پسوریازیس

پسوریازیس و درمان خانگی

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

پسوریازیس یا صدفک یک بیماری پوستی است که با خارش و التهاب پوست همراه است ولی قادر است که به یک بیماری خطرناک تبدیل شود و قسمت های دیگر بدن نیز آسیب برساند.

در بیماری پسوریازیس سلول های سطح پوست دارای چرخه زندگی سریع تری هستند و با سرعت زیادی تولید می شوند در نتیجه بافت زمخت، ضخیم و نقره ای رنگی ایجاد میکند که منجر به قرمزی پوست و خارش و التهاب می شود.

برای درمان این بیماری پوستی در ادامه به چند روش درمانی خانگی اشاره میکنیم.

درمان بیماری پسوریازیس به روشهای خانگی و موضعی صورت میگیرد که در اینجا به درمان خانگی اشاره میکنیم.

نور خورشید:

یکی از بهترین روشهای درمانی پسوریازیس نور خورشید است. قرار گرفتن در زیر نور خورشید به درمان این بیماری کمک میکند. برای استفاده از این روش به قسمتهای دیگر بدن کرم ضد آفتاب بزنید و ۱۰ دقیقه به صورت روزانه زیر نور خورشید قرار بگیرید.

حمام نمک دریایی:

برای درمان این بیماری از وان آب گرم همراه با نمک طعام دریایی و سولفات منیزیم استفاده کنید. ۱۵ دقیقه در حمام نمک قرار بگیرد و بعد از آن بدنتان را آبکشی کرده و روی ضایعات پوستی خود مرطوب کننده بمالید.

کپسایسین:

این ماده در فلفل تند وجود دارد. طبق گفته محققان کپسایسین باعث کاهش درد، التهاب و قرمزی پوست میشودد. کپسایسین در برخی از کرم‌ ها وجود دارد که برای درمان پسوریازیس مفید هستند. البته احتمال دارد پس از استفاده از آن احساس سوزش داشته کنید.

زردچوبه:

زردچوبه در درمان پسوریازیس کمک بسیار می کند و از شدت آن میکاهد. بنابراین توصیه میشود در چاشنی وعده های غذای خود از زردچه استفاده کنید.

روغن درخت چای:

روغن درخت چای گیاه بومی استرالیایی است. افرادی که به پسوریازیس پوست سر مبتلا هستند میتوانند  از  شامپوهای حاوی این گیاه استفاده کنند.

خیس کردن پوست در جو:

یک راه طبیعی برای تسکین پوست و درمان پسوریازیس خیس کردن پوست در جو است. برای انجام آن مقداری جو در حمام آب گرم بریزید و در آن قرار بگیرید تا پوست شما التیام بخشیده شود. توجه کنید که حتما از آب ولرم استفاده کنید.

اسید چرب امگا۳:

این اسیدها در ماهی‌ های چرب مانند ماهی خال مخالی، ساردین، ماهی آزاد، ماهی تن و قزل‌آلا وجود دارد. این اسیدهای چرب برای کاهش دادن التهاب پوست بدن بسیار مناسب هستند. با مصرف ماهی‌ ها یا مکمل‌ های روغن ماهی، اسید چرب امگا ۳ را دریافت میکنید که به درمان بیماری شما کمک میکند.

انگور اورگان:

انگور اورگان گیاه سبز رنگ است و نام رسمی آن ماهونیا آکویفولیوم است. برای درمان این بیماری پوستی میتوانید از کرمهای حاوی انگور اورگان استفاده کنید.

رژیم غذایی به سبک مدیترانه‌ای:

رژیم غذایی مدیترانه‌ای شامل غلات سبوس‌دار، میوه‌جات، ماهی، سبزیجات است. بر اساس مطالعات این رژیم غذایی نقش موثری درمان پسوریازیس دارد.

آلوئه ورا:

استفاده از آلوئه ورا یکی دیگر از روشهای موثر درمان پسوریازیس است.این گیاه یک گیاه ضد التهابی است و قرمزی پوست را کاهش میدهد.برای درمان این بیماری میتوانید از کرمها و یا ژل های حاوی آلوئه ورا استفاده کنید و روی سطح پوست آسیب دیده بمالید.

فلفل قرمز:

فلفل قرمز دارای ماده‌ای به نام کاپسایسین است. نتایج بررسی‌های حاکی از آن است که این ماده شیمیایی می‌تواند بعث کاهش درد، التهاب و قرمزی پوست شود. البته برخی افراد نیز اعتقاد دارند فلفل قرمز باعث احساس سوزش در پوست می‌شود.

پوست موز:

پوست موز نیز یکی از رووشهای درمانی خانگی این بیماری پوستی است. پوست موز از خارش پوست می کاهد و به رفع  جوش ها کمک می کند.

برای جوان سازی پوست و  تزریق چربی و سایر روشها نیز میتوانید سایر مقالات را مطالعه کنید.

انواع پسوریازیس

پلاک های پسوریازیس ممکن است در هر نقسمتی از پوست ظاهر شوند، اما  ایجاد آنها درنواحی زیر بیشتر است:

• پوست کف سر
  • آرنج ها
  • زانوها
  • پایین کمر

پلاک های پسوریازیس دارای انواع بسیار متنوعی است. در برخی افراد ممکن است تنها یک پلاک و در برخی دیگر با ادغام چند پلاک با یکدیگر دیده شوند.

سوالات متدوال درمان پسوریازیس

یک بیماری ایمنی است که منجر به افزایش سرعت تکثیر سلولهای اپیدرم می شود.

زیربغل وکشاله ران، دست وپا، سر،آرنج،زانو،کف ناخن

خیر ولی  استفاده از برخی ترکیبات در درمان ممکن است موقتاً باعث ریزش مو  شود