خونریزی بعد از کاشت مو

کاشت مو از مطمئن‌ترین روش‌ها برای درمان موهای از دست رفته و بازیابی دوباره زیبایی است. اغلب افرادی که دارای ریزش موی ژنتیکی هستند به انجام عمل کاشت مو روی می‌آورند تا دوباره چهره زیبای خود را به دست آورند. افراد تحت هر عمل جراحی که قرار بگیرند‍‍‍ ممکن است با عوارض مختلفی روبه‌رو شوند و عمل کاشت مو نیز از این امر مستثنا نیست. یکی از عوارضی که بعد از کاشت مو ممکن است فرد به آن دچار شود، خونریزی بعد از کاشت است. ما در این مطلب از کلینیک دکتر رابط قصد داریم تا شما را نسبت به علت خونریزی بعد از کاشت مو و راه‌های کاهش آن آشنا کنیم.

کاشت مو چیست؟

کاشت مو روشی مدرن برای درمان ریزش موهاست که در دو نوع کاشت مو FUT و کاشت مو FUE انجام می‌شود. در این روش درمانی جراح شما، پیوندهای مو را از ناحیه اهداکنندهبه ناحیه گیرنده پیوند می زند. بانک مو (ناحیه اهدا کننده) به معنای جایی است که جراح شما قرار است مو را برای پیوند جمع‌آوری کند.

به ‌طور معمول پزشک موها را از پشت سر برداشت می‌کند اما اگر رشد موی کافی در پشت سر نداشته باشید، ممکن است موهای سینه، ریش و قسمت‌های خاصی از بدن را برای این کار استفاده کند. پس‌ از آماده سازی گرافت‌های برداشت شده پزشک آن‌ها را در ناحیه آسیب‌دیده پیوند می‌کند.

خونریزی بعد از کاشت مو در ناحیه جلوی سر

کاشت مو و خونریزی بعد از آن

پس از کاشت مو ممکن است در ناحیه اهداکننده و محل پیوند خونریزی وجود داشته باشد. این خونریزی ناشی از برش‌های ایجاد شده در پوست سر است. دارو، نوشیدنی‌های الکلی و سایر رقیق‌کننده‌های خونی که بیمار قبل از پیوند مو مصرف می‌کند می‌تواند خطر این خونریزی را افزایش دهد؛ البته در برخی از روش‌های کاشت مو نیز خونریزی بیشتری دیده می‌شود.

بعد از عمل کاشت ناحیه‌ای که فولیکول‌های مو تازه کاشته شده‌اند، باز می‌ماند و ناحیه اهدایی که از آن فولیکول گرفته شده با پانسمان بسته می‌شود. گاهی اوقات ممکن است در ناحیه اهداکننده خونریزی خفیفی وجود داشته باشد که به دلیل شکاف‌هایی است که برای برداشت فولیکول‌ها در آن ایجاد شده است.

طبیعی بودن خونریزی بعد از کاشت مو

کاشت مو یک عمل جراحی است و خونریزی در طول این عمل بسیار طبیعی است. به ‌طور کلی بعد از جراحی خونریزی جدی دیده نمی‌شود. ایجاد خونریزی بعد از کاشت مو به ‌سرعت جریان خون بیمار بستگی دارد. اگر فرد مشکل لخته شدن خون دارد باید حتماً این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارد.

همچنین اگر داروهای رقیق‌کننده خون مصرف می‌کنید، از مصرف این دارو باید به مدت یک هفته قبل و بعد از عمل اجتناب شود. پس می‌توان گفت که خونریزی‌های کوچک بعد از کاشت مو طبیعی تلقی می‌شود. در این نوع خونریزی‌های طبیعی خون نباید پاک شود و برای جلوگیری از خونریزی نباید به پوست سر فشار وارد شود؛ این فشارها می‌تواند به پیوندها آسیب بزند. اگر خونریزی به حالتی جدی برسد بلافاصله باید به پزشک مراجعه کرد.

