علت ریزش مو مردان

ریزش مو مردان

علت ریزش مو مردان ممکن است بر اثر موارد مختلفی ایحاد شود اما به صورت روزانه، ریزش مو به تعداد ۵۰ الی ۱۰۰ تار مو، امری طبیعی است و اگر ریزش موها از این تعداد بیشتر باشد باید نگران شد. ریزش مو معمولا در مردان رایج‌تر است و ممکن است قبل از ورود به ۲۰ سالگی شروع شود. همچنین ریزش موی مردان در حالت طبیعی، تدریجی است و در بعضی مواقع شدید است که باید علت آن‌را جویا شد.

آیا می‌دانید ریزش مو در نوجوانان به چه شکل اتفاق میفتد؟

در ادامه به بررسی علت ریزش موی مردان پرداخته‌ایم. اگر دچار ریزش مو هستید حتما تا آخر این مقاله همراه ما باشید:

مشاوره رایگان

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

علت ریزش مو در مردان

 

مهم‌ترین علت ریزش مو مردان

ریزش مو در مردان می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد از قبیل: ژنتیکی، ریزش مو ارثی، ابتلا به برخی از بیماری‌ها، اختلالات هورمونی و رژیم غذایی. بنابراین در صورت مشاهده ریزش موی بیش از حد حتما به یک پزشک متخصص پوست و مو مراجعه نمایید تا از آن جلوگیری شود. در ادامه به برخی از مهم‌ترین علت‌های ریزش مو مردان پرداخته‌ایم:

استرس و افسردگی

یکی از شایع‌ترین دلایل ریزش مو در مردان، داشتن استرس و افسردگی است. قرارگیری در موقعیت‌های استرس‌زا باعث می‌شود برخی از فاکتورهای رشد مو مختل شود و در نتیجه موهای جدید رشد نکنند.

آسیب‌های جسمی

قرار گرفتن در بعضی شرایط مانند تصادفات وعمل‌های جراحی، ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند کرونا و آنفلوآنزا باعث ایجاد شوک در فاکتورهای رشد مو می‌شوند و در نتیجه ریزش مو مردان افزایش میابد.

مصرف بیش از حد ویتامین A

با توجه به این موضوع که مصرف انواع ویتامین برای رشد و تقویت مو مفید است،  اما مصرف بیش از حد ویتامین A به دلیل این‌که به صورت محلول در چربی جذب بدن می‌شود، در صورت مصرف بیش از حد ریزش مو اتفاق میفتد.

کمبود پروتئین

برای تقویت و رشد موها، مصرف پروتئین از الزامات است. برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن، خوردن گوشت و تخم مرغ به تنهایی کافی نیست و خوردن ماهی، حبوبات و سبزیجات کمک زیادی می‌تواند به جذب پروتئین کمک کند.

کم خونی و فقر آهن

یکی از دلایل طاسی در مردان، کمبود آهن در بدن است. در صورتی که آهن بدن کم شود، تولید هموگلوبین که وظیفه اکسیژن رسانی به سلول‌های بدن را بعهده دارد، کاهش یافته و در نتیجه فعالیت سلول‌های پوست و مو از مختل شده و ریزش مو در مردان افزایش میابد.

علت و درمان ریزش مو مردان

 

کم کاری تیروئید

مهم‌ترین علت ریزش مو مردان، کم کاری تیروئید است. این غده وظیفه تنظیم سوخت و ساز، دما و رشد را در بدن بعهده دارد. بنابراین در صورت کم کار بودن تیروئید، فعالیت هورمون‌های رشد کاهش یافته و باعث ریزش شدید موی مردان می‌شود.

کمبود ویتامین B

مصرف ویتامین B برای سلامت سلول‌های بدن و عملکرد مغز ضروری است. این ویتامین به‌صورت محلول در آب جذب بدن می‌شود و در صورت کمبود آن ریزش مو در آقایان بیشتر می‌شود.

ابتلا به بیماری لوپوس

یکی دیگر از علت‌های ریزش موی مردان ابتلا به بیماری لوپوس است. بیماری لوپوس یا خود ایمنی مزمن باعث می‌شود تا سیستم ایمنی فرد دچار اختلال شود و در نتیجه این اختلال، سلول‌های دفاعی بدن به سلول‌های سالم حمله می‌کنند و آن‌ها را از بین می‌برند. در این میان سلول‌های رشد مو هم از بین رفته و رشد مجدد موها متوقف می‌شود.

کاهش ناگهانی وزن

زمانی که برای کاهش وزن، به سمت رژیم‌های سنگین می‌روید، در صورت حذف برخی مواد غذایی، باعث کمبود مواد پروتئینی و مواد مغذی در بدن می‌شوید که از علت‌های ریزش مو در مردان محسوب می‌شود.

