آیا تزریق چربی به صورت عوارض جبران ناپذیری دارد؟

به مرور زمان و با بالا رفتن سن و در اثر عواملی مانند تغذیه نامناسب قسمت‌هایی از بدن دچار افتادگی می‌شوند و حجم آن قسمت‌ها کاهش می‌یابد. این افتادگی‌ و کم‌حجمی دلایل مختلفی دارد که می‌تواند در افراد مختلف نیز متفاوت باشد. در این شرایط افراد به روش‌ های جوانسازی پوست مانند تزریق چربی، فیلر و یا تزریق ژل روی می‌آورند.اما ممکن است عوارض تزریق چربی را در پی داشته باشد. که موضوع این مطلب از وب سایت دکتر رابط می باشد. تا پایان همراه ما باشید.

تزریق چربی می‌تواند قسمت‌هایی از بدن که دچار کاهش حجم و افتادگی شده‌ مانند صورت یا سینه‌ها را فرم داده و از بروز علائم پیری در آن‌ها جلوگیری کند.

عوارض تزریق چربی

تزریق چربی چیست؟

داشتن پوستی جوان و شاداب برای اکثر مردم به‌ویژه بانوان اهمیت بسیاری دارد. افتادگی پوست و کم‌حجم شدن آن در برخی از قسمت‌های بدن سریع‌تر اتفاق می‌افتد و این می‌تواند نگران کننده باشد و حتی روی اعتمادبه‌نفس مردم تأثیر بگذارد.

امروزه روش‌های مختلفی برای جوان‌سازی پوست وجود دارد که یکی از این روش‌ها تزریق چربی است. در واقع تزریق چربی نوعی جراحی زیبایی است. در این جراحی، انتقال چربی از یک نقطه از بدن مانند شکم یا پهلوها به نقاط دیگر مانند سینه، پیشانی، گونه، لب و یا نقاط دیگر انجام می‌شود. این انتقال چربی باعث می‌شود تا قسمت هایی که دچار افتادگی شده‌اند، به بالا کشیده شوند و حالت طبیعی خود را به دست ‌آورند.

روش انجام تزریق چربی

میزان چربی که تزریق می‌شود؛ بسته به مقدار مورد نیاز برای ناحیه مورد نظر تفاوت دارد. اگر ناحیه‌ی کوچکی نیاز به تزریق چربی داشته باشد؛ تزریق به‌صورت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. اما اگر تزریق چربی در بخش بزرگ‌تری انجام شود؛ بی‌حسی به‌صورت عمومی انجام می‌شود. یک عمل پیوند چربی اصولا در سه مرحله کلی انجام می‌شود که ما در ادامه شما را با این مراحل آشنا می‌کنیم:

  • برداشت چربی

اولین مرحله برای عمل تزریق چربی، برداشتن چربی از ناحیه‌هایی مانند باسن، شکم و ران است. برای برداشتن چربی از این ناحیه‌ها از روش لیپوساکشن استفاده می‌شود. توجه شود که چربی‌هایی که از فیبر تشکیل شده‌اند؛ مانند چربی‌هایی که در سینه مردان وجود دارد، برای این عمل مناسب نیست. برای برداشتن چربی از ناحیه موردنظر از لوله‌های نازک استفاده می‌شود.

  • تصفیه و پاکسازی

بعد از این‌که چربی موردنظر جمع آوری شد؛ لازم است که آن را پاک‌سازی کنند. پاک‌سازی چربی به این معنی است که باید سلول‌های سالم را از سلول‌های آسیب‌دیده جدا کرد. بعد از پاک‌سازی از یک سانتریفیوژ استفاده می‌شود تا مایعی به رنگ طلایی-نارنجی به دست آید. این مایع، همان مایعی است که برای تزریق چربی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • تزریق چربی

بعد از این‌که چربی طلایی رنگ به دست آمد؛ آن را با سرنگ‌هایی که سوزن‌های ظریف دارند و مخصوص این کار هستند به ناحیه مورد نظر منتقل می‌کنند. میزان چربی که برای هر ناحیه مورد نیاز است، توسط پزشک متخصص تشخیص داده می‌شود. مقداری از چربی تزریق شده بعد از مدتی توسط بدن جذب می‌شود. باید گفت که میزان سازگاری و ماندگاری این عمل زیبایی برای هر فرد، مختلف است. بعد از تزریق اول می‌توان فهمید که بدن چه واکنشی دارد و تا چه مدت، چربی منتقل‌شده می‌تواند ماندگاری داشته باشد.

