درمان شوره سر | انواع شوره سر و دلیل شوره سر چرب

احتمالا برایتان پیش آمده که پس از حمام، در حالی که جلوی آینه با لباس های مرتب برای یک قرار مهم آماده می شدید، دانه های سفید کوچکی لا به لای موها یا روی شانه هایتان آراستگی شما را به هم ریخته باشد و به دنبال درمان شوره سر هر کاری را انجام دهید!

شوره ی سر، مشکلی است که ممکن است بسیاری از ما با آن مواجه شویم. در واقع شوره ی سر، یک اختلال مزمن و متداول پوست سر است که با پوسته پوسته شدن پوست کف سر تشخیص داده می شود. شوره‌ ی سر یک بیماری یا مشکل حاد نیست و از شخصی به شخص دیگر منتقل نمی شود. مشکل اصلی شوره ی سر، این است که ظاهر ناخوشایندی ایجاد می کند. حتی در بعضی افراد باعث کمبود اعتماد به نفس و اختلال در روابط اجتماعی می شود. از این رو درمان شوره ی سر، برای افرادی که به ظاهر خود اهمیت می‌دهند، یک دغدغه‌ ی بزرگ است.

شوره سر

شوره ی سر (Dandruff) چیست؟

شوره سر یکی از مشکلات پوستی است که بنا به دلایل متعددی بروز می‌کند و معمولا با خارش و پوسته‌های سفید روی سر شناخته می‌شود. حل این مشکل نیز کار چندان سخت و دشواری نیست تنها کافیست علت آن را کشف کنید تا بتوانید درمان متناسب با آن را اعمال کرده و از شر شوره سر خلاص شوید. در این مقاله با ما همراه باشید چرا که قصد داریم شما را با انواع دلایل و راههای درمان شوره سر آَشنا سازیم.

شوره سر (pityriasis capitis) اصطلاحی است که برای توصیف پوسته‌پوسته شدن ساده پوست روی پوست سر به کار می‌رود. حدود ۵۰ درصد از افراد در مقطعی از زندگی خود با این مشکل مواجه می‌شوند، این پوسته‌ها ممکن است روی لباس فرد و یا روی شانه وی دیده شوند، هرچند که این مشکل پوستی قابلیت انتقال به سایر افراد را نداشته و خطر سلامتی برای فرد در پی ندارد ولی از نظر ظاهری و زیبایی ممکن است برای افراد خجالت‌آور باشد. شستشوی منظم با شامپوی ض شوره یکی از انواع روش‌های درمان شوره سر است.

شوره سر در واقع لایه بالایی پوست است که به طور مداوم در حال ریزش و تجدید است. زمانی که سلول‌ها یکی‌یکی و به آرامی می‌ریزند، معمولا پوست جدا شده سر به چشم نیامده و مشکلی ایجاد نمی‌کند ولی التهاب پوست سر ممکن است باعث چسبیدن سلول‌ها به هم شود، هنگامی که توده‌های بزرگی از سلول‌های پوستی ریخته می‌شوند، پوسته‌های قابل مشاهده ممکن است روی شانه‌ها به خصوص هنگام پوشیدن لباس‌های تیره یا روی پوست سر دیده شوند، زیرا موها پوست پوسته‌پوسته شده را به دام می‌اندازند.

در واقع شوره ی سر، به دلیل تجمع سلول‌های مرده ی پوست در موها به وجود می آید. اسکالپ سر مدام در حال بازسازی سلولی است. سلول های خارجی ترین لایه ی پوست (اپیدرم) از بین می‌روند و نیاز به جایگزین دارند. به این ترتیب، سلول‌های مرده ی پوست می ریزند و به صورت پوسته ‌پوسته‌ های سفید رنگی روی مو ها ظاهر می شوند. شوره ی سر خطرناک و تهدید کننده نیست. عارضه ای به همراه ندارد، اما ممکن است گاهی دچار خارش پوست کف سر شوید. هر فردی و در هر سنی می تواند دچار شوره ی سر شود، اما در جوانان و افراد میان ‌سال شایع تر است.

