برای درمان میگرن به چند جلسه تزریق بوتاکس نیاز می باشد؟

تعداد جلسات تزریق بوتاکس میگرن ، میگرن نام اختلالی است که باعث بروز سرد درد های مکرر در فرد می ‌شود که در اکثر موارد، فقط یک سمت سر را تحت تاثیر خود قرار می ‌دهد. این مشکل علاوه بر سر درد های شدید با بی اشتهایی، تهوع و استفراغ نیز (در موارد شدید) در برخی از افراد همراه می باشد. تا چندین سال پیش، این درد ها با رعایت نکات پیشگیرانه و استفاده از برخی داروهای خاص کنترل می ‌شد. با این حال دانشمندان به تلاش خود برای یافتن یک درمان موثر جهت کاهش یا کنترل سر درد های ناشی از میگرن ادامه دادند. تا این که در اکتبر سال ۲۰۱۰، سازمان غذا و دارو (FDA) درمان تزریق داروی بوتولینوم توکسین A (بوتاکس، را برای درمان میگرن مزمن تأیید کرد. شاید برای اولین بار باشد که از این گزینه جذاب برای مدیریت سردرد های میگرنی آگاه می ‌شوید، به همین ممکن است که به طور طبیعی سوالات زیادی در مورد استفاده از این ماده جهت درمان میگرن داشته باشید که در ادامه ی این مقاله سعی کرده ایم به این سوالات احتمالی پاسخ دهیم.

آیا تزریق بوتاکس بهترین روش درمان میگرن می باشد؟

نظرات تمامی افراد و پزشکان و محققان این حوزه در مورد بوتاکس میگرن تقریبا یکسان می باشد و تمامی پزشکان به اتفاق معتقدند که تزریق بوتاکس برای درمان میگرن تا حد زیادی به کاهش حملات میگرنی کمک می ‌کند. به این ترتیب، تزریق بوتاکس برای میگرن به سرعت به یک روش پر طرفدار تبدیل شد.  در واقع می توان این گونه گفت که به کمک تزریق بوتاکس میگرن افراد می توانند برای مدتی از شر سردرد های میگرنی راحت شوند.

برای درمان میگرن کدام قسمت های صورت بوتاکس تزریق می شود؟

روش استفاده از تزریق بوتاکس A برای درمان میگرن مزمن براساس مطالعات تحقیقاتی بالینی است که منتهی به تأیید FDA و رهنمود های بعدی ارائه شده توسط این سازمان می باشد. در حالت کلی نواحی مورد تایید برای تزریق شامل پل بینی، پیشانی، شقیقه‌ ها، پشت سر، گردن و قسمت فوقانی پشت در بالای شانه ها می‌ باشد.

برای درمان میگرن به چه مقدار تزریق بوتاکس نیاز می باشد؟

حجم تزریقی بوتاکس مورد نیاز برای درمان میگرن، با توجه به صلاح دید پزشک متفاوت خواهد بود. برای انجام تزریق بوتاکس میگرن از یک سوزن بسیار کوچک و نازک و تیز استفاده می ‌شود و روند تزریق اصلا دردناک نمی باشد. کل مراحل انجام تزریق بوتاکس برای درمان میگرن، به ۱۰ الی ۱۵ دقیقه زمان بیشتر نیاز ندارد و به طور معمول به راحتی توسط افراد تحمل می ‌شود. بلافاصله پس از پایان تزریق بوتاکس درمان میگرن تیز، اکثریت قریب به اتفاق بیماران، قادر به بازگشت به کارهای روزمره خود هستند. و نیازی به گذراندن دوران نقاهت در منزل و دوری از کار های روزمره نمی باشد.