مراحل تزریق چربی

مزایای تزریق چربی

روش‌های مختلفی برای برطرف کردن افتادگی پوست و کاهش حجم قسمت‌هایی از بدن وجود دارند که از بین این روش‌ها، تزریق چربی بسیار پرطرفدارتر است. یکی از دلایلی که باعث شده تزریق چربی نسبت به سایر تکنیک‌ها، بیشتر مورد توجه قرار گیرد این است که چربی تزریق شده به ناحیه مورد نظر، همان چربی است که از خود بدن فرد گرفته می‌شود؛ بنابراین نسبت به سایر روش‌ها، فرد کم‌تر دچار بروز حساسیت، عوارض جبران ناپذیر و مشکلاتی از این قبیل می‌شود.

همچنین این روش ظاهری طبیعی‌تر به پوست شما می‌دهد. با استفاده از روش تزریق چربی می‌توان چین و‌ چروک‌هایی را که در صورت و یا گردن ایجاد می‌شوند رفع کرد. از دیگر قابلیت‌های این روش می‌توان به رفع گودی زیر چشم و فرم دادن به صورت مانند لب‌ها و گونه‌ها و یا فرم دادن به سینه و باسن اشاره کرد. تمام این موارد که ذکر شد از مزایای تزریق چربی هستند.

تزریق چربی چه عوارضی می‌تواند داشته باشد؟

کاملا بدیهی است که هر عمل زیبایی می‌تواند عوارض مختلفی را برای فرد به همراه داشته باشد. این عوارض بسته به واکنشی که بدن نشان می‌دهد از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ اما جای نگرانی نیست. زیرا اگر عمل تزریق چربی توسط فردی متخصص و حرفه‌ای انجام شود و مراقبت‌های قبل و بعد از عمل به درستی انجام شوند؛ می‌توان از بروز بسیاری از این عوارض جلوگیری کرد. در این بخش شما را با تعدادی از عوارض تزریق چربی آشنا می‌کنیم. تعدادی از عوارض تزریق چربی به شرح زیر است:

  • تغییر در ظاهر ناحیه تزریق شده

به طور معمول، چربی منتقل‌شده با گذشت زمان، مقداری از حجم خود را از دست می‌دهد و سپس پایدار می‌شود. به ندرت اگر دچار افزایش وزن قابل توجهی شوید؛ ممکن است حجم چربی منتقل‌شده افزایش یابد و ظاهر نامطلوبی به خود بگیرد. در این شرایط ممکن است دوباره به جراحی نیاز باشد و باید با پزشک مربوطه مشاوره کنید.

  • سفتی و برآمدگی

درحالی‌که بیشتر چربی‌های منتقل‌شده ظاهری طبیعی به خود می‌گیرند اما گاهی ممکن است برخی از قسمت‌ها یا کل چربی سفت شود و یا به شکل یک توده در بیاید. اگر چربی بعد از انتقال دچار مرگ سلولی شود؛ ممکن است سفت شود و درد و ناراحتی را به دنبال داشته باشد. حتی ممکن است در محل چربی، کیست ایجاد شود. در این مرحله جای نگرانی نیست و با یک جراحی دوباره می‌توان مشکل را برطرف کرد.

  • عدم تقارن

گاهی اوقات عواملی مانند رنگ پوست، برجستگی استخوانی و رسوبات چربی باعث می‌شوند که بدن به طور طبیعی نامتقارن به نظر برسد؛ بنابراین باید به این نکته توجه کنید که ممکن است بعد از تزریق چربی نیز، نتوان به این تقارن دست پیدا کرد و یا حتی گاهی تقارن موجود از بین می‌رود.

عکس تزریق چربی

  • از دست دادن بافت

در موارد بسیار نادر ممکن است، چربی منتقل‌شده باعث آسیب پوست در ناحیه تحت درمان شود و در نتیجه پوست و بافت تحت درمان را از بین ببرد. این حالت ممکن است باعث تغییر شکل در آن ناحیه شود که در این حالت می‌توان آن را با جراحی درمان کرد.