تا چه مدت بعد از کاشت مو خونریزی ادامه پیدا می‌کند؟

بعد از عمل کاشت مو خونریزی خفیف ممکن است تا چند روز ادامه پیدا کند اما اصلاً نگران نباشید؛ این خونریزی موقتی است و در عرض چند روز تسکین خواهد یافت. ممکن است خونریزی فقط حدود دو هفته به طول بینجامد؛ البته قطع خونریزی به نوع کاشت مو نیز بستگی دارد.

در روز اول ناحیه بانک مو را با بانداژ می‌بندند و به دلیل ادامه اثر بی‌حسی موضعی، فرد درد زیادی را احساس نمی‌کند؛ درحالی‌که پس از مدت ‌زمان معینی ممکن است فشارهای خفیفی را تجربه کند. برای جلوگیری از این وضعیت می‌توان به‌طور منظم، داروهای مسکن تجویز شده توسط پزشک را مصرف کرد. استفاده منظم از مسکن‌ها به‌ویژه در ۳ روز اول از بروز دردهایی که ممکن است پس از کاشت مو ایجاد شود جلوگیری می‌کند.

دلمه های بعد از کاشت مو

راهکارهای مهم برای کاهش میزان خونریزی بعد از عمل کاشت مو

یکی از عوارض کاشت مو، خونریزی است؛ میزان این عارضه جانبی به میزان لخته شدن خون در فرد بستگی دارد. قبل از جراحی، میزان خونریزی و لخته شدن خون فرد باید بررسی شود. در صورت لزوم باید به فرد داروهای رقیق‌کننده یا منعقد کننده خون داده شود تا بدن او واکنش طبیعی نسبت به خونریزی بعد از کاشت داشته باشد. به دلیل برش‌هایی که در ناحیه پیوند انجام می‌شود، خونریزی‌های خفیفی ایجاد می‌شود که این خونریزی‌ها به‌صورت دلمه و بعد از چند روز پوسته‌پوسته می‌شوند و می‌ریزند؛ بنابراین جای هیچ نگرانی نیست.

توجه شود که به‌ هیچ‌ وجه دلمه‌ها را با دست جدا نکنید، زیرا یک حرکت اشتباه می‌تواند به گرافت‌ها آسیب بزند. پوسته‌پوسته شدن بعد از عمل کاشت مو بدون استثنا در تمامی افرادی که کاشت مو انجام داده‌اند، دیده می‌شود و یک فرآیند طبیعی در عمل کاشت مو است و با شستشوی صحیح سر جای نگرانی نیست. این نکته را در نظر داشته باشید که هرچه میزان خونریزی کم‌تر باشد، فولیکول‌های جدید مو زودتر بهبود می‌یابند، پس از انجام کارهایی که خونریزی را تشدید می‌کند، خودداری کنید. همچنین باید بدانید که بین روش های مختلف کاشت مو تفاوت وجود دارد، که با بررسی های لازم می توانید مناسب ترین روش را انتخاب نمایید.

تعدادی از راهکار‌های مهم برای کاهش خطر خونریزی بیش‌ازحد بعد از عمل کاشت مو شامل موارد زیر است:

  • پانسمان توسط پزشک باز شود.

برای باز کردن پانسمان بعد از عمل حتماً به نزد پزشک خود بروید، زیرا ممکن است شما در حین باز کردن پانسمان به پوست سرخود فشار وارد کنید و با این کار خونریزی را افزایش دهید.

  • از انجام کارهای سنگین خودداری کنید.

پس از انجام عمل کاشت مو باید از ورزش بیش‌ازحد خودداری کنید. ورزش‌های سنگین مانند وزنه زدن باعث عرق کردن زیاد و فشار به ناحیه پیوند می‌شود و گردش خون را در پوست سر افزایش می‌دهد؛ بنابراین فشار حاصل از فعالیت‌های بدنی سنگین می‌تواند خونریزی را افزایش دهد و در روند بهبودی فولیکول‌های جدید اختلال ایجاد کند، زیرا فولیکول‌ها در روزهای اول بسیار ضعیف و آسیب‌پذیر هستند.

  • از کمپرس سرد استفاده کنید.

از یک کمپرس یخ استفاده کنید و آن را روی پیشانی خود قرار دهید تا تورم ایجاد شده پس از عمل پیوند، سریع‌تر بهبود یابد. توجه کنید که کمپرس سرد به ‌هیچ‌ عنوان نباید روی محل پیوند قرار داده شود. تنها در اطراف محل پیوند مانند پیشانی می‌توانید آن را قرار دهید.

