علت و نحوه درمان سردرد و سرگیجه بعد از کاشت مو

کاشت مو سال هاست که به عنوان درمانی موثر و با ضریب موفقیت بالا برای رفع کم پشتی و طاسی موهای نقاط مختلف بدن از جمله موهای سر در مراکز پوست و مو صورت می گیرد. با این حال از آنجایی که کاشت مو یک عمل جراحی محسوب می شود، بنابراین مانند سایر جراحی ها دارای عوارضی هر چند بسیاد معدود است. یکی از این عوارض، سردرد و سرگیجه پس از کاشت مو است. اگرچه این عارضه در اغلب موارد بسیار طبیعی است با این حال برای رفع نگرانی مراجعان عزیز، تصمیم گرفتیم تا در مقاله ای به علت و درمان آن بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

بررسی امکان کاشت مو

در این مقاله به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

  • علت سردرد و سرگیجه پس از کاشت مو چیست؟
  • آیا سردرد و سرگیجه پس از کاشت مو می تواند خطرناک باشد؟
  • چه راه هایی برای درمان سردرد و سرگیجه وجود دارد؟
  • طول دوره درمان چقدر است؟

علت سردرد و سرگیجه پس از کاشت مو

کاشت مو اصولا یک روش کم عارضه برای درمان کم پشتی و طاسی موهاست. با این حال عوامل بسیاری می توانند در ایجاد عوارض کاشت مو موثر باشند. مثلا سابقه بیمار در مصرف کافئین، سیگار و یا الکل قبل از عمل جراحی و میزان وابستگی فرد به این مواد یکی از همین عوامل تاثیرگذار است.

همانطور که می دانید مصرف کافئین بعد از کاشت مو باید به حداقل برسد و همچنین استعمال دخانیات و الکل از چند روز قبل از جراحی تا چند روز پس از آن ممنوع است که این زمان معمولا دوهفته قبل تا دو هفته پس از کاشت مو است. اجرای این دستورالعمل ها برای افرادی که وابستگی زیادی به این نوع مواد دارند می تواند سخت باشد و مشکلات عصبی را برای آنها ایجاد کند؛ که همین مشکلات زمینه ساز سردرد پس از کاشت مو می شوند. بنابراین تا اینجا متوجه شدیم که سبک زندگی افراد قبل از کاشت مو می تواند تاثیر زیادی بر نوع عوارض ناشی از عمل داشته باشد.

یکی دیگر از عوامل وابسته به سبک زندگی افراد، میزان استرس و اضطراب آنهاست. افرادی که درگیر تنش های عصبی و استرس و اضطراب شدید هستند، بسیار محتمل است که در هنگام فرآیند کاشت مو و یا قبل و بعد از آن نیز با تنش های عصبی بیشتری مواجه شوند. این تنش ها می توانند عوامل ایجاد سردرد و سرگیجه پس از عمل کاشت مو باشند.

عوامل دیگری مانند دوری از اجتماع نیز می تواند بر اضطراب ناشی از عمل بیفزاید. از طرفی فرآیند کاشت مو، به خودی خود می تواند زمینه ساز سردرد و سرگیجه شود. علت آن این است که در فرآیند کاشت مو بخشی از بافت سر دچار برش و سوراخ هایی می شود و از آنجایی که بافت سر نیز مانند سایر اندام های بدن دارای اعصاب خاصی است، تحریک این اعصاب می تواند زمینه ساز درد شود. سایر عوامل مانند خوابیدن فرد به حالت نیمه نشسته در روزهای ابتدایی پس از عمل و مصرف داروهای تجویزی نیز در ایجاد این عارضه تاثیرگذارند.

سرگیجه بعد از کاشت مو

آیا سردرد بعد از کاشت طبیعی است ؟

سردرد و سرگیجه پس از کاشت مو معمولا عارضه ای طبیعی محسوب می شود. در اغلب موارد تا دو روز اول پس از عمل، سردرد و سرگیجه خفیفی را تجربه خواهید کرد که با روش های درمانی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد به سرعت التیام می یابد. اما درصورتی که سردرد و سرگیجه شما طولانی و شدید باشد، باید با پزشک خود درمورد آن مشورت کنید.

