بوتاکس زیر بغل، تزریق بوتاکس برای درمان علائم تعریق شدید زیر بغل (هیپرهیدروزیس اولیه زیر بغل) زمانی که داروهای مورد استفاده روی پوست (محلی) به اندازه کافی در افراد ۱۸ سال و بالاتر کارایی کافی ندارند، به پوست تزریق می شود. البته در رابطه با این که آیا بوتاکس برای تعریق شدید در جایی غیر از زیر بغل بی خطر است یا موثر هنوز نتایجی به دست نیامده است.

  • تزریق درمانی بوتاکس
  • دوران نقاهت کوتاه مدت
  • بهترین متخصص تزریق بوتاکس
  • کمترین عوارض تزریق
botox1

درخواست نوبت یا وقت مشاوره

لطفا نام و شماره موبایل خود را در فرم زیر وارد کنید

دریافت مشاوره

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

کاربرد بوتاکس برای کنترل تعرق بیش از حد زیر بغل

در سال ۲۰۰۴، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) بوتاکس (onabotulinumtoxinA) را برای درمان هایپرهیدروزیس اولیه زیر بغل (تعریق بیش از حد زیر بغل) در بیمارانی که قادر به تسکین با استفاده از ضد تعریق نیستند، تأیید کرد. بوتاکس متعلق به شرکت AbbVie است و مطالعه شده ترین برند سم بوتولینوم در جهان است. بوتاکس برای درمان مجموعا هشت بیماری در ایالات متحده تایید شده است و اولین تاییدیه FDA خود را در سال ۱۹۸۹ دریافت کرد. در طول سال ها، از بوتاکس برای درمان میلیون ها بیمار مبتلا به شرایط مختلف، از جمله اسپاستیسیتی و اختلالات حرکتی استفاده شده است. همچنین جالب است بدانید که حداقل ۲۰ کشور بوتاکس را برای درمان تعریق بیش از حد زیر بغل تایید کرده اند.

عوارض تزریق بوتاکس زیر بغل

بوتاکس ممکن است عوارض جانبی جدی ایجاد کند که می تواند زندگی را تهدید کند. در صورت بروز هر یک از این مشکلات در هر زمان (ساعت تا هفته) پس از تزریق بوتاکس فوراً به پزشک مراجعه کنید. از جمله عوارض تزریق بوتاکس زیر بغل می توان به موارد زیر اشاره نمود: مشکلات بلع، صحبت کردن یا تنفس به دلیل ضعیف شدن ماهیچه های مرتبط که می تواند شدید باشد و حتی منجر به مرک شود. اگر این مشکلات از قبل از تزریق وجود داشته باشد، در معرض بالاترین خطر قرار دارید. مشکلات بلع ممکن است چندین ماه ادامه داشته باشد. انتشار اثرات سمی اثر سم بوتولینوم ممکن است نواحی دور از محل تزریق را تحت تأثیر قرار دهد و علائم جدی ایجاد کند از جمله: از دست دادن قدرت و ضعف عضلانی سراسری، دوبینی، تاری دید و افتادگی پلک، گرفتگی صدا یا تغییر یا از دست دادن صدا، مشکل در بیان واضح کلمات. ، از دست دادن کنترل مثانه، مشکل در تنفس و مشکل در بلع. هنگامی که بوتاکس در دوز توصیه شده برای درمان تعریق شدید زیر بغل استفاده شده باشد، مورد جدی تایید شده ای از انتشار اثر سم به دور از محل تزریق وجود ندارد. و در این رابطه نگرانی شما را تهدید نمی کند. بوتاکس ممکن است ظرف چند ساعت تا چند هفته پس از مصرف بوتاکس باعث کاهش قدرت یا ضعف عمومی عضلانی، مشکلات بینایی یا سرگیجه شود. اگر این اتفاق افتاد، از انجام فعالیت های سنگین مانند رانندگی و … خودداری نمایید. سایر عوارض جانبی بوتاکس عبارت اند از: خشکی دهان، ناراحتی یا درد در محل تزریق، خستگی، سردرد، گردن درد، مشکلات چشمی، دوبینی، تاری دید، کاهش بینایی، افتادگی پلک، تورم پلک ها، خشکی چشم ، ابروهای افتاده و … می باشد.