انواع شوره سر

انواع مختلفی از شوره سر وجود دارند که با تشخیص آنها از سوی پزشک روش‌های درمانی بر پایه دلیل ایجاد آنها تعیین و روی فرد اعمال می‌شود. در ادامه به ذکر ۴ دلیل عمده بروز این مشکل پوستی خواهیم پرداخت.

شوره سر ناشی از نوعی قارچ

شوره سر ناشی از وجود قارچی به نام مالاسزیا به ویژه در میان بزرگسالان بسیار شایع است ولی خوشبختانه مسری نیست. این قارچ از چربی پوست سر تغذیه کرده و اسید اولئیک از خود روی پوست بر جای میگذارد، افرادی که به این اسید چرب حساسیت دارند بدنشان با تجدید سریع سلول‌های پوستی به این ماده واکنش نشان می‌دهد و به همین دلیل سلول‌های مرده پوست از سر جدا شده و پوست به صورت پوسته‌پوسته ظاهر می‌شوند و شما خارش پوست سر را تجربه خواهید نمود. بهترین روش برطرف کردن شوره سر قارچی استفاده از شامپوهای حاوی عامل ضد قارچ مثل سولفید سلنیوم است.

شوره سر بر پایه چربی

یکی از عوامل جدی بروز شوره سر، درماتیت سبورئیک (SD) است که یک بیماری التهابی پوستی است که بر نواحی سبوره‌ای بدن (معروف به چرب‌ترین مناطق آن، یعنی پوست سر) تأثیر می‌گذارد. این مشکل بنا به علل مختلفی چون مشکلات تغذیه‌ای، بیماری‌های نقص ایمنی، ژنتیک، تولید بیش از حد سبوم و … بروز می‌کند، که پزشک این مشکل را از رنگ و ظاهر تکه‌های جدا شده از پوست سر که معمولا زرد رنگ و بزرگتر از سایر انواع شوره‌ها هستند تشخیص می‌دهد.

در لایه ی زیرین پوست سر، غده های تولید کننده ی سبوم وجود دارند. سبوم نوعی چربی است که پوست سر را مرطوب نگه می دارد و از آن محافظت می‌کند. اگر غده های چربی بیش از اندازه سبوم تولید کنند، پوست سر چرب می شود. سبوم بیش از حد، پوست سر را تحریک کرده و زمینه ساز تشکیل شوره‌ های پوسته پوسته ای می شود. معمولا این شوره های پوسته پوسته ای از شوره ی خشک بزرگتر است و زرد رنگند. اگر شوره ی چرب پیشرفت کند، درماتیت سبورئیک یا همان اگزمای سبورئیک ایجاد می شود.


همچنین ببینید: علت خارش بدن در شب


شوره سر مرتبط با خشکی سر

اگر شما جزء افرادی هستید که در زمستان پوستتان خشک می‌شود پس بایستی انتظار بروز شوره سر و ایجاد پوسته‌های سفید روی سرتان را داشته باشید. خشکی پوست سر می‌تواند در اثر تغییرات دما، کهولت سن یا حتی درماتیت تماسی ناشی از واکنش التهابی به محصولات مراقبت از مو ایجاد شود. درمان پوست سر خشک مانند درمان هر پوست خشکی است، در این موارد علاوه بر ماسک‌های مرطوب کننده مو که پوست سر را می‌پوشانند، استفاده از شامپوی حاوی مواد مرطوب‌کننده مانند کره شی و روغن آرگان نیز توصیه می‌شود.

شوره ی خشک که متداول ‌ترین نوع شوره است، در سرما شدت می گیرد. همچنین شستن بیش از حد موها به خصوص با آب داغ ، استفاده از شامپوی نا مناسب و قرار گرفتن در معرض اختلاف دمای شدید محیط می‌تواند پوست سرتان را خشک کند. شوره ی خشک معمولا به صورت پوسته ‌هایی سفید و ریز ظاهر می شود و گاهی با خارش خفیف همراه است. اگر همراه با شوره‌ های خشک، خارش غیر قابل تحمل و شدید دارید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. چون این حالت می تواند علامتی از یک بیماری پوستی جدی‌تر باشد. هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کرده و درمان مناسب را دریافت کنید، راحت تر از پیشرفت آن جلوگیری می شود.