اگرچه روش های قدیمی تر کاشت مو به دلیل ایجاد برش های بزرگتر و دستگاه های قدیمی تر، درد و عوارض طولانی تری را ایجاد می کردند؛ با این حال باید این موضوع را مدنظر قرار دهید که پیشرفته ترین روش ها و دستگاه ها نیز مقداری درد قابل تحمل را به همراه دارند و بهتر است از نظر روحی آمادگی آن را داشته باشید. دوران نقاهت پس از عمل نیز کاملا بستگی به محدوده کاشت مو و بدن فرد دارد. سرعت بهبود از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ هرچند پیروی از دستورالعمل های پس از عمل نیز در این بهبودی بسیار موثرند.


همچنین ببینید: ورم بعد از کاشت مو


درمان سر درد و سرگیجه پس از کاشت مو

برای رفع سردردها معمولا پزشک داروی مسکن برای شما تجویز می کند و شما موظفید دقیقا بر اساس تجویز وی داروها را مصرف کنید. بهتر است مصرف مسکن شب ها و قبلا از خواب صورت گیرد. ممکن است پزشک برای تسکین درد شما از مهارکننده های عصبی، بی حس کننده های موضعی، تحریک اعصاب محیطی یا رفع فشار جراحی استفاده کند. همچنین استفاده از کمپرس سرد در محل ایجاد درد نیز می تواند به تسکین آن کمک نماید.

علاوه بر روش های ذکر شده در بالا می توان از راهکارهای ساده که در ادامه شرح داده خواهد شد نیز استفاده نمود.

  • زیاد آب بنوشید : مصرف آب باعث افزایش جریان خون در سر شده و در نتیجه به رفع سردرد و سرگیجه کمک شایانی خواهد کرد. بطور کلی مصرف آب کافی در طول روز حتی برای یک انسان در شرایط عادی نیز ضرورت دارد و تاثیر بسیاری بر عملکرد بدن خواهد داشت، چه بسا زمانی که شما بر اثر جراحی تحت فشار جسمی و روحی نیز قرار داشته باشید.
  • از مصرف کافئین بپرهیزید : بطور کلی مصرف کافئین تاثیر منفی بر فرآیند کاشت مو خواهد داشت. علت آن این است که مصرف کافئین باعث رقیق شدن خون می شود و در اصل فشار خون را افزایش می دهد. در نتیجه همین موضوع می تواند باعث خونریزی در گرافت ها شود و روند درمان و ترمیم فولیکول ها را به تعویق بیندازد. از طرفی مصرف کافئین می تواند باعث ایجاد سردرد و سرگیجه در افراد گردد و یا آن را تشدید کند؛ از این رو توصیه ما به شما این است که مصرف کافئین را در این دوران به حداقل برسانید.
  • دوری از استرس و اضطراب و عوامل تشدید کننده آن : استرس می تواند سردرد شما را افزایش دهد و سایر عارضه های پس از کاشت مو را نیز تشدید کند. بنابراین، ما به شما توصیه می کنیم که از هر گونه استرس بپرهیزید. می توانید با استفاده از نفس های عمیق و تکنیک های مدیتیشن به حفظ آرامش خود کمک کنید. تنفش عمیق به دلیل اکسیژن رسانی بالا به مغز باعث کاهش درد می شود.
  • در حالت ۴۵ درجه بخوابید : خوابیدن در این وضعیت تا چند شب پس از کاشت مو باعث کاهش فشار وریدی و لنفاتیک در سر و گردن می شود و همچنین از تورم پیشانی می کاهد. برای این منظور می توانید از یک بالش دور گردنی استفاده کنید.

بهرین روش های کاشت موی سر در ایران

طول دوره درمان سردرد و سرگیجه

درد بخشی از عوارض طبیعی پس از درمان است و معمولا تا دو روز پس از مصرف داروهای مسکن و ضد درد تجویزی توسط پزشک درد شما التیام می یابد؛ با این حال در صورت طولانی شدن درد و سرگیجه و یا شدت زیاد آن ملزم هستید که با پزشک خود موضوع را مطرح نمایید.

در نهایت توجه کنید که اجرای دستورالعمل های پزشک و حفظ آرامش می تواند تاثیر شگرفی در بهبود حال شما مراجعان عزیز داشته باشد. به خاطر داشته باشید که در صورت بروز هر گونه علائم و عوارض ابتدا با پزشک خود مشورت کنید و سپس بدون هیچ گونه نگرانی و اضطرابی دوران نقاهت خود را سپری کنید.

 جهت تعیین وقت و دریافت مشاوره از طریق راه‌های زیر با ما در ارتباط باشید:

میانگین امتیازات ۲ از ۵
از مجموع ۶۶ رای

نظرات

Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.