علت و نحوه درمان عفونت پس از کاشت مو

از آنجایی که مو نقش مهمی در زیبایی و اعتماد بنفس افراد بازی می کند، از این رو اکثر افرادی که با ریزش موها به صورت دائمی دست و پنجه نرم می کنند، همواره در استرس به سر می برند. در نتیجه یافتن روشی مطمئن و موثر در احیای موهای از دست رفته برای مراجعان بسیار مهم و ضروری است.

کاشت مو روشی موثر، دائمی و همچنین بسیار کم خطر برای احیای موهای از دست رفته شما عزیزان است. با آنکه کاشت مو روشی بسیار کم عارضه محسوب می شود و اکنون روش ها و تجهیزات جدید پزشکی نیز احتمال رخداد عارضه ها را بسیار کاهش داده اند، با این حال ممکن است عوارضی جزئی و بعضا نادر برای افراد داشته باشد.

عفونت بعد از کاشت مو

هر چه مراجعان عزیز اطلاعات خود را نسبت به علائم و عوارض پس از کاشت مو افزایش دهند، مطمئنا به سود آنهاست؛ چرا که برخی از علائم طبیعی بعد از درمان با برخی از عوارض، نقاط اشتراک دارند؛ از این رو شناخت هر چه بهتر آنها مراجعان را از سردرگمی نجات داده و راهنمای خوبی برای اجرای دستورالعمل هاست.

یکی از این عوارض بسیار نادر، عفونت ناحیه جراحی می باشد. از آنجایی که کاشت مو به دلیل شکاف ها و برش ها در ناحیه سر، نوعی جراحی می شود و هیچ نوع عمل جراحی نیز از خطر عفونت در امان نیست، در نتیجه احتمال عفونت پس از کاشت مو نیز وجود دارد. هر چند این احتمال بسیار کم است، با این حال در صورت بروز عفونت مراجعه هر چه سریع تر به پزشک بسیار مهم بوده و باعث سلامتی فولیکول های تازه کاشته شده شما است.

در این مقاله به سوالات مربوط به حیطه عفونت پس از کاشت مو خواهیم پرداخت و راهکارهای جلوگیری و درمان را نیز ارائه خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.

  • چه علل و عواملی در عفونت پس از کاشت مو تاثیرگذارند؟
  • عفونت سر پس از کاشت مو چه علائمی دارد؟
  • چگونه می توان از عفونت پس از کاشت مو پیشگیری کرد؟
  • چگونه می توان عفونت را درمان نمود؟

علل و عوامل تاثیرگذار در عفونت پس از کاشت مو

عفونت پس از کاشت مو عارضه بسیار نادری است؛ زیرا در صورت رعایت مراقبت ها، دستورالعمل ها و موارد بهداشتی احتمال بروز عفونت بسیار کم است. در حقیقت مهم ترین عامل ایجاد عفونت پس از کاشت مو، عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی است. در حین فرآیند کاشت مو، پوست و بافت سر دچار برش ها و سوراخ هایی می شود، این برش ها محل نفوذ میکروب  و باکتری هستند و تا زمانی که محل این برش ها کاملا بهبود نیابد احتمال بروز عفونت وجود دارد. بنابراین تا زمان بهبودی زخم ها و جراحات باید مراقب های مورد نیاز را به صورت دقیق انجام داد.

اگر بخواهیم عوامل تاثیر گذار در عفونت سر پس از کاشت مو را بیان کنیم، لیست زیر را ارائه خواهیم داد:

  • عدم مهارت کافی پزشک جراح : عدم رعایت نکات بهداشتی و ایمنی در حین جراحی می تواند امکان بروز عفونت را افزایش دهد. حتی اگر مطب یا کلینیک مدنظر از امکانات بهداشتی خوبی برخوردار نبوده و آلوده باشد نیز احتمال عفونت وجود دارد. بنابراین در انتخاب پزشک خود دقت کافی را به کار گیرید.
  • عدم مصرف داروهای تجویزی از طرف پزشک مخصوصا آنتی بیوتیک ها: پزشکان پس از جراحی برای کاهش احتمال عفونت، داروهای آنتی بیوتیک مانند آزیترومایسین تجویز می کنند. در صورت عدم مصرف و یا مصرف نامنظم این داروها احتمال عفونت افزایش می یابد.
  • عدم شستشوی درست و به موقع سر : سه روز پس از عمل شما اجازه دارید که سر خود را روزانه یک بار با شامپو بشورید. شست و شوی درست و منظم سر مانع از رشد میکروب ها شده و احتمال بروز عفونت را کاهش می دهد. معمولا توصیه می شود از شامپوهای غیر شیمیایی مانند شامپوی بچه برای شست و شوی روزانه استفاده نمایید. دقت کنید که هنگام شست و شو از مالش و فشار محکم موها باید به شدت اجتناب نمود، زیرا این کار امکان تخریب فولیکول ها را به همراه دارد.
  • عدم استفاده از محلول ها، شامپوها و سرم های شست و شوی تجویزی توسط پزشک : پزشکان برای کاهش احتمال عفونت محلول هایی مانند محلول کلیندومایسین و شامپوهایی مانند کتوکونازول را تجویز می کنند. در صورت عدم استفاده از این محلول ها و شامپوها، احتمال عفونت دوچندان می شود.

عفونت بعد از کاشت مو

علائم بروز عفونت پس از کاشت مو

اگرچه علائمی که در ادامه بیان خواهیم کرد شباهت بسیاری با علائم طبیعی کاشت مو دارند، با این حال در صورت مشاهده در گونه علائم مشکوک، پزشک خود را در جریان قرار دهید و با وی مشورت کنید.

