دلایل ریزش ریش و سبیل در آقایان + درمان

برای بسیاری از مردان ، ممکن است موهای ریش و سبیل به صورت یکنواخت رشد نکند که در نتیجه ظاهر موهای صورت، به صورت تکه تکه خواهد بود و ظاهر خوشایندی ندارد. موی ریش هم مانند موهای سر می تواند دچار ریزش شوند. خوشبختانه امروزه مشکلات ریش را به راحتی می‌توان با کاشت ریش و سبیل برطرف کرد.با ما همراه باشید تا نگاهی کلی بر چرخه رشد مو، دلایل ریزش ریش و درمان قطعی مشکلات ریش یعنی کاشت ریش و سبیل، داشته باشیم.

ریزش طبیعی ریش

ریزش طبیعی ریش

ریزش موی ریش امری طبیعی است. موهای ریش مانند موهای سر چرخه زندگی طبیعی دارند. هرچه تراکم موهای ریش بیشتر باشد، ممکن است ریزش مو ریش نیز بیشتر اتفاق بیفتد. در واقع چرخه طبیعی موهای ریش از همان الگو رویش مو سر پیروی می کند. به طور متوسط، چرخه زندگی همه موها ، دو تا هفت سال است. در چرخه زندگی مو چهار مرحله وجود دارد:

  • فاز آناژن : مرحله آناژن مرحله رشد است، در واقع در این مرحله فولیکول های مو از پوست بیرون می آیند و به طول کامل رشد می کنند. در طول این مرحله ریشه مو، پیاز مو را تشکیل می دهد، تقسیم شده و به ساقه مو اضافه می شود. به طور متوسط موهای کوتاه تر در هر ماه حدود نیم اینچ رشد می کنند، در حالی که موهای بلندتر هر ماه تقریباً یک چهارم اینچ رشد می کنند. وقتی فولیکول و ریشه مو به حداکثر طول خود رسیدند، آن گاه چرخه آناژن کامل می شود. طول موهای ریش می توانند به طور متوسط بین ۱ تا ۳ اینچ برسند. معمولا فاز آناژن تا پنج سال طول می کشد.
  • فاز کاتاژن : با تکمیل چرخه آناژن، مو به مرحله کاتاژن منتقل می شود. در طی دو تا سه هفته مرحله کاتاژن، خونرسانی به ریشه مو قطع می شود. در این فاز، مو موقعیت خود را در فولیکول حفظ می کند و می توان آن را کوتاه کرد یا حالت داد. گرچه موها در این مرحله دیگر رشد نمی کنند.
  • فاز تلوژن : آخرین مرحله از چرخه زندگی مو در نظر گرفته می شد. فاز تلوژن بیشتر از مو، برای فولیکول مو مهم است، چرا که فولیکول به زمان کافی برای استراحت نیاز دارد تا بتواند اندازه خود را تغییر دهد و اجازه دهد جریان خون از پاپیلای فولیکول مجدداً شروع شود. این مرحله حدود سه ماه طول می کشد. در این مدت فولیکول مو آماده شروع رشد موی جدید نیست. فولیکول پس از آماده شدن ، وارد فاز اگزوژن می شود.
  • فاز اگزوژن : به عنوان مرحله ای شناخته می شود که فولیکول مو، موهای قبلی خود را از دست می دهد و روند ایجاد موی جدید را شروع می کند و دوباره به مرحله آناژن باز می گردد. فاز اگزوژن کوتاه است و معمولا یک یا دو روز طول می کشد.

هر فرد به طور متوسط روزانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو از دست می دهد، پس با دیدن هر تار مو ریش روی بالش یا بین انگشتان دست، نیازی به نگران شدن نمی باشد، چرا که این ریزش طبیعی است. اما چه زمانی ریزش ریش غیر طبیعی می شود؟

 

ریزش غیر طبیعی ریش

زمانی که متوجه ریزش ریش می شوید، باید به دنبال علت آن باشید. مواردی از ریزش مو ریش وجود دارد که طبیعی تلقی نمی شود. ریزش موی ریش ممکن است دلایل متعددی داشته باشد که در ادامه به آن ها اشاره خواهد شد.

به طور کلی مشکلات ریش و سبیل در آقایان به سه صورت رخ می دهد:

  • اغلب ممکن است ریش در ناحیه چانه تراکم مطلوبی داشته باشد، اما در ناحیه لپ کم پشت باشد.
  • گاهی ممکن است مو در تمامی ناحیه ریش و سبیل به خوبی رشد کرده باشد، اما تراکم موی ریش کافی نباشد، لذا امکان بلند کردن ریش برای این افراد وجود ندارد.
  • در پاره ای از موارد نیز ممکن است ریش و سبیل به طور کلی رشد نکنند.