شوره سر مرتبط با وضعیت پوست

شوره سر همچنین ممکن است ناشی از بیماری‌های پوستی رایج، از جمله پسوریازیس و اگزما باشد.

علائم و نشانه‌های بروز شوره سر چیست؟

علائم و نشانه‌های بروز شوره سر کاملا مشخص و واضح است. اصلی‌ترین نشانه آن پوسته پوسته شدن پوست سر است که به دلیل جدا شدن سلول‌های مرده از کف سر ایجاد می‌شود و شما آنها را به صورت دانه‌های سفیدی روی شانه و یا لباس و حتی موی سر خود مشاهده می‌کنید. البته بسته به علت بروز آن از فردی به فرد دیگر ممکن است نشانه‌هایی چون خارش پوست سر، دیده شدن پوسته‌های چرب یا خشک روی پوست سر و در موارد شدیدتر برجستگی‌های متمایل به زرد تا قرمز در امتداد خط مو نیز دیده شوند.

علل ایجاد شوره سر چیست؟

شوره ی سر به دلایل مختلفی ظاهر می شود که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم.

خشکی پوست سر

در اکثر موارد، شوره ی سر در افرادی که پوست‌شان خشک است، ظاهر می‌شود. این پوسته‌ ها اغلب بسیار کوچک‌ و خشک هستند. به همین دلیل توصیه می شود تا جای ممکن کارهایی که باعث خشک شدن پوست سر می‌شود را انجام ندهید.

بیماری‌های پوستی

اگزما، پسوریازیس و عفونت ‌های قارچی از جمله بیماری‌ های پوستی هستند که عامل بروز شوره ی سر یا تشدید آن می باشند.

رژیم غذایی نامناسب

کمبود مواد ضروری مورد نیاز بدن، مانند انواع ویتامین ها یکی از دلایل ایجاد یا تشدید شوره ی سر است. اگر سطح روی، ویتامین‌ های گروه B و امگا ۶ در بدن شما پایین باشد، بیشتر در معرض ابتلا به شوره ی سر هستید. کم آبی و دهیدراته شدن بدن نیز از عوامل موثر در بروز شوره ی سر است. مصرف الکل، استعمال دخانیات و سیگار هم بسیار تاثیرگذارند.


همچنین ببینید: هیالورونیک اسید چیست؟


سن

برخلاف اکثر بیماری های مرتبط با پوست و مو که با افزایش سن آغاز یا تشدید می‌شوند، شوره ی سر در جوانان و میان ‌سالان بیشتر دیده می شود. حتی نوعی شوره ی سر وجود دارد که در نوزادان دیده می شود و شوره ی سر گهواره نام دارد.

عدم تعادل هورمونی

عدم تعادل هورمونی هم ممکن است باعث ایجاد شوره ی سر یا تشدید آن شود. این فاکتور بر آقایان تاثیرگذارتر است. اما ممکن است در خانم ها نیز به دلیل یائسگی یا بارداری اتفاق بیفتد.

بیماری‌های زمینه‌ای

ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای نیز یکی دیگر از دلایل متداول ایجاد شوره ی سر در افراد است. بیماری‌هایی همچون سکته ‌های مغزی و قلبی، صرع، پارکینسون، افسردگی، اختلالات اشتها یا اضافه‌ وزن از دلایل موثر بر ایجاد شوره ی سر می باشند.

بیماری های پوستی ناشی از قارچ

قارچ پوستی به نام مالاسزیا وجود دارد که از چربی پوست تغذیه می‌کند. اگر فردی با بیماری‌ یا شرایط خاص و سیستم ایمنی ضعیف به این قارچ مبتلا شود، به علت تحریک پوست و ترکیب با چربی پوست سر، شوره ها ظاهر می شوند.

شانه نزدن موها به ‌طور منظم

توصیه می کنیم روزانه و به ‌طور منظم موهای خود را شانه کنید. شانه زدن ملایم و آرام موها مانع از تجمع سلول‌ های مرده و تشکیل شوره می شود، چون سلول ‌های مرده ی پوست را از بین می‌برد. توجه داشته باشید که برای این کار باید حتما از شانه ی مناسب استفاده کنید.

ابتلا به درماتیت سبورئیک یا اگزمای سبورئیک

درماتیت سبورئیک یک نوع بیماری التهاب پوستی است. این التهابات پوستی معمولا دربخش هایی که غدد تولید کننده ی چربی زیادی دارند ایجاد می شود. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، پوستشان ملتهب و قرمز، چرب و پر از پوسته ‌پوسته ‌های سفید و زرد رنگ است. تحریک پذیری بالای پوست این بیماران موجب می شود که پوستشان بیشتر مستعد شوره ی سر باشد. در این افراد شوره ی مو علاوه بر موهای سر، ممکن است در پشت گوش، ابروها، سینه و دیگر قسمت‌های دیگر بدن که پوشیده از مو هستند هم دیده شود.

مخمرها

افزایش مخمرهای پوست سر نیز می تواند یکی از علل به وجود آمدن شوره ی سر باشد. از آن جا که نور خورشید مخمرها را از بین می برد، مخمرها در فصل زمستان که اشعه ی خورشید ضعیف‌ تر است، بیشتر رشد می کنند. به همین دلیل در تابستان احتمال بروز شوره ی سر ناشی از مخمرها کمتر است.

اضطراب و استرس

اضطراب و استرس نیز از عواملی است که بر کیفیت و سلامت پوست و مو بسیار تاثیرگذار است. استرس و فشارهای عصبی باعث ایجاد مشکلات و بیماری های پوست و مو می شود. بر اساس مطالعات انجام شده، مدیریت استرس در روند بهبود شوره ی سر موثر می باشد.

استفاده از شامپو یا محصولات مراقبتی نامناسب

اگر شامپو یا محصول مراقبت از مویی که استفاده می کنید، مناسب پوست سر شما نباشد، پوست را تحریک می کند. این حالت باعث تشکیل شوره می شود. توجه داشته باشید که شامپو یا هر محصول مراقبتی مو که استفاده می کنید، مثل نرم کننده و سرم ها، باید با نوع پوست و موی شما سازگار باشد.

عدم شست‌ و شوی مناسب موها

شست ‌و شوی مناسب موها چربی اضافه و سلول ‌های مرده ی پوستی جمع شده روی پوست سر را از بین می برد و از تشکیل شوره جلوگیری می کند. از طرفی شست و شوی بیش از حد زیاد چربی طبیعی پوست سر را از بین برده و آن را خشک می کند. برخی افراد نیاز دارند روزانه موهای خود را با شامپو بشویند، در حالی که شست و شوی مداوم برای بعضی مضر است. توصیه می کنیم نوع پوست و موی خود را بشناسید، و متناسب با آن برای شست و شو اقدام کنید.

آیا شوره سر خطرناک است؟

به طور کلی شوره ی سر خطرناک نیست. عارضه ی خاصی ندارد و فقط گاهی بیمار احساس خارش می کند. اما اگر شوره ی سر با عوارض زیر همراه شد، حتما به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

  • شوره و خارش آزاردهنده و طولانی مدت
  • نشانه های عفونت مثل قرمزی، تورم، التهاب یا حساس شدن پوست به لمس
  • نشانه های اگزما، پسوریازیس یا بیماری‌های پوستی دیگر

شوره ی سر در نوزادان

شوره ی سر مختص سن خاصی نیست و حتی ممکن است در نوزادان هم دیده شود. معمولا شوره ی سر از دو ماهگی نوزاد بروز می کند. پوست سر نوزاد را به آرامی با یک شامپوی ملایم مثل شامپو بچه بشویید. می توانید از روغن کودک هم برای درمان شوره ی نوزاد استفاده کنید. شوره ی سر نوزادان در اکثر موارد چند هفته یا چند ماه بعد از بین می رود. اما اگر این حالت ادامه دار شد یا با عفونت و خارش، ترک‌خوردگی پوست، تورم یا خونریزی همراه شد، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.


همچنین ببینید: علت کاهش مو در زنان


شوره ی سر را چگونه درمان کنیم؟

بهترین اقدام برای درمان شوره ی سر، مراجعه به پزشک متخصص پوست و مو است. پزشک متخصص با بررسی وضعیت شما، علت اصلی ایجاد شوره را تشخیص داده و بهترین درمان را ارائه می دهد. ممکن است پزشکتان تشخیص دهد که مشکل شما با درمان‌ های خانگی و بدون نیاز به استفاده از شامپوهای مخصوص یا داروها، حل خواهد شد. اما در موارد جدی تر دارو یا شامپوهای مخصوص تجویز می شود. در مرکز پوست و موی دکتر رابط، پس از بررسی عوامل مختلف مانند سن، علت ایجاد و شدت شوره و بیماری های زمینه ‌ای، مناسب ترین طرح درمان برای شما تشخیص داده می شود.

هر چند در بسیاری از موارد برای درمان شوره سر نیازی به مداخله پزشک نبوده و با راهکارهای خانگی درمان شوره سر می‌توان از شر این مشکل خلاص شد ولی گاهاً در موارد شدیدتر نیاز است که به پزشک مراجعه کرده و از داروها و شامپوهای مخصوص استفاده کنید. معمولا پزشک متناسب با سن، شرایط زمینه‌ای، علت ایجاد، شدت شوره بهترین راهکار درمانی را برای شما ارائه می‌دهد.

بهترین روش برطرف کردن شوره سر استفاده از شامپوهای ضد شوره است، این شامپوها به دلیل دارا بودن برخی مواد خاص در ترکیباتشان می‌توانند در رفع مشکل پوستی شما موثر واقع شده و شوره سر را از بین ببرند. برخی از این محصولات حاوی کلیمبا یا سلنیوم سولفاید برای کنترل پوسته‌پوسته شدن و خارش پوست سر هستند ولی لازم است قبل از استفاده از این ترکیبات برای اثرگذاری بیشتر حتما موهای خود شانه کنید تا شوره‌های موجود در آن را پاک کنید.

هر کدام از شامپوهای ضدشوره به خاطر وجود مواد خاص در ترکیباتشان به نوعی عوامل ایجاد شوره سر را از بین می‌برند به عنوان مثال شامپوهای حاوی سلنیوم سولفاید تولید روغن‌های طبیعی غدد پوستی را کاهش می‌دهند یا شامپوهای حاوی پیریتیون سرعت رشد مخمرها را تا حدود زیادی کاهش داده و شوره سر را کنترل و یا درمان می‌کنند.

قطران زغال‌سنگ، یک ترکیب ضدقارچی طبیعی، از دیگر مواد موجود در شامپوهای ضدشوره است که می‌تواند از تشکیل سلول‌های پوستی اضافی پیشگیری کند. البته استفاده از هر کدام از محصولات ذکر شده بایستی طبق دستور پزشک و در مدت زمان مشخصی استفاده شود در غیر اینصورت و در طولانی مدت می‌تواند موجبات آسیب به موها و پوست سر را فراهم کند.

در ادامه ی این مطلب راه کارهایی را برای درمان شوره ی سر پیشنهاد می دهیم.

مصرف محصولات حاوی مواد شیمیایی و ناسازگار با موها را به حداقل برسانید!

شامپوها و محلول های ضد شوره ی متنوعی در داروخانه ها موجود است. اما همه ی آن ها برای شما مناسب نیستد چون هر کدام ترکیبات مختلفی دارند. مصرف محصول نامناسب، نه تنها شما را درمان نمی کند، بلکه ممکن است به پوست و موهایتان آسیب برساند. پزشک متخصص تشخیص می دهد که چه نوع شامپو یا محلولی برای شما موثر است.

به علاوه، رنگ کردن مداوم موها، مخصوصا دکلره کردن، پوست سر را تحریک کرده و شوره ی سر می ایجاد کند. توصیه می کنیم به طور دائم موهای خود را رنگ نکنید و مدتی به آن ها استراحت دهید تا بازسازی و ترمیم شوند.

شست‌وشوی منظم موها

بسته به میزان چربی و نوع پوست و موها، تعداد دفعاتی که هر فرد نیاز به شست‌ و شوی موهای خود دارد، با فرد دیگر متفاوت است. به هر حال توجه داشته باشید که آلودگی ها روی پوست سرتان نمانند و به طور مرتب موهایتان را با شامپوی مناسب به خوبی بشویید.

شستشوی منظم مو باعث جلوگیری از شوره سر می شود.

استفاده از شامپوهای ضد شوره

شامپوهای ضد شوره ی دارای سلنیوم سولفاید یا کلیمبا پوسته‌ پوسته شدن و خارش پوست سر را به خوبی کنترل می کنند و برای درمان شوره ی سر خفیف کاملا موثرند. شامپوهای که حاوی سلنیوم سولفاید هستند، تولید چربی های طبیعی غدد پوستی و سبوم را کاهش می‌ دهند.

توصیه می شود برای اثربخشی بهتر قبل از استفاده از این شامپوها، پوسته‌ ها را جدا کنید. با استفاده از یک شانه یا برس مناسب موها را با ملایمت شانه بزنید تا شوره ها از موها جدا شوند. دقت کنید که به هیچ عنوان به پوست سر ضربه نزنید تا از تحریک بیشتر پوست جلوگیری شود.

موهای خود را به طور مرتب شانه بزنید

یک شانه‌ ی مناسب تهیه کنید و به آرامی و ملایمت موهایتان را شانه بزنید. این کار را به طور مرتب انجام دهید تا سلول‌ های مرده ی پوستی و شوره ها از بین بروند.

درمان شوره ی سر چه مدت زمان می برد؟

اگر علت شوره ی سر اگزمای سبورئیک باشد، درمان طولانی تر خواهد بود. پزشک معمولا برای درمان این نوع شوره ی سر، شامپوهای حاوی سورفاکتانت را تجویز می‌کند. شامپوهای حاوی سورفکتانت برای درمان انواع شوره (شوره ی چرب، شوره ی خشک، کف سر چرب با ساقه ی خشک یا کف سر چرب با ساقه ی چرب) موثر هستند. توجه داشته باشید که باید کاملا مطابق دستور پزشک از این شامپوها یا هر داروی تجویزی دیگر عمل کنید. ممکن است پزشک پس از مدتی تشخیص بدهد که می توانید از شامپوهای معمولی استفاده کنید.

مرکز پوست و موی دکتر رابط آماده ی ارائه ی مناسب ترین مشاوره و درمان در خصوص شوره ی سر و سایر مشکلات مرتبط با پوست و مو می باشد.

انواع درمان‌های خانگی خلاصی از شر شوره سر چیست؟

از جمله راه‌های درمان شوره سر افراد می‌توان به درمان شوره سر خانگی اشاره کرد که با استفاده از مواد کاملا طبیعی که اکثرا در خانه همه افراد یافت می‌شود انجام می‌گیرد. از جمله این روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

روغن درخت چای

روغن درخت چای حاوی ترکیبی به نام terpinen-4-ol است که دارای خواص ضدمیکروبی قوی است. این روغن حاوی غلظت بالایی از ترپینن-۴-اول ممکن است با سرکوب رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها روی پوست سر به کاهش شوره سر کمک کند. فقط استفاده مستقیم از روغن درخت چای روی پوست سر می‌تواند باعث التهاب یا بثورات پوستی شود، بنابراین افرادی که علاقه‌مند به استفاده از روغن درخت چای برای درمان شوره سر هستند، می‌توانند با اضافه کردن چند قطره به شامپوی معمولی خود درمان را شروع کنند.

تغییرات رژیم غذایی

شاید عدم رعایت رژیم غذایی سالم دلیل مستقیم بروز شوره سر نباشد ولی می‌تواند علائم آن را تشدید کند. بنابراین مصرف میوه‌ها و سبزیجات حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های ضروری می‌تواند به کاهش التهاب پوست سر و به دنبال آن شوره سر کمک کند. یکی از مهمترین ویتامین‌هایی که کمبود آن منجر به چندین اختلال پوستی از جمله درماتیت سبورئیک می‌شود بیوتین است که در مواد غذایی چون جگر، زرده تخم مرغ، آجیل، ماهی سالمون یافت می‌شود.

کاهش استرس

استرس نقش مهمی در سلامت کلی فرد دارد. استرس طولانی مدت می‌تواند باعث افزایش فشار خون، ضربان قلب و التهاب شود. اگرچه استرس ممکن است مستقیماً باعث اختلالات پوستی نشود، اما می‌تواند باعث بدتر یا تحریک اختلالات موجود شود.

روغن بادرنجبویه

روغن علف لیمو دارای خواص ضدمیکروبی و ضدالتهابی است که ممکن است به کاهش علائم شوره سر کمک کند. فقط حتما قبل از استفاده آن را رقیق کنید تا از تحریکات پوستی در امان باشید.

ژل آلوئه ورا

آلوئه‌ورا یک گیاه آبدار است که ژل موجود در برگ‌های آن حاوی چندین ترکیب فعال زیستی مانند اسیدهای‌آمینه و آنتی‌اکسیدان‌ها است که ممکن است شوره سر را کاهش دهد. ژل آلوئه‌ورا در حفظ رطوبت پوست، بهبود زخم ، کاهش التهاب موثر بوده و می‌تواند به افراد مبتلا به علائم شوره سر مانند خارش پوست سر کمک کند.

اسیدهای چرب امگا ۳

کمبود این اسید چرب می‌تواند منجر به علائم نامطلوب مانند شوره سر، ناخن‌های شکننده و خشکی پوست شود. پس حتما استفاده از غذاهای حاوی مقادیر زیادی امگا ۳ شامل ماهی آزاد، ماهی خال مخالی و گردو را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

 

خدمات دکتر رابط برای درمان شوره سر

در این مطلب که در مورد شوره سر به نگارش درآمده است تلاش شد تا به متداول ترین پرسش ها در این زمینه پاسخ داده شود. همانطور که گفته شد در برخی از مواقع این مشکل نیاز به بررسی های اساسی توسط پزشک متخصص دارد. لذا مراجعه به پزشکان زبده برای تشخیص صحیح علت خارش از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر برای حل این مشکل به دنبال متخصص پوست و مو و کلینیک تخصصی می گردید، بد نیست بدانید کلینیک دکتر رابط به عنوان یکی از بهترین ها در تهران شناخته می شود. این مجموعه بسیاری از خدمات زیبایی و درمانی در زمینه پوست و مو را با بالاترین کیفیت به مراجعان و بیماران ارائه می دهد.

 جهت تعیین وقت و دریافت مشاوره از طریق راه‌های زیر با ما در ارتباط باشید:

 

سوالات متداول

چگونه می‌توان از بروز شوره سر پیشگیری کرد؟

راه‌های پیشگیری از بروز شوره سر مختلفی وجود دارند که شما عزیزان با توجه به وضعیت پوست سر خود می‌توانید از آنها استفاده کنید. به عنوان مثال اگر شما فردی هستید که پوست سرتان چرب است احتمالا استفاده از یک شامپوی حاوی پاک‌کننده ملایم و ماساژ پوست سر به هنگام شستشو به شما در پیشگیری از بروز شوره سر کمک کند. یا در صورتی که جزء افراد مستعد بروز شوره سر هستید و از شامپوهای OTC یا بدون مجوز پزشک استفاده می‎‌کنید بهتر است با متخصص پوست خود در مورد اینکه چند بار از این محصول برای نگهداری و پیشگیری استفاده کنید صحبت کنید. در نهایت اینکه تغییر سبک زندگی، از جمله مصرف مواد غذایی سالم و سرشار از ویتامین‌ها و مواد غذایی مورد نیاز بدن از جمله امگا ۳، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و استفاده کمتر از محصولات آرایشی مو می‌تواند به جلوگیری از بروز شوره سر کمک کند.

آیا شوره سر ارتباطی با ریزش مو دارد؟

اینکه شوره سر به طور مستقیم بر ریزش مو تاثیر ‌می‌گذارد یا نه مشخص نیست به هر حال از آنجائیکه این مشکل پوستی دارای برخی عوارض جانبی چون خارش پوست سر است ممکن است در اثر خراش‌هایی که از سوی فرد بر پوست سر اعمال می‌شود نهایتا منجر به وارد شدن هر نوع آسیب به موها شوند. از سوی دیگر همانطور که گفته شد عوامل مختلفی در بروز این مشکل پوستی نقش دارند از جمله بیماری‌های پوستی، رژیم غذایی، نقص سیستم ایمنی، استرس، مصرف برخی محصولات غیراستاندارد و … که هر کدام از این عوامل سوای از شوره سر می‌توانند بر رشد و یا استحکام موها تاثیر گذاشته و منجر به ریزش موی فرد شوند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

نظرات

Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.