شیمی درمانی

یکی از دلایل ریزش موی مردان، داروهای شیمی درمانی است. این داروها با متوقف کردن تقسیم سلولی در کل بدن باعث ریزش موی شدید می‌شود.

بیماری آلوپسی آره آتا

افراد مبتلا به بیماری آلوپسی آره آتا یا ریزش موی سکه‌ای در اثر کاهش فعالیت فولیکول موها دچار ریزش مو در یک بخش از سر می‌شوند.

مصرف داروهای خاص

مصرف برخی داروهای هورمونی که برای افسردگی، روماتیسم و فشار خون از دیگر علت‌های ریزش موی مردان است.

اختلال تریکوتیلومانیا

تریکوتیلومانیا یک نوع اختلال روانی است که فرد تمایل به کندن موهای خود دارد. این کار باعث متوقف شدن رشد موها می‌شود و باعث افزایش ریزش مو در مردان می‌شود.

افزایش سن

به طور طبیعی با افزایش سن، فعالیت سلول‌های بدن کاهش میابد در نتیجه باعث ریزش موی سر آقایان می‌شود.

کم آبی بدن

یکی از مهم‌ترین علت‌های ریزش مو در مردان، کمبود آب بدن است. چرا که بدن انسان برای رشد به آب نیاز دارد. بنابراین کمبود آب رشد موها را متوقت می‌کند.

مکمل‌های بدنسازی

مصرف بیش از حد مکمل‌‌های بدنسازی به دلیل وجوده ماده دارویی به نام استروئیدهای آنابولیک از مهم‌ترین علت‌های ریزش مو در آقایان است.

مصرف سیگار

مهم‌ترین علت ریزش مو در مردان سیگاری به این دلیل است که مصرف سیگار باعث ایجاد اختلال در خونرسانی و عملکرد دی ان ای شود.

مصرف الکل

از دیگر دلایل ریزش مو در آقایان، مصرف الکل باعث اختلال در دستگاه گوارش می‌شود. در نهایت مواد مغذی و پروتئینی به سلول‌های رشد نمی‌رسد.

علت و درمان ریزش مو مردان

 

درمان ریزش مو مردان

درمان ریزش مو مردان را می‌توان توسط انواع داروهای شیمیایی و گیاهی در کوتاه مدت و بلند مدت انجام داد. از آن‌جایی که ریزش مو در مردان بسیار رایج‌تر است، ممکن است دلایل مختلفی برای طاسی و ریزش مو وجود داشته باشد که در بالا به آن پرداختیم. همچنین برای درمان به یک پزشک متخصص پوست مراجعه کنید تا با تشخیص صحیح علت ریزش مو، بهترین نوع درمان را تجویز کند. در ادامه به بررسی برخی از روش‌های درمان ریزش مو مردان اشاره شده است:

درمان دارویی ریزش مو مردان

برای درمان ریزش مو در مردان، مصرف برخی از داروها در یک دوره زمانی مشخص، توسط پزشک تجویز می‌شود. این داروها شامل موارد زیر می‌شوند:

ماینوکسیدیل (روگین)

داروی ماینوکسیدیل در گذشته بعنوان داروی افزایش فشار خون کاربرد داشت و بعد از مصرف آن مشخص شد که یکی از عوارض آن افزایش رشد مو است. همچنین این دارو باعث افزایش ضخامت تار موها نیز می‌شود. بنابراین آقایان می‌توانند این دارو را بدون نسخه از داروخانه‌ها تهیه کنند. این دارو به صورت محلول یا فوم می‌باشد که طبق توصیه پزشک، روزی یک الی دو بار به پوست سر مالیده می‌شود. این دارو نیز دارای عوارض جانبی مانند: تحریک و قرمزی پوست، رشد بیش از حد مو در کل نواحی بدن و صورت است. همچنین این دارو برای زنان باردار و شیرده ممنوع است.

فیناستراید

از این دارو در گذشته بعنوان داروی درمان سرطان پروستات استفاده می‌شد. یکی از عملکردهای این دارو در بدن، کاهش هورمون دی هیدرو تستوسترون (DHT) است که با کاهش آن رشد مجدد موها افزایش میابد. همچنین این دارو به صورت قرص خوراکی قابل استفاده است و برای زنان در دوره بارداری و شیردهی ممانعت دارد. برخی از عوارض استفاده این قرص عبارت است از: کاهش میل جنسی، کاهش حجم انزال، کاهش میل چنسی، اختلال نعوظ و افسردگی است. برای رسیدن به نتیجه با مصرف هر کدام از این دو قرص باید صبور و شکیبا باشید و ممکن است یک سال طول بکشد تا اثرات مثبت آن را مشاهده کنید. باید بدانید که این دارو یکی از قویترین داروهای رشد موی مجدد محسوب می‌شود.