آلوپسی باربا

مهمترین دلایل ریزش ریش غیر نرمال در آقایان

اگرچه عوامل بی شماری وجود دارد که باعث ریزش مو می شود ، اما این عوامل ممکن است بر ریزش ریش در مردان نیز تأثیر بگذارد. جدا از عوامل ارثی، ریزش موی ریش می تواند به دلایل خارجی نیز ایجاد شود. دلایل احتمالی ریزش ریش را می توان به شرح زیر ذکر کرد:

ریزش مو ریش باربا (Alopecia barbae)

آلوپسی سکه ای نوعی بیماری خود ایمنی است که باعث ریزش موی سر می شود. آلوپسی باربا نوعی ریزش موی سکه ای است که فقط در ناحیه ریش اتفاق می افتد. در تمامی انواع بیماری های خود ایمنی، سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول های سالم بدن حمله می کند. در بیماری ریزش موی سکه ای، سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله می کند.

این نوع از ریزش ریش معمولاً به طور ناگهانی بروز می کند و مو های ناحیه ریش به صورت تکه های مدور کوچک (مانند سکه) ریزش می کنند. به طور معمول، ریزش موی باربا، اغلب در امتداد خط فک رخ می دهد و ممکن است تمام موهای ریش از بین برود. در حالی که دلایل دقیق این بیماری همچنان ناشناخته است ، اما:

  • اغلب استرس های روحی و جسمی با آلوپسی ارتباط دارند.
  • ژنتیک نیز ممکن است در این نوع از ریزش نقش داشته باشد. این بیماری بیشتر در کسانی که مبتلا به آسم یا آلرژی هستند، دیده می شود.
  • سابقه ابتلا به سایر بیماری های خود ایمنی همچون دیابت نوع ۱، لوپوس و پسوریازیس در خانواده نیز خطر ریزش مو سکه ای را بالا می برد.
  • ابتلا به برخی ویروس ها، مصرف برخی مواد یا داروها نیز می توانند محرک ریزش مو سکه ای باشند.

به راحتی نمی توان پیش بینی کرد که ریزش سکه ای ریش چگونه پیش خواهد رفت. ریزش مو در ناحیه ریش می تواند به طور ناگهانی، طی چند روز یا طی چند هفته اتفاق بیفتد. با ریزش بیشتر موهای ریش ، این دایره های سکه مانند شروع به همپوشانی می کنند و سطح وسیعی از مو های ریش شما خالی شود.

 

خشك کردن ناصحیح ریش ها

نحوه خشک کردن ریش بسیار مهم است. موها در هنگام خیس بودن، آسیب پذیرترند، لذا مطمئن شوید که ریش خود را بیش از حد با حوله فشار نمی دهید. خشک کردن بیش از حد با حوله به دلیل کشیدن مداوم و پاک کردن رو به عقب و جلو، به دلیل ضعیف شدن ریشه مو ها، می تواند باعث ریزش موهای ریش شما شود. استفاده از گرمای زیاد سشوار نیز می تواند باعث ضعیف شدن موهای ریش شما شده و ممکن است باعث ریزش آنها شود.

شانه زدن بیش از حد

اگر چه شانه زدن مو و ریش مزایای بسیاری دارد، اما شانه زدن بیش از حد می تواند به ریش شما آسیب برساند. معمولا یک بار در روز برای شانه زدن ریش کافی می باشد. همچنین استفاده از شانه ها یا برس های بی کیفیت نیز می توانند باعث ریزش مو شوند.

کاهش وزن ناگهانی

کاهش وزن اگرچه نتایج بسیار مطلوبی بر وضعیت کلی سلامتی شما خواهد داشت، اما به یاد داشته باشید که پیروی از رژیم های غذایی غیر اصولی و ناصحیح که کاهش وزن های سریع را در پی دارد، می تواند منجر به ریزش مو و حتی ریزش ریش شود.

سطوح ناکافی هورمون مردانه تستوستيرون

در بدن مردان، هورمون جنسی مردانه تستوستیرون به رشد بیشتر فولیکول های موی ریش منجر می شود. به طور کلی سطح کافی هورمون تستوستیرون رشد مو را در سراسر بدن شما، از جمله موهای صورت تحریک می کند. با این حال، پایین تر بودن سطح هورمون تستوستیرون به این معنی نیست که ریش شما همیشه تکه تکه است یا اینکه هرگز قادر به رشد نخواهند بود. بلکه ریش شما ممکن است در مقایسه با دیگران که سطح تستوستیرون بالاتری دارند، کندتر رشد کند.

دلایل ریزش ریش

علل ژنتیکی

از مهمترین و اصلی ترین علل کم پشتی ریش می توان به وراثت اشاره کرد. این بدان معنی است که اگر اجداد و پدران شما از هر دو سمت پدری و مادری، از ریش های پرپشت و ضخیمی برخوردار بوده اند، به احتمال زیاد، شما نیز به طور ارثی ریش و سبیل مطلوبی خواهید داشت و کمتر دچار ریزش و کم پشتی ریش خواهید شد.