دفعات تزریق بوتاکس برای درمان میگرن

بیمارانی که قصد درمان میگرن با تزریق بوتاکس را دارند، معمولا هر سه ماه چند واحد بوتاکس را باید در اطراف سر و گردن خود تزریق نمایند تا از سردرد های میگرنی آن ها کاسته یا از تعداد دفعات بروز این بیماری برای آن ها جلوگیری شود. این افراد ممکن است در کل به ۳۰ تا ۴۰ واحد تزریق بوتاکس نیاز داشته باشند که به طور مساوی در دو طرف سر و گردن بوتاکس ها تزریق می ‌شوند. اگر درد های میگرنی شما در یک نقطه بیشتر باشد در آن نقطه ممکن است مقدار بیشتری بوتاکس تزریق شود. نتیجه تزریق بوتاکس برای درمان میگرن، بعد از دو تا سه هفته دیده می ‌شود و توصیه می شود که برای این کار فقط به پزشکی با تجربه و توانا مراجع داشته باشید که آموزش‌ های لازم را برای این نوع درمان دیده باشد. بنابراین پزشکی که تزریق بوتاکس برای رفع چین و چروک ‌ها و سایر موارد زیبایی را آموزش دیده است، مناسب انجام تزریق بوتاکس برای رفع سردرد های میگرن نمی ‌باشد. چرا که پزشک متخصص باید اقدام به تزریق بوتاکس برای درمان میگرن نماید.

نتایج ناشی از تزریق بوتاکس برای درمان میگرن

میزان دردی که بیماران مبتلا به سردرد های میگرنی تجربه می ‌کنند بسیار زیاد است به طوری که بیشتر مبتلایان به میگرن، نمی ‌توانند حتی خواب عمیق و راحتی داشته باشند، نمی ‌توانند خوب تمرکز کنند، به طور مداوم خسته می شوند و به طور کلی زندگیشان بسیار تحت تاثیر عوارض و نتایج منفی این سردرد ها قرار می ‌گیرد. تزریق بوتاکس می ‌تواند با کاهش درد ها، زندگی بسیاری از بیماران مبتلا به میگرن را راحت ‌تر کند.

نتایج تزریق بوتاکس میگرن برای چه افرادی مناسب می باشد؟

تاثیرات بوتاکس تنها روی برخی از بیماران نتیجه رضایت بخشی را به همراه دارد. به طور کلی بوتاکس فقط برای میگرن مزمن مورد تأیید FDA است و این یعنی فقط افرادی که در طول یک ماه حدود ۱۵ روز یا بیشتر درد میگرن را تحمل می ‌کنند. و هرچه تعداد و شدت سردردها بیشتر باشد، بیمار بازخورد بهتری را نسبت به تزریق دوز بوتاکس نشان خواهد داد. به این ترتیب تزریق بوتاکس برای بیمارانی که کمتر از ۱۵ روز در ماه دچار سردرد می ‌شوند توصیه نمی ‌شود.

تزریق بوتاکس چگونه باعث درمان میگرن می شود؟

تزریق بوتاکس در اطراف فیبرهای دردی که در سردرد نقش دارند انجام می‌ شود و بعد از آن وارد انتهای عصبی اطراف محل تزریق شده و مانع انتشار مواد شیمیایی دخیل در انتقال درد می ‌شود و به این روش از فعال شدن سیگنال ‌های درد در مغز جلوگیری می ‌کند.

بهترین سن درمان میگرن با تزریق بوتاکس

سازمان غذا و دارو نیز استفاده از بوتاکس را برای درمان میگرن مزمن در بزرگسالان ۱۸ سال یا بیشتر تایید می ‌کند. به همین دلیل توصیه می شود که تحت نظر پزشک متخصص اقدام به تزریق بوتاکس برای درمان میگرن نمایید تا تمامی شرایط شما بررسی گردد.