قرص‌های ویتامین

یکی دیگر از داروهایی که برای درمان ریزش موی مردان موثر است، انواع ویتامین‌ها مخصوصا ویتامین B است  که از طریق مواد غذایی می‌توان تا حدودی این ویتامین را جذب کرد. با تجویز پزشک در کنار تغذیه مصرف مکمل‌ها و قرص‌های ویتامین نیز برای رشد موها ضروری است. این قرص یکی از بهترین قرص‌های ویتامین برای ریزش مو است.

علت ریزش مو مردان

 

درمان ریزش موی مردان با داروهای گیاهی

یکی از روش‌های درمانی برای جلوگیری از ریزش موی مردان، استفاده از داروهای گیاهی است. این روش معمولا تدریجی است و برای رسیدن به نتیجه نیازمند شکیبایی و تداوم است. برخی از موثرترین گیاهان دارویی شامل موارد زیر می‌شود:

گیاه آمله

انگور فرنگی یا گیاه آمله، منبع فراوانی از ویتامین C، مواد مغذی و آنتی اکسیدان است که باعث رشد و تقویت موهای سر می‌شود. این گیاه را می‌توان به صورت مواد افزودنی همراه وعده‌های غذایی بخورید و یا پودر آن را روی پوست سر خود بمالید.

گیاه شنبلیله

این گیاه سرشار از ویتامین C، پتاسیم و نیکوتینیک اسید است که باعث افزایش سلامت و تقویت فولیکول‌های مو می‌شود. نحوه استفاده این گیاه برای جلوگیری از ریزش مو در مردان به این طریق است که از یک شب قبل، دانه گیاه شنبلیله را بخیسانید، خمیری از آن درست کرده و با مقداری کشک مخلوط کنید و روی سر خود بمالید و بعد از ۳۰ دقیقه موها و سر خود را بشویید.

برگ کاری

یکی دیگر از گیاهان دارویی که برای درمان ریزش موی مردان موثر است، برگ کاری است که حاوی مقدار زیادی ویتامین C، فسفر، آهن، کلسیم و اسید نیکوتینیک است. این گیاه را می‌توان به صورت ماسک مو تهیه کنید و به ریشه موهای خود بمالید. یکی دیگر از روش‌های مصرف این گیاه، جوشاندن آن با روغن نارگیل است که می‌تواند تاثیر بسزایی در رشد موها داشته باشد.

درمان و علت ریزش مو مردان

درمان ریزش موی خانگی مردان

در صورت خفیف بودن ریزش مو، علاوه بر روش‌های دارویی و گیاهی برای درمان ریزش موی آقایان، برخی روش‌های خانگی برای درمان ریزش مو در آقایان مفید است. برخی از این روش‌ها عبارتند از:

ماساژ دادن: با ماساژ دادن روزانه و متعدد پوست سر، فولیکول‌های مو تحریک می‌شوند و در نتیجه باعث رشد مجدد موها و ضخامت تار مو می‌شود. بنابراین روزانه به مدت ۴ دقیقه پوست سر خود را ماساژ دهید.

آب پیاز: ماساژ مو و سر به دلیل گوگرد موجود در آب پیاز، باعث افزایش رشد مو و تقویت ریشه موها می‌شود.

حنا: استفاده از حنا مزایای زیادی برای مو دارد مانند: جلوگیری از ایجاد موخوره، کاهش آسیب به مو و تقویت پوست سر دارد.

درمان ریزش مو مردان با کاشت

در مواردی که فرد حجم زیادی از موهای خود را از دست داده باشد، تنها راه درمان او جراحی کاشت مو است. در این روش از بخش‌هایی از سر، فولیکول‌های موجود را برداشته و در قسمت‌هایی که دچار طاسی شدید شده‌اند جایگذاری می‌کنند.

درمان ریزش موی مردان با مزوتراپی مو

در روش تزریق مزوتراپی مو، پزشک با استفاده از سرنگ‌های ریز، مواد مغذی و پروتئینی را به پوست سر تزریق می‌کند که با تقویت فولیکول‌های مو، از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

درمان ریزش مو در مردان با پی آر پی مو

در این روش درمانی، پلاسمای غنی ار پلاکت که از خون خود فرد گرفته شده است، به پوست سر او تزریق می‌شود که باعث افزایش رشد موها می‌شود. تزریق پی آر پی مو به مقاومت و جوانسازی پوست سر نیز کمک می‌کند.

علت ریزش مو مردان

 

نتیجه گیری

برای درمان ریزش موی مردان قبل از استفاده از هرکدام از این روش‌ها، باید با یک پزشک متخصص پوست و مو مشورت کنید تا علت اصلی ریزش مو مشخص شود و سپس مناسب‌ترین روش درمان را تجویز کند. از این رو کلینیک تخصصی پوست و مو دکتر رابط با چندین سال سابقه و تجربه بهترین مشاوره و درمان را ارائه می‌دهد.

منبع:https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/hair-loss/symptoms-causes/syc-20372926

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
آنچه در این بخش می خوانیم

دیگر خدمات ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *