چه تعداد جلسه برای لیزر موهای زائد لازم است؟

لیزر کردن موهای زائد بهترین راه برای خلاصی از موهای اضافه بدن است. لیزر کردن فرایندی است که چندین جلسه زمان لازم دارد تا بتوان به نتیجه قطعی رسید. تعداد جلسات لیزر موهای زائد وابسته به نوع پوست و موی فرد مراجعه کننده است که پس از آن تا حدودی موهای زائد دست، پا، کمر، زیر بغل، کشاله ران، سینه، صورت، بیکینی و … کاهش یافته و نیاز به شیو کردن، اپیلاسیون و هر روش دیگری به حداقل می‌رسد.

لیزر موهای زائد پا یک خانم با دستگاه سایناشور

لیزر موهای زائد چیست؟

لیزر توسط دستگاه‌های خاص انجام می‌شود که هرکدام شیوه خاص خود را دارند اما اصول کار تمام دستگاه‌ها یکسان بوده که رنگدانه‌ها و فولیکول‌های مو را هدف قرار می‌دهند. لیزر دستگاهی است که اشعه نوری تابیده شده از آن توسط رنگدانه مو جذب شده و به گرما تبدیل می‌شود که به طور انفرادی سلول‌ها و فولیکول‌های مو را هدف قرار می‌دهد. تحریک شدن سلول و فولیکول‌ها باعث تضعیف ریشه مو شده و در نهایت موهای زائد ریخته و در دفعات بعدی بسیار کمرنگ‌تر و نازک‌تر رشد می‌کنند؛ در نهایت روزی می‌رسد که مویی برای رشد وجود ندارد.

لیزر موهای زائد روشی غیر جراحی و غیر تهاجمی بوده که با دقت بالا فولیکول‌های مو را هدف گرفته و بدون آسیب به بافت‌های مجاور با سرعت بیشتر نسبت به سایر روش‌های برطرف کردن مو، موهای زائد را حذف می‌کند. لیزر تنها برای موهای ضخیم انجام می‌شود زیرا موهای کرکی نتیجه معکوس داده و ممکن است پس از مدتی ضخیم و تیره شوند. تعداد جلسات لیزر موهای زائد در افراد مختلف متفاوت بوده و نیاز است جهت حصول بهترین نتیجه به طور مستمر پیگیری و درمان شود.

تعداد جلسات لیزر برای هر فرد چقدر باید باشد؟

تعداد جلسات لیزر موهای زائد به عوامل مختلفی بستگی دارد که نمی‌توان تعداد جلسات مشخصی را برای هر فرد تعیین کرد. مشکلات هورمونی به تعداد جلسات لیزر افزوده و باعث می‌شوند فرد نیاز به جلسات بیشتری داشته باشد که عموما بین ۶ تا ۸ جلسه برای بانوان عادی بدون مشکلات هورمونی و ۱۰ تا ۱۲ جلسه برای بانوان دارای مشکلات هورمونی نیاز است که ممکن است این جلسات کمتر یا بیشتر شوند. در لیزر موهای زائد مردان بدون مشکلات هورمونی ۸ تا ۱۰ جلسه و آقایان دارای مشکلات هورمونی ۱۰ تا ۱۲ جلسه می‌تواند نیاز باشد.
به جز هورمون‌ها عوامل متعدد دیگری هستند که بر تعداد جلسات لیزر تاثیر می‌گذارند، از جمله:

جلسات لیزر موهای زائد بستگی به نوع پوست دارد

چرخه رشد مو

رشد موی بدن در سه مرحله رشد(آناژن)، ریختن(کاتاژن) و فاز استراحت (تلوژن) انجام می‌گیرد که دوره زمانی شروع تا به پایان رسیدن در نواحی مختلف بدن هر فرد با دیگری متفاوت است. به همین دلیل است که طول چرخه رشد مو در بخش‌های مختلف بدن با یکدیگر متفاوت بوده و تا رسیدن به نتیجه نهایی نیاز است جلسات لیزر در قسمت‌های مختلف بدن تکرار شود.

نوع پوست و مو در تعداد جلسات لیزر

تعداد جلسات لیزر موهای زائد به نوع پوست و مو نیز بستگی دارد. فرد دارای پوست روشن با موهای ضخیم تیره نسبت به فرد دارای پوست گندمگون با موهای نازک روشن نیاز به تعداد جلسات متفاوت‌تری دارد. هرچقدر پوست روشن‌تر و موهای تیره ضخامت بیشتری داشته باشند، جلسات لیزر کمتری نیاز است.

تعداد مو در هر ناحیه

تراکم و میزان مو در هر ناحیه بر تعداد جلسات لیزر تاثیر می‌گذارند. طی هر بار لیزر کردن ریشه و فولیکول‌های مو سست شده که میزان موفقیت‌آمیز بودن آن در تضعیف ریشه‌ها و کمتر شدن تعداد جلسات لیزر موهای زائد تاثیرگذار است. هرچند با انجام لیزر برخی از فولیکول‌های مو از بین رفته ولی احتمال دارد فولیکول‌های غیرفعال دیگری که از پیش در پوست وجود داشته‌اند به دلیل برخورد انرژی دوباره فعال شده و منجر به رشد موهای جدید در همان ناحیه شوند که باعث افزایش تعداد جلسات لیزر مورد نیاز خواهد شد.

تعداد جلسات لیزر بیکینی

بیکینی یکی از نقاطی است که پر تقاضا بوده و نیاز به نظافت دارد. حذف موهای زائد ناحیه تناسلی (بیکینی) علاوه بر زیبایی، ضامن سلامتی نیز خواهد بود از این رو حداقل ۴ جلسه و حداکثر ۱۰ جلسه نیاز است. تعداد جلسات لیزر موهای زائد بیکینی به رنگ پوست و مو و ضخامت آن بستگی دارد که بهترین نتایج برای موهای تیره و درشت حاصل می‌شود.

لیزر زیر بغل چند جلسه لازم دارد؟

زیر بغل یکی از بخش‌های مهم بدن است که با رشد مو میزان تعریق و به دنبال آن بوی نامطبوع بدن افزایش می‌یابد. حذف موهای زیر بغل از طریق لیزر بهترین راه است. تعداد جلسات لیزر موهای زائد لازم برای موهای زیر بغل بین ۶ تا ۸ جلسه است که ممکن است تا ۱۰ جلسه هم نیاز باشد که بسته به نوع پوست و رنگ و ضخامت موی فرد متفاوت خواهد بود.

لیزر موهای زائد پا یک خانم با دستگاه سایناشور

تعداد جلسات لیزر فول بادی

به طور کلی می‌توان نقاط مختلف بدن را لیزر کرد. تعداد جلسات لیزر موهای زائد بدن در نقاط مختلف با یکدیگر متفاوت بوده که در آقایان و بانوان از حداقل ۴ تا حداکثر ۱۲ جلسه طول می‌‌کشد، از جمله:

  • صورت: ۶ تا ۱۲ جلسه
  • جلو و پشت گردن: ۶ تا ۱۲ جلسه
  • لب فوقانی: ۶ تا ۱۰ جلسه
  • چانه: ۶ تا ۱۰ جلسه
  • سینه: ۸ تا ۱۲ جلسه
  • کمر: ۸ تا ۱۲ جلسه
  • شکم: ۴ تا ۱۰ جلسه
  • بازو و دستان: ۸ تا ۱۲ جلسه
  • لیزر ران: ۶ تا ۱۰ جلسه
  • لیزر ساق پا: ۴ تا ۱۰ جلسه
  • مچ و انگشتان پا: ۴ تا ۱۰ جلسه

 

ممکن است فردی نیاز به لیزر کل قسمت‌های بدن یا بیشتر قسمت‌های بدن داشته باشد که در این حالت به آن لیزر فول بادی گفته می‌شود. تعداد جلسات لیزر فول بادی برحسب موهای زائد ناحیه درمان متفاوت است. در بیشتر افراد بین ۳ تا ۶ جلسه اول ریزش موی نیمه دائم تجربه می‌شود بنابراین معمولا ۶ تا ۱۰ جلسه و در افراد دارای مشکلات هورمونی تا ۱۲ جلسه لیزر فول بادی نیاز است. پس از آن ممکن است هر سه تا ۶ ماه یک بار و گاهی سالیانه یک بار فرد نیاز به لیزر کردن کل بدن یا بعضی از نواحی داشته باشد.

