انواع گونه های اختلالات پوستی نظیر پسوریازیس، از نظر علائم و شدت بروز بسیار متفاوت هستند. این بیماری ها در مواقعی می توانند موقت یا دائمی باشند و گاهی بدون درد یا دردناک. برخی از آن ها دلایلی مرتبط با موقعیت جغرافیایی محل زندگی افراد دارند، در حالی که برخی دیگر ممکن است مستقیما ناشی از عوامل ژنتیکی باشند. برخی از بیماری های پوستی کم اهمیت هستند، اما برخی دیگر می توانند زندگی فرد مبتلا را تهدید کنند.

به همین دلیل شناخت سریع و آغاز به موقع روند درمان بیماری های پوستی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در این میان پسوریازیس یکی از شایع ترین بیماری های پوستی است که شناخت آن، برای مبتلایان و حتی افرادی که تاکنون با این بیماری آشنایی ندارند، بسیار ضروری است. پس در ادامه ی این مقاله با ما همراه باشید.

• مراقبت های پسوریازیس
  • روش های درمان پسوریازیس توسط دکتر رابط
  • درمان پسوریازیس بدون بازگشت
  • کم عوارض ترین روش های درمان

درخواست نوبت یا وقت مشاوره

لطفا نام و شماره موبایل خود را در فرم زیر وارد کنید

دریافت مشاوره

این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

پسوریازیس چیست و راهکارهای درمان قطعی آن

پسوریازیس یک گونه از انواع اختلالات پوستی است که باعث می شود سلول های پوست تا ۱۰ برابر سریعتر از حالت طبیعی تکثیر شوند. این عامل باعث ظهور لکه های قرمز رنگ برجسته ای روی پوست می شود و همچنین در برخی مواقع می تواند منجر به ایجاد پلاک های ضخیم شده و باعث پوشیده شدن پوست با لایه ای از بافت های سفید رنگ شود.

این موارد می توانند در هر بخشی از بدن رشد کنند؛ اما بیشتر مواقع مشاهده می کنیم که در پوست سر، آرنج، زانو و کمر ظاهر می شوند. پسوریازیس از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود (واگیردار نیستند). اما گاهی اوقات به صورت زنجیر وار در اعضای یک خانواده اتفاق می افتد.

علائم پسوریازیس معمولاً در اوایل بزرگسالی ظاهر می شود. برای اکثر افراد، تنها بر تعدادی از بخش های بدن تأثیر می گذارد. اما در موارد شدید تر، پسوریازیس می تواند قسمت های وسیعی از بدن را بپوشاند. این لکه ها می توانند التیام پیدا کرده و سپس در طول زندگی فرد دوباره ظاهر شوند.

اغلب اوقات، محرک های محیطی باعث تقویت علائم پسوریازیس می شوند. اگرچه در حال حاضر درمان این علائم امکان پذیر نیست، اما پیشرفت های اخیر در درمان پسوریازیس به این معنی است که می توان تعداد علائم ها و شدت آنها را کاهش داد.

درمان پسوریازیس

پسوریازیس چیست و راهکارهای درمان قطعی آن

علائم پسوریازیس

پسوریازیس باعث تجمع سلول های پوستی بر روی پوست بیمار خواهد شد، که این عامل در نهایت منجر به ایجاد لایه های پوسته پوسته شده در سطح بدن می شود. لکه های خشک، ضخیم و برجسته روی پوست شایع ترین نشانه ی پسوریازیس است.

این لکه ها اغلب با لایه ای سفید رنگ به نام فلس پوشانده شده و فرد را تحریک به خاراندن آن می کند. فلس ها ممکن است دردناک باشند و حتی گاهی اوقات ترک می خورند و خونریزی می کنند. در موارد شدید، فلس ها رشد کرده و ادغام می شوند و مناطق وسیعی را پوشش می دهند.

در افرادی با پوست های روشن، علائم پسوریازیس معمولاً به صورت لکه های صورتی یا قرمز با فلس های سفید رنگ ظاهر می شود. در پوست های تیره تر، این بیماری بیشتر به صورت لکه های بنفش یا قهوه ای تیره با فلس های خاکستری خود را نشان می دهد.

به طور کلی علائم این بیماری می تواند نسبت به نوع پسوریازیس فرد مبتلا، مکان هایی که پسوریازیس روی بدن فرد ظاهر می شود و شدت پسوریازیس متفاوت باشد. علائم یک فرد می تواند از خفیف تا شدید، طبق گزارش بنیاد ملی پسوریازیس در موارد زیر دسته بندی شود:

• پسوریازیس خفیف کمتر از ۳ درصد بدن را می پوشاند.
  • پسوریازیس متوسط ​​۳ تا ۱۰ درصد بدن را می پوشاند.
  • پسوریازیس شدید بیش از ۱۰ درصد بدن را می پوشاند.

افراد مبتلا به پسوریازیس حتی می توانند به نوعی از ورم مفاصل به نام آرتریت پسوریاتیک مبتلا شوند که باعث درد و تورم در مفاصل می شود. بنیاد ملی پسوریازیس تخمین می زند که بین ۱۰ تا ۳۰ درصد از افراد مبتلا به این عارضه ی پوستی، آرتریت پسوریاتیک نیز دارند.

توضیح دکتر مهرشاد رابط در مورد بیماری

علت پسوریازیس

در حال حاضر تصور می شود که پسوریازیس یک از مشکلات ناشی از اختلال در سیستم ایمنی بدن است که باعث می شود پوست با سرعت بیشتری نسبت به حالت عادی بازسازی شود. در رایج ترین نوع این بیماری، که به عنوان پسوریازیس پلاکی شناخته می شود، ترمیم و بازسازی سریع سلول ها منجر به ایجاد فلس و لکه های قرمز می شود.

