اگزما

اگزمای پوستی چیست؟ اگزما مانند الرژی هست که خودشو با خارش ، دانه های ریز و قرمز رنگ نشان میدهد

این بیماری شرایطی است که لکه های پوستی ملتهب ، خارش ، قرمز ، ترک خورده و زبر می شوند. گاهی ممکن است تاول ایجاد شود.

افرادی که مبتلا به این بیماری هستند باید نکاتی را رعایت کنند از جمله:

• از گرد و خاک دوری کنند
  • مواد شویینده قوی استفاده نکنند
  • در سیگار کشیدن بپرهیزن همچنین در معرض دود سیگار نباشن

چند راهکار برای درمان اگزما:

• استفاده از آلوئه ورا
  • استفاده از ویتامین E
  • روغن درخت چای
  • روغن نارگیل
حقایقی در مورد اگزما:

در اینجا نکات کلیدی در مورد اگزما آورده شده است.

برخی از غذاها  مانند آجیل و لبنیات می توانند علائمی را ایجاد کنند.
علائم با توجه به سن فرد مبتلا به اگزمای پوستی متفاوت است ، اما اغلب شامل لکه های پوستی یا
 پوسته پوسته شدن پوست می شوند.
اگزمای پوستی همچنین توسط عوامل محیطی مانند دود و گرده ایجاد می شود.
 با این حال، یک بیماری قابل درمان است. میتوانید از دکتر مهرشاد رابط نیز در ابن زمینه راهنمایی بخواهید.
درمان در بهبود پوست آسیب دیده و کاهش علائم به راحتی شدنی است.  درمان های زیادی برای اگزمای پوستی وجود دارد ، علائم قابل مدیریت است.
این موضوع خیلی قابل توجه است یک بیماری مسری نیست.

انواع اگزما :

– التهاب تماسی پوست
 – تورم و قرمزی پوست سر و صورت همراه با شورهٔ زیاد
 – ورم و قرمزی شدید پوستِ سرتاسر بدن همراه با پوسته‌ریزی
 –  ناشی از خاراندن
 – دور دهانی ( کنار دماغ، لب ها و دهان )

محرکهای احتمالی ایجاد اگزما

در مورد علت اگزمای پوستی سابقه خانوادگی یکی از مهمترین عوامل ایجاد این بیماری است؛ اما محرکهای دیگری نیز وجود دارند که باعث ایجاد یا تشدید آن می‌شوند.

حساسیت‌های غذایی

برخی از غذاها ممکن است باعث ایجاد یا تشدید اگزما می‌شوند. این غذاها مانند گندم، سویا، غذاهای دریایی، تخم مرغ؛ شیر گاو و… میباشند.

احتمال دارد بلافاصله و یا روزها و یا چند ساعت بعد از خوردن غذاهای مذکور علائم اگزما دیده شوند.افراد مختلف با مصرف غذاهای متفاوت دچار اگزما می شوند.

خشک بودن پوست

خشکی پوست می‌تواند یکی از عوامل ایجاد اگزما شود. ممکن است پوست بر اثر نبودن رطوبت در هوا  ویا قرار گرفتن به مدت طولانی در معرض آب گرم و یا مرطوب نکردن پوست خشک شود و این بیماری را تشدید کند.

استرس

استرس از دلایل به وجود آمدن این بیماری نیست اما یکی از محرکهای اگزما باشد. استرس منجر به تحریک پوست و سیستم ایمنی ‌شده در نتیجه قادر است اگزما را تشدید کند. کنترل استرس به بهبود اگزما کمک می‌کند.

تماس با مواد شیمیایی

یکی دیگر از عوامل تحریک کننده اگزما مواد شیمیایی است. این مواد شامل عطرها، رنگ‌ها و انواع مواد شیمیایی است که بهتر است هنگام استفاده از این محصولات به مواد تشکیل دهنده آن توجه کنید.

عفونت

عفونت دلیل ایجاد اگزما نیست اما باکتری‌ها می‌توانند از راه پوستی که دچار اگزما شده به داخل بدن نفوذ کنند.  نوعی باکتری عامل ایجاد عفونت استافیلوکوکوس اورئوس است. همچنین سرخی بیش از حد یا مرطوب شدن پوست می‌تواند نشانه ایجاد عفونت پوستی باشد.

مصرف دخانیات

استعمال تنباکو می‌تواند پوست را تحریک کرده و در نتیجه اگزما را تشدید کند.

هورمون‌ها

یکی از عوامل ایجاد اگزما میتواند همورمون هه باشن دکه در خانم‌ها شایع‌تر است. نوعی از اگزما به نام درماتیت خود ایمنی پروژسترون وجود دارد که قادر است براساس چرخه قاعدگی شدت پیدا کند ولی این وضعیت بسیار کم اتقاق می افتد.

اگزما

اگزما چیست؟

مهمترین علت ریزش مو،عوامل ارثی ،ژنتیکی و هورمونی است.

پاسخ به این سوال نیاز به بررسی های دقیق و علمی میباشد چرا که فاکتور های لازم در درمان بسیار متفاوت بوده،و پیشنهاد ما مراجعه به متخصص پوست،مو و زیبایی میباشد

یک تست معروف در این باره وجود دارد،حدود ۶۰ تار موی خود را در دست گرفته و کمی آنها را بکشید. اگر بین ۵ تا ۸ تار مو در دستتان جمع شد، ریزش موهای شما عادی است.ولی اگر تعداد آنها ۱۵ تا ۲۰ تار مو بود، باید برای درمان ریزش آنها نزد متخصص بروید.

رسانه های ما