درمان جای جوش صورت با روش های پزشکی و خانگی

میان آقایان و بانوان داشتن پوست صاف و بدون جوش یکی از مهم‌ترین آروزها است که می‌توان برای رسیدن به چنین پوستی تلاش کرد. گاه با وجود تلاش‌های بسیار، بعضی از جوش‌ها بنا به دلایل مختلف ردی از خود به جای گذاشته که چهره را تحت تاثیر قرار می‌دهند. درمان جای جوش به روش‌های مختلفی امکان پذیر است که برای هر یک باید وقت و زمان گذاشت تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

روغن نارگیل برای درمان جای جوش

درمان جای جوش

درمان جای جوش به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که برخی از آن‌ها خانگی بوده و برخی دیگر به کمک دارو یا راهکارهای غیر جراحی انجام می‌شوند. هرکدام از جوش‌ها به دلایل مختلفی به وجود می‌آیند که زیبایی چهره را تحت تاثیر قرار می‌دهند. نابودی جای جوش مبحثی جدا از درمان جوش‌ها است که باید به طور دقیق و مستمر نسبت به نابود کردن آن‌ها و برگرداندن حالت طبیعی پوست اقدام کرد. انواع روش‌های از بین بردن جای جوش عبارتند از:

درمان‌های خانگی جای جوش

درمان جای جوش صورت می‌تواند به صورت خانگی انجام شود. در این حالت با استفاده از مواد گیاهی و ارگانیک نسبت به از بین بردن جای جوش باقی مانده روی صورت اقدام می‌شود. برخی از بهترین و رایج‌ترین درمان‌های خانگی جای جوش صورت عبارتند از:

 

روغن هسته انار

انار میوه مفیدی است که می توان از هسته‌های آن برای درمان جای جوش استفاده کرد. روغن هسته انار سرشار از انواع آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین سی بوده که التهاب سلول‌های پوستی را کاهش داده و منجر به بهبود و شفافیت پوست می‌شود. برای استفاده از روغن هسته انار جهت از بین بردن جای جوش می‌بایست روزانه دو بار پس از شستشوی صورت، همانند سرم از آن بر روی پوست استفاده کرده و به آرامی صورت را ماساژ داد.


همچنین ببینید: کورک پوستی یا دمل چیست؟


روغن درخت چای

درمان جای جوش صورت به کمک روغن درخت چای امکان پذیر است. استفاده منظم از روغن درخت چای اثرات جای جوش را به سرعت التیام بخشیده و همچون پاک کننده طبیعی عمل می‌کند. می‌توان روزانه یک بار چند قطره از روغن را روی پوست مالیده و سپس با باند تمیز صورت را پوشاند.

 

روغن نارگیل

روغن نارگیل به رشد سلول‌های پوستی سالم کمک کرده و باعث از بین رفتن جای جوش می‌شود. برای درمان جوش صورت به روش خانگی کافی است شب‌ها قبل خواب یک قاشق چایخوری از روغن نارگیل را به کف دستان مالیده و نواحی آسیب دیده صورت را به آرامی ماساژ داد و صبح‌ها با شوینده مناسب و آب سرد آن را شست.

 

سرکه سیب

سرکه سیب خاصیت اسیدی داشته که توانایی پاکسازی آلودگی‌ها از روی منافذ پوستی را دارد که می‌تواند در درمان جای جوش صورت موثر باشد. کافی است دو قاشق غذاخوری از سرکه سیب را با دو قاشق غذاخوری آب ترکیب کرده و با استفاده از پنبه محلول را روی پوست مالید. در صورت حساس بودن پوست باید میزان آب کمی بیشتر از سرکه سفید باشد. ابتدا سوزش خفیفی حس می‌شود که طبیعی است و بهتر است روزانه به مدت ۵ دقیقه روی پوست باقی بماند سپس با آب سرد صورت را شست.