به طور معمول، سلول های پوست هر ۱۰ تا ۳۰ روز جایگزین می شوند. با پسوریازیس، سلولهای جدید هر ۳ تا ۴ روز رشد می کنند. تجمع سلول های قدیمی با سلول های جدید باعث ایجاد این فلس ها می شود.

تا به امروز، آنچه که باعث نقص سیستم ایمنی می شود کاملاً مشخص نیست. محققان معتقدند عوامل ژنتیکی و محیطی در این امر نقش دارند. در هر صورت این بیماری مسری نیست، اما هر کسی می تواند به پسوریازیس مبتلا شود. حدود یک سوم موارد ابتلا در سنین کودکی خود را نشان می دهد. به یاد داشته باشید که عوامل زیر می توانند خطر ابتلای شما را افزایش دهند:

• سابقه خانوادگی : ابتلا به این بیماری در خانواده ها به صورت وراثتی دیده شده است. وجود یکی از والدین مبتلا به پسوریازیس خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد و داشتن دو والدین مبتلا به پسوریازیس احتمال ابتلای شما را بیشتر می کند.
  • فشار عصبی : از آنجا که استرس می تواند بر سیستم ایمنی بدن شما تأثیر بگذارد، سطوح بالای استرس ممکن است خطر ابتلا به پسوریازیس را افزایش دهد.
  • سیگار کشیدن : استعمال دخانیات نه تنها خطر ابتلا به پسوریازیس را افزایش می دهد، بلکه ممکن است شدت بیماری را نیز افزایش دهد. سیگار کشیدن نیز ممکن است در بروز اولیه بیماری نقش داشته باشد.

انواع پسوریازیس

در ادامه قصد داریم تا شما را با انواع پسوریازیس آشنا کنیم. همچنین خواهید دید که چگونه پسوریازیس می تواند ناخن ها و مفاصل شما را تحت تاثیر قرار دهد.

۱- پسوریازیس پلاکی

حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد از افرادی که پسوریازیس دارند به این گونه مبتلا می شوند. هنگامی که پسوریازیس پلاک ظاهر می شود، ممکن است موارد زیر را مشاهده کنید:

• تکه هایی از پوست ضخیم و برجسته به نام پلاک
  • پوششی خشک، نازک و سفید برخی از پلاک ها را می پوشاند
  • پلاک ها در اندازه های مختلف
  • پلاک های کوچکتر به هم متصل می شوند و پلاک های بزرگتری را تشکیل می دهند.

پلاک ها معمولاً روی پوست سر، آرنج، زانو یا پایین کمر رویت می شوند. اما باز هم امکان دارد که در هر نقطه از پوست ایجاد شوند. خارش پلاک ها موردی متداول است، اما سعی کنید که خراشیده نشوند. خاراندن می تواند باعث ضخیم شدن لکه ها شود. برای جلوگیری از خارش ها، متخصصان پوست درمان هر چه سریع تر پسوریازیس را توصیه می کنند.

۲- پسوریازیس گوت تات (Guttate)

وقتی فردی به این نوع پسوریازیس مبتلا می شود، اغلب دیده می شود که برجستگی های ریزی روی پوست به طور ناگهانی ظاهر می شوند. برجستگی ها بیشتر قسمت بالا تنه، پاها و بازوها را می پوشانند. گاهی اوقات برجستگی ها روی صورت، پوست سر و گوش ها نیز ایجاد می شوند.

هنگامی که پسوریازیس گوت تات برطرف می شود، ممکن است دیگر برنگرد. اینکه چرا این اتفاق می افتد هنوز مشخص نیست. پسوریازیس گوت تات در کودکان و نوجوانان مبتلا به عفونت هایی مانند گلودرد استرپتوکوکی ایجاد می شود. این امکان وجود دارد که وقتی عفونت برطرف شود پسوریازیس شکمی نیز ترمیم شود.

۳- پسوریازیس معکوس

ین نوع پسوریازیس در مناطقی که پوست با پوست تماس ایجاد می کند، خود را نشان می دهد؛ مانند زیر بغل، اندام تناسلی و چین باسن. در جایی که پسوریازیس معکوس ظاهر می شود، احتمالاً علائم زیر را مشاهده خواهید کرد:

• لکه های صاف و قرمز پوست که تخت به نظر می رسند،
  • فلس های سفید کوچک، در صورت وجود،
  • دردناک شدن پوست.

نام های دیگر این گونه، پسوریازیس بین ریشه ای یا پسوریازیس خمشی است.

خدمات کلینیک دکتر رابط

ما در مرکز تخصصی دکتر مهرشاد رابط مفتخریم که توانسته‌ایم با تشکیل دپارتمان‌های مختلف کلیه خدمات را از درمانی تا زیبایی بصورت حرفه‌ای به مراجعه‌ کنندگان عزیز ارائه کنیم. اینکه درمان و زیبایی کنار یکدیگر قرار بگیرد برای ارزش است چرا که سلامتی افراد برای ما اولویت اول است

شما عزیزان می‌توانید جهت تعیین وقت و دریافت مشاوره از طریق راه‌های زیر با ما در ارتباط باشید:
آیا انواع مختلفی از بیماری پسوریازیس وجود دارد؟

بسته به این که بیماری پسوریازیس چند درصد از بدن را درگیر نماید، دسته بندی های خفیف و شدید برای این بیماری در نظر گرفته می شود.  که درمان هر یک از دسته بندی ها و انواع متفاوت از دیگری می باشد.

علت رخداد بیماری پسوریازیس چه می باشد؟

عوامل مختلفی ممکن اسن که دلیل این بیماری باشند که از انواع آن ها می توان به مصرف سیگار، فشار عصبی ، شرایط ژنتیکی و ... اشاره نمود.

پزشکان

physicians