عوارض وحشتناک لیزر موهای زائد | شایعه یا واقعیت ؟

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که دیگر از امتحان کردن راه‌های موقت مانند اپیلاسیون، تیغ یا وکس برای از بین بردن موهای زائد خسته شده‌اید؛ لیزر می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. استفاده از لیزر یک راه‌حل دائمی برای برطرف کردن موهای زائد است که می‌تواند شما را از تحمل دردهای بی‌شمار راه‌های موقتی رفع این نوع موها رهایی ببخشد. اما زمانی که تصمیم به انجام لیزر می‌گیرید؛ یک علامت سوال خیلی بزرگ در ذهن شما شکل خواهد گرفت: عوارض لیزر موهای زائد چیست ؟

عوارض لیزر موهای زائد

این موضوع احتمالا به این دلیل است که شما با افرادی در این رابطه صحبت کرده‌اید و داستان‌های وحشتناکی را درباره خطرات استفاده از لیزر برای برطرف کردن موهای زائد شنیده‌اید. برخی از این افراد ممکن است شما را از ابتلا به سرطان ترسانده باشند و برخی دیگر درباره خطرات ناباروری ناشی از لیزر به شما هشدار داده باشند. اما این موضوعات از دید علمی و عملی تا چه حد واقعیت دارند؟ اگر لیزر موهای زائد تا این حد خطرناک است؛ پس چرا تا این حد مورد استقبال آقایان و بانوان در سنین مختلف قرار گرفته است؟ تا انتها با این مقاله همراه باشید تا همه ابهامات شما را درباره این مسئله برطرف کنیم.

نور لیزر چه ویژگی‌هایی دارد؟

نور لیزر یک پرتو بسیار پرانرژی است که می‌توان آن را بر روی یک ناحیه خاص متمرکز کرد. این پرتو دارای طول موج یکسانی است و سطح مقطع کوچکی دارد؛ به این معنا که اگر نور لیزر را بر روی دیوار یا صفحه سفید بیندازید، تنها یک نقطه بسیار کوچک قابل مشاهده است. همین کوچک بودن سطح مقطع پرتو باعث می‌شود که انرژی لیزر بسیار زیاد باشد؛ تا حدی که می‌توان از آن برای برش سنگ و آهن هم استفاده کرد.

اما نگران نباشید! لیزری که برای برطرف کردن موهای زائد مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ انرژی متعادلی دارد. این نوع از لیزر تنها قادر است تا چند سانتی‌متر وارد پوست شده و با تضعیف فولیکول‌های مو، مانع از رشد مجدد آن‌ها شود. با این حال این روش هم مانند هر روش دیگری که برای برطرف کردن موهای زائد استفاده می‌شود؛ بدون عوارض نیست.

علت ایجاد عوارض ناشی از لیزر چیست؟

لیزر موهای زائد به عنوان یک روش کاملا غیر تهاجمی و ایمن برای برطرف کردن موهای زائد شناخته می‌شود؛ تا جایی که در ۹۸ درصد موارد، افرادی که از این روش استفاده کرده‌اند، حتی درد خفیف هم احساس نکرده‌اند.

آنچه که باعث ایجاد عوارض در اثر لیزر می‌شود؛ فرایند عبور پرتو لیزر از پوست است. برای اینکه این پرتو بتواند بر روی موهای زائد تاثیر گذاشته و چرخه رشد آن‌ها را از کار بیندازد؛ باید از لایه اپی درم یا سطحی پوست عبور کند. در این مسیر بخشی از پرتو توسط این لایه جذب خواهد شد؛ به همین دلیل است که پس از انجام لیزر ممکن است سطح پوست دچار سوختگی، تغییر رنگ یا زخم شود.

عوارض شایع و طبیعی لیزر موهای زائد چیست؟

فرایند از بین بردن موهای زائد با استفاده از لیزر مانند هر عمل دیگری دارای یک سری از عوارض است که به عنوان عوارض طبیعی شناخته می‌شوند. شما باید پیش از انجام لیزر از این عوارض آگاهی داشته باشید تا پس از انجام شدن فرایند، از بروز آن‌ها نگران نشوید.