  • ایجاد تورم

ممکن است در اثر ضربه یا ورزش‌های شدید، پس از جراحی بین پوست و بافت‌های زیرین، مایعی جمع شود. در این حالت ممکن است متوجه افزایش ناحیه پیوند چربی، تورم موضعی یا تغییر شکل شوید. این علائم هشداردهنده هستند و باید به پزشک خود مراجعه کنید تا مایع را تخلیه کند.

  • تزریق داخل شریانی تصادفی

تزریق داخل شریانی عوارض بسیار نادری است، اما گاهی ممکن است در طول دوره تزریق، چربی به ‎طور تصادفی به ساختارهای شریانی تزریق شود و جریان خون را مسدود کند.

حساسیت، از بین رفتن عصب‌ها، تغییر رنگ پوست و لخته خونی می‌تواند از دیگر عوارض تزریق چربی باشد؛ اما باید به این نکته مهم اشاره کرد که اگر تزریق چربی در کلینیک‌های مجهز و توسط پزشکان حرفه‌ای انجام شود، بسیاری از عوارض گفته شده بروز نمی‌کنند و یا در صورت بروز توسط پزشک مربوطه به‌راحتی قابل برطرف شدن هستند.

توصیه های قبل از تزریق چربی

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم مراقبت‌های قبل از تزریق می‌توانند از بروز عوارض بعد از عمل جلوگیری کنند و همچنین کمک کنند تا پزشک مربوطه کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. در ادامه مراقبت‌هایی که قبل از عمل تزریق چربی باید انجام شوند را بیان می‌کنیم:

  • از مصرف داروهایی که می‌توانند باعث تشدید خونریزی شوند، خودداری کنید.
  • حتما داروهایی که پزشک قبل از تزریق، تجویز کرده است را مصرف کنید.
  • از کشیدن سیگار و مصرف مشروبات الکلی به مدت دو هفته قبل از تزریق خودداری کنید.
  • اگر قرار است تزریق در ناحیه صورت انجام شود باید ناحیه مورد نظر بدون هیچ‌گونه مواد آرایشی باشد.
  • حتما آزمایش‌هایی که دکتر دستور داده است را به‌طور کامل انجام دهید.

تزریق چربی به صورت

مراقبت‌های بعد از تزریق چربی

برای اینکه تزریق چربی به ناحیه مورد نظر نتیجه‌ی خوبی داشته باشد و شما دچار عوارض بعد از عمل نشوید؛ لازم است به مراقبت‌های بعد از عمل به خوبی توجه کنید تا بعد دچار ناراحتی و مشکل نشوید. مراقبت‌های بعد از تزریق چربی به شرح زیر هستند:

  • از وارد کردن فشار به ناحیه تزریق‌شده خودداری کنید. بعد از تزریق چربی به ناحیه مورد نظر، برای این‌که چربی‌ها جابه‌جا نشوند، نباید هیچ فشاری به این ناحیه وارد شود.
  • اگر تزریق در ناحیه صورت انجام شده است، شخص باید روی گونه‌های خود نخوابد و به کمک چند بالش، سر خود را بالاتر از بدن قرار دهد تا خون در ناحیه مورد نظر جمع نشود.
  • بدیهی است که بعد از تزریق، ناحیه مورد نظر دچار تورم می‌شود، پس بهتر است برای بهبود تورم‌ها، در روز اول از کمپرس آب سرد استفاده کنید. در روزهای بعد می‌توانید از کمپرس آب گرم که ملایم است، استفاده کنید.
  • در محلی که چربی از آن برداشته می‌شود و همین‌طور در محل تزریق، امکان مشاهده کبودی وجود دارد. این کبودی‌ها به‌مرور خوب می‌شوند و جای نگرانی نیست.
  • در صورت تزریق در ناحیه صورت، در روزهای اول از خم کردن زیاد سر خود برای انجام کارها خودداری کنید.
  • اگر قصد حمام کردن دارید، بعد گذشت یک روز از تزریق امکان‌پذیر است.
  • اگر تا دو هفته بعد از تزریق تب و لرز داشتید و یا در ناحیه مورد نظر درد و تورم ناگهانی مشاهده کردید باید خیلی سریع پزشک خود را در جریان بگذارید.
  • بعد از تزریق نباید به محیط‌های گرم مانند سونا بروید و در معرض نور خورشید هم قرار نگیرید.
  • از خوردن نمک بعد از تزریق خودداری کنید؛ زیرا نمک میزان تورم را تشدید می‌کند.
  • خوردن داروهایی مثل پروفن، ژلوفن و آسپرین بعد از تزریق ممنوع است.
  • تا یک هفته بعد از تزریق چربی از انجام کارهای سنگین و ورزش خودداری کنید.
  • از رفتن به استخر خودداری کنید.

بعد از هر عمل زیبایی، ناحیه مورد نظر دچار تورم، کبودی و التهاب می‌شود. اصولا بهبود این علائم یک یا دو هفته طول می‌کشد. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که مدت زمان بهبود این علائم بسته به واکنش بدن فرد، نحوه مراقبت آن و همچنین رژیم غذایی او تفاوت دارد؛ بنابراین روند بهبود از هر فرد به فرد دیگر متفاوت است. اصولا بعد از گذشت ۷ روز از انجام تزریق می‌توانید کارهای روزانه خود را انجام دهید.

نمونه تزریق چربی

تزریق چربی در مرکز تخصصی پوست و مو دکتر رابط

عارضه‌های ایجاد شده بعد از تزریق چربی می‌توانند برای شما بسیار دلهره‌آور و نگران‌کننده باشند؛ اما شما باید در نظر داشته باشید که میزان تبحر و تخصص پزشک و مراقبت‌های قبل و بعد از تزریق چربی می‌تواند تأثیر زیادی در میزان جلوگیری از عوارض تزریق چربی داشته باشد. البته باید به این موضوع اشاره کرد که نحوه پاسخ بدن فرد به تزریق انجام شده نیز بسیار مؤثر است؛ بنابراین مدتی را باید صبر کنید تا بدن شما به مواد وارد شده، عادت کند.

اگر یک ماه بعد از تزریق برخی از عوارض مانند تورم، التهاب و یا کبودی از بین نرفت باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا علت عوارض به وجود آمده را شناسایی کند و در رفع آن‌ها به شما کمک کند.

برای جوان سازی پوست و رفع افتادگی‌های بخش‌هایی از بدن، عمل‌های زیبایی مختلفی وجود دارد که یکی از این روش‌ها، عمل زیبایی تزریق چربی است. تزریق چربی مانند خیلی از عمل‌های زیبایی دیگر دارای عوارضی است که برخی از این عوارض با گذشت دوره نقاهت بهبود می‌یابند و جای نگرانی نیست، اما برخی دیگر از عوارض بستگی به پاسخ بدن فرد و میزان تبحر پزشک مربوطه دارد؛ بنابراین لازم است که ابتدا شما با انجام آزمایش‌های مربوطه از سالم بودن و نبود مشکل درونی مطمئن شوید و دوم این‌که برای تزریق چربی، یک پزشک متخصص ماهر و باتجربه را انتخاب کنید.

کلینیک پوست و مو دکتر رابط با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز دنیا و به‌کارگیری کادر مجرب و حرفه‌ای خود می‌تواند بسیاری از نگرانی‌های شما در مورد عوارض تزریق چربی را برطرف کند. حرفه‌ای بودن این کلینیک در تزریق چربی قادر است خیال شما را از هر جهت راحت کند.

مشاورین این مرکز همه روزه آماده پاسخ گویی به سوالات شما عزیزان در زمینه جوانسازی پوست و نیز تعیین زمان مشاوره تزریق چربی در کلینیک تخصصی دکتر رابط می باشند و متقاضیان گرامی می توانند با شماره تلفن های زیر تماس حاصل فرمایند.همچنین پیشنهاد میکنیم مطلب ورم صورت بعد از تزریق چربی را مطالعه کنید.

  • ۰۲۱-۸۸۰۷۸۰۰۰ (خط مستقیم)
  • ۰۹۱۲۲۳۴۱۹۳۴ (مشاوره کاشت مو)

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات

Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.