حساسیت به تزریق بوتاکس زیر بغل

اگر به هر یک از مواد تشکیل دهنده بوتاکس حساسیت دارید (برای مواد تشکیل دهنده به راهنمای دارویی مراجعه کنید) از مصرف بوتاکس خودداری کنید. یک عفونت پوستی در محل تزریق بوتاکس، کوچک ترین عارضه ای است که ممکن است شما در صورت حستسیت به بوتاکس تجربه نمایید. البته لازم به ذکر است که دوز BOTOX با سایر محصولات سم بوتولینوم یکسان یا قابل مقایسه نیست. واکنش های آلرژیک جدی و/یا فوری از جمله خارش، قرمزی پوست، خس خس سینه، علائم آسم یا سرگیجه یا احساس ضعف نیز از جمله عوارض طبیعی بوتاکس می باشند که با گذشت زمان و رعایت مراقبت های بعد از بوتاکس به زودی بر طرف خواهند شد. در صورت مشاهده ی علائم شدید تر فوراً کمک پزشکی دریافت کنید. و همچنین از تزریق بیشتر بوتاکس خود داری نمایید.

تاثیر بیماری های زمینه ای بر عوارض تزریق بوتاکس زیر بغل

قبل از اقدام به تزریق بووتاکس زیر بغل در مورد تمام بیماری های عضلانی یا عصبی خود مانند ALS یا بیماری لو گریگ، میاستنی گراویس یا سندرم لامبرت ایتون به پزشک خود اطلاع دهید، زیرا ممکن است در معرض خطر عوارض جانبی جدی از جمله مشکل در بلع و دشواری در تنفس ناشی از دوزهای معمولی بوتاکس باشید.  در مورد تمام شرایط پزشکی خود به پزشک خود بگویید، از جمله اگر مشکلات خونریزی دارید یا داشته اید. همچنین اگر برنامه هایی برای انجام عمل جراحی دارید، پزشک خود را از این موضوع مطلع نمایید. در صورتی که باردار هستید یا قصد بارداری دارید (معلوم نیست که آیا بوتاکس می تواند به جنین شما آسیب برساند یا خیر) بهتر است که این موضوع را در جلسه ی مشاوره ی قبل از تزریق بوتاکس مطرح نمایید. همچنین در رابطه با این که آیا شیر مادر می تواند تحت تاثیر تزریق بوتاکس قرار بگیرد ی نه نتایج وجود ندارد. به همین خاطر در صورتی که شیر ده هستید، این به شما بستگی دارد که در آن دوران تزریق بوتاکس انجام دهید و یا خیر.

جلسه ی مشاوره ی پیش از تزریق بوتاکس زیر بغل

در جلسه ی مشاوره ی پیش از تزریق بوتاکس زیر بغل در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید، از جمله داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین ها و مکمل های گیاهی به پزشک خود اطلاع دهید. استفاده از بوتاکس همراه با برخی داروهای دیگر ممکن است عوارض جانبی جدی ایجاد کند. تا زمانی که به پزشک خود نگفتید که در گذشته بوتاکس® دریافت کرده اید، داروی جدیدی را شروع نکنید.

اگر در ۴ ماه گذشته هر گونه محصول سم بوتولینوم دیگری دریافت کرده اید به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین به پزشک خود بگویید که دقیقا کدام نوع محصول بوتاکس را دریافت کرده اید. همچنین جالب است بدانید که باید مواردی جزئی چون مصرف یک آنتی بیوتیک یا تزریق شل کننده های عضلانی، مصرف داروی آلرژی یا سرماخوردگی؛ استفاده از داروی خواب یا مصرف محصولاتی چون آسپرین یا داروهای رقیق کننده خون و … را قبل از تزریق بوتاکس به پزشک متخصص زیبایی خود باید بیان نمایید.

خانمی که برا یجلوگیری از تعرق زیر بغل قصد بوتاکس دارد

چگونگی تاثیر بوتاکس در جلوگیری از تعرق بیش از حد زیر بغل

Onabotulinumtoxin یک پروتئین طبیعی و خالص با توانایی مسدود کردن موقت ترشح ماده شیمیایی است که مسئول “روشن کردن” غدد تعرق بدن می باشد. با مسدود کردن یا قطع کردن این پیام رسان شیمیایی، سم بوتولینوم تعریق را در ناحیه ای که در آن تزریق شده است، خاموش می کند. تزریق بوتاکس بسیار کم عمق است، به این معنی که دارو درست زیر سطح پوست، جایی که تزریق می شود، باقی می ماند. تحقیقات نشان می‌دهد که درمان تعریق بیش از حد زیر بغل، دست‌ها، پاها، سر و صورت (جمجمه‌ ی صورت) و سایر نواحی نسبتاً کوچک بدن (مانند زیر سینه‌ ها) با آنابوتولینوم توکسین A بی ‌خطر و مؤثر است.