این عوارض درواقع واکنش‌های طبیعی هستند که بدن شما نسبت به تغییر ایجاد شده نشان می‌دهند. به علاوه به خاطر داشته باشید که شدت این عوارض در همه افراد یکسان نیست و بستگی به عوامل مختلفی دارد؛ اما جای نگرانی نیست. زیرا این عوارض کاملا موقتی هستند و پس از مدت کوتاهی برطرف خواهند شد.

  • درد

هرچند فرایند لیزر به خودی خود باعث ایجاد احساس درد نمی‌شود و در بیشتر موارد هیچ نیازی به استفاده از کرم‌های بی‌حس‌کننده ندارد؛ اما دو یا سه روز پس از انجام این فرایند، ممکن است قدری در ناحیه مورد نظر احساس درد کنید. بسیاری از افرادی که این درد را تجربه کرده‌اند؛ آن را به درد ناشی از آفتاب‌ سوختگی تشبیه کرده و معتقد هستند که تحمل آن اصلا کار دشواری نیست.

  • قرمزی و التهاب

یکی از عوارض بسیار رایج لیزر موهای زائد، ایجاد قرمزی و التهاب در ناحیه مورد نظر است. این موضوع به دلیل تخریب فولیکول‌ها اتفاق می‌افتد و به نوعی واکنش بدن به تخریب بافت توسط عامل خارجی است. التهابات پوستی پس از لیزر ممکن است به صورت ذوق‌ذوق کردن یا حساس شدن به لمس ظاهر شوند. به علاوه در مواردی دیده شده که این ناحیه قدری دچار تورم شده است.

نکته مهم این است که این التهابات و قرمزی پوست دائمی نیستند و پس از مدت کوتاهی از بین می‌روند. در بدترین حالت، دو روز پس از انجام فرایند لیزر، اثری از قرمزی و التهاب بر روی پوست باقی نمی‌ماند.

قرمزی و التهاب بعد از لیزر موهای زائد

  • تغییر رنگ پوست

هرچند تغییر رنگی که در اثر استفاده از لیزر بر روی پوست به وجود می‌آید چندان واضح نیست و شدت بسیار کمی دارد؛ اما یکی از عوارض طبیعی لیزر است. تغییر رنگ پوست معمولا در جهت معکوس رنگ طبیعی آن اتفاق می‌افتد؛ به این معنا که پوست‌های تیره، روشن شده و پوست‌های روشن، تیره می‌شوند. این عوارض به نام‌های هایپوپیگمنتیشن و هایپرپیگمنتیشن شناخته می‌شوند.

منظور از هایپوپیگمنتیشن، کاهش رنگدانه‌های پوست است؛ این موضوع در افرادی که دارای پوست تیره هستند اتفاق افتاده و باعث می‌شود که پوست ناحیه لیزر شده روشن شود. در مقابل افزایش رنگدانه‌های یا هایپرپیگمنتیشن می‌تواند منجر به تیره شدن رنگ پوست شود. این عارضه حدود ۳ تا ۴ هفته پس از انجام لیزر برطرف خواهد شد. اثرات تغییر رنگ پوست در اثر لیزر ممکن است تا چند ماه ماندگار باشد.

  • پوسته‌پوسته شدن

یکی دیگر از عوارضی که ممکن است در اثر لیزر موهای زائد به آن دچار شوید؛ پوسته‌پوسته شدن ناحیه مورد نظر است. این موضوع از عوارض خفیف لیزر به شمار می‌رود و اصلا جای نگرانی ندارد. تنها نکته‌ای که باید رعایت کنید؛ استفاده از مواد مراقبتی برای پوست است که می‌تواند آثار پوسته‌پوسته شدن را از بین ببرد.

  • آسیب به چشم

زمانی که از لیزر برای رفع موهای زائد صورت خود استفاده می‌کنید؛ باید بدانید که با یک اشعه پرقدرت سر و کار دارید که برای چشمان شما بسیار خطرناک است. به همین دلیل اگر به کلینیک نامعتبری مراجعه کنید که از محافظ‌های مناسب برای چشم استفاده نکند؛ احتمالا ناچار به تحمل این عارضه خواهید شد.

نکته مهم این است که وارد شدن آسیب به چشم در اثر استفاده از لیزر، عارضه‌ای نیست که تنها برای فرد متقاضی اتفاق بیفتد. بلکه اپراتور هم ممکن است در صورت استفاده نکردن از عینک مناسب در حین انجام کار، دچار این آسیب بشود. ما در مرکز تخصصی لیزر دکتر رابط تمامی نکات ایمنی در حین استفاده از لیزر را رعایت می‌کنیم تا خیال شما از بابت چنین عوارضی کاملا راحت باشد.

عوارض نادر لیزر موهای زائد

در برخی از مواقع ممکن است به دلیل مراجعه به یک مرکز غیر معتبر یا رعایت نکردن برخی از نکات در حین لیزر کردن موهای زائد، عوارض بسیار شدیدی بر روی پوست به وجود آید. اما باید بدانید که این عوارض بسیار نادر هستند و درصد بسیار کمی از مراجعین ممکن است به این عارضه‌ها دچار شوند. یکی از عوراض بسیار نادر لیزر، برگشت موهای زائد بعد از لیزر است که به دلایلی چون بیماری و … ممکن است رخ دهد.

  • عفونت‌های پوستی

عفونت‌های پوستی یا باکتریایی یکی از عوارض نادر لیزر موهای زائد است که به دلیل آسیب دیدن لایه سطحی پوست اتفاق می‌افتد. خارش، درد، التهاب یا جوش نشانه‌های بروز چنین عارضه‌ای هستند و باید در صورت مشاهده این نشانه‌ها، با پزشک متخصص تماس بگیرید.

  • ایجاد تبخال

در برخی از مواقع افرادی که سابقه تبخال زدن دارند؛ پس از لیزر پشت لب و صورت، دچار تبخال می‌شوند. همچنین این تبخال‌ها ممکن است در ناحیه تناسلی هم ایجاد شوند. این موضوع به دلیل یک ویروس به نام هریس است که به شکل غیرفعال در بدن وجود دارد. اما استرس و ایجاد تب می‌تواند آن را فعال کرده و باعث ایجاد تبخال شود. این عارضه به ندرت در متقاضیان لیزر دیده شده است.

  • سوختگی و تاول

سوختگی و تاول از عوارضی هستند که به دلیل خطای اپراتور و عدم تخصص او ایجاد می‌شوند. بنابراین اگر می‌خواهید به این عارضه دچار نشوید؛ باید به یک کلینیک معتبر مراجعه کنید که از تخصص کادر آن اطمینان کامل دارید.

عوارض لیزر موهای زائد

  • زخم

ایجاد زخم هم مانند سوختگی از عوارض طبیعی لیزر نیست و تنها در صورتی به وجود می‌آید که متخصص لیزر، فرایند را به طور اشتباه انجام داده یا خطایی در طی انجام آن داشته باشد. به علاوه اگر شما پس از انجام لیزر توصیه‌های مراقبتی را رعایت نکنید؛ حتی در صورت مراجعه به مراکز معتبر، ممکن است به این عارضه دچار شوید.

چگونه می‌توان از ایجاد عوارض لیزر جلوگیری کرد؟

زمانی که تصمیم به لیزر موهای زائد می‌گیرید؛ علاوه بر آشنایی با عوارض این روش، باید راه‌های جلوگیری از ایجاد آن‌ها را هم بشناسید. برخی از این اقدامات باید توسط اپراتور انجام شوند؛ اما در برخی از موارد هم این شما هستید که می‌توانید از بروز عوارض ناشی از لیزر جلوگیری کنید.

اقدامات اپراتور لیزر برای جلوگیری از ایجاد عوارض

  • انتخاب صحیح پارامترهای مربوط به دستگاه لیزر مانند طول موج، مدت تابش و اندازه نقطه تابش
  • استفاده از بهترین دستگاه لیزر مناسب و سازگار با نوع پوست
  • استفاده از دستگاه مناسب
  • استفاده از داروهای بی‌حسی موضعی برای پوست‌های حساس و به تشخیص پزشک متخصص
  • استفاده صحیح از تکنیک‌های خنک سازی
  • استفاده از عینک‌های محافظ و وسایل ایمنی

اقدامات فردی برای کاهش عوارض ناشی از لیزر

  • استفاده از کمپرس سرد بر روی ناحیه مورد نظر
  • گرفتن دوش آب سرد
  • خودداری از حضور مستقیم در معرض نور خورشید
  • استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF بالا در زمان بیرون رفتن از منزل و تمدید به موقع آن (این نکته را باید پیش و پس از انجام فرایند لیزر در نظر داشته باشید)
  • خودداری از انجام سولاریوم
  • استفاده از استروئیدهای موضعی در صورت نیاز و به توصیه پزشک متخصص
  • استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده در ناحیه مورد نظر
  • پرهیز از به کار بردن کرم‌های آنتی بیوتیک موضعی و خود درمانی در صورت ایجاد عوارض
  • مراجعه به مراکز معتبر و متخصص

چه عواملی باعث تشدید عوارض لیزر موهای زائد می‌شوند؟

اگر به یک مرکز غیر معتبر برای انجام لیزر موهای زائد مراجعه کنید؛ بی‌تجربه بودن اپراتور و آشنا نبودن او با دستگاه‌های موردنظر، می‌تواند باعث تشدید عوارض و افزایش احتمال بروز آن‌ها شود. این در حالی است که در مرکز تخصصی لیزر دکتر رابط همه فرایند تحت نظر پزشک متخصص و توسط اپراتورهای آموزش‌دیده انجام می‌شود تا کمترین مشکل برای شما ایجاد شود.

علاوه بر این موارد، تیره بودن پوست هم می‌تواند احتمال بروز عوارض را افزایش دهد. زیرا پوست‌های تیره دارای ملانین بیشتری هستند و مقدار بیشتری از لیزر را جذب می‌کنند. افرادی که به طور طبیعی پوست تیره‌ای دارند؛ می‌توانند با استفاده از لیزر مناسب از بروز این عوارض جلوگیری کنند. اما اگر پوست شما در اثر آفتاب سوختگی، آفتاب گرفتن یا سولاریوم تیره شده است؛ توصیه می‌شود که تا چند ماه برای لیزر موهای زائد مراجعه نکنید.

در صورتی که جای زخم بر روی پوست شما وجود داشته یا دارای زخم باز هستید؛ باید مراقب باشید که لیزر به آن برخورد نکند. زیرا می‌تواند باعث تشدید عوارض ایجادشده شود.

عوارض لیزر موهای زائد پا

خطرناک بودن لیزر موهای زائد؛ شایعه یا واقعیت؟

در ابتدای مطلب گفتیم که برخی از افراد معتقد هستند لیزر موهای زائد عوارض بسیار خطرناکی را در پی خواهد داشت و می‌تواند باعث ایجاد سرطان پوست یا ناباروری شود. اما باید بدانید که این موارد شایعه‌ای بیش نیست و از دید علمی اصلا صحت ندارند. به علاوه تجربه عملی هم ثابت کرده که در طی این سال‌ها، هیچ بیماری به دلیل استفاده از لیزر در برطرف کردن موهای زائد خود، دچار چنین عوارضی نشده است. به همین دلیل نیازی نیست که از بابت این شایعات نگران باشید.

استفاده از لیزر برای از بین بردن موهای زائد، مانند هر روش دیگری دارای عوارضی است. برخی از این عارضه‌ها طبیعی هستند و در بیشتر موارد رخ می‌دهند؛ اما موقتی هستند و می‌توانید با انجام اقدامات ساده‌ای از شدت آن‌ها بکاهید. اما برخی از عوارض به دلیل بی‌تجربه بودن اپراتور و معتبر نبودن مرکز لیزر اتفاق می‌افتند.

بنابراین اگر می‌خواهید این عوارض را از خود دور کنید، باید مرکز معتبری را برای این کار انتخاب کنید. ما در کلینیک پوست و مو دکتر رابط ضمن استفاده از آخرین فناوری و دانش روز در زمینه استفاده از لیزر در رفع موهای زائد، از کادر مجرب و پزشکان متخصص برای تشخیص درست لیزر متناسب با نوع پوست و انجام اقدامات مراقبتی بهره برده‌ایم تا خیال شما از هر جهت راحت باشد.

 جهت تعیین وقت و دریافت مشاوره از طریق راه‌های زیر با ما در ارتباط باشید:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نظرات

Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.