  • سوزش و خارش زیاد
  • چرک و جوش های چرکی در محل فولیکول ها
  • درد و احساس ناراحتی
  • خروج ترشحات بد بو از محل دلمه ها
  • تورم و قرمزی پوست
  • خون ریزی

چگونه می توان از عفونت پس از کاشت مو جلوگیری کرد؟

  • انتخاب پزشک مناسب و متبحر
  • شست و شوی مرتب و روزانه موها
  • پرهیز از دست زدن به سر و موها : دست منشا انتقال آلودگی است، درصورتی که مدام با دست های خود محل زخم ها را دستکاری می کنید شک نکنید که با عفونت مواجه خواهید شد.
  • استفاده از حوله، کلاه و به طور کلی وسایل تمیز و کاملا شسته شده و استریل شده.
  • استفاده به موقع و به اندازه داروهای آنتی بیوتیک و سرم ها و محلول های ضد عفونی کننده.
  • از خاراندن و کندن دلمه زخم ها به شدت اجتناب کنید. بطور کلی خارش بخشی از فرآیند درمان شما محسوب می شود؛ در حقیقت زمانی که زخم ها شروع به بهبود می کنند خارش سر به عنوان علامتی طبیعی بروز خواهد کرد. با این حال، این خاراندن نه تنها باعث آسیب به فولیکول ها می شود بلکه احتمال خون ریزی و بروز عفونت را افزایش می دهد. چرا که با دستکاری زخم ها سرعت التیام آنها را افزایش داده و مجددا راه ورود میکروب ها را باز می کنید.
  • مصرف سیگار، قلیان و به طور کلی هر نوع مواد مخدری را ترک کنید. استفاده از مواد مخدر باعث کندی جریان خون شده و روند اکسیژن و خون رسانی به فولیکول های مو را مختل می کند. این عامل علاوه بر آنکه باعث کند شن رشد فولیکول ها می شود، بلکه با کند کردن روند بهبود زخم ها احتمال بروز عفونت را بشدت افزایش می دهد. به طور کلی مصرف دخانیات که در صورت عدم بروز عفونت و چه در صورت بروز آن، ضررهای بسیاری برای موهای شما دارد. حتی در حالت عادی و برای کسانی که هیچ جراحی و عمل کاشت مویی انجام داده اند نیز مصرف دخانیات مختل کننده روند درست رشد موها است و آسیب های فراوانی به کل سیستم بدن وارد می نماید.
  • مصرف مشروبات الکلی را کنار بگذارید! اتانول موجود در مشروبات الکلی، باعث افزایش جریان خون و کاهش غلظت آن شده و در نتیجه احتمال خون ریزی را افزایش می دهد. در حقیقت هر عاملی که روند طبیعی بهبود زخم ها و رشد فولیکول ها را دچار اختلال کند، ممنوع است. مشروبات الکلی با افزایش احتمال خون ریزی، روند التیام زخم ها را کندتر کرده و زمینه نفوذ میکروب ها و باکتری ها را فراهم می کنند.
  • از ورزش های سنگین به شدت پرهیز کنید. زیرا انجام حرکات شدید و سنگین علاوه بر وارد کردن فشار به پوست سر و جابجایی فولیکول ها، باعث افزایش تعریق می شوند. تعریق نیز عامل ایجاد عفونت و نفوذ میکروب هاست. بنابراین تا زمان بهبودی کامل محل جراحی از انجام ورزش های سنگین بپرهیزید.
  • یک هفته قبل و یک هفته پس از عمل کاشت مو از خوردن مواد رقیق کننده خون مانند آسپرین و ایبوپروفن بپرهیزید زیرا رقیق شدن خون باعث خون ریزی شده در نتیجه روند بهبود را کند می کند و این موضوع احتمال عفونت را افزایش می دهد.
  • از اسپری محلول نمک استفاده کنید: محلول نمک را بر روی گاز استریل اسپری کنید و سپس به آرامی بر روی سر خود و در محل های زخم قرار دهید. می توانید این کار را دو بار در روز انجام دهید. اسپری محلول نمک میکروب ها و باکتری ها را از بین برده و اجازه نفوذ آنها را به داخل بافت سر نمی دهد و در نتیجه مانع بروز عفونت است.

کاشت مو به روش FUE

روش های درمان عفونت

 بهترین درمان عفونت همان پیشگیری است زیرا با راهکارهای بسیار ساده و رعایت صحیح مراقبت های بعد از کاشت مو می توان خطر بروز عفونت را تقریبا به صفر رساند. با این حال در صورت مشاهده هر گونه علائم مشکوک به عفونت به پزشک خود مراجعه کنید. او با ارائه داروها و سرم های مخصوص عفونت را درمان می کند. سرعت عمل شما در مراجعه به پزشک در صورت مشاهده هر گونه علائم عفونت در بهبود آن و نجات فولیکول ها نقش اساسی دارد.

به عنوان کلام آخر باید متذکر شویم که برای با موفقیت انجام شدن فرآیند کاشت مو و پس از آن رشد صحیح موها و داشتن چهره ای زیبا، لازم است که نکاتی همچون انتخاب پزشک یا کلینیک کاشت مو مناسب، روش کاشت مو، مراقبت های پس از کاشت مو و اجرای دستورالعمل های پزشک متخصص، کاهش استرس و سبک زندگی سالم را در نظر گرفته و در دستور کار خود قرار دهید.

 جهت تعیین وقت و دریافت مشاوره از طریق راه‌های زیر با ما در ارتباط باشید:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

نظرات

Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.