 

سرکه سیب برای رفع جای جوش

 

آبلیمو

آبلیمو یکی از خوراکی‌های مفیدی است که از آن برای درمان جای جوش استفاده می شود. جوش صورت می‌تواند به صورت لکه روی پوست باقی بماند که به کمک آبلیمو برطرف می‌شود. آبلیموی مصرفی بهتر است تازه بوده و از به کار بردن نوع صنعتی خودداری کرد. کافیست روزانه یک بار شب‌ها قبل خواب با استفاده از پنبه کمی آبلیمو را به صورت زد و پس از ۵ تا ۱۰ دقیقه صورت را با آب سرد شست.

 

پودر پوست پرتقال و عسل

پرتقال سرشار از ویتامین سی و اسید سیتریک بوده که می‌توان پوست آن را به صورت پودر شده استفاده کرد. عسل نیز در بهبود جای زخم و جوش موثر است که باید یک قاشق چایخوری پودر پوست پرتقال را با یک قاشق چایخوری عسل طبیعی مخلوط کرد تا حالت خمیری به دست آید. خمیر همچون ماسک روی صورت قرار می‌گیرد که پس از گذشت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صورت با آب شسته می‌شود. پودر پوست پرتقال را می‌توان از عطاری‌ها، فروشگاه‌ها و لوازم قنادی فروشی‌ها تهیه کرد.

 

از بین بردن جای جوش با میوه های طبیعی

از بین بردن جای جوش با محصولات بدون نسخه

درمان جوش صورت با محصولات بدون نسخه نیز امکان پذیر است. محصولات بدون نسخه در بسیاری از فروشگاه‌های لوازم آرایشی و داروخانه‌ها به فروش می‌رسند که معتبر بوده و به نوعی مابین درمان خانگی و درمان دارویی قرار دارند، از جمله:

  • آلفا هیدروکسی اسید: کرم‌های دارای آلفا هیدروکسی اسید پوست مرده را از بین برده و به آرامی لایه برداری می‌کنند که انسداد منافذ را برطرف کرده و در درمان جای جوش صورت موثر هستند.
  • اسید لاکتیک: اسید لاکتیک در درمان جای جوش به کار می‌رود که لکه‌ها را هم از بین برده و پوست را شفاف‌تر می‌کند.
  • رتینوئید: صابون و کرم‌های حاوی رتینوئید در برطرف کردن جای جوش صورت موثر هستند.
  • اسید سالیسیلیک: لایه بردارهای حاوی اسید سالیسیلیک نقش مهمی در کم کردن اثر باقی مانده از آکنه دارند که سلول‌های مرده را از بین می‌برند.

همچنین ببینید: درمان جوش زیر پوستی


سریع‌ترین روش‌های رفع جای جوش

راهکارهایی وجود دارند که جای جوش را در کوتاه‌ترین زمان ممکن برطرف می کنند اما معمولا نیاز به تکرار و تداوم داشته که در یک جلسه نمی‌توانند در درمان جای جوش موثر باشند با این حال اثرات آن از همان ابتدا تا حدودی معلوم است. درمان‌های سریع با پوسته اندازی همراه بوده که پوستی سالم و بدون جوش به وجود می‌آورند، نظیر:

 

درمان آثار باقی مانده جوش با درم ابریژن

یکی از اثرات جوش‌های باقی مانده روی صورت باز شدن منافذ است و با بسته شدن منافذ تا حد زیادی درمان جای جوش انجام شده و از سویی دیگر مانع از فعالیت جوش‌های فعال می‌شود. دستگاه میکرودرم ابریژن لایه برداری عمیق انجام داده که ظاهر را بهبود می‌دهند.

درمان با فیشیال ضد جوش

یکی از روش های سالم و موثر در از بین بردن جای جوش هایی که به مدت طولانی روی صورت باقی مانده اند، استفاده از خدمات فیشیال ضد جوش است. در این روش با استفاده از انواع مواد گیاهی و دستگاه های مخصوص فیشیال، اقدام به پاکسازی صورت و رفع لکه ها و اثرات ناشی از جوش می شود.