ریزش ارثی ریش و سبیل ، درمانی ندارد و مانند ریزش موی ارثی با کاشت مو برطرف می شود.

خون رسانی ناکافی به بخش هایی از صورت

در برخی از مردان، به صورت فیزیولوژیکی خون کافی به نواحیه گونه کمتر انجام می شود و بدین ترتیب هورمون و ریزمغذی های کمتری به موهای این ناحیه می رسد و این امر می تواند باعث کم پشت بودن موهای ناحیه لپ و گونه ها شود.

کمبود برخی از ویتامین ها و ریز مغذی ها

در صورتی که در طولانی مدت، افراد رژیم غذایی مناسب و متعادلی نداشته باشند، ممکن است از لحاظ برخی از ویتامین ها و ریزمغذی ها دچار کمبود شوند. ویتامین های گروه ب، از جمله ویتامین هایی هستند که به رشد بیشتر و بهتر ریش و سبیل کمک می کنند.

آیا ریزش مو سر، روی ریزش ریش نیز تأثیر می گذارد؟

نه همیشه. ریزش مویی که باعث از بین رفتن فولیکول های موی سر شما می شود، باعث آسیب به فولیکول های موی صورت نخواهد شد. در واقع فولیکول های ریش مانند فولیکول های روی خط مو ، شقیقه ، بالای سر معمولا به ریزش در اثر هورمون دی هیدروتستوسترون حساس نیستند.

درمان مشکلات ریش و سبیل

جدا از علل ریزش ریش که ذکر گردید، تقریبا در تمامی مواردی که موی ریش و سبیل کم پشت می باشد، با در نظر گرفتن شرایط متقاضی، می توان با انجام کاشت سبیل و ریش این مشکلات را تا حد مطلوبی بر طرف نمود.

در کاشت ریش و سبیل، فولیکول های مو از بانک مو (عمدتا کنار گوش یا پشت سر) برداشته و در ناحیه کم پشت ریش یا سبیل کاشته می شود. از آنجایی که فولیکول ها کاشته می شوند، لذا ریش های کاشته شده ، به طور طبیعی می توانند رشد کنند.

متقاضیان کاشت ریش و سبیل ضروری است تا از سلامت کلی جسمی برخوردار باشند. ابتلا به برخی بیماری های مزمن مانند ابتلا به پرفشاری خون، دیابت نوع دو و … در صورتی که کنترل نشده باشند، ممکن است برای فرد در حین کاشت ریش یا سبیل مشکل ساز شود. متقاضیانی که ریش و سبیل کم پشت، یا فاقد ریش و سبیل باشند، می توانند کاندید کاشت ریش و سبیل شوند.

ریش زیبای مردانه

مزایای کاشت ریش و سبیل

  1. تقریبا می توان این گونه عنوان کرد که به جز کاشت ریش و سبیل، هیچ درمان قطعی دیگری برای جبران مشکلات طاسی و کم پشتی ریش و سبیل وجود ندارد.
  2. معمولا ۸۰ تا ۹۰ درصد پیوند های ریش و سبیل در صورتی که به درستی انجام شوند، موفقیت آمیز خواهند بود که عدد قابل توجهی می باشد.
  3. عوارض جانبی همچون درد و خون ریزی در تکنیک های کم تهاجمی تر وجود ندارد.
  4. رشد موهای ریش و سبیل به طور طبیعی ادامه پیدا خواهد کرد.

معایب کاشت ریش و سبیل

  1. با وجود آن که در کاشت ریش و سبیل، به جهت رشد موهای صورت توجه می شود، اما ممکن است پس از مدتی، جهت رشد برخی از موهای کاشته شده تغییر کند. البته این تغییر فقط در سال اول به وجود می آید و در سال ۲ و یا ۳ به بعد این مشکل خود به خود بر طرف می شود.
  2. بسته به نوع موهای بانک مو، ممکن است موهایی که از بانک مو برداشته می شوند، ضخامت مشابه با سبیل و ریش را نداشته باشند. با این وجود با گذشت زمان ، موها ضخامت مناسب خود را خواهند یافت.
  3. در صورتی که موهای بانک مو بیش از اندازه برداشته شود، ممکن است باعث از دست رفتن ذخایر بانک موی مقاضی شود.
  4. مانند کاشت مو، ریش های کاشته شده ممکن است در هفته سوم پس از پیوند، ریزش کنند که طبیعی بوده و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد. به مرور زمان فولیکول های کاشته شده، تار موهای جدیدی خواهند ساخت.

 جهت تعیین وقت و دریافت مشاوره از طریق راه‌های زیر با ما در ارتباط باشید:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

نظرات

Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.