نتایج تزریق بوتاکس زیر بغل

هنگامی که از بوتاکس برای درمان تعریق بیش از حد زیر بغل استفاده می شود، تقریبا ۸۲-۸۷٪ در تعریق افراد کاهش مشاهده می شود. نتایج تزریق بوتاکس زیر بغل تقریباً ۲ تا ۴ روز پس از درمان قابل توجه است و اثرات کامل معمولاً در عرض ۲ هفته پس از تزریق مشاهده می شود. میزان ماندگاری نتایج تزریق بوتاکس زیر بغل معمولاً ۴ تا ۱۲ ماه طول می کشد، اما برخی مطالعات نشان داده اند که می تواند تا ۱۴ ماه نیز ادامه داشته باشد. البته که این میزان ماندگاری به عواملی چون شرایط بنی فرد، رژیم غذایی و … بستگی دارد. آمارهای اضافی از مطالعات تحقیقاتی منتشر شده نشان داده است که درمان مکرر بوتاکس برای هیپرهیدروزیس بی‌خطر و مؤثر است و به طور مداوم منجر به بهبود معنی ‌دار و طولانی‌ مدت در علائم، عملکرد روزانه و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به تعریق بیش از حد زیر بغل می‌ شود. درمان بوتاکس برای هایپرهیدروزیس نیز از نظر علمی ثابت شده است که بهره وری در محل کار را بهبود می بخشد. در حالی که تعریق یک عملکرد ضروری بدن برای کنترل دما است، نواحی موضعی بدن تنها درصد کمی از غدد عرق بدن را در خود جای می دهند (مثلاً زیر بغل کمتر از ۲ درصد از غدد عرق بدن را در خود جای داده است.) بنابراین توقف موقت این غدد با عملکرد غدد تعرق در رابطه با تنظیم حرارت بدن ارتباط چندانی ندارد.

مهارت تزریق بوتاکس برای جلوگیری از تعرق بیش از حد

در مورد تعریق بیش از حد کف دست، تحقیقات نشان می دهد که بوتاکس ۸۰ تا ۹۰ درصد موثر است. البته میزان ماندگاری ماه می باشد. و پس از ۶ ماه نیاز به تزریق مجدد است. بوتاکس برای تعریق کف دست ممکن است باعث درد و ضعف موقت در دست شود. تزریق بوتاکس روی سر و صورت به خوبی انجام می شود، اما تکنیک تزریق نیاز به مهارت دارد، بنابراین بیماران باید به دنبال یک پزشک مجرب باشند. یکی از عوارض جانبی بالقوه تزریق بوتاکس در صورت به عنوان درمانی برای تعریق، عدم تقارن، به ویژه در ناحیه ی پیشانی است. اگر مقداری از بوتاکس در عضلات صورت پخش شود، ممکن است این اتفاق بیفتد. با این حال، چنین عدم تقارن همیشه موقتی است و در صورت لزوم می‌تواند با تزریق بوتاکس اضافی متعادل سازی و تقارن انجام بشود. بوتاکس همچنین می تواند برای هایپرهیدروزیس کف پا (تعریق بیش از حد پا) استفاده شود، اما بیماران درد بیشتری را در حین تزریق کف پا گزارش می کنند و آمار نشان می دهد که درمان کمتر از زمانی که برای سایر نقاط بدن استفاده می شود، موثر است. در واقع، برخی از داده ها نشان می دهد که ۵۰٪ از بیماران از نتایج تزریق بوتاکس به کف پا برای جلوگیری از تغرق ناراضی هستند.

افزایش تاثیر تزریق بوتاکس زیر بغل

استفاده از بوتاکس برای درمان هایپرهیدروزیس زمانی می تواند موثر باشد که توسط تکنسینی که آموزش های ویژه ای را دریافت کرده و تجربه ای در این روش داشته باشد انجام شود. تزریق بوتاکس زیر بغل را می توان در مطب پزشک انجام داد که این کار به زمان نسبتا کمی نیاز دارد (متخصصان بسیار با تجربه پزشکی می توانند هر دو زیر بغل را در کمتر از ۱۰ دقیقه تزریق کنند) و هیچ محدودیتی در کار یا فعالیت های اوقات فراغت (به غیر از خودداری از ورزش شدید) پس از تزریق بوتاکس زیر بغل وجود ندارد. قبل از تزریق بوتاکس در زیر بغل، بهتر است آن ناحیه را اصلاح نکنید. بسیاری از متخصصان مراقبت های بهداشتی، در واقع، سه تا چهار روز رشد مو را قبل از تزریق بوتاکس ترجیح می دهند.

فرایند تزریق بوتاکس زیر بغل

در طول عمل تزریق بوتاکس زیر بغل، از یک سوزن بسیار ظریف برای تزریق مقادیر بسیار کمی از بوتاکس درست زیر پوست به طور متناوب در سراسر ناحیه تعریق بیش از حد (به صورت شبکه ای، تقریباً هر ۱ تا ۲ سانتی متر) استفاده می شود. برای کاهش هر گونه ناراحتی احتمالی، پزشکان ممکن است از یک یا چند تکنیک بیهوشی مانند بلوک های عصبی، یخ، یا بی حسی ارتعاشی استفاده کنند. پس از تزریق بوتاکس برای هر ناحیه کانونی، توصیه می شود که در عرض ۱ تا ۲ هفته با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود پیگیری های لازم را انجام دهید و مراقبت های بهداشتی توصیه شده را اجرا کنید. این پیگیری بسیار مفید است زیرا به پزشک شما این امکان را می‌دهد تا نواحی تعریقی را که ممکن است در دور اول تزریق از دست رفته است را “لمس” کند و اطمینان حاصل کند که از مزایای کامل درمان برخوردار شده اید.

فیلم تزریق بوتاکس زیر بغل

هزینه ی تزریق بوتاکس زیر بغل

هزینه درمان هایپرهیدروزیس بوتاکس بسته به اندازه ی ناحیه بدنی که باید تحت درمان قرار بگیرید و کلینک انتخابی برای این کار متفاوت است. پس از ترزیق بوتاکس زیر بغل علائم شما به تدریج از بین می رود (معمولاً در حدود یک هفته) و به تدریج باز می گردد. برای حفظ خشکی نیاز به تزریق مجدد است. این تزریقات تکراری ممکن است در فواصل زمانی متفاوت از ۷ تا ۱۶ ماه ضروری باشد.

تزریق بوتاکس زیر بغل در مرکز تخصصی پوست و مو دکتر مهرشاد رابط

در مرکز تخصصی پوست و مو دکتر مهرشاد رابط شما عزیزان به راحتی می توانید کلیه ی خدماتی زیبایی و درمانی پوست و مو از جمله تزریق بوتاکس زیر بغل را دریافت نمایید. از آن جایی که در این کلینیک کلیه ی خدمات توسط پزشک متخصص انجام می شود، در رابطه با عوارض این اقدام زیبایی برای شما نگرانی وجود نخواهد داشت.

پس از تزریق بوتاکس برای جلوگیری از تعرق بیش از حد زیر بغل چه باید کرد؟

اول از همه، حداقل تا ۱۲ ساعت پس از تزریق بوتاکس از مجصولات آرایشی و بهداشتی در آن ناحیه استفاده نکنید. علاوه بر این، ورزش سنگین برای ۲۴ ساعت اول پس از تزریق ممنوع است. همچنین برای کسب بهترین نتیجه زیر بغل خود را با صابون ملایم تمیز کنید.

 

تزریق بوتاکس به زیر بغل چگونه مانع تعرق می شود؟

بوتاکس با مسدود کردن موقت تولید عرق توسط غدد شما عمل می کند. این بر لمس یا احساس در ناحیه زیر بغل تأثیر نمی گذارد. برای تکمیل درمان بوتاکس برای تعریق زیر بغل تنها به یک بار مراجعه به مطب نیاز دارید. این روش معمولاً شامل ۲۵ تزریق در هر زیر بغل می باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

پزشکان

physicians

سوالات متداول

FAQ

پرسش و پاسخ

Comment
ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.