تعداد جلسات لیزر هر دستگاه

برای لیزر موهای زائد دستگاه های مختلفی وجود دارند که از نظر کارکرد، توان و طول موج با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. انواع دستگاه‌های لیزر موجود در بازار ایران عبارتند از:

  • دستگاه‌های نوری IPL(آی پی ال): روی پوست‌های حساس و موهای کم‌رنگ طلایی و سفید اثرگذاری بهتری دارد که بیشتر خانگی بوده و فاقد کاربرد کلینیکی است.
  • دستگاه لیزر Nd- YAG (اندینگ، ان‌دی یاگ): برای افراد با پوست تیره، گندمی و سبزه مناسب است.
  • دستگاه لیزر سایناشور: یک دستکاه آمریکایی که با طول موج های مختلف برای انواع پوست مناسب است.
  • دستگاه لیزر Diode (دایود): قابلیت استفاده در پوست‌های سبزه و تیره را هم دارد و در آقایان جوابگو است.
  • دستگاه لیزر Alexandrite (الکساندرایت، الکس): برای پوست‌های سفید تا زیتونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • دستگاه لیزر Ruby (روبی): برای نواحی نازک پوست و اندام‌های کوچک مناسب است.
  • دستگاه لیزر ICE Platina Plus و ICE Platinum (آیس): با تغییر فرکانس می‌توان برای موی بلوند یا روشن و یا موهای نازک و پوست تیره و برنزی استفاده کرد.

تیتانیوم، کندلا و … از دیگر دستگاه‌های لیزر بوده در هر کدام از آن‌ها برای طیف‌های رنگی مختلف پوست اثر می‌گذارند. تاثیر دستگاه‌ها بر تعداد جلسات لیزر موهای زائد به فاز رشد مو، مقدار رنگدانه پوست و مو و همچنین حجم و تراکم مو بستگی دارد.
همچنین تعداد جلسات لیزر توسط هر دستگاه به تغییرات و نوسانات هورمونی از جمله بارداری، قاعدگی، یائسگی و غیره وابسته بوده که عدم توازن در رشد و فعالیت موها اتفاق می‌افتد. برنامه ریزی برای تعداد جلسات مورد نیاز مطابق نظر متخصص پوست و مو بسته به شرایط فرد و نوع دستگاه تعیین می‌شود.

لیزر موهای زائد افرادی که پوست خود را برنز کرده اند

فاصله بین جلسات لیزر موهای زائد

برای رسیدن به نتایج بهینه نیاز است تعداد جلسات لیزر موهای زائد در فواصل معین انجام شود. معمولا فواصل تقریبی ۴ تا ۸ هفته بین جلسات توصیه می‌شود که در جلسات ابتدایی فاصله‌ها کمتر و در جلسات پایانی فاصله‌ها بیشتر است. اگر بین جلسات لیزر، زمان زیادی فاصله بیفتد احتمال اینکه موها وارد فاز بعدی رشد شوند وجود دارد که درمان غیر ممکن خواهد بود در نتیجه ممکن است زمان و تعداد جلسات جبرانی بیشتری طول می‌کشد.
بعضی از فولیکول‌های مو بیش از یک جلسه زمان نیاز دارند تا به طور کامل تخریب شده و توانایی تولید موی جدید را نداشته باشند. با طولانی شدن فواصل جلسات لیزر در بعضی از قسمت‌ها، موها دوباره رشد خواهند کرد.

 جهت تعیین وقت و دریافت مشاوره از طریق راه‌های زیر با ما در ارتباط باشید:

 

کلام آخر
لیزر برای آقایان و بانوان قابل استفاده است که موهای زائد بدن را از ریشه سست کرده و به تدریج باعث کم رنگ شدن آن و کاهش سرعت رشد موها خواهد شد. تعداد جلسات لیزر موهای زائد به عوامل مختلفی بستگی دارد که باید در کلینیک‌های معتبر توسط اپراتور حرفه‌ای زیر نظر پزشک متخصص و دارای مهارت کافی انجام شود تا کمترین عارضه را به دنبال داشته و نتایج مطلوب حاصل شود.

چند روز بعد از اولین جلسه لیزر، موهای زائد می ریزند؟

در هفته ی دوم پس از لیزر شاهد ریزش موهای خود خواهید بود و این ریزش تا یک هفته ادامه خواهد داشت.

چه مدت طول می کشد تا موهای زائد پس از انجام لیزر دوباره رشد کنند؟

در هفته ی سوم برخی از موها دوباره رشد خواهند کرد که با تکرار جلسات نتیجه ی بهتر می گیرد و موها کامل از بین می روند.

آیا بلافاصله بعد از لیزر موهای زائد تغییری در ناحیه ی لیزر شده مشاهده می شود؟

خیر،بلافاصله هیچ تغییری در موهای خود احساس نخواهید کرد،زیرا دیدن نتایج بیشتر و بهتر بعد از لیزر موهای زائد نیاز به صبر دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

نظرات

Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.