته با مشورت با پزشک تان ، می توانید موهای پیوند شده را رنگ کنید. همچنین این مو ها قابلیت رشد کردن را دارند، لذا مجاز به کوتاه کردن موهای پیوند شده نیز می باشید.

  • آیا از ناحیه زیر بغل نیز می توان برای کاشت به سر استفاده کرد؟

متاسفانه این امکان برای کاشت مو وجود ندارد. چرا که این ناحیه همچون نواحی دیگر بدن مثل ساق پا و یا ناحیه تناسلی، علی رغم برخورداری از تعداد کافی فولیکول های مو، قابلیت پیوند به سر را ندارد و در صورتی که این پیوند نیز انجام شود، نتایج آن موفقیت آمیز نخواهد بود.

  • آیا فردی که تا نون دو بار کاشت مو ناموفق داشته، می تواند مجدد کاشت مو انجام دهد؟

در صورت تشخیص و صلاحدید پزشک بله این امکان وجود دارد. در ابتدا ضروری است تا کیفیت بانک مو شما بررسی شود. در صورتی که تعداد فولیکول های مورد نیاز برای پیوند توسط بانک مو ها کافی باشد، می توانید مجدد کاشت مو انجام دهید. به خاطر داشته باشید که حتما بهترین پزشک و مرکز را در این زمینه مشخص کنید تا شانس کاشت مو موفق را از دست ندهید.

  • آیا در بانک مو بدن جای زخمی باقی می ماند؟

در صورتی که برداشت فولیکول ها به صورت صحیح انجام شود، پس از گذراندن دوره نقاهت، اسکار باقی نخواهد ماند. اما ممکن است از نظر ظاهری ، تا حدودی تراکم موهای بانک مو کمتر شود.

  • آیا از موهای زیر ریش برای کاشت در ناحیه ابرو نیز استفاده می شود؟

به ندرت این امکان وجود دارد که بتوان از موهای بدن برای نواحی دیگری از بدن استفاده کرد. در اغلب موارد برای کاشت مو در ابرو یا ریش، از بانک مو سر استفاده می شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

نظرات

Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.