شما می‌توانید از کمپرس‌های سردی که در داروخانه‌ها هستند، استفاده کنید و یا این‌که خودتان در خانه به کمک یک‌تکه پارچه نخی و چند قطعه یخ، یک کمپرس سرد آماده کنید. البته باید به این نکته توجه کنید که اگر سینوزیت دارید، استفاده از کمپرس سرد توصیه نمی‌شود.

  • از توصیه‌های پزشک پیروی کنید.

نکته اصلی و مهم این است که برای کاهش خطر خونریزی پس از پیوند، باید تمام دستورالعمل‌های جراح خود را دنبال کنید. توجه به توصیه‌های پزشک در روند بهبودی سریع‌تر زخم‌های شما بسیار اهمیت دارد.

  • غذاها و داروهای تجویز شده را مصرف کنید.

در روزهای اول بعد از عمل فقط باید از غذاها و داروهای تجویز شده استفاده کنید. استفاده از داروهای تجویز نشده می‌تواند خطر خونریزی را افزایش دهد، زیرا برخی از داروها مانند آسپرین باعث رقیق شدن خون می‌شوند. همچنین غذاهای دارای الکل، کافئین و ادویه‌دار نیز باعث افزایش خونریزی می‌شوند.

  • نیمه نشسته بخوابید.

تا مدت یک هفته بعد از عمل، برای استراحت و خوابیدن، حالت نیمه نشسته را انتخاب کنید تا سرتان بالاتر از بدن قرار گیرد، زیرا در صورت پایین بودن سر، جریان خون به سمت پوست سر افزایش پیدا می‌کند. می‌توانید به کمک چند بالش در زیر گردن خود، سر را بالاتر قرار دهید. شاید این مدل خوابیدن چندان راحت نباشد، اما زمانی که شاهد موهای زیبا و پرپشت خود شوید، بابت تمام این صبوری‌ها از خود تشکر می‌کنید.

عکس کاشت مو دکتر رابط

از دیگر راهکارهای مؤثر در کاهش خونریزی بعد از عمل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احتمال خارش سر تا دو هفته بعد از عمل کاملاً طبیعی است، اما مسئله مهم این است که به‌ هیچ ‌وجه سر خود را نخارانید، زیرا ممکن است در حین خارش به فولیکول‌های جدید آسیب وارد شود.
  • یک هفته قبل از عمل کاشت، سیگار کشیدن را کنار بگذارید.
  • مواد غذایی دارای ویتامین‌های E و B را در برنامه غذایی خود قرار دهید. مصرف این ویتامین‌ها می‌تواند از زیاد شدن خونریزی جلوگیری کند.
  • برای شستن موها از شامپوی مخصوص تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید.
  • هنگام شستن سر، هیچ‌گونه فشاری به ناحیه پیوند وارد نکنید و این‌ کار را با نهایت آرامش و دقت انجام دهید.
  • بعد از عمل کاشت مو از مصرف ویتامین C دوری نکنید، زیرا ویتامین C نقش مؤثری در کاهش میزان خونریزی دارد؛ بنابراین اصلاً خوراکی‌های دارای ویتامین C مانند پرتغال و یا آناناس را از برنامه غذایی خود حذف نکنید.
  • دلمه‌های پوست سر را با دست جدا نکنید.

تمیز کردن محل خونریزی بعد از کاشت مو

برای تمیز کردن خون‌های ایجاد شده در محل پیوند می‌توان از گاز استریل استفاده کرد. برای تمیز کردن ناحیه پیوند به کمک گاز استریل لازم است که آن را حدود ۱۵ دقیقه روی سر خود قرار دهید و تنها فشار کوچکی وارد کنید. دقت کنید که هیچ‌گونه فشار زیادی به سر وارد نشود. همچنین در این مدت‌زمان باید گاز استریل بدون هیچ حرکتی روی سر باقی بماند.

 جهت تعیین وقت و دریافت مشاوره از طریق راه‌های زیر با ما در ارتباط باشید:

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نظرات

Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.