برطرف کردن جای جوش با میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ به کمک سوزن‌های بسیار ریز انجام می‌شود که در بافت سطحی پوست فرو رفته و کلاژن سازی توسط پوست آغاز می‌شود. کلاژن باعث جوانسازی پوست شده و آن را ترمیم می‌کند. درمان جای جوش صورت به کمک میکرونیدلینگ وابسته به مراقبت‌های بعدی بوده که آثار قرمزی و پوسته ریزی تا چندین روز برقرار است.

از بین بردن جای جوش با پی آر پی

PRP راهی برای برای درمان جوش صورت سطحی است که تا حدودی جای جوش‌ها را از بین می‌برد. تزریق پی آر پی روشی است که نیاز به چندین جلسه تکرار دارد زیرا نسبتا دیر بازده است ولی جای جوش عمیق را نمی‌توان با چنین روشی بین برد.


همجنین ببینید: از بین بردن جای جوش با سابسیژن


درمان جای جوش با لیزر

لیزر یکی از سریع‌ترین راهکارهای از بین بردن جای جوش باقی مانده روی صورت است. خدمات لیزرتراپی در کلینیک‌های تخصصی زیبایی در چند جلسه انجام می‌شود. لیزر پوست را تحریک کرده و منجر به رشد بیشتر کلاژن می‌شود در نتیجه پوست ترمیم شده و جای جوش از بین می‌رود. لیزر درصد خطای کم و تاثیرگذاری بالایی دارد در نتیجه سرعت بهبود جای جوش نسبت به بسیاری از روش‌ها سریع‌تر خواهد بود.

 

تزریق ژل برای جای جوش

فیلرهای صورت دارای موادی هستند که پوست را پر می‌کنند. ترزیق ژل در درمان جای جوش موثر بوده که راهی عالی و کوتاه برای از بین بردن آثار جوش به شمار می‌آید. ژل به کمک سرنگ باریک و مخصوص در واحد حجمی معین به ناحیه مورد نظر ترزیق می‌شود. ژل فرو رفتگی‌های مربوط به جوش را از بین برده و آن را کمرنگ‌تر می‌کند. ترزیق ژل برای جای جوش نیاز است هر چند ماه یک بار تکرار شود زیرا پس از مدتی به تدریج جذب بدن می‌شود که اثربخشی آن کاهش می‌یابد.‌

 

درمان جای جوش با دارو

داروهایی وجود دارند که تا حدودی در درمان جای جوش موثر هستند. داروهای مصرفی تنها باید توسط پزشک پوست و مو تجویز شوند تا اثر نامطلوبی برای بدن نداشته باشند. داروها و پمادهای تجویز شده عموما موارد زیر هستند که ممکن است بنا به صلاحدید پزشک داروهای دیگری هم تجویز شود:

  • تتراسایکلین
  • موپیروسین
  • هیدروکورتیزون
  • داکسی سایکلین
  • آزیترامایسین
  • کلیندامایسین
  • ایزوترتینوئین
  • اسپیرونولاکتون
  • پردنیزولون
  • آنتی بیوتیک سیستمیک

 

کلام آخر

جای جوش می‌تواند در پوست به صورت برجستگی یا فرو رفتگی باقی بماند که توانایی کلاژن سازی پوست کم شده و بافت‌ها تحلیل رفته‌اند.‌ آثار باقی مانده از آکنه به سختی برطرف می‌شوند در نتیجه باید درمان جای جوش را به طور مستمر ادامه داد تا نتیجه مطلوب حاصل شده و بتوان ظاهری زیبا و چهره‌ای بدون نقص داشت.

جهت تعیین وقت و دریافت مشاوره از طریق راه های زیر با ما در ارتباط باشید:

خط ویژه :۸۸۰۷۸۰۰۰ – ۰۲۱

فرم درخواست نوبت یا وقت مشاوره

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نظرات

Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.