بهترین کاندیدای تزریق بوتاکس پیشانی

عوارض تزریق بوتاکس برای درمان میگرن

معمولا عوارض جانبی ناشی از درمان میگرن با تزریق بوتاکس زمانی گزارش می ‌شوند که این تزریق توسط افراد بدون تجربه و آموزش ندیده در مراکز نامعتبر یا بی سابقه انجام شده باشد. همچنین استفاده از برند ‌های نا مناسب برای تزریق به نقاط مورد نظر نیز یکی از موارد مهمی است که می‌ تواند باعث بروز عوارض جانبی تزریق بوتاکس گردد. در این صورت می توان گفت که عوارض جانبی تزریق بوتاکس درمان میگرن می ‌تواند در اثر دلایل ذکر شده رخ دهد. متداول ‌ترین این عوارض عبارت هستند از:

• گردن درد و سفت شدن گردن: که این عارضه اغلب با عنوان “گردن لرزان” شناخته می‌ شود. تزریق بوتاکس- A به عضلات گردن و قسمت فوقانی شانه ‌ها ممکن است. باعث ضعف نسبی موقتی در آن عضلات شود. اعتقاد بر این است که درد و سفتی که بیماران تجربه می‌ کنند ناشی از عدم تزریق بوتاکس به عضلات مجاور است و این عضلات برای کمک به نگه داشتن سر به حالت ایستاده، اضافه کاری می ‌کنند. صرف نظر از این موضوع، ضعف مربوط به تزریق بوتاکس میگرن و درد و سفتی ناشی از آن طی چند روز تا چند هفته برطرف می ‌شود. در این میان، درمان علامتی با مصرف دارو های ضد التهاب ممکن است برای درد بسیار موثر واقع شود. در این مدت از مصرف دارو های شل کننده عضلات باید خودداری شود زیرا ممکن است مشکل ضعف عضلانی را که در وهله اول باعث درد می ‌شود را بدتر کند.
  • عوارض جانبی دیگر شامل افتادگی موقتی پلک و به ندرت، بروز علائم شبیه آنفولانزا می ‌باشد.
  • خشکی دهان، ناراحتی یا درد در محل تزریق
  • مشکلات چشمی: دوبینی، تاری دید، کاهش بینایی، افتادگی و تورم پلک ‌ها، خشکی چشم‌ ها و افتادگی ابرو ها

اگر این تزریق توسط یک پزشک ماهر انجام گیرد، عوارض نه چندان جدی و موقتی معمولاً حداکثر فقط چند روز افراد را درگیر می ‌نماید و بعید است که نیاز به تزریق مجدد در آینده باشد.

مراقبت‌ های بعد از تزریق بوتاکس برای درمان میگرن

شما می ‌توانید بلافاصله پس از درمان میگرن با بوتاکس فعالیت‌ های معمول خود را از سر بگیرید. تزریق بوتاکس روی پیشانی برای درمان میگرن، گاهی ممکن است که برجستگی‌ های کوچکی را ایجاد کند که در صورت مواجهه با آن می ‌توانید روی این مناطق یخ بگذارید؛ به این ترتیب این برجستگی ‌ها خود به خود و در عرض چند ساعت و با سرعت زیاد از بین می ‌روند. همچنین، افراد باید از نکات زیر برای مراقبت هرچه بهتر، پیروی کنند:

• حداقل تا ۲۴ ساعت پس از تزریق بوتاکس میگرن نباید خم و راست شوید.
  • تا ۲۴ ساعت باید از آب زدن به مناطق تزریق اکیدا خودداری کیند.
  • در طی چند روز اول پس از تزریق بوتاکس برای درمان میگرن، باید از خوابیدن به روی صورت خودداری کنید..
  • سعی کنید رو به بالا و صاف به پشت بخوابید.
  • لازم و ضروری است که تا ۴۸ ساعت بعد از انجام تزریق، از انجام تمرینات سنگین و سخت ورزشی پرهیز کنید.
  • از دست زدن به صورت و دیگر نواحی تزریق باید خودداری کنید و تا زمانی که خطر عفونت از بین نرفته است، صورت خود را تمیز و خشک نگه دارید.
  • اگر پزشک دارویی را تجویز کرده است، به طور منظم باید آن را مصرف کنید.
  • افراد باید سعی کنند که در ۴۸ ساعت اولیه در معرض مستقیم نور آفتاب و یا محل ‌های گرم مثل حمام آفتاب و یا سالن سولاریوم قرار نگیرند.